• Anonym (Ledsen)

Varför frågar inte mamman mig...?

Jag tror inte detta är nåt specifikt problem bara för mig... Mamman blir sjuk eller nåt annat som gör att hon inte kan ha hand vår dotter men hon ber inte mig!!! Jag blir så ledsen, arg och besviken över hennes sätt att handskas med problemet, varför inte be mig ha min 3,5 åriga dotter trots att det inte är min helg... Jag har inte missat några av mina helger eller något annat tillfälle under 3 års tid, jag tar ledigt en massa för att få umgås med dottern, jag sitter hellre inne en hel helg med en sjuk dotter än roar mig själv om det skulle va så, så var är problemet?? Varför skulle inte jag kunna få lite mer tid med min dotter då det ändå skulle kunna passa istället för att skaffa barnvakt... Och sen är det skillnad på hennes föräldrar och mina föräldrar, hos hennes går det jättebra att dottern är medans hos mina måste jag va med enligt henne, varför ska det va så, hon är ju van sen födseln och har alltid vart hos mina, men ändå....!? Bara för att det inte är min helg så behöver inte jag tillfrågas, eller var ligger problemet, dottern har ju växt upp med mig och i detta hus så hon måste ju känna sig trygg här, är mamman rädd för att förlora dottern om jag får ha henne mer än två dagar var fjortonde dag...!? Känner mig bara så ledsen och uppgiven att mamman inte ser till min och dotterns relation.. ;-(

• Svar på tråden Varför frågar inte mamman mig...?
  • kossamu
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-18 11:16:14 följande:

Ni har alltså inte gemensam vårdnad? Eftersom du talar om att flytta dit inte är ett alternativ för då kanske mamman flyttar igen osv.
    Jag tycker du isf ska begära att få gemensam med henne så kan hon inte flytta hur som helst. Ev kan du ju flytta iaf lite närmare, så att du inte får så himla långt att åka till barnet, då får du ju, om jag förstått det rätt, lite närmare till ditt jobb också.
    Ang att ha barnet hos dina föräldrar när du jobbar, jo, kan ju gå, det bestämmer ju du om det är på din tid. Grejen är väl att få mer tid med barnet först så det går att genomföra.

När barnet sen går i skolan är det så att många kommuner erbjuder skolskjuts om barnen bor varannan v, även om barnet bor i en annan kommun med den ena föräldern.    

Njäe... Det där stämmer dåligt. Har googlat tills ögonen gått i kors ang varannan vecka/olika kommuner/skolskjuts. Hittar NOLL! Har även pratat med "våra" kommuner. Svaret blev NEJ. :( Så i dagsläget bor barnen i två kommuner. För enkelhetens skull går dom i skolan i en tredje. Dvs kommunen vi båda arbetar i.
  • SupersurasunkSara
    kossamu skrev 2013-11-19 07:06:27 följande:
    Njäe... Det där stämmer dåligt. Har googlat tills ögonen gått i kors ang varannan vecka/olika kommuner/skolskjuts. Hittar NOLL! Har även pratat med "våra" kommuner. Svaret blev NEJ. :( Så i dagsläget bor barnen i två kommuner. För enkelhetens skull går dom i skolan i en tredje. Dvs kommunen vi båda arbetar i.
    Märkligt, kanske bara härikring som det är så då? För numer ska ju boendena likställas vid vv boende även om barnet är skrivet hos den ena, man kan ju bara ha en folkbokföringsadress.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-18 20:52:26 följande:
    Jag ska flytta, sluta gnälla, prata med mamman, köra över 10 mil om dagen och man kan ju undra hur roligt det blir för dottern, trött och grinig och somnar i bilen för att sen inte somna hemma i sängen och sen väckas tidigt igen........en del kommentarer är ju så jävla dumma så det inte är sant och dessutom är det säkert många som inte ens har vart i situationen, speciellt mammor, ni kan inte föreställa er om hur det känns så detta är sista gånger jag ber om era åsikter....
    Som sagt, du framstår som gnällig. Mammans val av barnvakt kan du A L D R I G  påverka så lägg ner den biten, den tar bara energi.
    Det du kan göra är att få till ett annat umgänge, med fler dagar, antingen varje gång ud har umgänge eller varannan eller någon annan fördelning som du känner är lämplig. 
    Det du då måste tänka på är om du kan bo där du nu bor, kommer det att fungera att hämta låt säga på torsdag em, kanske lite tidigare om du kan ta ledigt, utan att flickan somnar i bilen och sen alltså inte somnar på vägen hem? Eller kan du hämta henne, du har med dig mat eller ni äter någonstans och sen kör ni hem och hon somnar i bilen, men du bär in henne sovandes så får hon sova för natten då? 
    Sen på fredagen, kan farmor ha henne när du jobbar och så har ni fredag em, lördag, söndag till mitt på dagen någon gång då du lämnar henne till mamman.

Det är inte så jäkla svårt, men ja, det kräver lite av en som förälder om man har barn med någon man inte bor med.    
    Samam sits har jag inte varit i, jag har haft det tvärtom, fått jobba för att pappan ska ha umgänge, men det spelar ingen roll vad jag säger, att du framstår som gnällig är ju din 'förtjänst'.  

