• Anonym (ger upp snart)

Vi klarar inte av våra barn...

Det är hemskt att erkänna hur det blivit och jag vet inte varför det blev så här. Vad som inte är bra är att barnen är totalt oregerliga. De gapar och skriker, springer runt och sprider grejer runt sig och lyssnar inte för fem öre. Ljudnivån är vidrig och det har börjar ringa i öronen på mig när jag har tyst och försöker sova (dvs när barnen sover). Är vi iväg någonstans; affär eller annat är det samma visa. Barnen röjer runt som torra skinn medan de mer eller mindre konstant skriker och visar ingen hänsyn till oss eller omgivningen.
    Vi har försökt bara pedagogiska, prata och resonera men de står inte still nog länge för att vi ska hinna ens avsluta en mening. Vi har försökt med konsekvensbestraffning men också det verkningslöst. Vi har gått kurs i konflikthantering i föräldraskapet men de metoderna hjälper föga. Aktiverade är de, har båda två några aktiviteter under veckan. Vi ger dem egentid med oss, läser sagor och är ute och cyklar etc med dem.
    Inget hjälper och tillvaron är konstant kaos hos oss. Jag skäms något så fruktansvärt för våra barn när vi är iväg någonstans och de lever rövare. Få andra barn kan mäta sig med våra :(
    Jag har kommit till vägs ände och orkar inte mer. Kan man få familjehem eller någon typ av omplacering? för tydligt är att vi fyra inte alls matchar varandra. Stunderna då jag faktiskt ogillar mina barn rejält blir allt fler. Jag har dock aldrig gjort dem illa, det finns inte på kartan att få till fysisk bestraffning mot dem.
    Hjälp en trött och frustrerad mamma som tappat greppet om barnen och inte ser någon ljusning :(

Barnen är 4 och 7 år gamla.        

• Svar på tråden Vi klarar inte av våra barn...
  • ava08
    augustisten skrev 2013-07-28 20:07:30 följande:

Jag vet ju inte alls om det stämmer på något av era barn men viljestark/käftar emot/skolbegåvad gör att jag tänker på min snart sjuåring som är särbegåvad. Han har varit helt oregerlig i perioder och utreddes för att förskolan misstänkte ADHD - men han har bara väldigt hög IQ och tänker inte riktigt som andra. Och så blir sjövild när han är understimulerad. Googla "särbegåvad" så får du bra info, bla på mensas hemsida.

Efter utredningen (som inte är nödvändig i sig då det inte är ngn diagnos) har det blivit mycket bättre eftersom vi kunnat ge honom rätt sorts stimulans och hittat bättre sätt att möta honom.

Det är skitjobbig att ha extra krävande barn - oavsett vad det beror på. Be om individuell föräldrahandledning om kommunen kan erbjuda det. Det var väldigt bra för oss. Lite som parterapi med fokus på barnen och konkreta råd anpassade för just oss och våra barn.

Hur fick ni reda på att hen hade mycket hög IQ, om jag får fråga? Vi sitter i samma sits med svårigheter men inget av det "vanliga" diagnoserna stämmer bra till 100%. Han är 4,5 år ganska smart men extremt jobbig.
  • Anonym (Pappa)

1. Ni föräldrar måste vara överens och samarbeta.

2. Båda föräldrar måste vara aktiva. Om en förälder är mer aktiv så kan den behöva backa och den andra ta mer plats. Påminn varandra hela tiden.

3. Sätt de gränser ni vill ha. Egentligen börjar detta redan det första levnadsåret och redan när barnet är 4 år så har mycket av personligheten formats. Men inget är för sent.

4. Försök ta ett barn var. För ibland kan de trigga varandra.

5. Minska eller ta bort skärmtid. Så kan göra barn otåliga, rastlösa och uppstressade. Den snabba dopaminkick som man får av snabba datorspel, sociala medier, youtube, mm är inte bra för barns hjärnor.

• Anonym (Luna)
    Anonym (liten tjej) skrev 2013-07-28 19:39:02 följande:
    Jag trodde TS kanske var 45  därav min fråga. Efter 40 anser jag är sent i livet. Jag blev mamma vid 19.
    Och hur gammal är du nu om man får vara fräck och fråga? För man får känslan av att du fortfarande är 19 med tanke på dina fördomar och hur du resonerar. Föräldrar över 40 år har nog i många fall mer ork, tid och tålamod än de flesta 19-åriga föräldrar. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Luna) skrev 2023-10-16 12:32:59 följande:
    Och hur gammal är du nu om man får vara fräck och fråga? För man får känslan av att du fortfarande är 19 med tanke på dina fördomar och hur du resonerar. Föräldrar över 40 år har nog i många fall mer ork, tid och tålamod än de flesta 19-åriga föräldrar. 
    Mer tålamod kanske men knappast mer ork. Jag var förälder när jag var yngre och sen igen nu när jag är 40+. Att sova lite var inget större problem när jag var yngre. Nu är det hur jobbigt som helst. 
  • Virriga Vera
    Anonym (Luna) skrev 2023-10-16 12:32:59 följande:
    Mest troligt 29 eftersom tråden är 10 år gammal.
  • Anonym (Pappa)

Min punktlista på 5 punkter ovan fick två nedröstningar. Varför? :) 

• Agda90
    Anonym (Pappa) skrev 2023-10-17 14:58:30 följande:

antagligen för att folk inte vill uppfostra sina barn för att det är för jobbigt. 
  • Anonym (olle)

Förmodligen för att tråden är från 2013. Barnen i trådstarten är stora nu. 
  • Anonym (G)

