• enibaS

Bo på gatan!

Jag är gravid i v6 och jag har en hel del frågor till dom erfarna mammorna här.
    Jag bor hemma hos mina föräldrar och min särbo bor hos sina föräldrar. Vi håller på söka jobb för fullt, men verka lite tomt med de just nu. (Bor i liten stad)
    Vad får man för bidrag när man är mammaledig? Kan man söka något så man får in en extra slant?
    Ps. Jag extra jobbar på scandic sen oktober men de är dock inte mycket. Första 2 månaderna jobbade jag ca 50%. Sen har jag extra jobbat 1 månad hit å dit på ett hotell, har även haft små jobb korta perioder men aldrig fast! Hjälper de mig?
    Om vi inte får jobb eller något bidrag, ska vi bo på gatan då!? Eller hos våra föräldrar? Är kommunen inte skyldig att ge hos något bidrag? Är 21 år gammal. Hur länge har föräldrar rätt försörja mig?
    Tacksam för svar! :)

Ekonomin strular!
  • Svar på tråden Bo på gatan!
  • MammaMia93

Helt plötsligt förstår jag varför folk ser ner på oss ''unga mammor''... Obestämd
    TS, varför blir du så otrevlig och spydig? Du kan väl inte på fullaste allvar tro att du skulle få svar som ''Grattis till bebisen!! Du har rätt till dessa bidrag... Du kan vara helt lugn! Vi skattebetalare tar hand om dig så att du kan ha en lugn och mysig graviditet och bebistid! '' ..?
    Jag förstår att du väljer att behålla barnet framför abort, men det är DITT och pappans ansvar att försörja det inte alla skattebetalare. Absolut inte som första utväg åtminstone. Om man hamnar i en situation där man gjort allt man kan men trots det inte kan försörja sig så är det klart att man får hjälp (min åsikt, tyvärr inte sanning för alla). 
    Jag råder dig att både du och pappan skaffar jobb eller utbildar er om ni inte har högskoleutbildning.

Lycka till!

Elliot 30 December 2011 <3
  • Tirem
    enibaS skrev 2014-01-03 17:46:41 följande:

Haha men tyck va du vill, tar inte åt mig av dig. Säg att jag är omogen. Men desamma säger jag. Att du ens öppnar mun å fortsätter gnäller på mig, kommer aldrig ändra mina val här i livet. Man lever bara en gång, ha man drömmar, ska man uppleva dom å skita i folket som trycker ner på en.

Gnäller? Nej, jag ber dig komma till verkligheten. Jag har varit 21 och haft din mognad, har du varit 37?
  • skpklm
    enibaS skrev 2014-01-03 15:43:19 följande:
    Du är en riktig bråkstake du. Fortsätter å skriver å tjafsa om detta. herregud.
    Troligen för att jag skaffat mig ganska mycket erfarenhet och genom mitt jobb fått inblick i ganska många personers liv -  inte alltid en dans på rosor.
  • enibaS

Klart man blir spydig och otrevlig då alla tro att man inte gör ett jävla skit, alla ba men sök jobb, fixa utbildning, hur kan ni spara ett barn då ni inte ha jobb osv osv! Tycker inte att man ska uttala sig så mycket då man inte vet ett skit om personen, och vad jag och min sambo gjort/försöker göra! Vem vet om vi ha sökt över 100 jobb. Vi planerade inte. Vi ha sökt och söker jobb för fullt. har utbilning och extra jobba! Men folk uttalar sig om så mycket men vet ingenting! Denna tråd startade jag för jag hade frågor, inte för att bli nertryckt!

MammaMia93 skrev 2014-01-03 17:54:56 följande:
    Helt plötsligt förstår jag varför folk ser ner på oss ''unga mammor''... 

TS, varför blir du så otrevlig och spydig? Du kan väl inte på fullaste allvar tro att du skulle få svar som ''Grattis till bebisen!! Du har rätt till dessa bidrag... Du kan vara helt lugn! Vi skattebetalare tar hand om dig så att du kan ha en lugn och mysig graviditet och bebistid! '' ..?

Jag förstår att du väljer att behålla barnet framför abort, men det är DITT och pappans ansvar att försörja det inte alla skattebetalare. Absolut inte som första utväg åtminstone. Om man hamnar i en situation där man gjort allt man kan men trots det inte kan försörja sig så är det klart att man får hjälp (min åsikt, tyvärr inte sanning för alla). 

Jag råder dig att både du och pappan skaffar jobb eller utbildar er om ni inte har högskoleutbildning.

Lycka till!

