• Cassaranda

Downs syndrom

Hej!

Visste in riktigt var jag skulle posta tråden, men gör ett försök här.

Jag var på RUL för cirkus en vecka sedan. Då såg man att det var fel på ena njuren som var för trång. Det kunde ordna sig av sig självt. Sedan var det även någonting med hjärtat, s.k ekotätt focus. De såg inte ordentligt då armarna var i vägen så jag skulle få en ny tid för en ny bedömning och barnmorskan skulle visa bilder för en läkare.

Jag fick komma tillbaka exakt en vecka senare då läkaren gjorde ett nytt ultraljud och hon såg då detta med njuren och hjärtat. Det hon berättade om hjärtat var att det var någonting med klaffen. Sedan förklarade hon att det fanns en risk att det kunde vara Downs syndrom då det var två fel (njure & hjärta) så jag fick göra ett fostervattensprov och blodprov. Nu väntar vi på provsvar som skulle ta ungefär en vecka så jag ska vara tillbaka nästa vecka igen. Hon sade att det kunde bero på Downs syndrom men att det inte behövde vara det så vi får se vad provet visar.

Nu är jag orolig att det är Downs syndrom.. och vad det innebär. Hur är det att leva och vara förälder till ett barn som har Downs syndrom? Kommer jag/vi att klara av det? Frågorna snurrar i huvudet.. Jag fick inte fram så många ord och det jag ville fråga läkaren. Det kom nog som en chock. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tänka att jag skulle få ett sjukt barn. Var så glad att komma in på ultraljud för att se att det verkligen finns någon i mig och vi var så glada att bli föräldrar. Nu är jag mest orolig och rädd om testet skulle visa på Downs syndrom och hur allt då kommer gå för oss...

Är det någon här inne som vill dela med sig av sina erfarenheter, och som kanske harr ett barn med diagnosen? Som kan berätta hur det är och hur vardagen ser ut?

Mvh

• Svar på tråden Downs syndrom
  • 5barnsmamma12

Hej! Vi fick en liten kille med downs syndrom i juni förra året, vi visste ingenting innan förlossningen och allt kom som en chock. Nu är ju inte vår son mer än 13,5 månader men visst är det lite extra arbete och träning med vår lille kille som varken kryper/står/går ännu, en hel del sjukhusbesök på Habiliteringen m.m. men det är det värt för han är en helt underbar liten kille och hela familjen älskar honom något oerhört mycket =) Tycker inte ni ska vara rädda/oroliga men förstår er känsla...

• anne h
    Cassaranda skrev 2013-07-26 19:59:21 följande:

Hej!

Visste in riktigt var jag skulle posta tråden, men gör ett försök här.

Jag var på RUL för cirkus en vecka sedan. Då såg man att det var fel på ena njuren som var för trång. Det kunde ordna sig av sig självt. Sedan var det även någonting med hjärtat, s.k ekotätt focus. De såg inte ordentligt då armarna var i vägen så jag skulle få en ny tid för en ny bedömning och barnmorskan skulle visa bilder för en läkare.

Jag fick komma tillbaka exakt en vecka senare då läkaren gjorde ett nytt ultraljud och hon såg då detta med njuren och hjärtat. Det hon berättade om hjärtat var att det var någonting med klaffen. Sedan förklarade hon att det fanns en risk att det kunde vara Downs syndrom då det var två fel (njure & hjärta) så jag fick göra ett fostervattensprov och blodprov. Nu väntar vi på provsvar som skulle ta ungefär en vecka så jag ska vara tillbaka nästa vecka igen. Hon sade att det kunde bero på Downs syndrom men att det inte behövde vara det så vi får se vad provet visar.

Nu är jag orolig att det är Downs syndrom.. och vad det innebär. Hur är det att leva och vara förälder till ett barn som har Downs syndrom? Kommer jag/vi att klara av det? Frågorna snurrar i huvudet.. Jag fick inte fram så många ord och det jag ville fråga läkaren. Det kom nog som en chock. Jag kunde inte i min vildaste fantasi tänka att jag skulle få ett sjukt barn. Var så glad att komma in på ultraljud för att se att det verkligen finns någon i mig och vi var så glada att bli föräldrar. Nu är jag mest orolig och rädd om testet skulle visa på Downs syndrom och hur allt då kommer gå för oss...

