• Ojvadduärbra

Styvförälderns roll?

Hallå!

Jag vill kanske skapa en debatt, kanske bara få ut mina tankar.
    Men jag blir fullkomligt galen när jag ser hur bonusföräldrar (mest mammor här på FL) pratar och ser på sina bonusbarn.
    Som något bihang som knappt är vatten värda.
    Jag själv är bonusmamma. Och nej, det är inte lätt alla gånger.
    Jag kom in i en familj, som hade sina rutiner och sina vanor.
    Sina fredagsmys-upplägg och sina minnen.
    Det var jobbigt stundtals. Man är inte mer än människa.
    Men jag gjorde att val, mycket mycket tidigt i vårt förhållande.
    Och det valet var att köpa allt med hull och hår, eller gå.
    Jag valde det första.
    Jag älskar min man. Och med honom kom två barn. Även en exfru. Men det är ju han! Det är ju det som jag då ska älska.
    Jag tycker inte att man kan säga "jag älskar min killa MEN jag klarar inte av hans barn" osv osv.
    Nej, då älskar du inte honom. Du älskar de delar som du väljer ut av honom, de delar som DU tycker passar in i ditt liv. Men han är inte bara dom delarna.
    Han är även pappa, han är en kvinnas exman.
    Jag uppmuntrar min mans kontakt med barnens mamma. För att jag älskar honom och vill underlätta i hans liv.
    Jag uppmuntrar och gör allt för att förbättra vårt liv tillsammans med hans barn.
    För att jag älskar honom.
    Hans barn, inga barn, har bett om att få födas. Dom har inte bett om att deras mamma och pappa, deras trygghet och familj, ska splittras.
    Dom har inte bett om att hoppa fram och tillbaka mellan två hem och två liv.
    Det är våran skyldighet som vuxna att underlätta för dessa barn.
    Vare sig du är bio eller bonusförälder.
    Mina bonusar har motarbetat mig. Jättemycket!
    "Du är inte min mamma, vi gillar inte dig, pappa, va med oss istället" är något som jag hört massor av. Vilket kan svida.
    Men om jag där och då bara skulle se till mina känslor, så kan allt vändas till hat och bitterhet istället. Tänk istället efter, varför dom säger något sådant!
    Jag har alltid bemött såna kommentarer med respekt och förståelse.
    När jag har hört att jag varit ogillad av dom, har jag bara svarat att det är ok. Dom behöver inte gilla mig, men att jag gillar dom ändå. Väldigt väldigt mycket.
    Små små steg framåt där dom har sett att, fine, jag är inte där för att förstöra. För att ta deras pappa.
    Jag är där med kärlek och öppen famn. Jag pratar gott om deras mamma, och jag konkurrerar aldrig om något.
    Det har lett till att vi idag, efter 9 år tillsammans har en kontakt med varandra som är få förunnat.
    Dom kommer till mig med alla bekymmer man kan tänka sig, med tankar och med funderingar.
    Vi står varandra väldigt nära och dom är trygga med mig.
    Det tog ca 2 år, men det var värt varenda minut.
    Snälla ni, lär er att förstå barnen.
    Det är dom som är förlorarna på detta. Dom är bara barn.
    Vi är dom vuxna.
    Vi ska finnas där, och vi ska lära även andras barn vad respekt och kärlek betyder.
    Jag tror att världen kan bli en smula vackrare då;)
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Styvförälderns roll?
  • Ess
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 20:43:09 följande:
    Håller med, tyvärr tål inte folk åsikter som går emot lagar i regeringen. Folk ska tracka ner på vad andra upplever bara för att det inte är vuxnas skyldigheter. Sorgligt.
    Har du några bra synpunkter på trådstarten?
    Åsikter,ja. Men rena lögner, nej.
  • Anonym (wow)

Snälla du, lägg ner hur gammal är du? Du får tro att jag har hallucinationer, jag lovar. Om det är det som avgör att du ska sluta besudla tråden, så får det va så. Så lägg ner nu.

Ess skrev 2013-11-10 21:19:20 följande:
    Åsikter,ja. Men rena lögner, nej.

• Anonym (Nej)
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 21:28:52 följande:
    Snälla du, lägg ner hur gammal är du? Du får tro att jag har hallucinationer, jag lovar. Om det är det som avgör att du ska sluta besudla tråden, så får det va så. Så lägg ner nu.
    Men du har ju fel.

