• Anonym (Mittemellan)

Cannabisrökande man!

Jag har ett dilemma. Min man är Cannabisberoende! Jag fick strax innan bröllopet reda på att han röker på. Jag känner att jag motvilligt kan godta att han då och då röker, ungefär på fester men absolut inte som vanlighet. Han erkände dock aldrig självmant utan jag frågade och då svarade han att han gör det sällan. Han fick förklarat av sig att jag inte vill leva med en beroende droganvändare. Efter ett tag visade det sig självklart att han röker på i stort sett varje dag, ibland 2 ggr under dagen. Han säger att han röker mycket mindre än förr. Vi bråkar om detta i perioder sedan orkar jag inte mer. Jag har inte gift mig för att bråka jag vill njuta av livet med honom. Det andra problemet är hans extremt marijuanarökande syster som hela tiden ger honom en massa att röka och han ser upp till henne något extremt. När jag hotat med att gå ifrån umgänget (när vi är med syster o henne man + kompisar som alla röker på) om han röker så gör han det ändå och ja vill inte ställa till med en scen framför alla. Hon vet att jag ogillar marijuana men de skiter hon i. Fine. Men vad som sårar mig är att han väljer sina behov framför mig elt självklart. Vill ej lämna honom. Vad ska man göra? Ska man helt enkelt godta det? Jag kan inte har redan försökt i 2 år! Han har lovat att skära ner ordentligt men säger att han behöver tid vilket är lögn för han har haft 2 år men säger att han fortfarande känner press fårn mig och att jag måste lära mig vänta och acceptera hans sätt.

börjar bli orklös...

• Svar på tråden Cannabisrökande man!
  • Anonym (-)
    Bambio skrev 2013-12-30 22:52:27 följande:

Jag har femårs erfarenhet av en cannabisbrukare. Har varit med om diverse psykoser, paranoida tankar och våldsamt beteende. Jag vet PRECIS vad cannabis är! Du/ni kan säga vad ni vill!

Du ... har alltså sett EN psykisk sjuk individ och utifrån det så vet du PRECIS vad cannabis är?

kliv av dina höga hästar säger jag bara, rent krasst så vet du inte ett skit.

• Anonym (usch)

Massa snack här. Huvudsaken är att ts lämnar sin missbrukande man om han inte slutar med missbruket. Hoppas på det senare!

• Anonym (-)
    Anonym (olämplig) skrev 2013-12-30 23:51:35 följande:
    Antingen är du väldigt dåligt påläst eller så försöker du medvetet att mörka hur det ligger till för det är ju inte helt sant det du säger

Ja, du kan absolut fortsätta copy pastea skit från svenska sidor men vad förändrar det egentligen? inget skit du hittar på svenska sidor kommer förändra faktum att cannabis är lugnande ned drog, OM nån nu visar paradoxalt effekt då i form av aggression som går tvärt emot drogens verkliga egenskaper har denna personen andra problem i grunden som GÖR han våldsam.

Som att ta ett exempel amfetamin, tvärt emot cannabis är centralstimulant som får användarna att gå igång på alla plan möjliga, förutom hos en gruppering och det är dom med adhd, på dom fungerar den paradoxalt och lugnar.

slutligen så är det ganska korkad att dra in snedtändningar och säga kolla vad drogen gör, snedtända kan man i princip på varje drog och även nykter, det kan bara rinna över hos en och det är inget man specifikt kan hänga på en drog som dess egenskap.

Anonym (olämplig) skrev 2013-12-31 00:35:32 följande:
    Vad var det du sa före det?
    "Måste även tillägga att om personen ifråga uppvisade "våldsamt beteende" så var det garanterat andra droger inblandade, cannabis kan omöjligt göra någon våldsam "

Du nämnde inget om snedtändningar eller enskilda fall utan uttalade dig bara tvärsäkert, med andra ord du sa inte hela sanningen, något som är väldigt vanligt bland droganhängare.

Sanningen är att Cannabis visst kan göra folk aggressiva, vilka som blir det går inte att säga i förväg men att säga att det inte beror på just cannabisen trots att otaliga studier visare detta (även pro-droger sidor upplyser ju om detta) Men enligt dig beror det alltså inte på cannabis utan på personen.

Jag tror att jag och det flesta med mig nog heller sätter sin tilltro till en rad oilka forskningsstudier än till dina tvärsäkra yttranden.

Om det vore så bra att folk förlitade sig till forskning, tyvärr är det allt för många i sverige som klickar bara på .se länkar och tror på allt som står där. källkritik är ett ord vissa borde slå upp i lexikon.

