• Anonym (på skoj!)
    Äldre 30 Mar 15:28
    60902 visningar
    274 svar
    274
    60902

    Möbler/heminredning som är WT

    I den här tråden skriver vi vad vi tycker är WT när det kommer till heminredning och möbler!

    OBS! Ta det lite på skoj och inte blodigaste allvar! Flört

  • Svar på tråden Möbler/heminredning som är WT
  • Herdis
    Äldre 1 Apr 12:37
    mrsStatham skrev 2013-04-01 10:51:31 följande:
    Du har inte fattat att det är WT att vara Svensson va?
    Det är det väl inte..? WT ligger under Svensson, och är den största gruppen i samhället. Över Svensson kommer övre medelklassen, och därefter medelklassen. Ungefär. Jag tycker att Svensson är allt från arbetarklass med typ en ordentlig yrkesutbildning (bilmekaniker, plåtslagare, kock, barnskötare, undersköterska) till lägre medelklass (högskoleingenjör, grundskollärare, sjuksköterska, ekonomiassistent). Kombinerat med att personerna sköter sina jobb, sina barn, sitt hushållsarbete, sin ekonomi o.s.v. på ett adekvat sätt - gör de inte det så är de förmodligen WT; i alla fall de som har arbetaryrken.

    Sedan finns det alltid mellanting och blandformer, och där spelar det kulturella kapitalet stor roll. Det finns t.ex. begåvade och allmänbildade människor som har läst många år på universitetet - läst av lust, sådana ämnen som inte ger ett jobb om man inte har en väldig tur. Och som därför jobbar med något som inte kräver någon särskild utbildning alls, eller inte jobbar alls utan harvar i Af:s åtgärder. Men de blir inte Svensson för att de jobbar i livsmedelsbutik eller WT för att de går på soc ändå, för att de har det kulturella kapitalet som en kork att flyta på s.a.s.. De går på opera och teater när de har råd, lånar gratis böcker från biblioteket och läser mycket, ser på dokumentärer och kvalitetsfilmer på TV...
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Herdis
    Äldre 1 Apr 12:38
    mrsStatham skrev 2013-04-01 11:02:23 följande:
    Nej
    WT är att vara Svensson. Fattar du inte det efter 257st inlägg här?
    Det spelar ingen roll o an tjänar en genomsnittlig årslön i månaden. Har man ett matbord i furu är man WT

    Jaha du ironiserar. Du måste vara mer tydlig i så fall, om det ska gå fram i skrift.
    To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize
  • Galeri­eMaegh­t
    Äldre 1 Apr 12:52
    sextiotalist skrev 2013-04-01 09:48:56 följande:
    Det stämmer, som jag skrivit innan. WT är den lägsta socioekomiska gruppen i samhället och de har troligen varken resurser (socialt eller ekonomiskt) att ta sig vidare

    Att vara fattig är inte WT, att vara medelsvensson är inte WT 
    Definiera "medelsvensson". Vet människor som har det mycket gott ställt ekonomiskt sett, men deras beteende skulle kunna kategoriseras som WT:
    - Handlar ofta och billigt; t ex massvis med kläder på H&M, i stället för kvalitetskläder med stil.
    - Sopsorterar INTE; det får andra göra.
    - Har massor med foton på sina barn som konst i vardagsrummet.
    - Tycker om saker som är "lite annorlunda", typ en rosa jeansjacka med skinnfransar på axlarna.
    - Upplever sitt eget liv som optimalt och något som andra borde ta efter och retar sig på de som de anser annorlunda.
    - Säger att de är överviktiga utan orsak. De äter rätt och bra, säger de, samtidigt som de MÅSTE ha något sött till kaffet.
    - Gillar att få fram hur mycket pengar de har.
    - Vill ÄGA och har massor av saker som de aldrig använder.
    - Anser sig kulturella för att de läst alla deckare av Camilla Läckberg, men dock inga andra böcker.

    Ja, och så vidare...

    Ja, oc så vidare...
    -
  • sextio­talist
    Äldre 1 Apr 14:08
    GalerieMaeght skrev 2013-04-01 12:52:52 följande:
    Definiera "medelsvensson". Vet människor som har det mycket gott ställt ekonomiskt sett, men deras beteende skulle kunna kategoriseras som WT:
    - Handlar ofta och billigt; t ex massvis med kläder på H&M, i stället för kvalitetskläder med stil.
    - Sopsorterar INTE; det får andra göra.
    - Har massor med foton på sina barn som konst i vardagsrummet.
    - Tycker om saker som är "lite annorlunda", typ en rosa jeansjacka med skinnfransar på axlarna.
    - Upplever sitt eget liv som optimalt och något som andra borde ta efter och retar sig på de som de anser annorlunda.
    - Säger att de är överviktiga utan orsak. De äter rätt och bra, säger de, samtidigt som de MÅSTE ha något sött till kaffet.
    - Gillar att få fram hur mycket pengar de har.
    - Vill ÄGA och har massor av saker som de aldrig använder.
    - Anser sig kulturella för att de läst alla deckare av Camilla Läckberg, men dock inga andra böcker.

    Ja, och så vidare...

    Ja, oc så vidare...
    -
    Tja, jag skulle nog inte kalla det beteende för WT

    - Handlar ofta och billigt; t ex massvis med kläder på H&M, i stället för kvalitetskläder med stil.
    Alla är inte intresserade av kläder eller vill lägga pengar på kläder. Jag tycker de som resonerar som du här är sk snobbar

    Jag har kläder som jag köpt på HM som har hållt länge och väl och jag är helt nöjd med. Jag har köpt märkeskläder som jag varit missnöjd med   

        - Sopsorterar INTE; det får andra göra.
     Kallas för lättja, finns i alla grupperingar

        - Har massor med foton på sina barn som konst i vardagsrummet.
    Jag personligen tycker det är urfult, och skrev det som skämt, men men...