Du påstår att förskolan kan kräva att barnet går bonusförälderns tider och enligt lagen är det INTE så.
  • Ess
    Anonym (wow) skrev 2013-11-10 21:28:52 följande:
    Varför ska jag lägga ner?
    Du kan inte länka till det minsta bevis till att jag/vi har fel. Du kommer bara med en massa trams.

Istället för att tramsa, bevisa svart på vitt att jag har fel!! 
  • Anonym (wow)

Alltså lägg av, detta är bara patetiskt. Ni kan bli hur arga ni vill på att de gör så i just vår kommun, att jag lever det här och nu, eller att jag faktiskt tar ansvar över barn jag tagit åt mig. Men starta egen tråd för det och låt ts Ha sin ifred. Räkna inte med mig bara, jag vill helst ha rena händer som berör min själ

• BioBonus
    Anonym (wow) skrev 2013-11-11 06:31:18 följande:

Alltså lägg av, detta är bara patetiskt. Ni kan bli hur arga ni vill på att de gör så i just vår kommun, att jag lever det här och nu, eller att jag faktiskt tar ansvar över barn jag tagit åt mig. Men starta egen tråd för det och låt ts Ha sin ifred. Räkna inte med mig bara, jag vill helst ha rena händer som berör min själ smile5.gif

Ingen är arg över hur din kommun gör eller hur du väljer att leva ditt liv.

Vi försöker bara få dig att förstå dina sakfel. Resten struntar vi högaktningsfullt i.

Du blir inte automatiskt "förälder" för att du blir folkbokförd på samma adress som en vårdnadshavare - du väljer dock att, precis som många av oss, ta ett föräldraansvar. Och din kommun bryter mot lagen - de får inte anpassa omsorgstider efter några andra än barnens vårdnadshavare. Du kan vabba för din sambos barn då han gett dig fullmakt att göra så. Det hade han även kunnat ge barnens farmor. Har inget med bokföring att göra. Jag vabbande min nuv. makes barn när vi fortfarande bara var särbo.

Tagga ner lite och läs på vad som egentligen gäller i situationer där det finns bonusföräldrar inblandade vs vårdnadshavare. Och sen fortsätter du göra de val som funkar för er familj. Men runt vad som gäller rent juridiskt så har du tyvärr fel.

Ha en bra dag!
  • sextiotalist
    BioBonus skrev 2013-11-11 07:58:57 följande:
    Ingen är arg över hur din kommun gör eller hur du väljer att leva ditt liv.
    Vi försöker bara få dig att förstå dina sakfel. Resten struntar vi högaktningsfullt i.
    Du blir inte automatiskt "förälder" för att du blir folkbokförd på samma adress som en vårdnadshavare - du väljer dock att, precis som många av oss, ta ett föräldraansvar. Och din kommun bryter mot lagen - de får inte anpassa omsorgstider efter några andra än barnens vårdnadshavare. Du kan vabba för din sambos barn då han gett dig fullmakt att göra så. Det hade han även kunnat ge barnens farmor. Har inget med bokföring att göra. Jag vabbande min nuv. makes barn när vi fortfarande bara var särbo.

Tagga ner lite och läs på vad som egentligen gäller i situationer där det finns bonusföräldrar inblandade vs vårdnadshavare. Och sen fortsätter du göra de val som funkar för er familj. Men runt vad som gäller rent juridiskt så har du tyvärr fel.

Ha en bra dag!
    Och en annan sak när det gäller VAB, man har endast laglig rätt att ta tjänstelediigt för VAB av egna barn, andras barnl, då är det med arbetsgivarens goda minnen. Dvs det är ingen rätt man har.
  • sextiotalist

Utöver allt annat som sagts i tråden
    Det finns inte ett sätt, det finns många sätt och så länge samtliga inblandade är bekväma med lösningen så är den rätt.

Varken FK, kommunen, barnomsorgen, soc etc har någon som helst beslutanderätt i vilken grad man engegerar sig i barnen, de har ingen rätt att kräva något föräldraskap av den som inte är barnen/ts förälder.  
    Jag tycker att man kan komma med förslag och berätta hur man själv har löst situationen, men sedan komma ihåg att det inte är det enda sättet  

• slutatsnusa

min fasta övertygelse är att det till den allra största delen beror på hur mycket pappan tar ansvar för sina barn när han kliver in i ett nytt förhållande.
    här på FL läser man tråd efter tråd där sk bonusmammor tvingas eller av nån slags konstig pliktkänsla tar hand om sin nya mans barn fast varken de eller barnen vill eller är mogna för det
    styvförälderns roll är väl kanske att finnas där i bakgrunden tillo att börja med och att sakta låta en relation till barnen växa upp? utan att behöva ta för stort praktiskt ansvar till en början om ens nånsin om man inte vill det
    för det är ofta det som skapar en motvilja mot den andres barn när de blir ytterligare ett moment i en redan pressad tillvaro.

