• Anonym (11 veckor nykter)

Saknar haschet

Jag är gravid i vecka 11 och har varit nykter hela den tiden. Brukar röka hasch varje dag annars men inte nu alltså. Men fasiken vad jag jag saknar min kvällsjoppe. Detta är säkert väldigt provocerande för många och jag tar gärna emot era åsikter. Jag är utbildad lärare och arbetar också som det, jag har tre barn och är nu alltså gravid med mitt fjärde. Jag tar hand om hus, hem och barnens fritidsaktiviteter. Är omtyckt och respekterad på jobbet och jag röker hasch. Frågor på det?

• Svar på tråden Saknar haschet

Jag undervisar i mellanstadiet och hittade jag en cannabisrökande elev skulle jag göra som förväntas och krävs av en vuxen i min position . Kontakta målsmän, rektor, elevhälsan och troligtvis göra en orosanmälan till socialen. Skulke eleverna fråga om cannabis skulle jag säga att det är något man kan göra när man är över 18 (helst senare) precis som alkohol, gifta sig och köra bil. Att tro att bara för att jag, en kvinna på 40 år, röker cannabis skulle tycka det är helt ok för barn och tonåringar att göra detsamma är befängt.

• frappa
    Anonym (11 veckor nykter) skrev 2014-01-16 14:57:00 följande:
    Jag undervisar i mellanstadiet och hittade jag en cannabisrökande elev skulle jag göra som förväntas och krävs av en vuxen i min position . Kontakta målsmän, rektor, elevhälsan och troligtvis göra en orosanmälan till socialen. Skulke eleverna fråga om cannabis skulle jag säga att det är något man kan göra när man är över 18 (helst senare) precis som alkohol, gifta sig och köra bil. Att tro att bara för att jag, en kvinna på 40 år, röker cannabis skulle tycka det är helt ok för barn och tonåringar att göra detsamma är befängt.

Men visst är det på en lustig nivå.

Blir haschet fritt, så kommer vi har läkare som är höga, osv.....

Frågan är varför skulle vi helt plötsligt acceptera berusning på arbetet, bara för drogen heter cannabis.

Är ju befängt.

Dock skulle jag inte sagt nått till barnen om att det är nått de får göra när de är arton.
    För det är inte sant idag, det får varken göra det nu eller när de är arton.

Jag skulle  helt hoppa över vad cannabis är, utan istället berätta för dom alla problem kring cannabis och lagen.

Och vad detta skapar för problem i framtiden.

För största anledning att låta bli cannabis, är inte cannabisen i sig.

Utan lagen och den efterdynande stigmatisering av omgivningen.

Jag menade inte att jag skulle uppmana utan mer förmana. Det finns vissa saker i livet man bör fundera över först när man är över 18 år.

• frappa
    Anonym (11 veckor nykter) skrev 2014-01-17 15:08:26 följande:
    Jag menade inte att jag skulle uppmana utan mer förmana. Det finns vissa saker i livet man bör fundera över först när man är över 18 år.

Det blir helt klart en jävligt svår balans gång när väl frågan ställs.

man vet ju med erfarenhet att när poliser är ute i skolorna och "informerar" om droger.

Så blir ungdomarna mer intresserade av droger.

Dom kommer till skolorna för skrämma dig från drogerna, men i själva verket så agerar de som reklampelare för droger.

Visst kan det vara lustigt ibland :p

• Anonym (??)
    Anonym (11 veckor nykter) skrev 2014-01-16 14:57:00 följande:

Så pass lågt, tänkte mig mer du jobbade några klasser högre upp.

Drogbruk på mellanstadiet än inget jag ställer mig bakom även om jag tycker att dina åtgärder känns kraftigt överdrivna.
    Vad jag undrade över var om du i den sitsen skulle agera hycklande paragrafryttare eller om du skulle välja en mer sansad tillvägagångssätt med tanke på egen bakgrund.
    Fick mitt svar.

En mer sansad tillvägagångssätt på grund av egen bakgrund! Det var ju sällsynt dumt sagt. Så en lärare som stöter på en full 12 åring ska se igenom fingrarna för hon/han dricker ju själv ibland? Det är min plikt som lärare att reagera, det ingår i min uppgift som lärare och jag missköter inte mitt jobb. Vad skulle du själv göra om du stöter på en hög eller full 12 åring?

