• Anonym (Konstig?)

Svarar ni alltid i telefonen?

Om det ringer i er telefon, hemtelefon eller mobil, svarar ni alltid då?
    Om ni inte hinner/kan svara, ringer ni upp så fort ni bara kan?
    Om ni får ett sms, svarar ni på det direkt då, så fort ni får det?

Eller, kan ni strunta i att svara i telefonen ibland för att ni helt enkelt inte orkar/vill prata med någon? Tex om man ser en film, läser en bok, lagar mat, umgås med barnen eller annat.
    Samma sak gällande sms, kan ni låta det ligga ett par timmar/någon dag före ni svarar?

Jag får mycket skäll (ja, en ordentlig utskällning) av främst min farmor, men även mina föräldrar, för att jag inte är tillgänglig på telefon hela tiden! Även några vänner tycker det är konstigt att jag ibland kan ta någon dag på mig att ringa upp eller svara på ett sms.

Är jag verkligen så konstig som ibland bara vill njuta av att vara hemma och ha det lugnt och skönt, fokusera på annat och umgås med min familj utan att bli störd av andra?

Om det skulle vara något oerhört viktigt, så går det ju lämna ett röstmeddelande.

• Svar på tråden Svarar ni alltid i telefonen?
  • kivirush

Jag svarar om jag känner för att prata med personen som ringer. Vill de något så får de skicka ett sms så att jag kan ta ställning till om jag tycker att deras ärende är värt min tid.

• Anonym (Inte alltid)

Känner jag för att svara gör jag det, annars inte. Beror på vem det är, om jag tex läser en bra bok så kan telefonen vänta ;)

• Anonym (P)

Jag svarar när jag kan , jag kan tyvärr inte låta bli att svara på dold number på grund av mitt jobb.

• ninjabebbe
    kaffetunnan skrev 2014-03-18 11:56:44 följande:
    Nä du är inte konstig. Vem f-n vill vara tillgänglig alltid? Inte jag iaf
    Har avvecklat min mobil för att slippa förväntan på att man alltid ska svara.. Förr fick de ju snällt prova igen senare om man inte var hemma när de ringde! Det var ingen som led av det. Vi skapar oss för mycket problem själva ibland.
  • amoremio

Ibland är jag inte på humör att prata i telefon, exempelvis om jag haft en riktigt pissig dag på jobbet eller om jag kort och gott är jävligt trött efter en natt med kass sömn. Eller varför inte klassikern när man sitter i en fullknökad spårvagn, full av skrikande ungar, trängsel osv. Andra gånger kanske det är ohövligt att svara i telefon, tex om man sitter och äter en middag med någon kompis eller familjemedlem. Är det någon slags "förtur" man har när man ringer upp någon, dvs att personen har någon slags "plikt" att svara även om vederbörande umgås med någon annan? Jag undrar när jag läser vissa svar.....

För att inte tala om alla 511 exempel där man kanske är upptagen med matlagning, dammsugning, duschar, är på gymmet, JOBBAR osv. Herregud, ha rimliga förväntningar på människor och ge dem space!

Fyfan vad SKÖNT att det inte bara är jag som ibland undviker att svara för att jag inte har lust/orkar att prata i telefon just då. Vad är problemet? Har man någon slags "skyldighet" att vara tillgänglig ögonblickligen bara för att vi råkar ha mobiltelefoner? Som om det är någon slags självklarhet att man ens KAN svara i telefon så fort någon ringer? 

Jag förväntar mig absolut INTE att den jag ringer ska svara direkt, jag förväntar mig inte ens ett svar samma dag. Det dessutom vara så att den man ringer inte har sett det, tex att det missade samtalet hamnar bland alla 511 aviseringar som ibland kommer upp på telefonen. 

Mobilen är ingen slavdrivare. Vi jobbar inte på 112 där vi är skyldiga att svara bumms. Mobilen är ett sätt att underlätta kontakt med andra människor, det betyder inte att man "måste" vara tillgänglig omdelbart. 

• Mayjel

Ja, med undantag för hemligt nummer eller okänt dito. Är det ett nummer som jag inte känner igen så kollar jag upp det först. Kan ju vara en bluffmakare eller ännu värre - nån enveten säljare som aldrig skulle sluta babbla. 

• Anonym (H)
    Mayjel skrev 2025-05-02 23:38:08 följande:

Ja, med undantag för hemligt nummer eller okänt dito. Är det ett nummer som jag inte känner igen så kollar jag upp det först. Kan ju vara en bluffmakare eller ännu värre - nån enveten säljare som aldrig skulle sluta babbla. 

Ja, det är lätt att kolla upp.
  • Mayjel
    Anonym (H) skrev 2025-05-03 00:28:22 följande:
    Ja, det är lätt att kolla upp.
    Det är nästan alltid såna personer, dessa digitala nasare, som ringer till mig. Aldrig någon trevlig person som vill en väl. Ja, det är tur att man kan kolla upp sånt online. 
  • Anonym (Försiktig)

Jag svarar aldrig på okända nummer 

Svar på tråden Svarar ni alltid i telefonen?