• chockopocko

Sverige är en rutten fisk!

Nu anklagas FRA för att vara spionorganet NSA:s hemliga samarbetsparter.

Sverige ska ha samarbetat med Storbritannien och USA i den uppmärksammade övervakningsskandalen.

– Landets kodnamn är Sardine, skriver journalisten Duncan Campbell som ligger bakom avslöjandet på Twitter enligt Metro.

www.aftonbladet.se/nyheter/article17418248.ab

Vad tycker du om det här?

• Svar på tråden Sverige är en rutten fisk!
  • Godnatt
    sverker11 skrev 2013-09-06 17:37:25 följande:
    Jag anser att Facebook och bloggar är värre. Jag kan relativt enkelt skydda mig själv från att bli elektroniskt övervakad genom att välja bort e-post och genom att använda kontanttelefoner som byts med jämna mellanrum och inte används på platser som  jag normalt förknippas med. Däremot är det inte mycket jag kan göra när vänner och kollegor väljer att exponera mig samtidigt som de fläker upp sitt eget liv till allmän beskådan.
    Man behöver inte välja bort epost. Det går bra med Countermail om man vill ha anonymitet + kryptering eller ett vanligt mailkonto och OpenPGP om man enbart är ute efter kryptering men inte anonymitet.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • giftfri

Hörde just nu att Sverige pekas ut som USA:s spioncentral i Europa.., ja det var heller inget nytt, Sverige ska ju enligt avtal lämna ut den info USA vill ha..

Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Mandel
    kvs skrev 2013-09-06 12:45:18 följande:
    Du ser inga problem med att stater och företag kartlägger vem du pratar med, vad du säger och när du gör det och sedan säljer/delar ut informationen vidare?

Det mår väl vara hänt så länge informationen stannar på diverse underrättelsetjänster, men idag är det inte långt borta att andra grenar av rättsväsendet också får tillgång till materialet vilket i förlängningen innebär att privata intressen (tack vare IPRED) kan ta del av det hela också. När det väl händer tror jag att försäkringsbolagen är lite sugna på att få vara med och dela också och "it goes on and on".

Jag gillar mina citat så jag bjuder på ytterligare ett:

"Ingen är mer hopplöst förslavad än den som felaktigt tror sig vara fri" -Goethe   

Om de kollade upp vad jag är intresserad av så inser de snabbt att den informationen om mig är värdelös.
    Vem vill köpa uppgifter om en person utan intressen och som hatar telefonförsäljare och andra idioter? 
    Vill de analysera det så är det okej med mig. De får gärna höra av sig om de kan rekommendera någon terapi eller medicin  
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • jaghopparhögt
    Mandel skrev 2013-09-06 18:17:33 följande:
    Om de kollade upp vad jag är intresserad av så inser de snabbt att den informationen om mig är värdelös.
    Vem vill köpa uppgifter om en person utan intressen och som hatar telefonförsäljare och andra idioter? 
    Vill de analysera det så är det okej med mig. De får gärna höra av sig om de kan rekommendera någon terapi eller medicin  
    Ingen information är värdelös,det kan vara svårt att förstå det men så är det. All information är värd pengar. När man köper information så köper man inte information om en enda person sådär utan stora kluster.
  • giftfri
    Mandel skrev 2013-09-06 18:17:33 följande:

Du har kanske rösträtt, i så fall är du högintressant, troligen den mest intressanta gruppen av alla.., eftersom kunskapen om den gör att makthavarna alltid vet hur dom ska agera för att bli kvar vid makten., regerings å riksdagsval blir därmed ett meningslöst skådespel för omvärlden, men utan nån som helst inverkan på hur Sverige ska styras. 
  • Mandel
    giftfri skrev 2013-09-06 18:28:34 följande:

Du har kanske rösträtt, i så fall är du högintressant, troligen den mest intressanta gruppen av alla.., eftersom kunskapen om den gör att makthavarna alltid vet hur dom ska agera för att bli kvar vid makten., regerings å riksdagsval blir därmed ett meningslöst skådespel för omvärlden, men utan nån som helst inverkan på hur Sverige ska styras. 
    Hmm...
    Skulle man analysera svärmor så är hon 150%SD, men det skulle hon aldrig erkänna och inte heller rösta på.