Är det någon här inne som vill dela med sig av sina erfarenheter, och som kanske harr ett barn med diagnosen? Som kan berätta hur det är och hur vardagen ser ut?

Mvh

Chansen att det ska vara DS är ganska liten.. även om vissa av oss drar just den lotten
    Om barnet skulle visa sig ha DS så är det bara en som vet om du klarar av det; du själv.
    ingen annan kan säga att Ja, du klarar det / Nej, du klarar det inte.

Mitt yngsta barn har DS, i dag är han 13½ år, har sommarlov som alla andra ungar, om en vecka åker han på förläger inför sitt konfirmationsläger nästa sommar, samma konfirmationsläger som syskonen gått på. Han går i samma skola som syskonen gått i, tränar judo i samma klubb som storebror.. osv..
    likheterna med normalstörda barn är större än skillnaden. Det är en ynka kromosom det handlar om, även om den kan ställa till en hel del trubbel på vägen så är likheterna större än skillnaderna.
    Man har samma känslor och behov som normalstörda även om man behöver lite mer tid på sig för att lära sig krypa/gå.. men vem bryr sig i dag om tex hur gammal lillebror var när han lärde sig gå? Att han var 17 månader mot syskonens 12-15 månader? Ganska ointressant, eller hur

Ja, det har varit en hel del problem efter vägen, men inget som jag inte klarat av..  Ja, han har en utvecklingsstörning, det har de flesta med DS, men han lär sig han också, lite långsammare men det kommer så småningom. Ja, livet blir annorlunda, inte tu tal om det, konstigt vore det annars. Det behöver dock inte bli dåligt.

Skulle kunna skriva hur mkt som helst, men hejdar mig här.. skulle det vara så att ert barn har DS så är du välkommen till vår tråd om DS.

Lycka till, oavsett om barnet visar sig vara av modell 46 eller 47 kromosomer.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Tomrum01

Jag har varit exakt där du är idag! På UL visade det sig att vår lilla älskling i magen hade något med vidgat njurbäcken (?) och sedan något med hjärtat. Vi fick kommer på en ny tid när läkare tittade på nytt med UL. Han såg då samma sak men trodde ändå inte på DS utifrån vad han såg. Vi valde ändå att göra ett fostervattenprov. Några dagar senare kom telefonsamtalet...det var DS!
    Kommer aldrig kommer över chocken. Vi hade pratat mkt om olika alternativ, hur skulle vi göra? Vi valde att ta bort barnet.
    Sätt ner med din sambo och prata igenom hur ni vill göra...innan ni får beskedet.
    Jag ångrar mig inte men det kommer alltid att finnas ett tomrum i mitt hjärta.... 

• kibefej

Hej! Jag fick en liten dotter i januari i år som visade sig ha Ds. Visst var det en chock i början. Jag som sett mig som relativt fördomsfri på den fronten eftersom jag bla har jobbat som personlig assistent åt en kille med Ds, fick plötsligt en massa jobbiga tankar om framtiden. Vår Ds-tjej är mitt femte barn, varav ett barn i himlen och jag funderade ärligt på hur jag skulle orka, hur skulle mina stora barn påverkas som också nyligen gått igenom en stor sorg när vi förlorade ett litet barn osv osv. Vi låg länge på sjukhuset med vår lilla Ds-tjej när hon föddes. Hon hade svårt att lära sig äta och fick därför sondmatas. Hon hade även lite svårt med syresättningen i början och visst var det kämpigt på många vis, framförallt hade jag jättestora skuldkänslor inför de stora barnen, att jag utsatt dem för detta..... Nu är vår lilla flicka 6 månader och jag älskar henne mer och mer för varje dag. När hon var 4 månader kunde vi ta bort sonden helt och jag ammar henne nu samt att hon börjat äta gröt och smakportioner av mat. Hon har utvecklats massor sedan hon föddes och visst går det lite långsammare än det gjort för mina andra barn, men hon är verkligen helt ljuvlig. Trots krångel med reflux och förstoppning så är hon nästan alltid glad och hon visar tydligt att hon känner igen alla oss i familjen. Hon rullar snabbt från rygg till mage, hon jollrar och leker med leksaker. Hon sover gott hela nätterna, vilket inget av mina normalstörda barn har gjort. Vi har haft turen att slippa hjärtfel på vår dotter vilket annars är ganska vanligt tyvärr. Jag känner idag en otrolig glädje och tacksamhet över att vår lilla kromosomknasare kom just till oss!! Hon är högt älskad av sina syskon och av hela släkten, vi skulle för allt i världen inte vilja vara utan henne. Jag förstår till fullo din oro, men om det skulle visa sig vara Ds så är det bara en extra kromosom. Våra stora barn säger ibland att det är en extra buskromosom eller en extra kärlekskromosom osv. Oavsett vad så är det fortfarande samma lilla bebis i din mage som det varit hela tiden och jag hoppas allt går bra för er!! Hälsningar fembarnsmamman med ett barn i himlen och ett barn med 47 kromosomer