Anonym (olämplig) skrev 2013-12-31 01:10:36 följande:
    Som vanligt börjar du ta upp helt andra saker för att försöka byta fokus, något ni droganhängare för övrigt ofta gärna gör när ni blivit överbevisade.

Men jag låter dina och mina inlägg tala för sig själva.

Nej, det är inte riktigt det det handlar om, inte skifta fokus, snarare anmärka hur irrationella knarkkrigare är när dom förstorar och demoniserar smådelar av cannabis temat medan dom verkliga faror, dom slätar man över för det är ju knark som är på tapeten nu.

• Anonym (-)
    Antingen är du väldigt dåligt påläst eller så försöker du medvetet att mörka hur det ligger till för det är ju inte helt sant det du säger

(källa www.privatmedicin.se/medicinboken/beroendetil.../ )

jag gjorde ett undantag, jag har sen länge låtit bli att klicka på svenska länkar då man inom sekunder hittar skit som inte kan styrkas på andra ställe än i fantasilandet sverige.
    Jag klickade dock på din länk och om man hoppar över "symptomen" som inte hör hemma hos cannabis så var det två saker som hör till den vanliga propagandan.

"Cannabisrökning i tonåren ökar påtagligt risken för schitzofreni senare i livet!"

Det stämmer inte alls, varken i tonåren eller senare så ökar inte cannabis risken för psykoser eller schitzofreni, mer då än i sverige, i andra länder som har kollat statistiken fick man inget stöd för den tesen.

http://www.schres-journal.com/article/PIIS0920996409002692/abstract?rss=yes

http://www.ukcia.org/research/TestingHypotheses.pdf

"Bästa förebyggande behandling är att föräldrar avstyr tobaksrökning hos sina barn. Få eller inga icke-rökare missbrukar cannabis!"

Jag bara antar att missbruk menas normal bruk med tanke på vilken sida jag läser på så det fördjupar vi oss inte i.

Detta var en av dom mest korkade saker jag har läst på en propaganda sida, cannabisbrukare är idag väldigt hälsomedvetna, en av anledningar till att canabis väljs från första början, tobaken väljs oftast bort som den mest dödliga drogen vi har på jorden, finns en helt uppsjö av diverse mixar man kan blanda cannabis med om man vill skona sig själv från tobak.

Men det fungerar säkerligen bra på att skrämma okunniga och ignoranta föräldrar, börjar ditt barn röka cigg så är knark inte långt efter, vad gör detta med den så kallade gataway teorin som är så populär i propaganda sverige kan man ju undra

att avsluta allt med att länka till en samling av okunniga knarkkrigare i form av fmn talar för sig själv här, en intresse organisation med en tydlig agenda utan nån som helst gedigen kompetens bakom, en samling av skräckslagna moralister som vet en massa om knark och inte ett skit om dom enskilda droger dom så kallat är emot.

Skärp dig en smula för detta börjar bli löjligt.

• Anonym (-)
    Anonym (usch) skrev 2013-12-31 10:02:00 följande:
    Massa snack här. Huvudsaken är att ts lämnar sin missbrukande man om han inte slutar med missbruket. Hoppas på det senare!

Det låter mer som ts tog sig vatten över huvudet och blev lämnad av en man som inte ville lägga sig ner på rygg efter order.

ts har heller inte nämnt nått missbruk.

• Anonym (Sessan)

Hur kunde du till en början välja en man som rökte cannabis? Var det det bästa du kunde hitta?

• Anonym (-)
    Anonym (Sessan) skrev 2013-12-31 13:17:39 följande:
    Hur kunde du till en början välja en man som rökte cannabis? Var det det bästa du kunde hitta?

Du menar att drogval definierar oss?

Jag är mer av uppfattningen att handling och åsikter definierar oss, är man en fördomsfull idiot så bör man inte utsätta andra för sin intolerans och bo långt ifrån andra människor.

Synd om andra att bli utsatta för sån nitlott och kanske lägger ner tid och energi på det.

• Anonym (Sessan)
    Anonym (-) skrev 2013-12-31 13:25:58 följande:
    Du menar att drogval definierar oss?Jag är mer av uppfattningen att handling och åsikter definierar oss, är man en fördomsfull idiot så bör man inte utsätta andra för sin intolerans och bo långt ifrån andra människor.Synd om andra att bli utsatta för sån nitlott och kanske lägger ner tid och energi på det. 