Själv skulle jag gärna rösta på S om de förde den politik som de gjorde på typ 50-talet, men det gör de ju inte...

Och med tanke på att man oftast inte kan skriva vad man vill eller prata om man vill så länge det inte anses pk så är nog fler än jag väldigt restriktiva med vad de skriver och säger. Man orkar inte tjafsa med folk som inte har en åsikt utan bara skriker åt en att man minsann inte får tycka eller säga si eller så. 
  • giftfri
    Mandel skrev 2013-09-06 19:10:29 följande:
    Hmm...
    Skulle man analysera svärmor så är hon 150%SD, men det skulle hon aldrig erkänna och inte heller rösta på.

Själv skulle jag gärna rösta på S om de förde den politik som de gjorde på typ 50-talet, men det gör de ju inte...

Och med tanke på att man oftast inte kan skriva vad man vill eller prata om man vill så länge det inte anses pk så är nog fler än jag väldigt restriktiva med vad de skriver och säger. Man orkar inte tjafsa med folk som inte har en åsikt utan bara skriker åt en att man minsann inte får tycka eller säga si eller så. 

Bara som lite kort info..
    Det finns massor skrivet om informationsinsamlande, å faktum är att just det som kan göras idag med hjälp av Internet länge har varit varje makthavares våta dröm..
    Att alltid veta vad väljarna tycker å tänker innebär att den sittande refgeringen eller diktatorn aldrig mer behöver förlora makten.., om dom/denne inte vill det, vilket åxå kan vara en seger.., beror på vad dom/denne vill uppnå med ett regimskifte..
  • Mandel
    giftfri skrev 2013-09-06 19:20:13 följande:

Bara som lite kort info..
    Det finns massor skrivet om informationsinsamlande, å faktum är att just det som kan göras idag med hjälp av Internet länge har varit varje makthavares våta dröm..
    Att alltid veta vad väljarna tycker å tänker innebär att den sittande refgeringen eller diktatorn aldrig mer behöver förlora makten.., om dom/denne inte vill det, vilket åxå kan vara en seger.., beror på vad dom/denne vill uppnå med ett regimskifte..
    Fast om man inte säger/skriver det man verkligen menar så blir det ju ganska missvisande, eller?
  • jaghopparhögt
    Mandel skrev 2013-09-06 19:39:50 följande:
    Fast om man inte säger/skriver det man verkligen menar så blir det ju ganska missvisande, eller?
    Det är inte så det fungerar, det är ingen som exakt sitter och läser det människor skriver, man låter program analysera stora textmängder för att hitta nyckelord och genomföra klassificeringar.
  • giftfri

Det löjliga varje gång det här kommer upp, är makthavarnas trams om att avlyssning behövs för att komma åt terrorister å orgniserad brottslighet..

Just precis det är det som inte går att avlyssna, det är inte ens teoretisk möjligt, då dessa inte använder sig av Nätet ö.h.t för att kommunicera.. 
    Dom använder sig av kurirer, personliga möten eller annat sätt som inte går att avlyssna för att kommunicera med varandra, fråga vilken oberoende expert ni vill å ni kommer att få det bekräftat..

Så när USA/Obama påstod att dom hört på telefon, avlyssnat den, å då hört hur Syriens makthavare pratat om hur dom använt stridsgas höll jag ta mig fan på att skartta mig fördärvad
    Tror han/USA att vi svenskar är fullkomligt obildade å okunniga om vad man kan eller inte kan när det gäller avlyssning
    Möjligen hade det påståendet funkat i USA, trots allt är USA i sin helhet långt efter Sverige vad gäller utnyttjande å kunnighet om Internet, men jag tvilar..

Svar på tråden Sverige är en rutten fisk!