• enibaS

Men varför alua du inte ba å skriva? Vill inte ha dina åsikter. Du veerka vara en människa som bara söker efter bråk.

skpklm skrev 2014-01-03 18:57:15 följande:
    Troligen för att jag skaffat mig ganska mycket erfarenhet och genom mitt jobb fått inblick i ganska många personers liv -  inte alltid en dans på rosor.

• Tirem
    enibaS skrev 2014-01-03 19:01:25 följande:
    Klart man blir spydig och otrevlig då alla tro att man inte gör ett jävla skit, alla ba men sök jobb, fixa utbildning, hur kan ni spara ett barn då ni inte ha jobb osv osv! Tycker inte att man ska uttala sig så mycket då man inte vet ett skit om personen, och vad jag och min sambo gjort/försöker göra! Vem vet om vi ha sökt över 100 jobb. Vi planerade inte. Vi ha sökt och söker jobb för fullt. har utbilning och extra jobba! Men folk uttalar sig om så mycket men vet ingenting! Denna tråd startade jag för jag hade frågor, inte för att bli nertryckt!

Jag misstror inte att ni inte försöker, inte alls. Men, ni har en bit kvar innan ni är i mål och mogna för att skaffa familj egentligen.

Att ni kommer älska ert barn och göra allt i er makt för det misstror jag inte heller men ni gör det inte lätt för er som väljer detta när ni varken har inkomst eller boende.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet hur det är att vara 21 och vara naiv, jag har varit det. Du tror dig veta hur det är att vara vuxen och med det behöva ta det ansvaret det krävs men du vet inte för du inte där ännu.

Tyvärr spelar det ingen roll hur eller att jag skriver detta för du väljer att inte lyssna, du väljer att vara en naiv 21 åring som tror sig ha svaret på allt.

Att ni sökt 100 jobb det är jättebra, men tyvärr har ni inget jobb. Ni har släkt som ställer upp, jättebra men hur länge gör de det? Ni är nu två lyckliga blivande föräldrar, jättebra, men vad gör du om killen drar med svansen mellan benen? Att vara vuxen och ansvarsfull innebär att man iallafall tänkt på detta och har en plan hur man löser det då om situationen uppkommer.

Och nej, vi känner inte dig men vi har mer insikt i dig än vad du tror. Din omognad lyser igenom i dina inlägg. Ditt tankesätt och attityd ökar dessutom misstankarna. Försök ta dig till det vi skriver, vi kan faktiskt hjälpa dig!

Du har 34 veckor på dig innan barnet kommer, hur ser din plan ut? Undersök dina möjligheter nu med en gång? Ring till försäkringskassan och be om hjälp med regler kring föräldrapenning. Kontakta din kommun och se om de har hjälp att erbjuda, inte bara ekonomiskt utan med råd kring ungdomar och familj. Kontakta ungdomsmottagningen om du har rätt att gå där och prata med dem, de har stor erfarenhet angående unga och gravida, de kanske har 1000 tips att ge. Kontakta kommunala bostadsbolag och se vad för regler de har angående lägenheter vid låg inkomst. Skriv in dig på varenda vikariepool som finns på orten och närliggande orter, försök jobba så mycket du kan, det kan vara så att du har möjlighet att jobba upp din SGI några kronor. Och det viktigaste av allt, se till att killen jobbar så mycket han kan, det är han som kan påverka er inkomst under tiden du är föräldraledig.

Så, inte bara moralpredikningar, snälla läs vad jag skriver... Genom att vara förberedd höger du dig större chanser till ett lyckat familjeliv! Det är ingen fans på rosor att skaffa barn och familj hela tiden, tro mig, jag har två skitungar! Jag har dock fördelen att inte behöva tänka på pengar, boende och arbete utan bara allt annat som rör barnen. Du får dessutom detta att tänka på.

Jag hoppas att du nu inser att vi inte bara är ute efter att klanka ner på dig och vara elaka så snälla ge oss iallafall chansen att hjälpa dig utan spydiga svar!

• MammaMia93
    Tirem skrev 2014-01-03 20:44:26 följande:
    Synd att Ts avreggade sig

Hon gjorde bara en ny användare.
    Elliot 30 December 2011 <3
  • Bebisfågel

föräldrapenning... ligger ni under existensminimum hjälper soc till... Mer än så vet jag inte.

