• Suzysuz

Återflytt till Sverige 2014!

Hej! Jag är en svensk tjej som varit bosatt i Australien i drygt 6 år, men nu är det dags att flytta hem till Sverige! Jag kommer flytta tillsammans med min australienska make och våra två barn (1 och 4 år) och jag ber alla hemvändare eller vem som helst som har info inom ämnet om hjälp! Jag säger som alla andra - planen var aldrig att stanna så länge, vi har sagt att vi ska flytta hem varje år, dock har vi alltid fått förhinder, men i år händer det äntligen! Jag har varit i Sverige ett par månader varje år och vi vill vara där permanent nu. Efter att ha pratat med försäkringskassan så sa dom att jag nu måste skriva ut mig, så får jag skriva in mig om några månader igen när vi flyttat för gott. Är det någon som har någon erfarenhet av att registrera sig hos fk igen? Är det bökigt? Jag har inte varit borta mer än 12 månader i sträck, därför är jag inte utskriven från Skatteverket. Det jag har förberett änsålänge är Min man har fått permanent uppehållstillstånd. Mina barn är registrerade och fått sina fyra sista. Vårt äktenskap är registrerat i Sverige. All info, alla råd, allt är välkommet! Tackar på förhand och hoppas på svar!

• Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!
  • glenda

Tom Araya - det handlar ju också om att man som utflyttad har fler än ett hemland. För de flesta spelar det ingen roll om man varit borta 5, 15 eller 25 år - man är ju fortf svensk, även om man har ett liv och en identitet i ett annat land också. Sen är det inte konstigt för utlandssvenskar att flytta land - vi har ju redan lämnat ett land där vi varit etablerade en gång när vi lämnade Sverige, så det känns inte så främmande att göra det igen.

• Tom Araya
    glenda skrev 2014-03-18 13:04:20 följande:
    Tom Araya - det handlar ju också om att man som utflyttad har fler än ett hemland. För de flesta spelar det ingen roll om man varit borta 5, 15 eller 25 år - man är ju fortf svensk, även om man har ett liv och en identitet i ett annat land också. Sen är det inte konstigt för utlandssvenskar att flytta land - vi har ju redan lämnat ett land där vi varit etablerade en gång när vi lämnade Sverige, så det känns inte så främmande att göra det igen.
    Du har flera poäng som jag normalt sett inte tänker på. Men många som är födda och uppväxta i Sverige och har flyttat till annat land gör det ofta för jobb eller livspartner. De som flyttar som singlar för jobbet träffar ofta en partner i det nya landet. När man då väljer att flytta till Sverige igen så är det inte bara en själv det hänger på, utan det är jobb, partner från annat land, barn som är födda och haft sin uppväxt i annat land o.s.v.
    Det är därför jag undrar och önskar få mer detaljer kring beslutet, grunder och hur man löser praktiska saker.
  • glenda
    Tom Araya skrev 2014-03-18 18:17:15 följande:
    Du har flera poäng som jag normalt sett inte tänker på. Men många som är födda och uppväxta i Sverige och har flyttat till annat land gör det ofta för jobb eller livspartner. De som flyttar som singlar för jobbet träffar ofta en partner i det nya landet. När man då väljer att flytta till Sverige igen så är det inte bara en själv det hänger på, utan det är jobb, partner från annat land, barn som är födda och haft sin uppväxt i annat land o.s.v. Det är därför jag undrar och önskar få mer detaljer kring beslutet, grunder och hur man löser praktiska saker.

Jo, hur man löser praktiska saker var själva poängen av tråden om jag inte missuppfattat Jag kan ju bara tala för mig själv, och jag har förklarat min situation, men generellt hade det också säkert sett annorlunda ut för dom flesta om Sverige hade varit ett skitland. Visst, det är inget fel på GB, USA, Australien, Tyskland eller Norge heller, och om det gällde att återvända till Rumänien eller DR Congo hade vi nog inte resonerat på samma sätt. Jag får för mig att det är ganska ovanligt att folk flyttar tillbaka med större barn - om man fortfarande är kvar i det nya landet när barnen är 10-12 så är man oftast där för att stanna. När det gäller utländska partners finns det ju också lika många inställningar som det finns partners, men i vårt fall känner han absolut delvis att det är jobbigt, men också spännande - han har aldrig bott utanför GB. Jag är närmre min familj än han är sin, så han uppskattar att våra barn har mer tillgängliga släktingar här.
  • Suzysuz
    Mosie skrev 2014-03-17 22:42:23 följande:

Där får barnen inte vara barn, dem börjar skola från 4 år (kan även börja tidigare), dem har kl 9-15 skoldagar från 4 eller 5 års ålder (beroende på vilken stat) med lektioner där dem förväntas sitta stilla och räcka upp handen. Hysterin kring skola är oerhörd, privat vs public, man ska bo i rätt område, man ska vara aktiv förälder i skolan (vilket är svårt om man jobbar)  man ska som förälder köra och hämta (vilket gör att man kan inte jobba fulltid även om man skulle jobba när barnen börjar skolan). De måste välja väldigt tidigt vad dem ska bli när dem blir stor, dvs de måste läsa vissa specifika ämnen ibland redan på högstadienivå för att sen kunna fortsätta på gymnasienivå (TEE) för att sen kunna komma in på universitetet. De läser 6 ämnen på gymnasienivå, så det är ganska så snävt och det är en generell stress över att välja rätt för att hamna rätt i karriären.

Vi ville att barnen skulle få vara barn ett tag till och själva slippa stressen som pulserar ur allas porer vad gäller skolval ;) och att dem skulle ha en bredare utbildning när dem kom upp i åldrarna. Min sambo känner själv att de var väldigt restrikterade och han hade gärna läst mer ämnen han var intresserad av och mindre av de som han var "tvungen" att läsa för att kunna fortsätta till universitet.
    En fråga, vad för dokument hade du med dig till Swe? Centerlink mm?
  • glenda

Jag har gjort en Facebook-grupp nu, hitta den, sök "Återvändande fd. utlandssvenskar" så får vi ihop det där. 😊

• Kina79
    glenda skrev 2014-04-02 15:30:53 följande:
    Jag har gjort en Facebook-grupp nu, hitta den, sök "Återvändande fd. utlandssvenskar" så får vi ihop det där. 😊

Försökte men fick inte upp den. Du har inte gjort den hemlig?
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • glenda

Hmm, nej, stängd men inte hemlig... Ska undersöka, återkommer (jag är inte så bra på Facebook)

• Mosie
    Suzysuz skrev 2014-03-31 01:53:36 följande:
    En fråga, vad för dokument hade du med dig till Swe? Centerlink mm?

Hmm dokument, jag hade nog inte speciellt mycket. Jag hade Family tax benefit A and B i Australien men aldrig föräldraledigt då de introducerades i samband med att vi flyttade. Det jag fick i Australien påverkade därför inget i Sverige. Vet inte om det gör det nu heller. Är det ett EU land man flyttar från så brukar FK vilja veta vad man fått ut i föräldradagar osv men oss frågade de aldrig.

Jag hade vaccinationsschemat med mig till BVC dock :)
  • Suzysuz
    Mosie skrev 2014-04-03 21:06:09 följande:

Hmm dokument, jag hade nog inte speciellt mycket. Jag hade Family tax benefit A and B i Australien men aldrig föräldraledigt då de introducerades i samband med att vi flyttade. Det jag fick i Australien påverkade därför inget i Sverige. Vet inte om det gör det nu heller. Är det ett EU land man flyttar från så brukar FK vilja veta vad man fått ut i föräldradagar osv men oss frågade de aldrig.

Jag hade vaccinationsschemat med mig till BVC dock :)
    Tack för svar, jag har inte heller haft föräldraledigt, och jag har hört att eftersom det är utanför eu så spelar det ingen roll ändå.

Vaccinationsschemat har jag redan packat ner :)
  • Mosie
    Suzysuz skrev 2014-04-03 13:14:15 följande:
    Tack för svar, jag har inte heller haft föräldraledigt, och jag har hört att eftersom det är utanför eu så spelar det ingen roll ändå. Vaccinationsschemat har jag redan packat ner :)

Ja just det aj, jag begärde även ut mina journaler från förlossningarna från sjukhuset, och resultat på andra medicinrelaterade saker.
  • Suzysuz
    Mosie skrev 2014-04-06 06:27:48 följande:

Ja just det aj, jag begärde även ut mina journaler från förlossningarna från sjukhuset, och resultat på andra medicinrelaterade saker.
    Ok, det kanske är bra att ha med sig ja. Smart! Det blir lite att fixa med!
Svar på tråden Återflytt till Sverige 2014!