• Anonym (Disa44)

Min sambos ex..

Nu börjar jag bli så trött på dessa känslor... Jag har en sambo som har två barn tillsammans med en annan kvinna och nu är jag SÅ TRÖTT på att höra om hans ex.. Hos svärföräldrarna hänger foton på henne på väggarna, svärisarna och bekanta frågar alltid om henne och visar ingen som helst respekt för mig. Hade mina föräldrar börjat prata så gott om mitt ex framför min nuvarande hade jag skämts ihjäl och sagt åt dom ordentligt!! Inte trodde jag att hon skulle vara så iblandad i våra liv än idag.. Och nu vill sambon att han och exet ska umgås för barnens skull.. Väldigt diffusa linjer för vilka det är som är en familj och inte.. Och det är väl där skon egentligen klämmer, att dom har så mycket mer tillsammans än oss.. För någon familj med mig? Nänä det är inte aktuellt.. "Jag måste ju tänka på mina barn"(?!?)

Någon i liknande sist? Kommer det att någonsin kännas bättre eller kommer jag alltid vara tvåa bakom det fantastiska exet och otroliga mamman?

• Svar på tråden Min sambos ex..
  • nymedlem
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-29 10:03:38 följande:
    Och jag kan tycka det är konstigt att ts sambo ska se till att husfriden är ok i någon annans hem än i sitt egna.
    Om exet håller sig lugn så gynnar det även ts, det är typ så jag menar.
  • Anonym (TS)

Tack för era svar, dom har hjälpt mig att bolla tankarna.. Nu har vi pratat om detta i helgen och han tycker att jag är självisk som inte kan stå och vänta någonstans. Han menar på att om jag sitter i bilen så kanske bion blir arg och då mår barnen dåligt. End of discussion. Jag får väl då helt enkelt försöka blunda för känslorna och "inte tänka så mycket på mig själv, utan tänka på barnen istället"(för att citera honom)

• Ann Cistrus
    Anonym (TS) skrev 2014-03-31 07:50:39 följande:
    Tack för era svar, dom har hjälpt mig att bolla tankarna.. Nu har vi pratat om detta i helgen och han tycker att jag är självisk som inte kan stå och vänta någonstans. Han menar på att om jag sitter i bilen så kanske bion blir arg och då mår barnen dåligt. End of discussion. Jag får väl då helt enkelt försöka blunda för känslorna och "inte tänka så mycket på mig själv, utan tänka på barnen istället"(för att citera honom)
    Amen vaffan... Klart att det är du som är självisk och inte hans ex som inte tåler att du väntar i bilen...Eller så har du fått en försmak av hur resten av ditt liv tillsammans med denna mannen kommer att se ut.  
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ann Cistrus
    Ann Cistrus skrev 2014-03-31 08:23:43 följande:
    Amen vaffan... Klart att det är du som är självisk och inte hans ex som inte tåler att du väntar i bilen...Eller så har du fått en försmak av hur resten av ditt liv tillsammans med denna mannen kommer att se ut.  
    Och ja, jag är ironisk (man vet aldrig hur det kommer fram i skrift....)
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Lindsey Egot the only one

Då får du kontra med att den dagen barnen ska till mamma gör vi inga utflykter öht någonstans framöver.

Det är mamman som skapar konflikten, det är mamman som skadar barnen med sitt fjanteri!

Du borde fråga honom varför han inte är tillsammans med henne faktiskt.
  • Myling

Om exet nu är en så fantastiskt trevlig kvinna så att hans föräldrar fortfarande har bilder uppe, så kan jag inte förstå varför hon skulle bli arg över att du sitter kvar i bilen? Och dessutom låta det gå ut över hennes egna barn?

Något är jättekonstigt i den här historien.

• nymedlem
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-31 08:29:18 följande:
    Då får du kontra med att den dagen barnen ska till mamma gör vi inga utflykter öht någonstans framöver.

Det är mamman som skapar konflikten, det är mamman som skadar barnen med sitt fjanteri!

Du borde fråga honom varför han inte är tillsammans med henne faktiskt.
    Har mamman ens sagt att detta är ett problem för henne? Kan lika väl vara mannen som enbart fantiserat ihop detta.
  • Lindsey Egot the only one
    nymedlem skrev 2014-03-31 10:31:09 följande:
    Har mamman ens sagt att detta är ett problem för henne? Kan lika väl vara mannen som enbart fantiserat ihop detta.
    Nej precis! Och har mannen sådana vanföreställningar borde han söka hjälp eller om han är så rädd för sitt ex reaktion.
  • Anonym (dubbelspel)
    nymedlem skrev 2014-03-31 10:31:09 följande:
    Precis min tanke. Vad en del män säger om sitt ex får man nog många gånger ta med en stor nypa salt. Den nya kvinnan hör ju i regel endast vad mannen säger. Han kan lika gärna prata om sin nya med exet, och måla ut henne i en inte alltför smickrande dager.

Många män vill öht inte att hans ex och nya kvinna ska träffas eller ha nån kontakt, eftersom hans "dubbelspel" då riskerar att komma fram i ljuset.. Nu är ju inte alla män sådana, men de finns, och de är alldeles för många. Det finns folk av alla sorter, så man ska kanske inte svälja allt man hör.
  • Snigeln

Du inser väl att det där är helt sjukt?
  • Iam

Jag hade aldrig accepterat att bli behandlad så som du blir behandlad utan att säga ifrån... rejält. Och om han inte har förmågan att se annat än sitt eget perspektiv är det han som är självisk. Då hade jag förklarat att jag vill leva med en man som har förmåga att se hela familjens behov och respektera den kvinna han valt att leva med, och eftersom han fallerar på båda punkter är han helt enkelt inte värdig min tid, kärlek eller engagemang. Jag hade även önskat honom lycka till i kärlekslivet, som inte ser så ljust ut eftersom den enda som skulle acceptera hans prioriteringar är hans ex... och hon har redan valt bort honom en gång.

