• Anonym (Tråkig och trött)

Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?

Som rubriken, vad gör ni i era liv som ni inte hade kunnat om ni hade haft barn?

Mitt svar: Jobbar heltid, pendlar. Sover länge på helgen (för att orka veckan), äter frukost länge. Mycket egentid, om man kan säga att man har egentid som barnlös.

Några saker jag inte gör:
    - Reser inte så värst mkt, pga husdjur bland annat.
    - Festar inte så mycket, pga ivf, trötthet, håller nere på alkohol eftersom vi försöker bli gravida.
    - Har inte några speciella hobbies som jag lägger tid på, har liksom ingen energi till det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-03 10:43
    Missade att skriva att tråden vänder sig till OFRIVILLIGT barnlösa! Den ligger i "svårt att få barn".

Ni frivilligt barnlösa är naturligtvis välkomna att skriva ni med. Även jag var frivilligt barnlös en gång i tiden och det var ju bara kul!

• Svar på tråden Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?
  • Anonym (Trötter)

Jag kan tillägga att jag är ofrivilligt barnlös av barn nr 2. Vi har försökt länge och det känns svårt men än har vi inte gett upp hoppet.

• Anonym (utan barn)
    Anonym (Tråkig och trött) skrev 2013-03-03 18:07:08 följande:
    Jag har också mycket att vara tacksam över, även om vi inte sitter med det perfekta livet och bara väntar på att ett barn ska göra det komplett. Jag brukar tänka på något positivt som är bra i livet minst en gång om dagen, det är inte så att jag går runt och bara tycker allt är skit. Men det ÄR svårt att njuta av det man har när den viktigaste pusselbiten inte finns där. Allt går ju att vända på också de dagar man mår dåligt; va ska jag med hög lön till, jag har ju ingen att försörja, varför ska vi flytta till nått större, vi är ju bara vi två och husdjuren, osv.

Om våra chanser var helt ute så skulle jag behöva ta tag i att acceptera, men det är ju inget man börjar med innan man gett upp. I alla fall inte jag.

Näe det är verkligen inget man gör innan man inser att loppet är kört, eller att all kraft har tagit slut. Från ena försöket till totalt tvärstop tog det för mig!! Jag hade en plan jag/vi skulle fortsätta med men efter sista misslyckad IVF:en så försvann all kämparanda och enda frågan jag ställde mig var: vad håller vi på med?? det kommer inte bli nått barn, varför plåga oss... men som du säger, inte förrän man når dit så kan man försöka tänka på annat än att det ska lyckas!
    Det är roligt att höra att du tänker på en bra sak varje dag, tror att det gör vardagen mycket drägligare än om man bara strävar efter sin önskan. Då hamnar ju livet på paus och då kan det inte va roligt att vakna upp efter 10 år och inse att oj då, nu ska jag försöka va tacksam för det jag har...
    Visst finns dom dåliga dagarna också, vi är ju bara människor Cool Vissa dagar är ju inte värda att gå upp ur sängen för men jag tror att dom iaf bli/är något färre om man de andra dagarna försöker se nått fint.
    Min största rädsla är att vi blir gamla och min man dör före mig.. (jag tror att livet kommer på nått sätt bli ok utan barn iaf, dock ännu en gång så är det min högsta önskan, men ålderdomen utan barn skrämmer mig än mer!) då blir jag ensam kvar (jag har inga syskon) å då ska någon "va tvungen" att fixa det sista för mig, inte för att någon vill det! Ingen som med hjärtat väljer blommorna till begravningen etc MEN skulle jag tänka på det varje dag då hade det knäckt mig helt och hållet.
    Har tänkt på vad som vi kan göra som inte föräldrar kan och det är ju att snabbt ta beslut om att vi vill åka till en annan stad och se en teater eller göra nått sånt spontant. Vill vi göra nått med  vännerna så måste dom alltid förlita sig på att någon ställer upp som barnvakt!
    Sen återigen, när man sitter i vår situation som är det väl inte bara jag som känner att jag hade högaktningsfullt skitit i om jag fick gå på teater en enda gång till i mitt liv om jag bara fått barn!! Flört
    Nu när vi inte längre IVF:ar så är ju ekonomin lite bättre än den av förut och ibland så gör vi saker bara för att vi kan, inte för att vi så himla gärna vill utan för att om vi ändå ska sitta i den här situationen så kan vi gott "unna" oss att göra det där som "dom andra" inte kan. På torsdagskvällen säga: näe orkar inte laga mat idag, ska vi gå och och äta och ta en bio.
    Det sista är väl det närmsta ett svar på din fråga jag kan komma, trots allt svammel innan Skrattande