• Paulina P P
    enibaS skrev 2014-01-03 10:09:28 följande:
    Okej. Men då måste man ju få nått bidrag?
    Vi har inte medborgarlön i Sverige. Om man är föräldraledig får man föräldrapeng (du får den lägsta eftersom du inte tjänat in någon SGI). Om man är arbetslös får man a-kassa. Om man studerar kan man ta studielån. Alla andra jobbar och betalar skatt.
  • Paulina P P
    enibaS skrev 2014-01-03 10:21:38 följande:
    Vi vet att vi kommer klara det utan bidrag också, pga att vi få hjälp av alla i släkten! Men de underlättar jävligt mycket med bidrag! :) Om alla skulle vänta på ett jobb innan som skulle få barn skulle många vara 30+ och vi ville inte vänta flera år, det är sjukt svårt att få jobb i denna stad. Så ja, bara man vill, klara man det! :) Vuxen kan man vara när man är 20, det bero på mognaden. Å vi känner oss mogen nog att fixa det med elr utan bidrag.
    Kanske borde ni flytta till en stad där det är lättare att få jobb?
  • Paulina P P
    enibaS skrev 2014-01-03 09:59:20 följande:
     Är kommunen inte skyldig att ge hos något bidrag? Är 21 år gammal. Hur länge har föräldrar rätt försörja mig? Tacksam för svar! :)
    Det är kanske detta som retar en del. Du verka tycka att du har rätt att bli försörjd.
  • Malla1

Alltså jag säger bara herregud, snacka om att folk på den här tråden hoppar på ts. Varför vara så himla nedlåtande och trycka ner henne? Jag var 18 när jag fick mitt första barn. Vi hade varken jobb eller pengar. Sökte socialbidrag så vi kunde få en lägenhet, flyttade 2 månader innan hon föddes, vi levde på socialbidrag i ca 3 månader innan min man fick jobb. Nu har vi båda jobb och jag väntar vårat 4e barn och jag är bara 24år!! Förstår inte varför man sk trycka ner en person som bara ber om tips och råd hur hon ska gå till väga! Jag har lyckats och alla jag känner som varit unga har lyckats så varför skulle inte dom? Och som många här skrivit att hon inte är mogen att skaffa barn när hon är 21 år, jag va 21 år när jag blev gravid med min 3e och mina barn är dom underbaraste i världen! Snälla va lite medmänskliga och sluta trycka ner folk som ber om hjälp!!!

• Myc

Ca 180 Kr per dag i mammapeng. Nej, ditt jobb hjälper inte till och antagligen kommer de inte välja att ge en gravid/nybliven mamma extrajobb eftersom det tyvärr inte funkar så oftast. Dina föräldrar har ju inget ansvar för någonting när det gäller dig eftersom du är myndig för länge sen. Extra slantar? Skulle väl vara soc isåfall. Tyvärr är det inte så enkelt att man blir försörjd i dagens Sverige när man väljer att leva livet lite oplanerat. Jag hoppas det löser sig för er. Be om ett möte på soc redan nu så att du får veta vad som väntar. Inga bättre svar tyvärr. Min enda erfarenhet av din situation är att växa upp i den och jag önskar att min mamma inte behövt slita ihjäl sig under hela min uppväxt. Jag önskar att vi hade haft råd med något överhuvudtaget utöver det viktigaste. Jag önskar att jag hade fått en bättre start i livet med utbildade föräldrar med god ekonomi. Jag valde annorlunda för jag ville inte upprepa min barndom på mina egna barn. Jag gjorde abort en gång för länge sen. Skaffade utbildning, hus, körkort, kapital och en likasinnad man. Första barnet kom vid 28. Vi separerade tyvärr några år senare men då hade jag råd att behålla huset själv och fullständigt klara mig själv ekonomiskt. Och han kunde köpa sig en egen villa.

37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Tirem
    Malla1 skrev 2014-05-01 15:39:58 följande:

Alltså jag säger bara herregud, snacka om att folk på den här tråden hoppar på ts. Varför vara så himla nedlåtande och trycka ner henne? Jag var 18 när jag fick mitt första barn. Vi hade varken jobb eller pengar. Sökte socialbidrag så vi kunde få en lägenhet, flyttade 2 månader innan hon föddes, vi levde på socialbidrag i ca 3 månader innan min man fick jobb. Nu har vi båda jobb och jag väntar vårat 4e barn och jag är bara 24år!! Förstår inte varför man sk trycka ner en person som bara ber om tips och råd hur hon ska gå till väga! Jag har lyckats och alla jag känner som varit unga har lyckats så varför skulle inte dom? Och som många här skrivit att hon inte är mogen att skaffa barn när hon är 21 år, jag va 21 år när jag blev gravid med min 3e och mina barn är dom underbaraste i världen! Snälla va lite medmänskliga och sluta trycka ner folk som ber om hjälp!!!

Många har försökt ge tips till Ts men hon valde att bemöta det som en omogen trotsig tonåring.
Svar på tråden Bo på gatan!