        - Tycker om saker som är "lite annorlunda", typ en rosa jeansjacka med skinnfransar på axlarna.
    Tycjer det är mer dålig smak, finns i alla samhällsgrupper
     
     - Upplever sitt eget liv som optimalt och något som andra borde ta efter och retar sig på de som de anser annorlunda.
    Oj, det verkar finnas överallt, det ser man i alla grupperingar
     
       - Säger att de är överviktiga utan orsak. 
    Det ser man i all socialgrupperingar,  

      De äter rätt och bra, säger de, samtidigt som de MÅSTE ha något sött till kaffet.
    De få gångerna jag dricker kaffe måste jag ha något sött till (men jag är å andra sidan inte överviktigt så jag kanske får ta något sött till då?)

      - Gillar att få fram hur mycket pengar de har.
    Nyrikt beteende

      - Vill ÄGA och har massor av saker som de aldrig använder.
    Nyrikt

    - Anser sig kulturella för att de läst alla deckare av Camilla Läckberg, men dock inga andra böcker. 
       Är du WT så vet du nog inte ens vem Camilla Läckberg är och kan nog inte ens stava till det.

    Ytterligare en som inte vet vad WT är. Så jag tar det en gång till.
    Det är den gruppen i samhället som har det sämst socioekonomiskt och saknar alla resurser att ta sig ur detta (både ekonomiska och från det sociala kultarvets synvinkel)   
  • mrsSta­tham
    Äldre 1 Apr 17:03
    Herdis skrev 2013-04-01 12:38:21 följande:

    Jaha du ironiserar. Du måste vara mer tydlig i så fall, om det ska gå fram i skrift.
    Nej, jag ironiserar inte. Jag skriver precis det jag menar. Varken mer eller mindre.
    Efter att ha läst tråden kan man inte göra något annat än att konstatera att det är WT att vara svensson. 
    Bara två saker är oändliga
  • Galeri­eMaegh­t
    Äldre 1 Apr 19:21
    sextiotalist skrev 2013-04-01 14:08:45 följande:
    .
    Ytterligare en som inte vet vad WT är. Så jag tar det en gång till.
    Det är den gruppen i samhället som har det sämst socioekonomiskt och saknar alla resurser att ta sig ur detta (både ekonomiska och från det sociala kultarvets synvinkel)   
    Begreppet WT har allt eftersom fått en mera utvidgad betydelse och därmed mer öppet för tolkningar.
    Att uttrycket enbart skulle gälla folk som bor i husvagn, har taskig tandstatus och lever på soc är sedan länge passerat

    Och du "sextiotalist", sist men inte minst: Tänk på vad som står i trådstarten, d v s Ta det här på skoj och inte djupaste allvar...Du får ursäkta, men man kan få intrycket av att du verkligen är s a s into this...
  • 1022
    Äldre 1 Apr 23:16
    GalerieMaeght skrev 2013-04-01 19:21:17 följande:
    Begreppet WT har allt eftersom fått en mera utvidgad betydelse och därmed mer öppet för tolkningar.
    Att uttrycket enbart skulle gälla folk som bor i husvagn, har taskig tandstatus och lever på soc är sedan länge passerat

    Och du "sextiotalist", sist men inte minst: Tänk på vad som står i trådstarten, d v s Ta det här på skoj och inte djupaste allvar...Du får ursäkta, men man kan få intrycket av att du verkligen är s a s into this...
    Såpass utvidgad att den verkar omfatta näst intill hela den svenska befolkningen?


  • Galeri­eMaegh­t
    Äldre 1 Apr 23:33
    1022 skrev 2013-04-01 23:16:42 följande:
    Såpass utvidgad att den verkar omfatta näst intill hela den svenska befolkningen?


    Ja, verkar ju inte bättre Glad
  • Äldre 1 Apr 23:56
    1022 skrev 2013-04-01 23:16:42 följande:
    Såpass utvidgad att den verkar omfatta näst intill hela den svenska befolkningen?


    Nejdå. Nu ska du inte överdriva. Bara den delen som har ett hem med möbler.
  • 1022
    Äldre 2 Apr 04:32
    nihka skrev 2013-04-01 23:56:46 följande:
    Nejdå. Nu ska du inte överdriva. Bara den delen som har ett hem med möbler.
  • Äldre 2 Apr 14:56

    Seriöst tycker WT trådarna börjar spåra ur lite nu. :))) snart är det WT att köra Lamborghini och bo i ett slott med betjänter :D:D

  • Äldre 2 Apr 16:21
    pollydolly skrev 2013-04-02 14:56:03 följande:
    Seriöst tycker WT trådarna börjar spåra ur lite nu. :))) snart är det WT att köra Lamborghini och bo i ett slott med betjänter :D:D
    I så fall en lamborghini med 12v miniadventsljusstake i vindrutan. Själv står slottsherren under slottsköksfläkten och röker och läser julakatalogen. 
  • Tue 24 Dec 2019 09:29

    Lite kul att läsa den här tråden nästan 7 år senare. Nu börjar ju furu och torkade blommor komma tillbaka litegrann, hur känns det?

    Men väggord och burkar/behållare med text som ?te?, ?smycken? eller ?mobiler? på har nog alltid känts lite ostiga, även när det begav sig. Likaså allsköns onödigt småplotter. Semimassproducerade tavlor med banala motiv som handmålats av någon stackars fattig vietnames för 7 kr i timmen. Allt som såldes på Chilli innan de återuppstod, typ.

Svar på tråden Möbler/heminredning som är WT