• trz

Nej.. Två av gångerna jag legat så var det bara "på kul" hade ingen aning om ägglossning.. Sen sexade vi mycket runt ÄL utan att något hände, tills jag en dag provade igen och vart gravid, har alltså bara legat så tre gånger, och alla gånger vart det så!

trz skrev 2013-03-03 19:12:41 följande:
    Nej.. Två av gångerna jag legat så var det bara "på kul" hade ingen aning om ägglossning.. Sen sexade vi mycket runt ÄL utan att något hände, tills jag en dag provade igen och vart gravid, har alltså bara legat så tre gånger, och alla gånger vart det så!
    Okej men kul att det funkade för dig! Det finns studier som visar att om man ligger stilla i 20 min efter insemination så ökar chanserna att bli gravid, så det finns kanske en koppling där.

Man läser om många här på fl som lyckas med hjälp av olika knep, allt från naturläkemedel till hostmedicin. Jag har testat en del grejer och inget har funkar för oss, tyvärr. Vissa grejer tror jag beror på slumpen, en del som skriver sådär har ju inte ens försökt över ett år (dvs vad som än har hjälpt dem så kan det lika gärna vara slumpen som gör att de blev gravida just den månaden, de är normalfertila). Vissa grejer kan säkert ha inverkan, för just det paret. Men inte för alla.
  • Pastell1983

Ja vad gör man?

Pluggar/jobbar, umgås med familj och vänner när det hinns med, ute och går mycket med hunden. Och sover...länge! Det är väll enda fördelen att inte ha barn.

Annars går jag mest och längtar och undrar varför det aldrig vill ta sig, ska börja på försök 17  denna månaden. Börjar bli bitter.
    Har varit gravid så det går...men verkar ta tid.

Anonym (Trötter) skrev 2013-03-03 18:06:22 följande:
    Jag är frivilligt förälder men det är SÅ mycket jag skulle vilja göra vilket jag i stor sett aldrig kan eftersom vi inte har någon släkt i närheten som kan avlasta. Jag upptäckte sent att tråden vände sig till ofrivilligt barnlösa. Jag hoppas att mitt inlägg inte stöter sig med någon, anmäl i så fall så kan det tas bort! Vill i alla fall dela med mig av saker som jag inte haft vett att riktigt uppskatta förut!:

- Sova ut och vila/ha sex när man känner för det och inte bara när man får lite fri tid
    - Gå ut och äta och sen gå på teater/konsert/bio när andan faller på!
    - Gå ut och dansa även om detta skulle vara betydligt mindre nu än tidigare oavsett barn
    - Motionera - gå på gym, vara med i någon förening, börja rida, kanske skaffa häst och verkligen satsa på något fritidsintresse!
    - Orka ha det riktigt fint hemma och orka bygga upp ett större socialt liv! Som det är nu är jag glad om det finns mat och möjligheter till sömn ibland vid sidan av det jobbet kräver
    - Satsa mer på jobbet! Vidarutbilda mig, läsa böcker på fritiden, gå på fler afterworks. Jag stapplar till någon after work ibland för att jag vill visa intresse snarare än att jag verkligen njuter av det eftersom jag är så TRÖTT
    - Hålla tätare kontakt med mina kompisar och försöka träffa de oftare
    - Åka och storhandla på IKEA eller Ullared när man kände för det. Som det är nu är det ett alldeles för stort projekt som jag skjuter framför mig... 
    - Kanske åter lära känna min sambo igen som man och vän och inte bara avlastare av hushållssysslor... 
    Alla saker som går ut på att man ska bygga upp något (umgänge, hobby, träning) är jättesvåra för mig att ge mig in på, förutom när det gäller jobb. Tänker hela tiden att livet kommer ändras av att vi får barn, liksom ingen idé att fördjupa sig i vuxenlivet man kan ha utan barn... Eftersom jag var ofrivilligt barnlös redan innan jag pluggat klart så hade vi aldrig någon tid med pengar och utan problem.

