• Anonym (information)

Info. till umgägesförälder

Jag har vårdnaden över mitt barn sedan i somras.
    Barnets förälder bor utomlands och vi har varit i en långdragen vårdnadstvist.

Jag har förstått efter allt jag har läst mycket att jag är skyldig att informera umgängesföräldern om saker gällande sitt barn.
    När jag har gjort det både nu och även innan domslut så får jag alltid elaka mail tillbaka att jag trakasserar vederbörande.
    Innan domslut dvs. sista två åren så har jag mailat om hur barnet mår, fritid och om kompisar. Om något speciellt har hänt. Skickat filmer på barnets fritidsaktiviteter, just för att hålla ryggen fri så att föräldern inte kan anklaga mig för att denne inget får veta.

Efter dom har vederbörande i mail beskrivit att jag trakasserar denne då jag skickar mail om dennes barn.

Jag vet att vårt fall har denne anmält till HD och går det inte igenom kommer föräldern att stämma om och om igen.....

Min fråga är följande. Ni som har barn och umgängesförälder och då umgängesförälder som övehuvudtaget inte vill ha någon som helst kontakt, vad har ni gett för information om barnet?

Jag kommer fortsätta varje vecka skicka rent sakliga mail med information bara för att föräldern sedan inte kan komma och säga att denne inget vetat. Det är nämligen det föräldern är ute efter vet jag av erfarenhet. Denne vill på alla sätt försöka sätta dit mig.

Vad ska man ha med för information?
    Är det bra att skicka små filmer om barnets vardag, fritidsintressen?
    Vad bör man inte skriva??

Hur gör ni? Ni som umgängesföräldern vägrar ha kontakt med??

Mycket tacksam för svar!!!!!

• Svar på tråden Info. till umgägesförälder
  • Lilith Dark
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-19 21:08:45 följande:

men det är ju en bra sak. då får han ändå ta ansvar för att gå in o läsa, då vet han att all info står där. jag hade inte heller chansat med mina barn. Därav informerar jag om lite mer än jag behöver...men funderar på att dra ner lite på det men jag kommer ändå vara lite mer givmild o frågar han om info så ger jag den givetvis.
    Ja jag informerar också om mer än vad informationsplikten kräver. Däremot så drar jag också ner på det mer och mer eftersom att han faktiskt är totalt ointresserad. Han har umgängeshelg och skulle träffa barnen här. 2,5 timmar blev det idag, och inte ett ord om att han skulle träffa dem i morgon också trots att det är umgängessöndag. Barnen har till och med slutat att bli ledsna när han går efter att ha träffat dem så kort tid första gången på 14 dagar. Ändå avslog han mitt förslag om umgänge med motivering att det var för lite, trots att det skulle vara 14 timmar under två dagar.
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Anonym (insatt)

Nej jag fattar verkligen inte var i lagen (föräldrabalkens 6:e kap som det hänvisas till högre upp i tråden) det står att man är informationspliktig angående barnets boende, skola och hälsa. Att det ingår i gemensam vårdnad att vara överens om dessa tre ting är jag helt på det klara med, men .... ????

• Anonym (hmm)
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-20 22:22:53 följande:
    Nej jag fattar verkligen inte var i lagen (föräldrabalkens 6:e kap som det hänvisas till högre upp i tråden) det står att man är informationspliktig angående barnets boende, skola och hälsa. Att det ingår i gemensam vårdnad att vara överens om dessa tre ting är jag helt på det klara med, men .... ????
    vad måste man enligt lag informera om då vid enskild vårdnad?
  • hellokill3r
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-20 22:22:53 följande:

Det är vad mitt juridiska ombud sagt till mig, därav mitt svar på det.
  • Anonym (insatt)
    hellokill3r skrev 2012-10-20 22:53:47 följande:

Det är vad mitt juridiska ombud sagt till mig, därav mitt svar på det.
    Men han/du kanske blandat ihop vad man måste ta gemensamma beslut om vid gemensam vårdnad resp vad lagen säger om informationsplikt!?? Det är för mig inte samma sak!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-20 22:26:05 följande:
    vad måste man enligt lag informera om då vid enskild vårdnad?
    Det man enligt lag (6 kap 15 §) måste informera om framgår av mitt inlägg #21 ovan .....
  • hellokill3r
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-20 23:35:49 följande:
    Men han/du kanske blandat ihop vad man måste ta gemensamma beslut om vid gemensam vårdnad resp vad lagen säger om informationsplikt!?? Det är för mig inte samma sak!

Jag har skriftligt fått berättat för mig att det ingår i vad jag är skyldig att upplysa om, så jag litar faktiskt mer på det jag fått från mitt juridiska ombud och att denne kan lagen och sitt jobb än på någon anonym på ett forum. Sorry, no offence.
  • Anonym (insatt)
    hellokill3r skrev 2012-10-21 01:56:28 följande:

Jag har skriftligt fått berättat för mig att det ingår i vad jag är skyldig att upplysa om, så jag litar faktiskt mer på det jag fått från mitt juridiska ombud och att denne kan lagen och sitt jobb än på någon anonym på ett forum. Sorry, no offence.
    Självklart skall du lita mer på en jurist än en okänd på ett forum! Men det hade varit än mer trovärdigt om juristen kunnat hänvisa till ett lagrum som källa ...
  • hellokill3r
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-21 13:32:49 följande:
    Självklart skall du lita mer på en jurist än en okänd på ett forum! Men det hade varit än mer trovärdigt om juristen kunnat hänvisa till ett lagrum som källa ...

