enibaS skrev 2014-01-03 19:01:25 följande:
Klart man blir spydig och otrevlig då alla tro att man inte gör ett jävla skit, alla ba men sök jobb, fixa utbildning, hur kan ni spara ett barn då ni inte ha jobb osv osv! Tycker inte att man ska uttala sig så mycket då man inte vet ett skit om personen, och vad jag och min sambo gjort/försöker göra! Vem vet om vi ha sökt över 100 jobb. Vi planerade inte. Vi ha sökt och söker jobb för fullt. har utbilning och extra jobba! Men folk uttalar sig om så mycket men vet ingenting! Denna tråd startade jag för jag hade frågor, inte för att bli nertryckt!
Jag misstror inte att ni inte försöker, inte alls. Men, ni har en bit kvar innan ni är i mål och mogna för att skaffa familj egentligen.
Att ni kommer älska ert barn och göra allt i er makt för det misstror jag inte heller men ni gör det inte lätt för er som väljer detta när ni varken har inkomst eller boende.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet hur det är att vara 21 och vara naiv, jag har varit det. Du tror dig veta hur det är att vara vuxen och med det behöva ta det ansvaret det krävs men du vet inte för du inte där ännu.
Tyvärr spelar det ingen roll hur eller att jag skriver detta för du väljer att inte lyssna, du väljer att vara en naiv 21 åring som tror sig ha svaret på allt.
Att ni sökt 100 jobb det är jättebra, men tyvärr har ni inget jobb. Ni har släkt som ställer upp, jättebra men hur länge gör de det? Ni är nu två lyckliga blivande föräldrar, jättebra, men vad gör du om killen drar med svansen mellan benen? Att vara vuxen och ansvarsfull innebär att man iallafall tänkt på detta och har en plan hur man löser det då om situationen uppkommer.
Och nej, vi känner inte dig men vi har mer insikt i dig än vad du tror. Din omognad lyser igenom i dina inlägg. Ditt tankesätt och attityd ökar dessutom misstankarna. Försök ta dig till det vi skriver, vi kan faktiskt hjälpa dig!
Du har 34 veckor på dig innan barnet kommer, hur ser din plan ut? Undersök dina möjligheter nu med en gång? Ring till försäkringskassan och be om hjälp med regler kring föräldrapenning. Kontakta din kommun och se om de har hjälp att erbjuda, inte bara ekonomiskt utan med råd kring ungdomar och familj. Kontakta ungdomsmottagningen om du har rätt att gå där och prata med dem, de har stor erfarenhet angående unga och gravida, de kanske har 1000 tips att ge. Kontakta kommunala bostadsbolag och se vad för regler de har angående lägenheter vid låg inkomst. Skriv in dig på varenda vikariepool som finns på orten och närliggande orter, försök jobba så mycket du kan, det kan vara så att du har möjlighet att jobba upp din SGI några kronor. Och det viktigaste av allt, se till att killen jobbar så mycket han kan, det är han som kan påverka er inkomst under tiden du är föräldraledig.
Så, inte bara moralpredikningar, snälla läs vad jag skriver... Genom att vara förberedd höger du dig större chanser till ett lyckat familjeliv! Det är ingen fans på rosor att skaffa barn och familj hela tiden, tro mig, jag har två skitungar! Jag har dock fördelen att inte behöva tänka på pengar, boende och arbete utan bara allt annat som rör barnen. Du får dessutom detta att tänka på.
Jag hoppas att du nu inser att vi inte bara är ute efter att klanka ner på dig och vara elaka så snälla ge oss iallafall chansen att hjälpa dig utan spydiga svar!