Anonym (hycklare!) skrev 2012-12-01 10:53:21 följande:
Med undantag av några få sjuka feta människor så inser jag hur många feta som ljuger. De säger sig ha ätit precis enligt kostråden men att Slv har gjort dem feta!!!
Vilken lögn det är, och många är ni som påstår samma sak. Bara för att många säger en sak så betyder det inte att ni har rätt. Kostråden gör ingen fet, om man följer dem!!!
Kan ni vara snälla och sluta hyckla och sluta skylla er övervikt och fetma på Slv tack?!
Här har varit en del intressanta diskussioner i tråden, men TS jag tror ändå att du har missuppfattat något...
Det är väl nästan ingen som skyller på SLV's kostråd för att de har blivit tjocka?! Jag har då aldrig träffat någon. Att det sen finns en och annan högljudd person som syns i media eller kanske enstaka personer i forum som detta som kanske hävdar detta, betyder ju inte att alla överviktiga och feta personer ljuger.
Jag tror nog att näst intill alla överviktiga förstår varför de är överviktiga, oavsett om de bara ätit för mycket för att det är gott eller om de har andra psykologiska anledningar till överätandet. Alternativa dieter, som t.ex. LCHF, har väl knappast blivit populära för att SLV's kostråd gjort människor tjocka? Problemet uppstår väl snarare när överviktiga kommer på att de vill gå ner i vikt. För att gå ner i vikt kan vara väldigt svårt. Det kräver en stark motivation och en stark karaktär att bryta invanda beteenden. Och det försvåras ju av att man faktiskt måste äta. Om man vill sluta röka t.ex. så kan man ju se till att inte utsättas för rökning eller undvika situationer som man vet gör det svårare att stå emot. Men man kan inte undvika mat helt utan utsätts för situationen dagligen.
Så det viktigaste för att kunna gå ner i vikt är då att varje individ hittar sin motivation och sedan klarar av att stå emot onyttigheter eller för stora portioner. Och det är HÄR som SLV's rekommendationer kanske inte är toppen. Det betyder ju inte att SLV's kostråd på något sätt är felaktiga, men det är väl ganska uppenbart att de inte fungerar så bra när det gäller just viktminskning. Då hade vi förmodligen inte sett massa andra dieter poppa upp titt som tätt.
Och om vi då väljer att diskutera just LCHF så kanske det är så att många känner att de kan hålla motivationen uppe att fortsätta. För det finns säkerligen väldigt många sätt eller 'dieter' som gör att du går ner i vikt. Oftast så har någon som är kraftigt överviktigt ätit ganska okontrollerat. Då räcker det nog med att faktiskt äta kontrollerat i någon form för att gå ner. Men det viktiga är istället tiden, dvs om du följer en viss diet eller t.ex. SLV's kostråd men ger upp efter 2 veckor, eller 3 dagar eller vad det nu kan vara, så kommer du inte att gå ner. Men om du äter kontrollerat i 1 år så kanske kilona rasar. Oavsett vilken diet du följer och oavsett om den är hälsosam eller inte (givetvis inom rimliga gränser!)
Och det är väl här folk klagar på SLV. Många verkar känna att de inte klarar av att följa SLV's kostråd tillräckligt länge och samtidigt hålla portionsstorleken på en nivå så att de faktiskt går ner i vikt. Istället verkar det finnas många som tycker att LCHF är mycket lättare att hålla fast vid och följa en längre tid. Och då kommer givetvis även resultaten. Men inte tycker jag att dessa personer generellt verkar skylla sin ursprungliga viktuppgång på SLV. Snarare kanske det finns folk som önskar att SLV uppdaterade sina kostråd en del. Och det är väl inte konstigt att de tycker så när de själva ser så positiva resultat och mår så mycket bättre. Vad många kanske missar då är ju att SLV givetvis måste vara lite konservativa. Hur skulle det se ut om de ändrade sina kostråd efter någon enstaka studie som kanske inte ens är ordentligt utförd. Dessutom så vill man gärna veta lite mer om de långsiktiga resultaten och ev biverkningar innan man ändrar sina allmänna kostråd. Men det betyder ju inte att alla delar av LCHF omedelbart borde förkastas.
Om man sen tänker på att det ev finns allvarliga biverkningar med LCHF på långsikt som du tycker att folk ignorerar, så är det väl inte konstigare än t.ex. folk som röker och inte försöker sluta. Man är kanske medveten om riskerna men kan ändå inte motivera sig att sluta. Eller så tror man inte på de resultat som publiceras. Eller tror att riskerna är överdrivna, eller de kommer inte att drabba just mig. Eller överviktiga som inte försöker gå ner i vikt trots att de säkert vet att det inte är bra för kroppen att väga så mycket. Detta är väl ett välkänt fenomen, 'att stoppa huvudet i sanden', och inte något som är specifikt för LCHF:are. Mår man bra just nu, och inte kan se något annat sätt som skulle kunna fungera lika bra, så vill man inte ändra något.
Oj det blev långt... blev själv trött av att läsa igenom det så det är kanske ingen annan som orkar... :)
Men egentligen så ville jag bara säga till TS att jag faktiskt inte förstår varför han/hon är så arg...