Ringde och frågade lite snabbt och han sa att det gäller samma sak för ensamma vårdnadshavare som för sociala myndigheter när de tar över vårdnaden om barn enligt tex LVU och liknande, som biologisk förälder har man tydligen alltid rätt att få veta vart barnet är bosatt, går i skola och om barnet blir allvarligt sjukt, och man får endast avvika från detta ifall det anses vara till allvarlig skada för barnets liv och välmående att föräldern vet det. Han skulle maila mig i veckan med mer exakt info och referenser till lagrum osv när han fick tid över, jag sa att det inte var urakut dock.
  • Anonym (hmm)
    hellokill3r skrev 2012-10-21 14:52:51 följande:

Ringde och frågade lite snabbt och han sa att det gäller samma sak för ensamma vårdnadshavare som för sociala myndigheter när de tar över vårdnaden om barn enligt tex LVU och liknande, som biologisk förälder har man tydligen alltid rätt att få veta vart barnet är bosatt, går i skola och om barnet blir allvarligt sjukt, och man får endast avvika från detta ifall det anses vara till allvarlig skada för barnets liv och välmående att föräldern vet det. Han skulle maila mig i veckan med mer exakt info och referenser till lagrum osv när han fick tid över, jag sa att det inte var urakut dock.

Perfekt!
    Vore bra att veta mer exakt vad det står mm så att man vet att man gör rätt!  
  • Anonym (insatt)
    hellokill3r skrev 2012-10-21 14:52:51 följande:

LVU innebär inte att soc tar över vårdnaden om ett barn, däremot vården (begreppsförvirring igen!!) Och en icke vårdnadshavande förälder kan få sitt baarn placerat i familjehem utan att få information om beslutet. Den som inte har del i vårdnaden är nämligen inte part i den typen av mål .... fast nu bär det iväg ot i tråden ...
  • hellokill3r
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-21 15:49:51 följande:
    LVU innebär inte att soc tar över vårdnaden om ett barn, däremot vården (begreppsförvirring igen!!) Och en icke vårdnadshavande förälder kan få sitt baarn placerat i familjehem utan att få information om beslutet. Den som inte har del i vårdnaden är nämligen inte part i den typen av mål .... fast nu bär det iväg ot i tråden ...

Ja men nu har jag fått detta muntligt så det innebär att jag kanske återger detta på fel sätt, jag är ju inte särskilt juridiskt kunnig, skulle som sagt få detta skriftligt under veckan och då kan jag kopiera de exakta orden
  • Anonym (hmm)

Insatt: på vilket sätt kan du detta? lekman eller jobbar du med detta? Vore lite intressant att veta.

• Lilith Dark

Jag klistar in mitt inlägg 22 igen:

lagen.nu/1949
    :381

Om man inte orkar bläddra sig igenom den sidan så finns det även en sammanfattning 

"Den förälder som har ensam vårdnad om barnet har en så kallad upplysningsplikt mot den andra föräldern. Det innebär inte, som en del föräldrar tycks tro, att han/hon har rätt att kontakta den förälder som har ensam vårdnad om barnet varje dag och fråga vad barnen har sagt, gjort, ätit, druckit etc. En så omfattande kontakt behöver man som vårdnadsförälder inte stå ut med.
    Den förälder som har ensam vårdnad ska dock upplysa den andre föräldern om var barnet bor, vilken förskola/skola barnet går i, hur barnet mår och utvecklas mm. Om det är så att föräldrarna har mycket svårt att tala med varandra torde det räcka med att man regelbundet skriver eller mailar information till den andre föräldern."

• Anonym (insatt)
    Lilith Dark skrev 2012-10-21 18:13:19 följande:
    Jag klistar in mitt inlägg 22 igen:

lagen.nu/1949:381

Om man inte orkar bläddra sig igenom den sidan så finns det även en sammanfattning 

"Den förälder som har ensam vårdnad om barnet har en så kallad upplysningsplikt mot den andra föräldern. Det innebär inte, som en del föräldrar tycks tro, att han/hon har rätt att kontakta den förälder som har ensam vårdnad om barnet varje dag och fråga vad barnen har sagt, gjort, ätit, druckit etc. En så omfattande kontakt behöver man som vårdnadsförälder inte stå ut med.
    Den förälder som har ensam vårdnad ska dock upplysa den andre föräldern om var barnet bor, vilken förskola/skola barnet går i, hur barnet mår och utvecklas mm. Om det är så att föräldrarna har mycket svårt att tala med varandra torde det räcka med att man regelbundet skriver eller mailar information till den andre föräldern." 
    Och vilken § hänvisas till??
  • Lilith Dark
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-21 23:16:23 följande:
    Och vilken § hänvisas till??
    Jag antar att du är fullt läskunnig och därför kan läsa igenom sidan?
  • Anonym (insatt)
    Lilith Dark skrev 2012-10-22 18:53:38 följande:
    Jag antar att du är fullt läskunnig och därför kan läsa igenom sidan?
    Absolut, jag är läskunnig men fortfarande undrar jag vilken § i FB som anger omfattningen av informationsplikten. Just _den_ hittar jag nämligen inte, min läskunnighet till trots ....
Svar på tråden Info. till umgägesförälder