• trz

Ja, det är antagligen bara ett sammanträffande, som jag skrev i det första inlägget. Jag trodde ju inte jag kunde bli gravid då jag inte vart gravid trots oskyddat på 4 år. Var inte meningen att det skulle låta elakt på något sätt.

Anonym (utan barn) skrev 2013-03-03 18:44:38 följande:

Näe det är verkligen inget man gör innan man inser att loppet är kört, eller att all kraft har tagit slut. Från ena försöket till totalt tvärstop tog det för mig!! Jag hade en plan jag/vi skulle fortsätta med men efter sista misslyckad IVF:en så försvann all kämparanda och enda frågan jag ställde mig var: vad håller vi på med?? det kommer inte bli nått barn, varför plåga oss... men som du säger, inte förrän man når dit så kan man försöka tänka på annat än att det ska lyckas!
    Det är roligt att höra att du tänker på en bra sak varje dag, tror att det gör vardagen mycket drägligare än om man bara strävar efter sin önskan. Då hamnar ju livet på paus och då kan det inte va roligt att vakna upp efter 10 år och inse att oj då, nu ska jag försöka va tacksam för det jag har...
    Visst finns dom dåliga dagarna också, vi är ju bara människor Cool Vissa dagar är ju inte värda att gå upp ur sängen för men jag tror att dom iaf bli/är något färre om man de andra dagarna försöker se nått fint.
    Min största rädsla är att vi blir gamla och min man dör före mig.. (jag tror att livet kommer på nått sätt bli ok utan barn iaf, dock ännu en gång så är det min högsta önskan, men ålderdomen utan barn skrämmer mig än mer!) då blir jag ensam kvar (jag har inga syskon) å då ska någon "va tvungen" att fixa det sista för mig, inte för att någon vill det! Ingen som med hjärtat väljer blommorna till begravningen etc MEN skulle jag tänka på det varje dag då hade det knäckt mig helt och hållet.
    Har tänkt på vad som vi kan göra som inte föräldrar kan och det är ju att snabbt ta beslut om att vi vill åka till en annan stad och se en teater eller göra nått sånt spontant. Vill vi göra nått med  vännerna så måste dom alltid förlita sig på att någon ställer upp som barnvakt!
    Sen återigen, när man sitter i vår situation som är det väl inte bara jag som känner att jag hade högaktningsfullt skitit i om jag fick gå på teater en enda gång till i mitt liv om jag bara fått barn!! Flört
    Nu när vi inte längre IVF:ar så är ju ekonomin lite bättre än den av förut och ibland så gör vi saker bara för att vi kan, inte för att vi så himla gärna vill utan för att om vi ändå ska sitta i den här situationen så kan vi gott "unna" oss att göra det där som "dom andra" inte kan. På torsdagskvällen säga: näe orkar inte laga mat idag, ska vi gå och och äta och ta en bio.
    Det sista är väl det närmsta ett svar på din fråga jag kan komma, trots allt svammel innan Skrattande

Trevligt att läsa dina tröstande ord, även om det handlar om tråkigheter!

Jag tänker mycket på det där med att komma till vägs ändå med ivf. Tror vi har en bit kvar, men det beror ju på vad som händer. Allt är så hoppfullt för oss, men inget händer.

Ska man vara ärlig så gör vi många saker i vardagen som man inte hade kunnat göra med barn. Men det är sällan några kul saker utan mer att man låter sig vara så utmattad som man är efter en arbetsvecka, eller så ledsen som man är när mensen kommer. Om man hade haft barn så skulle man vara tvungen att gå ut och aktivera sig istället för att sitta på fl och klaga, för att ta ett exempel.
  • Pastell1983

De säger ju att det inte ska spela någon roll om man ligger kvar eller ställer sig upp direkt. Men vad vet jag....den gången jag blev gravid blev jag det genom att jag ridit honom och ställt mig upp direkt (ursäkta infon) 
    Har nog provat på allt möjligt nu under månaderna vi försökt....