• Snällspiken

Hej! Jag som är mamma till två barn utan downs syndrom kan bara säga... jag beundrar er som är föräldrar till DS-barn! Då syftar jag inte på små söta bebisar utan rejäla, starka individer med en enorm vilja och kraft, men eventuellt utan matchande omdöme. 

Själv skulle jag aldrig orka. I helgen hade vi besök av en familj med en son på tio år som hade DS. Han var INTE som våra barn. Den där enda lilla kromosomen gör tydligen en stor skillnad. Vår treåring satt lugnt och fint och åt själv och hällde i glaset utan att spilla. Tioårige killen kastade glas på golvet så att de krossades, hällde ut läsk på golvet och vägrade äta något annat än makaroner och ketchup. Så är det tydligen VARJE måltid, sa hans luttrade syskon. (Syskonet viskade sedan till mitt jämngamla barn att han tycker att det är SÅ jobbigt att ha ett storasyskon med Downs).  

Efter maten stod DS-pojken och kastade ner barnens leksaker från trappan så att flera av dem gick sönder (åter igen - så gör inte vår treåring!!), sedan gick han loss på vaserna (som vi inte ställt undan för med våra barn har vi aldrig behövt gömma någonting alls – vi har helt enkelt sagt ifrån på skarpen, alternativt låtit dem pilla en stund med sakerna under övervakning och det har i allmänhet räckt).

Den stora skillnaden mellan denna tioåring, som f ö är stor och kraftig för sin ålder, och våra barn utan DS, är att han inte fullt ut tycks förstå konsekvenserna av sina handlingar. Det gör i viss utsträckning vår treåring och definitivt vår sexåring.

Han når dessutom överallt och drar ut alla lådor och häller ut allt innehåll på golvet på nolltid. Han kissar i sängen VARJE natt (vår treåring är torr sedan ett år tillbaka). Självklart kan han inte hjälpa det, men för föräldrarna som har tre barn till är det tufft att behöva vakna varje natt på obestämd framtid. 

Vi kan resonera med våra barn. Ibland vill de inte lyssna men för det mesta lyssnar de till logisk (om än förenklad) argumentation. Tioårige killen med DS kan inte det. Följaktligen hoppar han gärna i vattnet där det är djupt, trots att han inte kan simma. Eller klättrar högt upp i ett träd, så att brandkåren får komma och ta ner honom (han är väldigt stor och tung som sagt). 

När vi gick ut och åt, satt folk och tisslade och tasslade eller sa taskiga saker, rakt ut. Detta är enligt mamman vardagsmat när man har downs syndrom och något som ytterligare bidrar till pojkens frustration. Han är extra trotsig när de går på restaurang, spottar i maten, pruttar ljudligt och skrattar osv, hon tror att det i viss mån beror på att han är känslig och tar åt sig av blickar och kommentarer. 

Han leker inte heller med andra barn, han har svårt att samspela på samma nivå som dem och sitter hellre själv och tittar på samma TV-program om och om igen. Vet inte om detta är extra vanligt bland DS-barn men våra barn var lite rädda för honom eftersom han ser ut på ett visst sätt och låter annorlunda, han har sönder mycket saker som sagt och så är han stor och stark och rycker och sliter (ofta i all välmening, men det är ändå skrämmande för dem). Kontentan blev att de drog sig undan från honom och då var de ändå helt fördomsfria (de har aldrig tidigare mött ett barn med downs). 