Jag kan inte säga om något av dina barn har någon diagnos eller inte utifrån ditt inlägg. Endel småbarn är helt enkelt "galna". Jag förstår dina känslor helt och hållet och inget att skämmas för. Jag instämmer med vad någon annan skrev, att era barn kan vara överstimulerade. Kanske prova att ha lugnare aktiviteter ett tag och mer "mys" hemma? Här är några fler tips:

Lågaffektivt bemötande.
    Jag har jobbat endel i särskolan och där hade vi några elever som hade adhd kombinerat med intellektuell funktionsnedsättning. Det betyder i princip noll impulskontrol och ändlös energi. Även om dina barn inte har diagnoser, är arbetssätten sådana man kan använda med alla småbarn anser jag. Med dessa barn jobbade vi stenhårt med struktur, synliga scheman, förutsägbarhet. Skulle mamma hämta tidigare för tandläkarbesäk en dag fick man börja förbereda dagen innan och sen traggla hela dagen för att personen skulle acceptera. Vi eliminerade också "risksituaioner", tänkte noga igenom vilka situationer som funkade, vilka elever som triggade varandra, och undvek eller skräddarsydde dessa så långt de gick utifrån varje elevs behov. Planera, ligga steget före. Sen, när stunden är där och det går för långt använde vi oss av avledande manöver. En elev älskade lejonkungen och när hen va på väg upp i affekt satte vi på lejonkungens musik på en mobil samt tog fram ett gosedjur med lejonkungen för att avleda. Detta överraskade hen och gjorde att hen liksom kom av sig i sin affekt. Kanske ha nåt sånt ess i rockärmen i mataffären? 

Mitt nästa tips: va bestämda.
    Ert yngsta barn är ganska litet och givetvis ska man försöka vara pedagogisk, förklara och vara mjuk med barnen. Men i er situation kanske ni bör prova att ha en mer konsekvent och auktoritär stil i vissa situationer. Jag menar inte att det ska förekomma våld eller hårda ord. Men att visa vad som är ett acceptabelt beteende eller inte och ge tydliga direkta konsekvenser för icke önskvärt beteende är också en viktig del i att uppfostra barn. Narrativet kring barnuppfostran idag genomsyras av att barns känslor ska tas i beaktande i alla situationer. En jättefin tanke, men det funkar inte i praktiken. Vissa saker är helt enkelt inte okej, oavsett. 

Jag tror säkert att ni gör ert bästa som föräldrar och att ni är superbra föräldrar. Det kan också vara faser, vissa barn är galna i perioder, sen mognar de och lugnar sig. Jag önskar er lycka till och hoppas på det bästa för er <3 

• Anonym (Meh)

Och folk tycker att man är knäpp som inte vill ha barn. Det låter ju verkligen skitkul....

• Anonym (Godiva)
    Anonym (ger upp snart) skrev 2013-07-28 18:29:15 följande:
    Vi klarar inte av våra barn...

Det är hemskt att erkänna hur det blivit och jag vet inte varför det blev så här. Vad som inte är bra är att barnen är totalt oregerliga. De gapar och skriker, springer runt och sprider grejer runt sig och lyssnar inte för fem öre. Ljudnivån är vidrig och det har börjar ringa i öronen på mig när jag har tyst och försöker sova (dvs när barnen sover). Är vi iväg någonstans; affär eller annat är det samma visa. Barnen röjer runt som torra skinn medan de mer eller mindre konstant skriker och visar ingen hänsyn till oss eller omgivningen.
    Vi har försökt bara pedagogiska, prata och resonera men de står inte still nog länge för att vi ska hinna ens avsluta en mening. Vi har försökt med konsekvensbestraffning men också det verkningslöst. Vi har gått kurs i konflikthantering i föräldraskapet men de metoderna hjälper föga. Aktiverade är de, har båda två några aktiviteter under veckan. Vi ger dem egentid med oss, läser sagor och är ute och cyklar etc med dem.
    Inget hjälper och tillvaron är konstant kaos hos oss. Jag skäms något så fruktansvärt för våra barn när vi är iväg någonstans och de lever rövare. Få andra barn kan mäta sig med våra :(
    Jag har kommit till vägs ände och orkar inte mer. Kan man få familjehem eller någon typ av omplacering? för tydligt är att vi fyra inte alls matchar varandra. Stunderna då jag faktiskt ogillar mina barn rejält blir allt fler. Jag har dock aldrig gjort dem illa, det finns inte på kartan att få till fysisk bestraffning mot dem.
    Hjälp en trött och frustrerad mamma som tappat greppet om barnen och inte ser någon ljusning :(

Barnen är 4 och 7 år gamla.        

Du vill säkert tycka jag är hemsk - men saken är att dina ungar är rysligt ouppfostrade. Idag är det ett allmänt accepterat fenomen och idag daltas det och curlas till den milda grad. Barn växer upp med total frihet utan ansvar. 

Därför ser samhället ut som det gör idag, barn och unga får aldrig ta konsekvensen av sina beslut, istället försöker alla parter (föräldrar, lärare, läkare, psykologer och socialtanter) att få ungen diagnostiserad med ADHD eller eller vilken annan bokstavskombination som helst som skall lixom förklara ungens olämpliga beteende. Och då i och med diagnosen krävs det inget av barnet - men av föräldrarna. Som många gånger önskar att dom aldrig skaffade barn.

• Anonym (Hin håle)

Kan finnas.flera anledningar men de två troligaste skulle jag säga är att folk är slappa i sin uppfostran och att de anser att gränser och regler är skit. 

Eller det enkla faktumet att du är en man. 
Svar på tråden Vi klarar inte av våra barn...