• Anonym (??)
    Anonym (11 veckor nykter) skrev 2014-01-17 16:56:19 följande:
    En mer sansad tillvägagångssätt på grund av egen bakgrund! Det var ju sällsynt dumt sagt. Så en lärare som stöter på en full 12 åring ska se igenom fingrarna för hon/han dricker ju själv ibland? Det är min plikt som lärare att reagera, det ingår i min uppgift som lärare och jag missköter inte mitt jobb. Vad skulle du själv göra om du stöter på en hög eller full 12 åring?

Nu tänkte jag i lite högre ålder än tolvåringar, tänkte mer i termer övre högstadiet alt gymnasiet.

Från min synvinkel, skulle jag stöta på en berusad elev och har möjlighet att hålla koll på denna skulle jag ta en snack angående lämpligheten, faror inblandande, jag skulle inte slå på den stora gongen med rektor och anmälan till myndigheter som första hands åtgärd.

• frappa

Barn ska vi inte acceptera använda berusningsmedel.
    I den åldersgrupp du har hand om, så måste man som vuxen ha en nolltolerans mot.
    Om detta sker på skoltid, är det rätt intressant hur man ska agera.
    Tycker personligen att man ska skicka hem barnet och informera föräldrar.
    I detta första läge kan man diskutera om man ska involvera skolan i sig eller inte.

Men för ens eget jobb skull, så har jag svårt att se någon annan åtgärd än berätta för chefen(rektor) i vad som skett.
    Och berättar vad som hänt och vad man gjort.

Sen som du, så skulle jag ta två steg tillbaka och låta rektor sköta frågan.

Gör man inte detta, så tror jag det kommer skapa ton av problem för inblandad lärare.

Dock ser jag inte man som lärare i mellanstadiet kommer råka ut för detta många ggr under sin karriär.

Annat i högstadiet eller gymnasium, där kan vi garantera det sker.

Här ser jag heller man ser mellan fingrarna i vissa fall.
    Som avslutningar och högtider.

Men inte blasted tillstånd.

Innan man gör en orosanmälan pratar man alltid med rektor. Man underrättar alltid rektor om problem som uppstår i klassen eller i skolan. Det finns liksom inget utrymme för egen tolkning av hur man ska reagera som lärare. Som lärare följer man lagar och regler punkt!

• taquine
    Svårt att tänka mig någon som helst vill lalla runt i hashdimmorna kan sköta sitt jobb ordentligt eller barn, skrämmande att du suktar efter dina "joppar" trots du har ett barn i magen. Brukar inte ropa på soc men i ditt fall låter det jävligt befogat, stackars stackars barn ( och dom du redan har , för jag antar din man också är en knarknisse)
  • Anonym (??)
    Anonym (11 veckor nykter) skrev 2014-01-18 08:42:29 följande:
    Innan man gör en orosanmälan pratar man alltid med rektor. Man underrättar alltid rektor om problem som uppstår i klassen eller i skolan. Det finns liksom inget utrymme för egen tolkning av hur man ska reagera som lärare. Som lärare följer man lagar och regler punkt!

Sorry men det är just det jag reagerar på, min tolkning är att du gör dig till en blind paragrafryttare för att inte dra uppmärksamheten till dig själv.

Det finns alltid utrymme för egen tolkning, har stött på kritiskt tänkande i många arbetsgrupper polis inkluderat, det låter trist att du du skulle låter din egen "skuld" drabba andra.

taquine skrev 2014-01-18 09:05:33 följande:
    Svårt att tänka mig någon som helst vill lalla runt i hashdimmorna kan sköta sitt jobb ordentligt eller barn, skrämmande att du suktar efter dina "joppar" trots du har ett barn i magen. Brukar inte ropa på soc men i ditt fall låter det jävligt befogat, stackars stackars barn ( och dom du redan har , för jag antar din man också är en knarknisse)

Det var det dummaste, längta till nått man uppskattar vare sig det är sex tv serie eller en kvällsjoppe är helt naturligt, hur tänkte du att själva längtan skulle göra henne olämplig som yrkesman eller vårdnadshavare, ur din synvinkel så är hon väl mer än passande i sin yrkesroll, trots eget tänkande så skulle hon inte inte tveka att ange andra till soc för nått hon själv gör.

