• FruBecks

Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?

Jag är medveten om att jag startar en av många trådar ang vår debatterade Anna Wahlgren. Men jag kan inte låta bli att fundera kring hennes SHN-metod och hur hon få den att blir så logiskt och självklar. Vad har hon för utbildning, forskning, kunskaper för att utveckla en sådan metod? Hur vet hon att barnen känner sig utsatta och rädda för VARGEN när de vaknar på natten och skriker? Att de känner sig ensamma och rädda, ja det köper jag men vad är det för himla snack om den här vargen, vem är vargen? Jag förstår inte begreppet! Kan någon förklara?

För mig känns det självklart att ett barn som vaknar och skriker på natten gör det för att kommunicera ”Mamma/Pappa jag vill inte sova ensam här, kom!”  Vilket man instinktivt gör. Min son har i perioder ett extremt behov av närhet och för mig är det självklart att ge honom den närheten han behöver. Vill han sova med oss för att det känns tryggast så varför inte? Jag får höra av folk (dagispersonal, bekanta, familj) att vår son verkar så trygg i sig själv. Tack! Det tolkar jag som ett bevis på att den närhet han får av sina föräldrar gör honom trygg. Inte att jag räddar honom från några jäkla varg…

• Svar på tråden Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?
  • fortsätt paddla

Ett barn skriker för överlevnad. Barnet är beroende av vuxna för att överleva. Vaknar det övergivet på natten vill det ha tryggheten.
    Vargen enligt Anna är den ångesten. Hon anser att man ska lära barnet ( på sitt sätt) att det inte finns något farligt. Barnet ska somna om.
    Jag anser som dom flesta att man tillgodoser barnet dess behov istället.
    Enkelt uttryckt!

• Sommarfjäril
    Litet My skrev 2012-11-30 17:22:13 följande:

Det är AW som är vargen, iaf skulle jag bli livrädd om jag vaknade upp och såg henne, skulle skrika som bara den dessutom.

Nu fick jag mig ett gott skratt, tack för den :)
  • Sommarfjäril
    Fyndomat skrev 2012-12-02 00:36:49 följande:
    Jag tolkar det som samma "varg" som lurar i mörkret eller i skogen i skymningen som gör oss osäkra och rädda.

Det är en högst realistisk rädsla eftersom det var så när vi bodde i grottor och det är evolutionärt inte speciellt länge sedan. Jag tror också att denna rädsla för det okända är biologiskt nedärvt och är en garanti för artens fortlevnad.

Vi är flockdjur och jag tror att när barnet skriker i mörkret är det inte i främsta hand mamma/pappa de är ute efter utan beskydd från vargen som lurar i mörkret.

Men även om rädslan är realistisk så är ju hennes sätt att se på saken märklig. De flesta barn blir ju tryggare om mamma/pappa är tätt intill. Mina barn samsov med mig som bebisar och blev absolut inte otrygga för det (nu var det sista inte direkt en koppling till det du skrev :)!
    FruBecks skrev 2012-12-03 07:49:43 följande:
    Jag kan köpa att det finns saker som ligger medärvt från våra förfäder, helt klart. Men hur kan AW veta att det är VARGEN som barnet fruktar? Hur vet en bebis att det är en VARG som hon/han fruktar? 
    När jag var liten (det jag kan komma ihåg) så var mörkret helt klart lite läskigt, men jag blev ju lugn och trygg så fort mamma/pappa kom och la sig bredvid mig till jag somnat. Inte tror jag att jag tänkte instinktivt att ligger jag själv här kommer en varg (men däremot kanske spöken från garderoben

En sak som jag funderat på är det är med faror som barnet tydligen fruktar (inte ligga på golvet, inte vara ensam i sitt rum - för då kommer vargen). I övrigt verkar barn ha noll koll på andra faror, fallrisker främst, hur kan de då ha koll på vargen? 

Jag  tycker allt AW säger låter som en teori hon har kommit på och har haft en jädra tur att den funkar på vissa barn för att de sover hela natten. Men vart finns forskningen bakom denna teori??? 
    Det finns ingen forskning, och AW vet givetvis ingenting om vad bebisen är rädd för. Det är helt och hållet hennes egna teori som hon hittat på efter att ha fött en massa ungar. Det funkar oftast, men det beror ju på att bebisarna ger upp efter ett tag, av ren utmattning. De lär sig att sova själva, som en slags hunddressyr. Hur de känner sig under tiden vet man heller ingenting om.
  • Mita1973

Kan bara säga att curla dom gör det inte ett dugg bättre.. snarare tvärt om..

men har  aldrig gillat AW tycker hennes resonemang är hel korkat,  men  jag springer heller inte så fort bebis piper..

