Vem är vargen, enligt AW's SHN-metod?
Jag är medveten om att jag startar en av många trådar ang vår debatterade Anna Wahlgren. Men jag kan inte låta bli att fundera kring hennes SHN-metod och hur hon få den att blir så logiskt och självklar. Vad har hon för utbildning, forskning, kunskaper för att utveckla en sådan metod? Hur vet hon att barnen känner sig utsatta och rädda för VARGEN när de vaknar på natten och skriker? Att de känner sig ensamma och rädda, ja det köper jag men vad är det för himla snack om den här vargen, vem är vargen? Jag förstår inte begreppet! Kan någon förklara?
För mig känns det självklart att ett barn som vaknar och skriker på natten gör det för att kommunicera ”Mamma/Pappa jag vill inte sova ensam här, kom!” Vilket man instinktivt gör. Min son har i perioder ett extremt behov av närhet och för mig är det självklart att ge honom den närheten han behöver. Vill han sova med oss för att det känns tryggast så varför inte? Jag får höra av folk (dagispersonal, bekanta, familj) att vår son verkar så trygg i sig själv. Tack! Det tolkar jag som ett bevis på att den närhet han får av sina föräldrar gör honom trygg. Inte att jag räddar honom från några jäkla varg…