• hymafr
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-17 22:41:12 följande:
    E2...det låter ändå som om ni har löst det bra. Önskar oxå ja kunde fått hämta på dagis någon dag för att umgås lite innan hon ska till mamman men en liten ort har lite dåligt med utbud och ja kan ju inte direkt åka hem till mig för att sen åka tillbaka 30-60 min senare. Nu i år har jag vart föräldraledig varannan fredag så då har jag hämtat på torsdagen, hade önskat att vi kunde fortsatt med detta även efter nyår då ledigheten är slut...
    Kan du inte prata med din arbetsgivare om att du kan ta ut semester dessa fredagar i fortsättningen? Det gäller ju bara tills flickan börjar skolan så det är ju bara ett par år. Om du inte vill använda hela semestern kanske du kan få tjänstledigt vissa fredagar? (Tänker att du vill ha en sammanhängande vecka med henne i sommar)
  • hymafr
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-18 16:45:32 följande:
    Jag har sagt till henne att jag gärna har henne ifall dem vill göra annat...senast för 3 veckor sedan men fick svaret, nä det behövs inte... Ska hennes föräldrar gå före pappan??

Ja, de går före, MEN mamman har ingen som helst rätt att bestämma över vem flickan träffar när hon är med dig. Du kan absolut anlita dina föräldrar som barnvakt på dina helger.
  • hymafr

TS: Jag har ett seriöst tips om du har ekonomi till det. Hitta en aktivitet sim dottern gillar och där du kan vara den förälder som följer med henne. Än så länge är hon lite för liten, men tiden går fortare än man tror. Kanske en lagsport? Schack? Gymnastik? Ridning?
    Aktiviteten ska vara i hennes hemstad för att minimera risken att mamman ska invända. Idealiskt om du kan hämta henne på dagis/fritis och åka direkt med henne till aktiviteten.

Lycka till!   

• Anonym (Ledsen)

Kan ju även tillägga att det har handlat om två HELA helger som jag hade kunnat ha henne istället för ha barnvakt och inte någon strödag..

• Anonym (?)
    Anonym (vidriga) skrev 2013-11-18 17:09:03 följande:

Så det är helt ok att kvinnan flyttar och tar ungen med sig, det är bara för TS att hänga efter om han vill träffa sitt barn. Är du på allvar? FL är faktiskt den mest manshatande communityn som finns. Undrar vad det är för kvinnor som hänger här? Vidrigt är vad det är.

Nej absolut inte! Men TS har ju gått med på det??
    Jag tycker tvärtom vad du tror!! Jag tycker ju att han ska göra mer för att få ha sin dotter mer!! inte ge upp eller ge efter. Men det kräver ju att TS engagerar sig, kräver och offrar lite.
  • ZsaZsa

Det skrivs lite om det här med att godkänna flytt. Ja, i teorin är det ju så. Men i praktiken lyckas många flytta ändå och ta med sig barn. Skatteverket bryr sig inte så mycket om umgänge och sådant utan endast om att folkbokföra barnet där det ska vara enligt lagen. Så en pappa som i det här fallet, som bara har ett umgänge varannan helg, har tyvärr inte så mycket att göra annat än att försöka få boendet istället.

• SupersurasunkSara
    ZsaZsa skrev 2013-11-19 17:40:33 följande:
    Det skrivs lite om det här med att godkänna flytt. Ja, i teorin är det ju så. Men i praktiken lyckas många flytta ändå och ta med sig barn. Skatteverket bryr sig inte så mycket om umgänge och sådant utan endast om att folkbokföra barnet där det ska vara enligt lagen. Så en pappa som i det här fallet, som bara har ett umgänge varannan helg, har tyvärr inte så mycket att göra annat än att försöka få boendet istället.
    Sant, skattemyndigheten bryr sig inte om umgänge, men tingsrätten gör det. Som förälder måste man vara lite aktiv och agera när sådant sker. ven nu måste TS agera om han ska få till en ändring men han verkar inte vilja det.
  • Anonym (Ledsen)

Supersurasunksara....synd då att du inte va mor till min dotter, tänk va lätt det hade vart isf...eller? Och du behöver inte tillägga i varje inlägg att jag gnäller, inget gör eller vill....vi vet att du tycker det...... Och ja, pappret om flytt behöver man inte skriva på men dem genomför det ändå...

• Anonym (Lägg av)
    Nuts skrev 2013-11-17 22:44:55 följande:
    Så du kan med hjälp av trådstarten helt och hållet utesluta att det fanns andra orsaker till att ts endast fått umgängesrätt 4 dagar i månaden än att mamman jävlas bara för att kvinnor gillar att jävlas

Brainwashed av pappa-lobbyn...
    Brainwashed? Så nu kan man inte längre ha en egen åsikt utan att sådana som du påstår att någon annan tryckt in åsikten i skallen på mig? 

Haha patetiskt.  
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-11-19 18:11:14 följande:
    Supersurasunksara....synd då att du inte va mor till min dotter, tänk va lätt det hade vart isf...eller? Och du behöver inte tillägga i varje inlägg att jag gnäller, inget gör eller vill....vi vet att du tycker det...... Och ja, pappret om flytt behöver man inte skriva på men dem genomför det ändå...
    Jups, hade varit enkelt då. Jag vill reta upp dig så du agerar Därav tjatet om gnäll nej, tyvärr är det ju så att om en förälder tar barnet och flyttar så måste den andra agera snabbt som attan och kräva interimistiskt beslut om boendet, men då måste man också veta om flytten innan. Och det kan bli knepigt om barnet är litet och vant att bo med den flyttande föräldern.

• Anonym (Ge också inte bara ta)
    Anonym (?) skrev 2013-11-19 13:41:18 följande:

Nej absolut inte! Men TS har ju gått med på det??
    Jag tycker tvärtom vad du tror!! Jag tycker ju att han ska göra mer för att få ha sin dotter mer!! inte ge upp eller ge efter. Men det kräver ju att TS engagerar sig, kräver och offrar lite.
    Bra skrivet!
Svar på tråden Varför frågar inte mamman mig...?