• BioBonus
    sextiotalist skrev 2013-11-11 08:06:46 följande:
    Utöver allt annat som sagts i tråden
    Det finns inte ett sätt, det finns många sätt och så länge samtliga inblandade är bekväma med lösningen så är den rätt.

Varken FK, kommunen, barnomsorgen, soc etc har någon som helst beslutanderätt i vilken grad man engegerar sig i barnen, de har ingen rätt att kräva något föräldraskap av den som inte är barnen/ts förälder.  
    Jag tycker att man kan komma med förslag och berätta hur man själv har löst situationen, men sedan komma ihåg att det inte är det enda sättet  
  • BioBonus
    slutatsnusa skrev 2013-11-11 08:16:41 följande:
    min fasta övertygelse är att det till den allra största delen beror på hur mycket pappan tar ansvar för sina barn när han kliver in i ett nytt förhållande.
    här på FL läser man tråd efter tråd där sk bonusmammor tvingas eller av nån slags konstig pliktkänsla tar hand om sin nya mans barn fast varken de eller barnen vill eller är mogna för det
    styvförälderns roll är väl kanske att finnas där i bakgrunden tillo att börja med och att sakta låta en relation till barnen växa upp? utan att behöva ta för stort praktiskt ansvar till en början om ens nånsin om man inte vill det
    för det är ofta det som skapar en motvilja mot den andres barn när de blir ytterligare ett moment i en redan pressad tillvaro.
  • Snigeln

Det jag reagerar på är att det ofta skrivs att man som bonusförälder väljer barnen och att barnen inte väljer bonusföräldern. Visserligen är det sant, men det glöms då i min mening en jättestor aspekt i det hela. Nämligen att förälder är den som väljer bonusföräldern.

Som utomstående så är det absolut omöjligt att i början känna och förstå sig på barnet. Det är föräldern som alltid har ansvaret för barnet. Bonusförälder bör ju vara vänlig mot barnet och acceptera att det finns. Men att ta det varsamt och långsamt i barnets takt har faktiskt bioföräldern ansvaret för. Det är förälderns ansvar att avgöra när det är lämpligt att barnet träffar den nya partnern. Det är föräldern som bestämmer vilken roll bonusföräldern FÅR ta (bonusföräldern väljer givetvis själv rollen utgående efter vad han/hon känner att är okej, inom vad bioföräldern tillåter).

Om jag tänker mig att jag skulle skilja mig och hitta en ny så kan jag på inga sätt se att han skulle kunna eller snarare ha möjlighet att göra fel. För det är ju jag som förälder som ser till barnens behov. Skulle han vara otrevlig skulle han givetvis åka ut. Skulle han vilja ta en föräldraroll vore det säkert okej med tiden. Jag skulle låta honom ta mer och mer plats, men jag skulle ju vara den ansvariga för att barnen hänger med och att även de är okej med att han skulle ta en sådan roll. Skulle han bara vilja vara min sambo vore det också okej. Skulle barnen slänga ur sig "du är inte min pappa" skulle jag bemöta det. Kanske tillsammans med min nya, men aldrig att jag skulle låta/tvinga honom själv att ta den diskussionen innan hans roll skulle vara fastslagen sedan en väldigt lång tid tillbaka. Jag tänker om att om jag skulle ta fullt ansvar för att barnen mår bra så kan den nya och barnen i lugn och ro och utan press på att passa in i någon viss mall kunna skapa en egen reation som passar just dem.

Jag tycker alltså att det läggs alldeles för mycket fokus på just bonusföräldrar och deras agerande. Jag förstår att det i detta forum gör det då det är för styvföräldrar, men generellt sett (ts ville ju ha en debatt) så tycker jag det börjar vara dags att mer se på dem som verkligen har ansvaret för barnens välmående, d.v.s. de som valde att sätta dem till världen. För ärligt sagt, visst är det fel om en bonusförälder behandlar ett barn illa och det är tråkigt att läsa trådar där det inte funkar, men i mina ögon är den värsta boven föräldern som tillåter det att ske. För i de allra flesta trådar där det gått åt helvete är det inte bonusföräldern det är fel på, utan föräldern som misslyckats i sin roll som partner och/eller förälder.