Efter ett dygn med denna pojke kan jag som sagt bara konstatera – jag skulle aldrig orka! Och då var han ändå snäll och välmenande  hela tiden. 

Hoppas att du hittar ett sätt som passar för dig. 

• annamaria40

Snällspiken skrev 2013-08-05 21:59:23 följande:
    Hej! Jag som är mamma till två barn utan downs syndrom kan bara säga... jag beundrar er som är föräldrar till DS-barn! Då syftar jag inte på små söta bebisar utan rejäla, starka individer med en enorm vilja och kraft, men eventuellt utan matchande omdöme. 

Själv skulle jag aldrig orka. I helgen hade vi besök av en familj med en son på tio år som hade DS. Han var INTE som våra barn. Den där enda lilla kromosomen gör tydligen en stor skillnad. Vår treåring satt lugnt och fint och åt själv och hällde i glaset utan att spilla. Tioårige killen kastade glas på golvet så att de krossades, hällde ut läsk på golvet och vägrade äta något annat än makaroner och ketchup. Så är det tydligen VARJE måltid, sa hans luttrade syskon. (Syskonet viskade sedan till mitt jämngamla barn att han tycker att det är SÅ jobbigt att ha ett storasyskon med Downs).  

Efter maten stod DS-pojken och kastade ner barnens leksaker från trappan så att flera av dem gick sönder (åter igen - så gör inte vår treåring!!), sedan gick han loss på vaserna (som vi inte ställt undan för med våra barn har vi aldrig behövt gömma någonting alls – vi har helt enkelt sagt ifrån på skarpen, alternativt låtit dem pilla en stund med sakerna under övervakning och det har i allmänhet räckt).

Den stora skillnaden mellan denna tioåring, som f ö är stor och kraftig för sin ålder, och våra barn utan DS, är att han inte fullt ut tycks förstå konsekvenserna av sina handlingar. Det gör i viss utsträckning vår treåring och definitivt vår sexåring.

Han når dessutom överallt och drar ut alla lådor och häller ut allt innehåll på golvet på nolltid. Han kissar i sängen VARJE natt (vår treåring är torr sedan ett år tillbaka). Självklart kan han inte hjälpa det, men för föräldrarna som har tre barn till är det tufft att behöva vakna varje natt på obestämd framtid. 

Vi kan resonera med våra barn. Ibland vill de inte lyssna men för det mesta lyssnar de till logisk (om än förenklad) argumentation. Tioårige killen med DS kan inte det. Följaktligen hoppar han gärna i vattnet där det är djupt, trots att han inte kan simma. Eller klättrar högt upp i ett träd, så att brandkåren får komma och ta ner honom (han är väldigt stor och tung som sagt). 

När vi gick ut och åt, satt folk och tisslade och tasslade eller sa taskiga saker, rakt ut. Detta är enligt mamman vardagsmat när man har downs syndrom och något som ytterligare bidrar till pojkens frustration. Han är extra trotsig när de går på restaurang, spottar i maten, pruttar ljudligt och skrattar osv, hon tror att det i viss mån beror på att han är känslig och tar åt sig av blickar och kommentarer. 

Han leker inte heller med andra barn, han har svårt att samspela på samma nivå som dem och sitter hellre själv och tittar på samma TV-program om och om igen. Vet inte om detta är extra vanligt bland DS-barn men våra barn var lite rädda för honom eftersom han ser ut på ett visst sätt och låter annorlunda, han har sönder mycket saker som sagt och så är han stor och stark och rycker och sliter (ofta i all välmening, men det är ändå skrämmande för dem). Kontentan blev att de drog sig undan från honom och då var de ändå helt fördomsfria (de har aldrig tidigare mött ett barn med downs). 

Efter ett dygn med denna pojke kan jag som sagt bara konstatera – jag skulle aldrig orka! Och då var han ändå snäll och välmenande  hela tiden. 

Barn med DS kan som alla barn ha andra diagnoser också.
    Mitt barn är 11 år och ingenting av det du skriver känner jag igen.  Tvärtom, hon är ALLTID vänlig och socialt kompetent. Hon leker som vanliga barn men kanske hellre med något yngre ban. 
    Hon var blöjfri vid 3 års ålder, kan simma, cykla mm. Men visst tar det längre tid för henne att lära sig det mesta.