Men som sagt som förälder behöver man också egentid för att orka vara en bra förälder om någon säger annat så är man nog lika dum som AW    

• Fyndomat
    Sommarfjäril skrev 2012-12-03 12:36:12 följande:

Men även om rädslan är realistisk så är ju hennes sätt att se på saken märklig. De flesta barn blir ju tryggare om mamma/pappa är tätt intill. Mina barn samsov med mig som bebisar och blev absolut inte otrygga för det (nu var det sista inte direkt en koppling till det du skrev :)!
    Ja absolut, jag håller helt med dig om allt du skriver.
    Jag berättade bara hur jag tolkat "vargen". Och det verkar skilja en del från AW?
    Matsedel för V8 fyndomat.blogspot.com/
  • Fyndomat
    FruBecks skrev 2012-12-03 07:49:43 följande:
    Jag kan köpa att det finns saker som ligger medärvt från våra förfäder, helt klart. Men hur kan AW veta att det är VARGEN som barnet fruktar? Hur vet en bebis att det är en VARG som hon/han fruktar? 
    När jag var liten (det jag kan komma ihåg) så var mörkret helt klart lite läskigt, men jag blev ju lugn och trygg så fort mamma/pappa kom och la sig bredvid mig till jag somnat. Inte tror jag att jag tänkte instinktivt att ligger jag själv här kommer en varg (men däremot kanske spöken från garderoben

En sak som jag funderat på är det är med faror som barnet tydligen fruktar (inte ligga på golvet, inte vara ensam i sitt rum - för då kommer vargen). I övrigt verkar barn ha noll koll på andra faror, fallrisker främst, hur kan de då ha koll på vargen? 

Jag  tycker allt AW säger låter som en teori hon har kommit på och har haft en jädra tur att den funkar på vissa barn för att de sover hela natten. Men vart finns forskningen bakom denna teori??? 
    Ja du bra fråga. Har du ingen annan?
    Nä skämt åsido, jag har ingen aning om AW utan jag berättade bara om min alldeles egna tolkning av "vargen". AW känner jag inte till alls speciellt så hur hon skaffat sig kunskap (mer än erfarenhet) är en gåta för mig.

Får jag vara fräck och släppa gåtan AW och fortsätta snickra på min egna totalt ovetenskapliga teori?
    Jag kan nämligen inte hjälpa det men dina frågeställningar fick det att börja snurra i skallen igen av tankar.
    Jag tror att just rädslan för "vargen" (mer afrikanska rovdjur jagandes på natten) blev biologiskt nedärvd eftersom det var en större fara än att tex ramla ner i hål i marken eller mer uppenbara faror. Jag menar, man överlever u som halt och lytt men det är ju lite svårare med den saken efter en attack av en flock sabeltandade tigrar.  Vad jag kom fram till ( ) är att rovdjur=dödsfara och gropar = saknar betydelse och därför kan man gott vara totalt omedveten om dem så länge som det finns en dagisfröken (gamm-tanter som passar barnen)

Är den inte bra min teori?

• purple box
    Mita1973 skrev 2012-12-03 12:44:01 följande:

men har  aldrig gillat AW tycker hennes resonemang är hel korkat,  men  jag springer heller inte så fort bebis piper..

Men som sagt som förälder behöver man också egentid för att orka vara en bra förälder om någon säger annat så är man nog lika dum som AW    
    Ja det är din åsikt. Personligen tror jag det är skillnad på att curla och att se till en del barns stora närhetsbehov. Båda mina har haft enormt närhetsbehov. Springer väl inte så fort de piper, men så fort de skrikit efter någon av oss har vi kommit dit. Det var hennes behov då och idag är hon en av de mest självständiga och trygga barnen som öppna förskolan mött.

Dessutom har alla olika behov av egentid. En del stort, andra mindre.
  • MalinEddie
    Mita1973 skrev 2012-12-03 12:44:01 följande:

