• Onkel Anneli
    Äldre 23 Oct 18:28
    102911 visningar
    125 svar
    125
    102911

    PPP

    Jag har idag fått diagnosen PPP (Pustulosis Palmoplantaris).

    Det yttrar sig som blåsor i händer och under fötterna och är ganska odramatiskt just nu även om det ser ut som jag har pest.

    Jag undrar om det finns fler här som har det och har lite erfarenhet om det eller någon som har lite tips.

    Det känns som att det är 50/50 att det blir bättre med kortisonkräm och jag har fått väldigt dålig information om hur det kan fungera ( verkar ju vara lite oförutsägbart).

    Hur har ni haft det?
    Har ni rökt och blivit hjälpta av att sluta?
    Vilka mediciner/krämer har ni använt och vad har ni för erfarenheter av dem?


    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
  • Svar på tråden PPP
  • Onkel Anneli
    Äldre 23 Sep 12:19
    Lina777777 skrev 2014-09-22 22:08:21 följande:

    Hej på er, hittade hit av en slump! Jag fick min diagnos PPP då jag var 15 år. Då hade jag haft besvär sedan jag var 1,5 år. Stundvis var det helt olidligt.....

    När jag fyllt 17 år försvann mina besvär och jag har varit symptomfri tills för ca 6 mån sedan. Jag är idag 36 år.....nu har det blommat upp rejält :( chock är det minsta man kan kalla det....

    Jag har dessutom fått psoriasisartrit som kan vara en följdsjukdom av just ppp och andra psoriasissjukdomar. Värk i hela kroppen och nu detta, ja ibland är livet lite svårare. Imorgon har jag en tid på hud, känns konstigt att åka dit igen efter så många år....men hoppas det kommit nya hjälpmedel för såna som oss :)


    Halloj och välkommen till klubben .

    Tråkigt det kommit tillbaka. Uppdatera gärna men vad du får för hjälp!

    Hur märker du av din artrit? Hur börjar det? 
    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
  • Äldre 23 Sep 18:19

    Nu har mitt skov börjat igen. Så här ser min ena hand ut. Fötterna börjar bli riktigt illa. Har flera sprickor så det gör väldigt ont att gå på ena foten :(

  • Onkel Anneli
    Äldre 23 Sep 18:40
    ZombieInc skrev 2014-09-23 18:19:17 följande:

    Nu har mitt skov börjat igen. Så här ser min ena hand ut. Fötterna börjar bli riktigt illa. Har flera sprickor så det gör väldigt ont att gå på ena foten :(


    Nu vill jag inte vara sån men hur är det med dig egentligen? Det ser definitivt ut som du skurit dig på armen och det hade du inte på förra bilden.

    Har du någon att prata med?

    Jag har också skurit mig tidigare men inte gjort det på 7 år. 
    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
  • Äldre 23 Sep 19:03
    Onkel Anneli skrev 2014-09-23 18:40:33 följande:
    Nu vill jag inte vara sån men hur är det med dig egentligen? Det ser definitivt ut som du skurit dig på armen och det hade du inte på förra bilden.

    Har du någon att prata med?

    Jag har också skurit mig tidigare men inte gjort det på 7 år. 
    Är du besviken på min sidfot? Jag är besviken på min sidfot.
    Jag har en psykisk sjukdom ja, men ska börja i terapi för det :)
  • Äldre 23 Sep 19:32

    Så här ser såret ut. På med Duodermplattor.

  • Äldre 23 Sep 19:57

    "Resten" av foten.

    Har ni också en fot/hand som är värre än den andra?

  • Äldre 24 Sep 15:19

    Hejsan alla!


    Jag fick min diagnos PPP för ganska precis ett år sedan men jag har upptäckt att det snackas väldigt lite om det.


    Man kanske skäms, lite pinsamt kan det ju vara, trots att man inte rår på det. 
    Letade efter en Facebook-grupp men hittade ingen svensk så jag skapade en egen :)


    Fast nu är det ju så att gruppen ekar tom :( och det är inte vidare kul att prata med sig själv så snälla ni - gå med!

    Gruppen är låst just för att vi som är med fritt ska kunna dela med oss, tipsa varandra, peppa och vara stöd, för den här skiten kan vara bra jobbig ibland!


    Välkomna!
    www.facebook.com/groups/PPPsverige/


    Kram

  • Äldre 24 Jun 11:05

    Hej igen allihop.....