Det finns alltid ytterligheter och man kan inte jämföra eller säga hur det ska bli.

Hennes syskon tycker inte det är jobbigare än med andra syskon. Det jag tyckte var jobbigt var att hon var sjuk når hon var liten, hjärtoperation bla. och att hon behövde passas lite längre än sina syskon, hon kunde vandra iväg när hon blev nyfiken på något tills hon var ca 7-8 år.

Jag känner många barn med ds i olika åldrar och min åsikt de är mer olika varandra än andra barn. De har förutom de "normala" olikheter som ALLA barn har också en varierande påverkan på hjärnans utveckling.

• Cassaranda

Nu fick vi svar på fostervattenprovet. Det var inte downs syndrom (trisomi 21) som de hade trott.

Det visade sig vara ännu värre. Det var trisomi 13. Jag fick förklarat att bebis inte skulle kunna leva. Oftast så går dem bort redan i magen. Det finns en del som har klarat förlossningen men de barnen går oftast bort inom den första levnadsmånaden och får gå igenom många svåra operationer så vi valde att avbryta graviditeten.

Vi blev inlagda i söndags och dem satte igång mig. Elva timmar senare var han ute. Det var jättehemskt och jag vet inte hur jag ska gå vidare. Har sådana skuldkänslor så det finns inte. Vi fick gå hem tomhänta, så här skulle det ju inte sluta. Skuldkänslor att jag har dödat vårat barn, våran älskade bebis som var så välkommen och efterlängtad. 

Vi hade bestämt oss att behålla barnet även fast det skulle visat downs syndrom men det var så mycket värre. Vi fick se honom och hålla honom. Han var så liten men det vackraste jag sett, han var lik sin pappa. Vi bestämde oss för att begrava honom anonymt. Han kommer finnas i minneslunden här hemma. Jag försöker tänka som så att det var det bästa för honom. Att han slipper lida.

• Amme

Du har ju bestämt dig för att ett barn med DS är inget att ha dra inte alla över en kam är du snäll förrän du träffat massor av personer med DS då du kan se och märka att de är lika olika som alla vi andra. Ja jag har erfarenhet har en dotter som är 17 år. Hon har varit lika jobbig som sina syskon under uppväxten. Jobbar även med personer med utvecklingsstörning och allehanda diagnoser så jag vet vad jag talar om.
  • Pinje
    Cassaranda skrev 2013-08-09 16:24:03 följande:

Nu fick vi svar på fostervattenprovet. Det var inte downs syndrom (trisomi 21) som de hade trott.

Det visade sig vara ännu värre. Det var trisomi 13. Jag fick förklarat att bebis inte skulle kunna leva. Oftast så går dem bort redan i magen. Det finns en del som har klarat förlossningen men de barnen går oftast bort inom den första levnadsmånaden och får gå igenom många svåra operationer så vi valde att avbryta graviditeten.

Vi blev inlagda i söndags och dem satte igång mig. Elva timmar senare var han ute. Det var jättehemskt och jag vet inte hur jag ska gå vidare. Har sådana skuldkänslor så det finns inte. Vi fick gå hem tomhänta, så här skulle det ju inte sluta. Skuldkänslor att jag har dödat vårat barn, våran älskade bebis som var så välkommen och efterlängtad. 

Vi hade bestämt oss att behålla barnet även fast det skulle visat downs syndrom men det var så mycket värre. Vi fick se honom och hålla honom. Han var så liten men det vackraste jag sett, han var lik sin pappa. Vi bestämde oss för att begrava honom anonymt. Han kommer finnas i minneslunden här hemma. Jag försöker tänka som så att det var det bästa för honom. Att han slipper lida.