Det är vad jag tycker  

• Ann Cistrus
    Snigeln skrev 2013-11-11 09:39:51 följande:
    Det jag reagerar på är att det ofta skrivs att man som bonusförälder väljer barnen och att barnen inte väljer bonusföräldern. Visserligen är det sant, men det glöms då i min mening en jättestor aspekt i det hela. Nämligen att förälder är den som väljer bonusföräldern.

Som utomstående så är det absolut omöjligt att i början känna och förstå sig på barnet. Det är föräldern som alltid har ansvaret för barnet. Bonusförälder bör ju vara vänlig mot barnet och acceptera att det finns. Men att ta det varsamt och långsamt i barnets takt har faktiskt bioföräldern ansvaret för. Det är förälderns ansvar att avgöra när det är lämpligt att barnet träffar den nya partnern. Det är föräldern som bestämmer vilken roll bonusföräldern FÅR ta (bonusföräldern väljer givetvis själv rollen utgående efter vad han/hon känner att är okej, inom vad bioföräldern tillåter).

Om jag tänker mig att jag skulle skilja mig och hitta en ny så kan jag på inga sätt se att han skulle kunna eller snarare ha möjlighet att göra fel. För det är ju jag som förälder som ser till barnens behov. Skulle han vara otrevlig skulle han givetvis åka ut. Skulle han vilja ta en föräldraroll vore det säkert okej med tiden. Jag skulle låta honom ta mer och mer plats, men jag skulle ju vara den ansvariga för att barnen hänger med och att även de är okej med att han skulle ta en sådan roll. Skulle han bara vilja vara min sambo vore det också okej. Skulle barnen slänga ur sig "du är inte min pappa" skulle jag bemöta det. Kanske tillsammans med min nya, men aldrig att jag skulle låta/tvinga honom själv att ta den diskussionen innan hans roll skulle vara fastslagen sedan en väldigt lång tid tillbaka. Jag tänker om att om jag skulle ta fullt ansvar för att barnen mår bra så kan den nya och barnen i lugn och ro och utan press på att passa in i någon viss mall kunna skapa en egen reation som passar just dem.

Jag tycker alltså att det läggs alldeles för mycket fokus på just bonusföräldrar och deras agerande. Jag förstår att det i detta forum gör det då det är för styvföräldrar, men generellt sett (ts ville ju ha en debatt) så tycker jag det börjar vara dags att mer se på dem som verkligen har ansvaret för barnens välmående, d.v.s. de som valde att sätta dem till världen. För ärligt sagt, visst är det fel om en bonusförälder behandlar ett barn illa och det är tråkigt att läsa trådar där det inte funkar, men i mina ögon är den värsta boven föräldern som tillåter det att ske. För i de allra flesta trådar där det gått åt helvete är det inte bonusföräldern det är fel på, utan föräldern som misslyckats i sin roll som partner och/eller förälder.

Det är vad jag tycker  
    Klokt!
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • BioBonus