Vill du utveckla? Du pratar om curling, spädbarn och egentid vilket för mig inte alls hänger ihop. Det är en enorm skillnad på att tillfredsställa ett spädbarns behov och att soppa banan framför ett äldre barn gång på på gång och vägra ta nödvändiga fighter, inte låta barnet uppleva motgångar och utvecklas som det bör. Jag läser ofta liknade saker i diskussioner om 5-minutersmetoden där föräldrarna menar att det är samma sak att lämna spädbarnet ensamt att gråta som att neka 3-åring glass i affären. Föräldrar måste lära sig skilja på behov, vilja och framförallt ålder och utveckling. Curling är ett intressant begrepp men uppenbarligen överanvänt och mycket förvirrande. Du curlar inte din bebis genom att gå in..
    Avskyr CIO-metoder.
  • Jellybeanbaby
    MalinEddie skrev 2012-12-03 20:05:23 följande:
    Vill du utveckla? Du pratar om curling, spädbarn och egentid vilket för mig inte alls hänger ihop. Det är en enorm skillnad på att tillfredsställa ett spädbarns behov och att soppa banan framför ett äldre barn gång på på gång och vägra ta nödvändiga fighter, inte låta barnet uppleva motgångar och utvecklas som det bör. Jag läser ofta liknade saker i diskussioner om 5-minutersmetoden där föräldrarna menar att det är samma sak att lämna spädbarnet ensamt att gråta som att neka 3-åring glass i affären. Föräldrar måste lära sig skilja på behov, vilja och framförallt ålder och utveckling. Curling är ett intressant begrepp men uppenbarligen överanvänt och mycket förvirrande. Du curlar inte din bebis genom att gå in..
  • MalinEddie

Sopa och inte soppa ska det givetvis stå där.

Avskyr CIO-metoder.
  • Natulcien
  • FruBecks
    Fyndomat skrev 2012-12-03 16:57:49 följande:
    Ja du bra fråga. Har du ingen annan?
    Nä skämt åsido, jag har ingen aning om AW utan jag berättade bara om min alldeles egna tolkning av "vargen". AW känner jag inte till alls speciellt så hur hon skaffat sig kunskap (mer än erfarenhet) är en gåta för mig.

Får jag vara fräck och släppa gåtan AW och fortsätta snickra på min egna totalt ovetenskapliga teori?
    Jag kan nämligen inte hjälpa det men dina frågeställningar fick det att börja snurra i skallen igen av tankar.
    Jag tror att just rädslan för "vargen" (mer afrikanska rovdjur jagandes på natten) blev biologiskt nedärvd eftersom det var en större fara än att tex ramla ner i hål i marken eller mer uppenbara faror. Jag menar, man överlever u som halt och lytt men det är ju lite svårare med den saken efter en attack av en flock sabeltandade tigrar.  Vad jag kom fram till ( ) är att rovdjur=dödsfara och gropar = saknar betydelse och därför kan man gott vara totalt omedveten om dem så länge som det finns en dagisfröken (gamm-tanter som passar barnen)

Är den inte bra min teori?

Ligger nog en del i det du säger - intressant teori! Jag har också grubblat på detta den senaste tiden och en av anledningarna till att jag startat tråden. Återigen, vem är vargen liksom... AW kanske har rätt i sin teori om vargen, men de handlingar som man ska utföra till följd av rädslan av vargen är enligt mig helt horribla. Trycka ner ett barn i sängen där barnet då skulle frukta vargen - galet! Om barnet fruktar vargen som ligger nedärvt i vår biologi så är det ju lika nedärvt för oss föräldrar att rädda barnet från vargen så att barnet blir tryggt. Vart sover barnet bäst i afrikanska savannen? Hos sina föräldrar! Vart sover barnet bäst i svenska radhus? Hos sina föräldrar!
  • Sommarfjäril
    Fyndomat skrev 2012-12-03 16:48:24 följande:
    Ja absolut, jag håller helt med dig om allt du skriver.
    Jag berättade bara hur jag tolkat "vargen". Och det verkar skilja en del från AW?
    Ja så klart det skiljer, jag gick nog igång lite bara för att jag började tänka på AW:s sovmetoder :)
  • Sommarfjäril
    FruBecks skrev 2012-12-04 13:12:20 följande:
    ....

Om barnet fruktar vargen som ligger nedärvt i vår biologi så är det ju lika nedärvt för oss föräldrar att rädda barnet från vargen så att barnet blir tryggt. Vart sover barnet bäst i afrikanska savannen? Hos sina föräldrar! Vart sover barnet bäst i svenska radhus? Hos sina föräldrar!

Ja det håller jag med om. Jag hade en hel del AW-anhängare under min andra föräldraledighet och jisses så jobbiga de var. Det jag tycker är tråkigt med flera som använt sig av SHN (hennes sovmetod) är att de är så enormt kritiska till allt annat. Jag fick ta en massa skit för att jag samsovit med mina barn. AW kallar ju dessa föräldrar väldigt nedlåtande för "gossedjursföräldrar" vilket jag känner rätt mycket irritation inför. Vem är hon att bestämma hur folk ska göra med sina barn?!