    Lite uppdatering, jag kom till hud och insåg att det efter så här många år tyvärr ser likadant ut på behandlingsformen som då jag var liten. Fick först dermovat behandling och när den inte hjälpte fick jag PUVA sol behandling. Då ska man vara där 3 ggr i veckan och sola, vilket inte är så lätt med tre små barn och trötthet och sjukdomar. Jag kämpade på så gott det gick men missade många behandlingar. Det hjälpte dock ganska bra, men det kunde ju lika väl varit så att skrovet tog slut. Efter 30 behandlingar så måste man gör uppehåll och unde tiden efter detta år kommer och går min utslag precis som tidigare. Jag har haft ett tufft år med min värk och inte kunnat jobba fullt ut. I mars startade jag med nya mediciner som jag nu tror äntligen börjar verka. Håller tummarna!!! Hur är det med er andra?

    Ha en bra dag allihop

  • Äldre 24 Jun 22:43

    Hej alla!

    Hittade den här tråden när jag sökte på "behandling PPP". Jag fick diagnosen i november 2014 och trodde i min enfald att det skulle gå över efter en behandlingskur på 36 dagar med kortisonsalva och mjukgörande. Ack vad jag bedrog mig! Läkaren sa att jag kunde köra en 36-dagarskur till om det inte blivit bättre men då jag är emot kortison sökte jag alternativa behandlingsformer. Jag hittade en homeopat i Östersund som ordinerade (via mail) tabletter (Lycopodium Bioplex och Natrium Chloratum) samt en salva som heter "Fjällsalva". Redan första gången jag smörjde fötterna med salvan hände det något. Efter en halvtimme började det bränna och krypa i fötterna precis som om blodcirkulationen kommit igång. Nästa dag var fötterna mycket bättre! (har knappt något i händerna)
    Jag har nu smörjt med salvan i ca 4 mån (samt tagit tabletterna) och den ena foten är helt läkt. Den högra är dock fortfarande inte bra men ändå bättre än från början.

    Det verkar som om PPP är en väldigt okänd sjukdom för de flesta; både läkare och fotterapeuter så det kändes tröstande att läsa era inlägg.

    Jag har hört att det ska vara bra med sol, sand och salta bad. Någon som provat och tycker det hjälper? Undrar också om någon vet om det är farligt att gå med bara såriga fötter i sand och vatten med tanke på infektionsrisken?

    Tacksam för alla råd och tips!

    //Melankolica

  • Äldre 5 Aug 23:27

    Vad kul att höra att salvan hjälper! Det är jag som har gjort salvan tidigare men som Föllinge Hälsoprodukter producerar åt mig nu. Ibland kan det hälpa att smörja vaden och ankeln för att öka blodcirkulationen inte bara foten! Enligt min erfarenhet får salvan bäst effekt om man efter att masserat foten torka rent med en handduk och inte ha nån socka eller plast påse runt fötterna under natten

    Mvh arnold

  • Äldre 24 Nov 12:18

    Hej, min mamma hade detta, dock storrökare i många år och gick bort i lungcancer för två år sedan. Hon blev illa behandlad av läkare för hon var rökare (slutade 5 år innan hon dog) och inte mycket hjälpte vad det gällde salvor och solning. Fick gick hon till homeopat och fick hjälp, hon kunde äntligen gå på fötterna och en lång utlandsresa (pensionär) hjälpte till också. Nu har jag själv sedan några dagar fått något form av utslag i händerna, just mellan tumme och pekfinger, därför började jag googla. Orolig att det kan vara första stadiet, har får små små utslag, de kliar bara lite men när jag kliar gör de ont, som att det är små små stickor i huden? Låter det bekant?

    Sedan ville jag också informera att ett besök till homeopat kan hjälpa (tror de var vit arsenik och myrsyra mamma fick).

  • Äldre 24 Nov 14:58

    Hej! 2011- då 22 år, blev jag diagnoserad med PPP samt artrit. Jag hade inga tecken på fötterna men mina händer såg helt förfärliga ut. Artrit visade sig i båda höfterna, såpass illa att jag blev inlagd i 7 dagar, kunde inte gå och med ett CRP värde närmre 100.

    Det tog ett tag innan man kunde fastställa vad som hänt med mig. Slutligen blev jag skriven elecon salva för PPP samt Ketoprofen (Orudis Retard) för höfterna. Elocon var verksamt och inom 2 veckor hade det mesta försvunnit från handflatan. Ketoprofen hade längre effekttid. Numera har jag alltid medicinerna med mig, och känner av små utslag och värker i höfterna minst 1 gång om året. Men då är jag snabb att kleta på salva och ta min medecin för att aldrig helt låta det slå ut.

