• blom1983

Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???

Va på 6 månaders kontroll idag med min son.
    han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160
    pappan är 159
    Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"
    dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"
    Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 
    Men hur ska ja göra på dagarna?
    Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.
    han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.
    o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

• Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???
  • tomsfru

jag hade problem med amning pga infektion så började med ersättning och gick sedan succesivt över till amning varpå det fungerade fullt ut runt 3-4 månader och jag kan säga att det är olika hur överviktig en ersättningsbebis och en amningsbebis får vara.

Ersättningen kan inte bebisen förbränna på samma sätt som bröstmjölken så kilona eller hektona de lägger på sig extra av ersättningen har därför visat sig funnits kvar till stor del även när barnen blir äldre.
    Detta till skillnad från barn som får bröstmjölk som inte har visat någon tendens att behålla sin övervikt (eller hur man uttrycker sig om spädbarn) när de växer o blir äldre. Så förklarade min bvc-sköterska när jag frågade henne gällande att jag fick olika direktiv när jag gick över till amningen helt.

kanske en liten förklaring då TS barn får ersättning o alla de barn som jag läst tagits som exempel varit ammade

• LinneaJosie
    tomsfru skrev 2013-11-18 16:39:35 följande:
    jag hade problem med amning pga infektion så började med ersättning och gick sedan succesivt över till amning varpå det fungerade fullt ut runt 3-4 månader och jag kan säga att det är olika hur överviktig en ersättningsbebis och en amningsbebis får vara. Ersättningen kan inte bebisen förbränna på samma sätt som bröstmjölken så kilona eller hektona de lägger på sig extra av ersättningen har därför visat sig funnits kvar till stor del även när barnen blir äldre. Detta till skillnad från barn som får bröstmjölk som inte har visat någon tendens att behålla sin övervikt (eller hur man uttrycker sig om spädbarn) när de växer o blir äldre. Så förklarade min bvc-sköterska när jag frågade henne gällande att jag fick olika direktiv när jag gick över till amningen helt. kanske en liten förklaring då TS barn får ersättning o alla de barn som jag läst tagits som exempel varit ammade

Du har fel. Tryck på visa endast under mitt namn så får du en matnyttig länk.
  • skogsvitter
    LinneaJosie skrev 2013-11-18 16:58:16 följande:

Du har fel. Tryck på visa endast under mitt namn så får du en matnyttig länk.
    Fast det är ju bara delvis fel, rent generellt är det ju ändå så (enligt vad man vet hittills) att bröstmjölken inte alls ger samma risker som ersättning! Däremot finns det enstaka faktorer hos modern som tillsammans med en kraftig viktuppgång hos bebisen kan ge samma risk som ersättningen alltid gör. Som kraftig övervikt hos modern tex, eftersom det påverkar bröstmjölkens sammansättning.
  • LinneaJosie
    skogsvitter skrev 2013-11-18 17:14:54 följande:
    Fast det är ju bara delvis fel, rent generellt är det ju ändå så (enligt vad man vet hittills) att bröstmjölken inte alls ger samma risker som ersättning! Däremot finns det enstaka faktorer hos modern som tillsammans med en kraftig viktuppgång hos bebisen kan ge samma risk som ersättningen alltid gör. Som kraftig övervikt hos modern tex, eftersom det påverkar bröstmjölkens sammansättning.

Jodå. Jag blev bara lite less på art vissa "sanningar" aldrig slutar upprepas.
  • Naturalia
    jag hade problem med amning pga infektion så började med ersättning och gick sedan succesivt över till amning varpå det fungerade fullt ut runt 3-4 månader och jag kan säga att det är olika hur överviktig en ersättningsbebis och en amningsbebis får vara.

Ersättningen kan inte bebisen förbränna på samma sätt som bröstmjölken så kilona eller hektona de lägger på sig extra av ersättningen har därför visat sig funnits kvar till stor del även när barnen blir äldre.
    Detta till skillnad från barn som får bröstmjölk som inte har visat någon tendens att behålla sin övervikt (eller hur man uttrycker sig om spädbarn) när de växer o blir äldre. Så förklarade min bvc-sköterska när jag frågade henne gällande att jag fick olika direktiv när jag gick över till amningen helt.

kanske en liten förklaring då TS barn får ersättning o alla de barn som jag läst tagits som exempel varit ammade
    Jag undrar jag vad du har för sköterska... Skulle kilona från ersättningen innehåller något speciellt så att de sitter hårdare fast? Haha...

Barn som helammas har bättre längd- och viktutveckling under de första levnadsmånaderna men sämre tillväxt efter sex månaders ålder fram till ett års ålder. Därför kan man tolerera en tydligare amningspuckel.
  • PrinsessanLeia

Mina barn har ökat med ett kg/mån ungefär så ökningen i sig är inget anmärkningsvärt. 200-250g /v är ganska vanlig öknkng

blom1983 skrev 2013-11-13 20:55:55 följande:
    mina tankar har sviktat åt de hållet med. Men känner inte till nån sjukdom som skulle orsaka viktökning så kraftigt. nästan 1 kg / månad  han föddes "normal" 3400g 48 cm  