Pastell1983 skrev 2013-03-03 20:33:44 följande:
    De säger ju att det inte ska spela någon roll om man ligger kvar eller ställer sig upp direkt. Men vad vet jag....den gången jag blev gravid blev jag det genom att jag ridit honom och ställt mig upp direkt (ursäkta infon) 
    Har nog provat på allt möjligt nu under månaderna vi försökt....
    Fast det är typiskt att de säger att det inte spelar nån roll hur man gör hemma, och sedan när man kommer och gör insemination så ska man plötsligt ligga och vila.

För mig har det inte hjälpt att ligga still (med benen upp mot väggen) men det kan knappast skada...
  • Pastell1983
    Anonym (Tråkig och trött) skrev 2013-03-03 20:36:21 följande:
    Fast det är typiskt att de säger att det inte spelar nån roll hur man gör hemma, och sedan när man kommer och gör insemination så ska man plötsligt ligga och vila.

För mig har det inte hjälpt att ligga still (med benen upp mot väggen) men det kan knappast skada...
    Ja jag håller med, det är märkligt.
  • Minimis

Jag hoppar in här trots att jag har två barn, och är inte ofrivilligt barnlös. Vad jag saknar att göra: Friheten att göra saker när jag vill, äta middag, powernaps, träna, ha sex mm Gå ut och äta. Äta i lugn och ro. Bowla. Bio. Shoppa hejdlöst. Listan kan göras lång :) allt går ju att göra, men det är väldigt meckigt imellanåt.

• Anonym (6,5 år)

Jag har gjort 2 inseminationer och trodde första gången jag skulle ligga kvar,men läkaren sa att studier visar på att det spelar ingen roll. Och jag tror honom,rent logiskt kan man ju bli gravid av stående sex eller att rida och då är ju spermierna inte ens ända in och det är de ju vid insemination så varför skulle det helt plösligt vara svårare bli gravid då än vid sånt sex!? Nu funkade det ju inte ändå och är aldrig aktuellt nåt mer,men jag har hört många andra säga samma sak-de reste sig direkt.
  • Anonym

Man kanske får ligga och vila av någon annan anledning? För att smälta det man går igenom, för att lugna sig? Allt i processen handlar ju inte enbart om att befrukta ägget, utan även hur man MÅR när man är där.
  • Anonym (6,5 år)
    Anonym skrev 2013-03-04 13:36:41 följande:
    Man kanske får ligga och vila av någon annan anledning? För att smälta det man går igenom, för att lugna sig? Allt i processen handlar ju inte enbart om att befrukta ägget, utan även hur man MÅR när man är där.

Efter 2 inseminationer och totalt 9 hormonbehandlingar,ÄP och ET så kan jag lugnt säga att såna skäl finns inte. Har man kommit så långt finns inget att smälta,inget att måsta lugna ner sig över. Insemination och ET tar några minuter,gör inte ont,känns knappt alls och sen fortsätter dagen som förut. Inte kan man gå runt och fundera inte,då blir man ju knäpp. Snarare är man nöjd bara för att man gjort nåt konkret som kanske ger barn sen. Men jag kanske är ovanligt luttrad efter alla år och allt skit vi gått igenom...
    Anonym (6,5 år) skrev 2013-03-04 13:52:30 följande:

Efter 2 inseminationer och totalt 9 hormonbehandlingar,ÄP och ET så kan jag lugnt säga att såna skäl finns inte. Har man kommit så långt finns inget att smälta,inget att måsta lugna ner sig över. Insemination och ET tar några minuter,gör inte ont,känns knappt alls och sen fortsätter dagen som förut. Inte kan man gå runt och fundera inte,då blir man ju knäpp. Snarare är man nöjd bara för att man gjort nåt konkret som kanske ger barn sen. Men jag kanske är ovanligt luttrad efter alla år och allt skit vi gått igenom...
    Håller med! Har aldrig fått några vibbar av att man tänker på vår mentala hälsa i den här vården.

Angående detta med att ligga kvar så kom det faktiskt en studie för några år sedan som visade att det ger bättre resultat att ligga kvar 15-20 min efter insemination. Bör ha varit ca 2008-2009 nån gång.

Svar på tråden Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?