    Det bör tilläggas att när jag först blev diagnoserad i 2011 var det som följd av en stressful livstil med mycket festande och mycket studier.

  • Äldre 11 Feb 21:42

     Jag har haft problem med PPP och annan psoriasis en längre tid . Fick först dermovat behandling och när den inte hjälpte så började jag enligt doktor med kortisonsalva  Läkaren sa att jag kunde köra 5 veckor och se om det blev bättre, kortisonet förtunnade min hud så det blev obehagligt. På senare tid så har sökt mig till andra  alternativa behandlingsformer. Jag  fick tips om Psoriasishjälpen samt en salva som heter Bioapril som vilket visat sig vara verksamt mot PPP. Jag smörjde fötterna och händerna med salvan  och utsatta delar och efter en vecka såg jag mycket bättre resultat mot förut. Utslagen var mycket bättre! Jag har nu smörjt med salvan i ca 2 mån (samt varit bättre på att äta rätt, lite mindre stress, och nästan slutat röka) och på vissa delar är det helt läkt och en del är mycket bättre men inte helt läkt.  Dom hade också döda havsalt med mandelolja på psoriasishjälpen som har varit min favorit. Jag har även använt jätte sköna gelesockar som jag har använt efter badet, nu när jag har blivit bättre och sockorna, gör att mina fötter  känns som babyfötter.
    Lämna länkar dit:
    Bioapril
    butik.psoriasishjalpen.se/kramsalva/bioarpil/bioarpil
    Dödahavssaltet
    butik.psoriasishjalpen.se/badsalter/


    Gelsockorna


    butik.psoriasishjalpen.se/peeling/gelsocka-mjukgorande

  • Sat 30 Jul 2022 14:10

    för ca 10 år sedan fick jag utslag på ovansidan av högra foten var ca 38 år Aldrig innan haft problem med utslag/ eksem. För mig är det i träda på vintern men bryter ut på sommaren. Det bli som små vätskefyllda röda blåsor som kliar och går sönder sedan flagnar huden. Jag var hos en hudläkare för ca 5 år sedan som sa det var PPP Men jag tycker inte det stämmer helt då det är på ovansidan på foten. Jag är inte rökare Och det blir värre på sommaren. Har testat helt glutenfritt sedan ett halvår tillbaka med undantag av några missar och denna sommaren är det bättre. Har dock också märkt att när jag åt en ostbricka blev det värre (äter normalt inte så mycket mjölprodukter. Så viss känslighet för gluten samt kanske mjölprodukter verkar det vara. Har själv varit inne på hudcellaki med men får inte till någon biopsi. Är det någon som tagit det för dianisen PPP. Var nyss på vårdcentralen för jag vill ha en remiss för ett andra uttalande av en hudläkare men de fota och skickade till en och hen sa också PPP.  Så vissa saker stämmer men andra inte som att det sitter på ovansidan även på sidan av foten och en del under. 

  • Sat 30 Jul 2022 15:39
    ör ca 10 år sedan fick jag utslag på ovansidan av högra foten var ca 38 år hade aldrig innan haft problem med utslag/eksem. För mig är det som det går i träda på vintern men bryter ut på sommaren. Det bli som små vätskefyllda röda blåsor som kliar och går sönder sedan flagnar huden. Jag var hos en hudläkare för ca 5 år sedan som sa det var PPP men jag tycker inte det stämmer helt då jag inte är rökare och det blir värre på sommaren. Har testat helt glutenfritt sedan ett halvår tillbaka med undantag av några missar och denna sommaren är det bättre. Har dock också märkt att när jag åt en ostbricka blev det värre (äter normalt inte så mycket mjölprodukter. Så viss känslighet för gluten samt kanske mjölprodukter verkar det vara. Har själv varit inne på hudcellaki med men får inte till någon biopsi. Är det någon som tagit det för diagnosen PPP. Var nyss på vårdcentralen för jag vill ha en remiss eller ett andra uttalande av en hudläkare men fick ingen remiss men de fota och skickade till en hudläkare och hen sa också PPP.  Så vissa saker stämmer men andra inte som att det sitter på ovansidan även på sidan av foten och en del under Inget i handflatorna och inget på vänster fot. 
Svar på tråden PPP