Drogval definierar dig ordentligt. Har man valt en knarkare får man stå sitt kast. Då ska man inte klaga sedan.
  • frappa
    Bambio skrev 2013-12-30 22:52:27 följande:

Jag har femårs erfarenhet av en cannabisbrukare. Har varit med om diverse psykoser, paranoida tankar och våldsamt beteende. Jag vet PRECIS vad cannabis är! Du/ni kan säga vad ni vill!
    Det är nått som man inom läkarvärlden kallar predisponerad för psykos.
  • Anonym (-)
    Anonym (Sessan) skrev 2013-12-31 13:42:51 följande:

Drogval definierar dig ordentligt. Har man valt en knarkare får man stå sitt kast. Då ska man inte klaga sedan.

Så om ex jag tar till en drog som _inte_ kan skada mig som ex cannabis så är jag inte piss värt medan om du väljer den lagliga motsvarigheten som råkar vara en dödlig nervgift så är du rättskaftens människa som har rätt att förminska andra?

Är det endast drogval man kan bete sig så på eller är det andra oviktiga detaljer som faller under samma retorik?

Är du neger är du inte piss värt, är du vit är du övermänniska som kan se ner på andra?

Jag är mer av uppfattning att är man ynka rasist vilket såna här utlåtande gör dig till är man inte piss värt, jag sympatiserar alltid med offren inte med förövaren.

• frappa

"While the effects of cannabis on aggression in humans have not been adequately studied, there is evidence from animal studies that cannabis (THC) can reduce aggressive behaviour in response to challenge, rendering the subject more likely to avoid an aggressive incident or aggressive responses to a threat. However, for some individuals heavy use of cannabis may precipitate a psychotic reaction with aggressive outbursts."
    (källa IDMU Independent Drug Monitoring Unit )

"The use of cannabis typically causes a sedative effect, making the drug less likely to cause violence in users than other substances such as alcohol and stimulants (e.g. amphetamines and cocaine).

However, sometimes when people use cannabis it can cause fear, anxiety, panic or paranoia, resulting in an aggressive outburst. "
    (källa NCPIC)

"Psykiska tecken: Omotiverade lyckokänslor med skrattanfall, pratsamhet och livlighet. Förändrad uppfattning av tid, rymd och avstånd. Förhöjd självkänsla, minskad självkritik och sviktande omdöme som kan resultera i ansvarslösa handlingar. Sämre inlärningsförmåga, koncentrationsproblem, försämrat när- och långtidsminne, sömnrubbningar, långsamma reflexer och koordinationsrubbningar.
    I svårare fall ses oro, desorientering och aggressivitet. Efter stora doser cannabis kan det uppstå hallucinationer och psykoser. Känsligheten är individuell och inte förutsägbar."

(källa www.privatmedicin.se/medicinboken/beroendetil.../ )

"Akuta störningar under cannabisruset uppkommer av att missbrukaren fått i sig för mycket cannabis (t.ex. rökt en för stark beredning), blivit störd av yttre skeenden eller varit orolig inför ruset. Resultatet kan bli en mycket obehaglig förvirring (s.k. ”snedtändning”) med kraftig ångest, förföljelseidéer och aggressivitet"

Jag kan fortsätta i det oändliga, det finns en massa källor och studier men självklart har du rätt i ditt tvärsäkra påstående att cannabis inte kan göra någon våldsam

HAHAHA, aggressivitet, en på 50000?

Nä så många är det inte.

Det är bara undantaget som bekräftar regeln.

70% av alla våldsbrott begås under på¨verkan av alkohol, försök att få ihop detta gumman.

• frappa
    Anonym (olämplig) skrev 2013-12-31 00:35:32 följande:
    Vad var det du sa före det?
    "Måste även tillägga att om personen ifråga uppvisade "våldsamt beteende" så var det garanterat andra droger inblandade, cannabis kan omöjligt göra någon våldsam "

Du nämnde inget om snedtändningar eller enskilda fall utan uttalade dig bara tvärsäkert, med andra ord du sa inte hela sanningen, något som är väldigt vanligt bland droganhängare.

Sanningen är att Cannabis visst kan göra folk aggressiva, vilka som blir det går inte att säga i förväg men att säga att det inte beror på just cannabisen trots att otaliga studier visare detta (även pro-droger sidor upplyser ju om detta) Men enligt dig beror det alltså inte på cannabis utan på personen.