Man får göra hur man vill så länge barnet mår bra, men just SHN känns lite väl mycket som hunddressyr kan jag tycka.
  • Sommarfjäril

Det gick lite för fort... jag menar att jag hade en hel del AW-anhängare i min närhet och även på öppna förskolan.

• Fyndomat
    FruBecks skrev 2012-12-04 13:12:20 följande:
    Ligger nog en del i det du säger - intressant teori! Jag har också grubblat på detta den senaste tiden och en av anledningarna till att jag startat tråden. Återigen, vem är vargen liksom... AW kanske har rätt i sin teori om vargen, men de handlingar som man ska utföra till följd av rädslan av vargen är enligt mig helt horribla. Trycka ner ett barn i sängen där barnet då skulle frukta vargen - galet! Om barnet fruktar vargen som ligger nedärvt i vår biologi så är det ju lika nedärvt för oss föräldrar att rädda barnet från vargen så att barnet blir tryggt. Vart sover barnet bäst i afrikanska savannen? Hos sina föräldrar! Vart sover barnet bäst i svenska radhus? Hos sina föräldrar!
    Absolut!
    Barnet som är rädd för "vargen" ska bli omsluten och "skyddad" av sina föräldrar och föräldrarna ska skydda. Så har jag känt spontant utan att tänka på det när barnen är rädda, att jag ska "skydda" dem. Det var först när jag reflekterade över mitt eget beteende på barnens rädslor som jag började fundera på "vargen".

Men att göra som AW, det är hjärtlöst och hjärndött. Rädslor ska man konfrontera i små små steg, inte acceptera den hårda vägen att man trots allt överlever.

• purple box
    Fyndomat skrev 2012-12-04 22:03:39 följande:
    Absolut!
    Barnet som är rädd för "vargen" ska bli omsluten och "skyddad" av sina föräldrar och föräldrarna ska skydda. Så har jag känt spontant utan att tänka på det när barnen är rädda, att jag ska "skydda" dem. Det var först när jag reflekterade över mitt eget beteende på barnens rädslor som jag började fundera på "vargen".

Men att göra som AW, det är hjärtlöst och hjärndött. Rädslor ska man konfrontera i små små steg, inte acceptera den hårda vägen att man trots allt överlever.

Rent spontant har det varit min tanke också. Tar man det i barnets takt så blir det bäst. Tänkte alltid såhär: "Skulle jag vilja prova något nytt och lite småläskigt innan jag var redo?". Svaret är ju självfallet nej... Och om en vuxen inte skulle vilja det så varför ska ett barn, som inte kan välja, tvingas till det?

Fast jag tycker ju hennes buffningar visar vad hon tycker barn är till för... Tittade på en del av hennes infovideos när jag ville bilda mig en uppfattning om henne.
  • FruBecks
    Fyndomat skrev 2012-12-04 22:03:39 följande:
    Absolut!

purple box skrev 2012-12-04 23:38:45 följande:
    Rent spontant har det varit min tanke också. Tar man det i barnets takt så blir det bäst. Tänkte alltid såhär: "Skulle jag vilja prova något nytt och lite småläskigt innan jag var redo?". Svaret är ju självfallet nej... Och om en vuxen inte skulle vilja det så varför ska ett barn, som inte kan välja, tvingas till det?

Fast jag tycker ju hennes buffningar visar vad hon tycker barn är till för... Tittade på en del av hennes infovideos när jag ville bilda mig en uppfattning om henne.
    Skönt att det finns människor som tänker som förstår hur jag tänker!  Får ofta höra att jag skämmer bort, daltar, försvårar för min son när jag låter honom komma in till hos när han skriker på natten och inte vill vara kvar i sin egen säng. Är så trött på det, och ibland blir jag osäker på om jag gör rätt då "alla" andra tycker tvärt emot. Men det är väl bara fortsätta att köra sitt eget race och inte lyssna på vad andra tycker

• My opinion
    Avskyr CIO-metoder.

• My opinion

Vem skulle neka en 10-åring med dödsskräck efter en mardröm att krypa upp i sängen? Varför skulle man då tvinga ett spädbarn att klara sig själv bara för att skräcken kommer oftare i den åldern. Jag känner flera vuxna som tycker det är jättejobbigt att vara hemma ensamma när de ska sova. Ingen av dem blev "bortklemade" som spädbarn. Så nu har jag med samma vetenskapliga metod som AW bestämt att barn som tvingas sova själva innan de är redo inte klarar av att sova själva som vuxna.

Svar på tråden Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?