Exakt vad skulle du vilja anmäla till soc, faktum att ts har lagt ner sitt drogbruk under graviditet?

• taquine

Ja du anonym?? (varför är alla drogbeivrare anonyma förresten?) så fort hon klämt ut ungen antar jag hon ska "fira" med att bli hög som en majbrasa igen, hon har ju liksom de flesta missbrukare ingen sjukdomsinsikt och är full av självförnekelse. "Jag är ju så duktig på ditt och datt så det är ingen fara att jag röker på" Läste en annan tråd där en tjej var gravid och kunde knappt vänta på att klämma ut ungen för att bli hög, så jävla skrämmandeRynkar på näsan Vänd er till närmaste NA eller beroendecentrum för era ungars skull.

Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Anonym (??)
    taquine skrev 2014-01-18 10:18:17 följande:
    Ja du anonym?? (varför är alla drogbeivrare anonyma förresten?) så fort hon klämt ut ungen antar jag hon ska "fira" med att bli hög som en majbrasa igen, hon har ju liksom de flesta missbrukare ingen sjukdomsinsikt och är full av självförnekelse. "Jag är ju så duktig på ditt och datt så det är ingen fara att jag röker på" Läste en annan tråd där en tjej var gravid och kunde knappt vänta på att klämma ut ungen för att bli hög, så jävla skrämmandeRynkar på näsan Vänd er till närmaste NA eller beroendecentrum för era ungars skull.

(så du ska tro att du får hem några billiga poäng genom att anmärka mitt nickval)

Det är mycket möjligt att ts ska fira, det gör nog 100% av föräldrar som får barn, gjorde inte du det? Du sörjde?
    Kan du nämna stycket där hon beskriver missbruk, jag såg då ingen även om jag tycker om allt jag läser från ts så hittar jag i alla fall inte egna versioner av hennes text.

Jag läste en annan tråd där en gravid som rökte cannabis undrade om fler gjorde så, både forskning och erfarenhet kom fram i den tråden, du borde kanske läsa den innan du får för dig en massa om cannabis och graviditet.

www.familjeliv.se/Forum-26-434/m72136957.html

Na eller beroende centrum,. ännu en kraftig feltänkt, vilken nytta har ts av det när hon klart och tydligt visar på att lägga cannabis och även den tillhörande tobak som skapar en jävla beroende är inga som helst problem, ska hon gå dit och skryta hur duktig hon egentligen är?

• frappa
    Anonym (11 veckor nykter) skrev 2014-01-18 08:42:29 följande:

Jag pratade inte om orosanmälan.
    Saken är inte svart och vitt detta med rektor och diverse saker ungarna kan göra.

Utom då berusning på skoltid, där finns det inga förmildrande omständigheter i den åldern.

• frappa
    taquine skrev 2014-01-18 09:05:33 följande:

Om du suddar din bild du har målat upp hur en som använder cannabis ser ut och agerar.

Så kanske du har chansen att inse att den som använder cannabis faller inte in i dina stereotypa inbillningar.

Den normala cannabis rökaren, är en helt normalt människa som sköter sig själv, sitt jobb och eventuell familj.
    Har själv personlig erfarenhet med cannabis och barn, och vet att det inte behöver orsaka några problem alls.

Sen rökte/åt jag inte i rekreations syfte, utan rent medicinskt syfte.

• frappa
    taquine skrev 2014-01-18 10:18:17 följande:

De senaste knarkkrigarna jag träffat på, har varit anonyma också.

Sen när dom blivit berövade sin anonymitet(den av Fl då), så vågar dom inte längre posta.

Antar det är för dom inte vill se vilka hycklare de egentligen är.

Sen varför är det så svårt att förstå att man längtar att få ut sitt barn, så man kan få göra nått man anser inte ska göra under en graviditet.

Det vet jag både min sambo och de flesta kvinnor som jag känner har känt.

Sen att det inte var cannabis är rätt ointressant, samma sak gäller där.

Eftersom du inte vet vad ett beroende är, så blir diskussionen konstig.

Antar du har lika noll koll på vad missbruk är.

Svar på tråden Saknar haschet