Jag tror att jag och det flesta med mig nog heller sätter sin tilltro till en rad oilka forskningsstudier än till dina tvärsäkra yttranden.

Undantaget som bekräftar reglen.

Sen om man säger så och det är 1 på 10000, så är det i praktiken samma sak.

Men märka ord är din enda chans när det komemr till denna.

Du tror bara på forskningsstudier som stödjer din agenda.

• frappa
    Anonym (usch) skrev 2013-12-31 10:02:00 följande:
    Vad vet du om att det är ett missbruk, jag tyvärr inte tagit del av nått som stödjer detta påstående.
  • frappa
    Anonym (Sessan) skrev 2013-12-31 13:17:39 följande:
    För det första läst trådstarten din fåne, så slipper vi inlägg som är helt meningslösa.
  • frappa
    Anonym (Sessan) skrev 2013-12-31 13:42:51 följande:

Vad är det och klaga på?

Verkar som det är endast vetenskapen som stör henne och inget annat.

Det är vad de flesta kalla påhittade problem.

• Anonym (Mittemellan)
    chinaman skrev 2013-12-30 17:10:43 följande:
    Hej!

Jag är själv en "fungerande missbrukare". Jag har jobb, vänner och sambo och jag tror inte det är många som vet om att jag röker på dagligen.

Jag älskar marijuana, men detta är ju absolut inte något jag vill hålla på med resten utav mitt liv. Alla som övertalar sig själva att man kan bruka droger dagligen och ha ett helt normalt liv, är i denial. Man får ut så extremt mycket mer utav livet genom att inte röka så ofta.

Jag tycker däremot inte att du bara ska lämna honom. Ett marijuanamissbruk är inte lätt att kvitta. För drygt ett år sedan sa mina två bästa vänner att de ville att jag skulle sluta annars skulle de berätta det för min familj osv. Jag blev jättearg, kunde inte alls förstå hur det skulle gynna mig. Det skulle ju bara få min familj att må sämre!? Göra dem ledsna? Eftersom dessa två aldrig rökt en joint i sitt liv, var dessa två människor helt okunniga i ämnet och visste absolut inte vad som vad bäst för mig. 
    Ett år senare, jag röker fortfarande. Visserligen inte dagligen men i alla fall 3 ggr i veckan.

NU för första gången är jag i alla fall på väg att sluta. (om man ens kan säga så när jag fortfarande röker så mycket!) För nu förstår jag att detta är inte ett hållbart liv. Jag vill ha familj, inte fanimej kan jag röka på när jag har barn!! Då trodde jag inte att min vardag förändrades genom att röka på. Nu ser jag vilket skillnad det faktiskt gjorde. Nu har jag viljan vilket är ett steg i rätt riktning.

Skulle någon be mig sluta/ställa ett ultimatum idag, skulle jag absolut inte blir arg. För jag vet ju att detta inte är hållbart.. Jag hade förstått personen som sitter framför mig.

Så första steget är ju att få honom att inse att han har problem.  Kanske prata om framtiden? Få honom att inse att marijuana inte kan finnas med i bilden hela livet? I alla fall inte i den grad han använder.

Jag förstår att det måste vara jättesvårt för dig. Men kan säga direkt att utan stödet från min sambo, hade jag säkert inte haft en livsglädjen jag har idag. Han fick mig att tänka på framtiden, fick mig att se vad jag kastar bort genom att röka så mycket. Han har fått mig att äntligen VILJA göra en förändring.
    Du har säkert fått stå ut med jättemycket, och väljer du att lämna honom så är det säkert det bästa för dig.

Men annars, tycker jag att du kan be honom börja med att trappa ner för din skull? Sluta röka varje dag? Som han säkert påstår har han inget problem, och då borde det ju inte vara så svårt att inte röka alls några dagar i veckan? En uppoffring han BORDE göra för din skull. Så du kan få må lite bättre.

Sen går ni från där. Succesivt trappa ner. Alla människor är olika. För vissa är det lättare att sluta tvärt, för andra att trappa ner.

Men min spontana tanke är att om han märker att det är jobbigt att trappa ner, så är fröet sått, kanske första steget till att han själv märker att detta var nog mer problematiskt än han trott?

Hoppas det löser sig för er! Lycka till!
    Hej! Tack för jättebrasvar! Jo du har rätt, det är svårt att till och med trappa ned veckovis för honom. Jag ska inte lämna honom, men han vet att ett förhållande bara kan hålla med två, dvs förr eller senare måste han börja kompromissa.
Svar på tråden Cannabisrökande man!