Det är vad jag tycker  
  • Carolina7002

Det är vad jag tycker  
  • nattregn
    Ojvadduärbra skrev 2013-11-10 12:32:51 följande:
    Hallå! Jag vill kanske skapa en debatt, kanske bara få ut mina tankar. Men jag blir fullkomligt galen när jag ser hur bonusföräldrar (mest mammor här på FL) pratar och ser på sina bonusbarn. Som något bihang som knappt är vatten värda. Jag själv är bonusmamma. Och nej, det är inte lätt alla gånger. Jag kom in i en familj, som hade sina rutiner och sina vanor. Sina fredagsmys-upplägg och sina minnen. Det var jobbigt stundtals. Man är inte mer än människa. Men jag gjorde att val, mycket mycket tidigt i vårt förhållande. Och det valet var att köpa allt med hull och hår, eller gå. Jag valde det första. Jag älskar min man. Och med honom kom två barn. Även en exfru. Men det är ju han! Det är ju det som jag då ska älska. Jag tycker inte att man kan säga "jag älskar min killa MEN jag klarar inte av hans barn" osv osv. Nej, då älskar du inte honom. Du älskar de delar som du väljer ut av honom, de delar som DU tycker passar in i ditt liv. Men han är inte bara dom delarna. Han är även pappa, han är en kvinnas exman. Jag uppmuntrar min mans kontakt med barnens mamma. För att jag älskar honom och vill underlätta i hans liv. Jag uppmuntrar och gör allt för att förbättra vårt liv tillsammans med hans barn. För att jag älskar honom. Hans barn, inga barn, har bett om att få födas. Dom har inte bett om att deras mamma och pappa, deras trygghet och familj, ska splittras. Dom har inte bett om att hoppa fram och tillbaka mellan två hem och två liv. Det är våran skyldighet som vuxna att underlätta för dessa barn. Vare sig du är bio eller bonusförälder. Mina bonusar har motarbetat mig. Jättemycket! "Du är inte min mamma, vi gillar inte dig, pappa, va med oss istället" är något som jag hört massor av. Vilket kan svida. Men om jag där och då bara skulle se till mina känslor, så kan allt vändas till hat och bitterhet istället. Tänk istället efter, varför dom säger något sådant! Jag har alltid bemött såna kommentarer med respekt och förståelse. När jag har hört att jag varit ogillad av dom, har jag bara svarat att det är ok. Dom behöver inte gilla mig, men att jag gillar dom ändå. Väldigt väldigt mycket. Små små steg framåt där dom har sett att, fine, jag är inte där för att förstöra. För att ta deras pappa. Jag är där med kärlek och öppen famn. Jag pratar gott om deras mamma, och jag konkurrerar aldrig om något. Det har lett till att vi idag, efter 9 år tillsammans har en kontakt med varandra som är få förunnat. Dom kommer till mig med alla bekymmer man kan tänka sig, med tankar och med funderingar. Vi står varandra väldigt nära och dom är trygga med mig. Det tog ca 2 år, men det var värt varenda minut. Snälla ni, lär er att förstå barnen. Det är dom som är förlorarna på detta. Dom är bara barn. Vi är dom vuxna. Vi ska finnas där, och vi ska lära även andras barn vad respekt och kärlek betyder. Jag tror att världen kan bli en smula vackrare då;) Vad tycker ni?
    Jag håller med dig i nästan allt du skriver. Jag tror man kan dela upp nyfamiljer i tre fack:

1. Relationerna i nyfamiljen är fungerande, man behöver inte älska varandra men man respekterar varandra, barn, bonus, bio och ex. (detta fack befinner du dig i, GRATTIS!!!)

2. Bonusföräldern och barnen har inte en fungerande relation, antingen för att bonusföräldern inte är intresserad eller för att barnet inte förmå sig att släppa in en ny vuxen.

3. Relationen mellan exet (barnets andra biologiska förälder) och bio/bonusföräldern fungerar inte. 

Vår familj befinner sig i fack nr 3. Jag älskar mitt bonusbarn, vi har en fungerande relation där hen oftast kommer med sina bekymmer till mig. Relationen till exet dock, herregud, det är fullständigt kaos. Jag tror att det är väldigt lätt för en utomstående att tänka men herre gud hur svårt kan det vara att hålla sams och komma överens så att barnen kan ha det bra? Jag kan lova er att det är omöjligt när den ena parten inte följer de sociala reglerna. Nu pratar vi hemfridsbrott, trakasserier, skadegörelse och fysiskt våld. Ibland är denna terror så illa att jag stundtals önskar att barnet inte fanns, för då skulle vi slippa detta, barnet skulle också slippa vara med om att polisen kommer och knackar på vår dörr. Stressen och energin som läggs på exet är enorm och då har man tyvärr inte alltid den energin man hade önskat kvar att hitta på det där lilla extra med barnet. Jag kan förstå att när man då skriver ett inlägg här på FL att man inte orkar eller kanske inte bryr sig att bedyra sin kärlek till sina bonusbarn. Det behöver inte betyda att kärleken inte finns till barnen. Det gör inte att man hamnar i fack 2!

Att man inte köper ens familjs rutiner med hull och hår, behöver inte betyda att man inte är en bra bonusförälder. Är det en dissfunktionell familjesitution som är grunden, varför ska man fortsätta anamma den? Förändringar ska självklart ske i samvilja, långsamt skridande samt att målet alltid är familjens välmående.

• Fånga dagen

Naturligtvis är det föräldrarnas ansvar att deras barn mår bra, och lever i en så god miljö som möjligt där de känner trygghet och är välkomna.