• emsapemsa
    blom1983 skrev 2013-11-18 06:52:26 följande:
    Jag har försökt ta bort natt målet men de är svårt. Att ersätta med lite vatten funka inte. Pojken min skriker så han får panik och då framkallar han ett astmaanfall. Så efter att kämpat drygt 45 min var natt nu så ger jag upp. Han får mat på natten men mindre mängd än på dagen och nu äter han semp 1 180 ml / 4-5 timme. Men varvar in mat 1 gång om dagen
    Jag tror inte du behöver stressa med att ta bort nattmålet! När han börjar äta mer vanlig mat kommer han antagligen bli mättare om dagen och inte vilja äta så ofta på natten.
    Nu ammade jag min son när han var 6 månader, men han åt säkert 3 ggr/natt då, när jag sedan slutade amma och övergick till välling (samtidigt som han åt vanlig mat om dagarna) så åt han fortfarande 1 mål välling om natten. 
    Successivt minskade hans behov av nattmål då han började äta mer mat på dagarna. Nu när han är 2 år äter han nästan aldrig på natten, men visst händer det att han vaknar och är hungrig ibland och då nekar jag honom inte mat.

Men du kan ju göra så som någon skrev här ovan, minska ner på mängden allt eftersom. Så gjorde vi när vi började minska ner hans välling. Vaknar han nu får han bara en liten skvätt, eller vatten.
  • talulah gosh

Det där stämmer inte, så det har din BVC-sköterska nog fått om bakfoten...
  • tomsfru

Ber om ursäkt om jag förolämpade någon??????
    vidarebefordrade bara info jag fick från BVC när jag frågade dem om varför de inte längre brydde sig i att dottern kunde gå upp dubbelt så mycket i vikt än bara veckor tidigare då de hade sagt att jag skulle kontrollera att hon inte ökade mer än någon specifik siffra (minns inte just nu)
    medans de när amningen kommit igång sa att jag inte behövde tänka så mycket på de bara hon verkade nöjd och gick upp minimum en viss siffra....

• tomsfru

jag har ju inte forskat på ämnet personligen.... o ville inte mena på att de måste vara så. Trodde även jag att de va lite ålderdomligt tveksamt tänk, åtminstone att dra det så hårt, för det är ju ändå så att bröstmjölken är mer laxerande och förbränns fortare än ersättningen, det är ju bland annat därför barn som ammas ofta inte sover hela nätter(10-12 timmar) förrän de börjar med fast föda medans ersättningsbebisar oftare gör det i relativt tidig ålder...
    men ville bara påpeka att de kan vara anledningen till att de på bvc sa så. ja mena har de såna åsikter på ett ställe så kan de ju gälla på fler tänkte jag dåråObestämd Det är ju dock inte samma sak som att jag tycker man någonsin ska BANTA en bebis eller barn i någon ålder för den delen

• Linnez

En bekant har en ettåring på 15 kilo. Fan vad bvc måste gått i taket då

• blom1983

Min plutt äter fortfarande på natten ibland. inte varje natt men ibland. o då räknar ja inte målet vid 5-6 på morgonen som natt ... då e de ju ändå ny dag o morgon . Men oftast äter han här ersättning vid 19-20 tiden o sen sover han oftast till 5-6 o då e han hungrig. men emellanåt vill han äta vid 1-2 tiden på natten o då ger ja han 120 ml. Men nu äter han även mer o mer vanlig mat o gröt på dagarna. men ja har inte vägt han än.

men kompisen tycker han verkar smalnat av men ja ser de inte. 

Men så har han även börjat försöka krypa mer o mer men än går de inte riktigt o han har även börjat försöka gå med gåvagn vilket inte heller kommit igång än ordentligt.

Så kanske rör han sig så pass nu att han gör av med de han stoppar i sig... 
    tänkte väga han här hemma snart.

om de går på vanlig våg?

han äter i snitt var 4-5 timme o knappt på natten

• blom1983
    Tuffu skrev 2013-11-14 15:44:28 följande:
    Har inte läst hela tråden men är han inte lite kort? 64 cm?

Min skrutt var 65 när han var på 4månaderskollen. 
    ja han e ganska kort. .. kortare än medel. han ligger strax under understa sträcket om ja mins mig rätt
  • blom1983
    blom1983 skrev 2013-11-13 17:26:03 följande:
    Va på 6 månaders kontroll idag med min son.

han blir 6 månader på söndag.

Han är 64 cm o väger 9200g

Jag är 160

pappan är 159

Jag är kraftigt överviktig pappan är normalbygd.

Nu vill dom att han ska "bantas"

dom sa de lite inlindat att "om han börjar krypa eller gå snabbt nu kanske han planar ut med vikten men du borde ta bort några måltider"

Så¨nu ska nattmålet kl 04 tas bort 

Men hur ska ja göra på dagarna?

Han håller på att gå över till Semp 2 o jag blandar på 180 vatten 6 strukna mått.

han brukar lämna en liten slatt i botten och äter var 4 timme cirka ibland tar de 5 timmar.

Sen får han smakportioner 2 ggr i veckan med mat ex potatis o morötter mosat.Ibland burkmat.

Gröt cirka 2-3 ggr i veckan till frukost.

för övrigt är de bara semp 1 & 2 snart enbart 2.

o dricker vatten vid törst.

Hackande o elaka kommentarer undanber jag då ja redan mår dåligt över detta o inte vet vad ja gör fel så ber om råd från andra mammor/pappor .

Uppdaterar lite. Nu är mitt barn 8 månader o väger 9875g och är 66,6cm . O Bvc tyckte de såg bättre ut nu. Då vikt planat ut lite dom senaste gångerna.
Svar på tråden Dom vill att jag "bantar" min 6 månaders, vad ska ja göra o hur???