Åh så tråkigt. Min bästa vän fick ett barn med Trisomi13 i vecka 29 för flera år sedan, han dog vid akutsnittet. Läkarna misstänkte något kromosomfel men inga svar på det sena fostarvattensprovet hade hunnit komma tillbaka. Jag vet hur mycket föräldrarna grät och det var en jobbig tid. De har nu två fina barn i skolåldern och jag tror inte hon tänker alltför ofta på sitt första barn. Några år efteråt fick jag en dotter med downs syndrom så vi har verkligen pratat mycket om detta, kunnat stötta varandra. Försök hitta någon att prata med, du kan kolla med Barn- och ungdomshabiliteringen om de kan förmedla kontakt eller eventuellt er lokala FUB förening.
  • Blanceflor

Efter maten stod DS-pojken och kastade ner barnens leksaker från trappan så att flera av dem gick sönder (åter igen - så gör inte vår treåring!!), sedan gick han loss på vaserna (som vi inte ställt undan för med våra barn har vi aldrig behövt gömma någonting alls ? vi har helt enkelt sagt ifrån på skarpen, alternativt låtit dem pilla en stund med sakerna under övervakning och det har i allmänhet räckt).

Efter ett dygn med denna pojke kan jag som sagt bara konstatera ? jag skulle aldrig orka! Och då var han ändå snäll och välmenande  hela tiden. 

Är helt mållös efter att ha läst ditt inlägg, varför känner du behov av att skrivaner en tioårig så totalt i denna tråd? Tänk om hans föräldrar/syskon läser vad du skrivit här om honom. Hoppas verkligen allt är en uppdiktad historia för jag mår dåligt när jag läser dina inskränkta rader.
  • Snällspiken

Blanceflor: Du upplever alltså att jag "skriver ner" en tioåring, när jag helt enkelt redogör för ett dygn tillsammans med honom, kort och gott. 

Jag känner gott om tioåringar och jag kan bara konstatera, nej, han påminner inte alls om någon av dem. Han är väldigt annorlunda. Familjen får f.ö. extra resurspersonal på skolan och i hemmet, inte på grund av sin tvååring utan på grund av denna tioåring. Och de menar att han inte har någon särskilt grav störning. 

Många av er hävdar ju att det är ungefär som att ha ett vanligt barn men vi upplevde att det var stor skillnad, och det ville jag förmedla.  

• dsmamma
    Snällspiken skrev 2013-08-14 23:48:44 följande:
    Blanceflor: Du upplever alltså att jag "skriver ner" en tioåring, när jag helt enkelt redogör för ett dygn tillsammans med honom, kort och gott. 

Jag känner gott om tioåringar och jag kan bara konstatera, nej, han påminner inte alls om någon av dem. Han är väldigt annorlunda. Familjen får f.ö. extra resurspersonal på skolan och i hemmet, inte på grund av sin tvååring utan på grund av denna tioåring. Och de menar att han inte har någon särskilt grav störning. 

Många av er hävdar ju att det är ungefär som att ha ett vanligt barn men vi upplevde att det var stor skillnad, och det ville jag förmedla.  
    Nu kan det ju som sagt vara så att det kanske finns någon tilläggsdiagnos i det här fallet? ADHD är väldigt vanligt i kombination med DS och även autism. ADHD i kombination med DS blir extremt jobbigt då det är två diagnoser som jobbar emot varann lite grann. Min 5 åring med ds är liiiite så som du beskriver men absolut inte så illa som du beskriver och då är han ganska vild. Här hemma iaf. När vi är borta brukar han kunna sköta sig ganska bra och är väldigt lugn
  • Sandmoln

Varför klankar ni ner på snällspikens redogörelse av dygnet med barnet med DS. Har själv jobbat på en gruppbostad med ungdomar som har DS och jag kände igen precis allt som snällspiken beskrev. Tror tyvärr att föräldrar till barn och ungdomar med DS har en tendens till att vilja försköna vardagen som de har med barnen/barnet, kanske för att minska fördomarna som finns ute i samhället. Själv minns jag fortfarande många av ungdomarna med kärlek trots att det var många år sedan jag jobbade där, men skulle trots det valt att ta bort barnet om det visat sig på KUB ha DS.

• Pinje

Hej alla, det är bra ni diskuterar. Men kanske ni inte skall diskutera i denna tråden där ts skrivit att hon var tvungen att göra abort då barnet visade sig ha Trisomi 13. Hon hade också tagit beslut, tror jag, att behålla om det visade sig vara ds, så diskutera ni men någon annan stans.

• MrsC74

Respektlöst mot TS att ni tjafsar om annat i tråden. Lägg ner !
    Beklagar TS vet vad du gått genom.

Svar på tråden Downs syndrom