Därför är det för mig omöjligt att förstå hur en del väljer att dela sitt liv tillsammans med någon som inte har något intresse av deras barn, som avskärmar sig från barnen när de är där genom att mer eller mindre ignorerar dem.

Två små barn på sex och tre år hade en "bonusmamma"  som visserligen inte var uttalat elak mot dem, utan mer behandlade dem som luft.  Som avböjde när de kom med en sagobok, och hänvisade till deras far. Som inte kom och sa godnatt när de skulle gå till sängs, som aldrig deltog i någon aktivitet med barnen. Listan kan göras lång, och naturligtvis kände barnen hennes ogillande över att de öht var där, trots att de inte var så gamla och många gånger hade svårt att sätta ord på sina känslor.

Till slut så blev de ängsliga och oroliga och ville inte längre åka till pappa. Inte för att de inte älskade sin far, utan för att de kände olust inför bonusmammans utfrysning. Vilket de så småningom berättade för sin pappa.

Han gjorde då valet att avsluta relationen med sambon till förmån för sina barn och deras välbefinnande. Så visst är det föräldern och inte bonusföräldern som ansvarar för att barnen ska ha en så trygg och harmonisk uppväxt och miljö som möjligt. Det kan man aldrig lägga på någon annan.

• Anonym (karin)
    nattregn skrev 2013-11-11 11:33:45 följande:
    Jag håller med dig i nästan allt du skriver. Jag tror man kan dela upp nyfamiljer i tre fack:

1. Relationerna i nyfamiljen är fungerande, man behöver inte älska varandra men man respekterar varandra, barn, bonus, bio och ex. (detta fack befinner du dig i, GRATTIS!!!)

2. Bonusföräldern och barnen har inte en fungerande relation, antingen för att bonusföräldern inte är intresserad eller för att barnet inte förmå sig att släppa in en ny vuxen.

3. Relationen mellan exet (barnets andra biologiska förälder) och bio/bonusföräldern fungerar inte. 

Vår familj befinner sig i fack nr 3. Jag älskar mitt bonusbarn, vi har en fungerande relation där hen oftast kommer med sina bekymmer till mig. Relationen till exet dock, herregud, det är fullständigt kaos. Jag tror att det är väldigt lätt för en utomstående att tänka men herre gud hur svårt kan det vara att hålla sams och komma överens så att barnen kan ha det bra? Jag kan lova er att det är omöjligt när den ena parten inte följer de sociala reglerna. Nu pratar vi hemfridsbrott, trakasserier, skadegörelse och fysiskt våld. Ibland är denna terror så illa att jag stundtals önskar att barnet inte fanns, för då skulle vi slippa detta, barnet skulle också slippa vara med om att polisen kommer och knackar på vår dörr. Stressen och energin som läggs på exet är enorm och då har man tyvärr inte alltid den energin man hade önskat kvar att hitta på det där lilla extra med barnet. Jag kan förstå att när man då skriver ett inlägg här på FL att man inte orkar eller kanske inte bryr sig att bedyra sin kärlek till sina bonusbarn. Det behöver inte betyda att kärleken inte finns till barnen. Det gör inte att man hamnar i fack 2!

Att man inte köper ens familjs rutiner med hull och hår, behöver inte betyda att man inte är en bra bonusförälder. Är det en dissfunktionell familjesitution som är grunden, varför ska man fortsätta anamma den? Förändringar ska självklart ske i samvilja, långsamt skridande samt att målet alltid är familjens välmående.

Där tror jag du har ett 4de fack, där man flyttar ihop och sambons barn  hela tiden ska sättas på pedistal, curlas, mjäkas med och man kan bara inte anamma detta, då det är helt emot vad man själv anser om barnuppfostran och hur man själv uppfostrat sina egna barn. Där är jag idag, med en sambon som håller på och curlar sönder och samman sitt barn och jag kan för mitt liv inte göra likadant. då ställer jag mig heller på sidan om och låter han fortsätta, sambon vet precis vad jag tycker om hans sätt att "uppfostra" men han anser att han gör rätt och då får han hålla på. Och jag sitter på åskådarplats och ser hur en liten kille är på väg att förvandlas till ett bortklemat sönder curlat snart tonårigt monster
  • Firefox

Det är vad jag tycker  
    Åh vad bra uttryckt!
Svar på tråden Styvförälderns roll?