• Ess
    Myling skrev 2014-03-31 09:36:00 följande:
    Om exet nu är en så fantastiskt trevlig kvinna så att hans föräldrar fortfarande har bilder uppe, så kan jag inte förstå varför hon skulle bli arg över att du sitter kvar i bilen? Och dessutom låta det gå ut över hennes egna barn?

Något är jättekonstigt i den här historien.
    Tycker också det är lite konstigt. Hans släkt borde ju ta hans och barnens parti, OM hon är så jävlig som han påstår.
    Min mans släkt avskydde mamman till hans tidigare barn på just de grunderna, att hon var överjävlig mot honom och inte tvekade för att sätta sina barn i kläm och skada även dem på det viset. 
  • Anonym (jepp)
    Snigeln skrev 2014-03-27 13:38:04 följande:

Jag tycker faktiskt man ska driva varje liten fråga om sådana här saker. Aldrig att jag skulle låta någons ex diktera var jag får eller inte får befinna mig på allmänna platser! Som ny partner till min nuvarande man så hade jag aldrig accepterat att bli avsläppt och sedan bli upphämtad pånytt p.g.a. hans ex. Som ny partner är det viktigt att ta hänsyn till barnen, för de är barn, men exen är ju vuxna människor för guds skull! En ny partner har inget att göra på utvecklingssamtal, föräldramöten, bvc besök, läkarbesök o.s.v. Det är enbart bioföräldrarnas sak. Men att kunna sitta i bilen vid hämtning/lämning, delta på födelsedagskalas, kolla på barnets match, vara hemma i sitt eget hem om mamman ska hämta/lämna där och dylika grejer är självklara i min värld och hade min man varit en sån mes att han hade bett mig stiga ur bilen så hade det varit sista gången han sett mig. En ny kan inte kräva ett personligt samarbete med partnerns ex, men han/hon måste få finnas till och ska inte behöva gömma sig i vardagliga situationer! Kan inte exet hantera det så är det dennes problem. Enda undantaget tycker jag är om man träffats bakom ryggen på exet och var orsaken till uppbrottet. Då har ju exet en personlig orsak till att inte gilla bonusföräldern och det ser jag som en annan sak än att ens ex har hittat en ny en tid efter separationen.
  • Anonym (pragmatikern)

Jag tycker att det är pappan och inte exet biomamman som äger problemet i detta fall.
    Det är bra för barnen att föräldrarna kan vistas i samma rum med barnen med eller utan nya partners. Oavsett vad pappans förklaringar och ursäkter till detta så är det ert relationsproblem. Bio mamman, hans ex ska ju egentligen kunna säga, tycka göra vad hon vill.

At the end of the day är det bara relationen till din kille du kan påverka.

Jag vill att mitt ex skall kunna stå i min hall vid överlämning och utbyta information om barnen 3-5 minuter. Då vill jag att vi som förälder ska ha en egen dialog. Vem som sitter i bilen utanför, eller går runt i min trädgård bryr jag mig inte om. Men skulle mitt ex träffa någon som inte skulle klara av att han står 3-5 minuter i min hall så lägger jag det problemet hos mitt ex, att det är hans relationsproblem med den nya. Jag är inte svartsjuk på hans nya, jag önskar barnen får en ny bra vuxen i deras liv.

I vårt fall har det varit jobbigt för vissa speciellt yngre flickvänner att hans ex (jag) är en så pass levande del i hans liv fortfarande. Både för att barnen är så pass närvarande samt att vi måste ha en viss dialog kring barnen. Och då umgås inte vi så mycket.

Är allt inte så nytt eller infekterat, kan väl nya respektive vara med på gemensamma tillställningar om man håller på med sånt. Ibland passar det ibland inte.

Det mest ultimata är om pappan, killen själv kommer på vad som fungerar och inte, så att det kommer från honom själv. Det säger mycket om honom som person. Så han inte bara valsar runt mellan dig och exet.

• Iam
    Anonym (pragmatikern) skrev 2014-04-07 14:51:43 följande:
    Jag tycker att det är pappan och inte exet biomamman som äger problemet i detta fall.

Det är bra för barnen att föräldrarna kan vistas i samma rum med barnen med eller utan nya partners. Oavsett vad pappans förklaringar och ursäkter till detta så är det ert relationsproblem. Bio mamman, hans ex ska ju egentligen kunna säga, tycka göra vad hon vill.

At the end of the day är det bara relationen till din kille du kan påverka.

Jag vill att mitt ex skall kunna stå i min hall vid överlämning och utbyta information om barnen 3-5 minuter. Då vill jag att vi som förälder ska ha en egen dialog. Vem som sitter i bilen utanför, eller går runt i min trädgård bryr jag mig inte om. Men skulle mitt ex träffa någon som inte skulle klara av att han står 3-5 minuter i min hall så lägger jag det problemet hos mitt ex, att det är hans relationsproblem med den nya. Jag är inte svartsjuk på hans nya, jag önskar barnen får en ny bra vuxen i deras liv.

I vårt fall har det varit jobbigt för vissa speciellt yngre flickvänner att hans ex (jag) är en så pass levande del i hans liv fortfarande. Både för att barnen är så pass närvarande samt att vi måste ha en viss dialog kring barnen. Och då umgås inte vi så mycket.

Är allt inte så nytt eller infekterat, kan väl nya respektive vara med på gemensamma tillställningar om man håller på med sånt. Ibland passar det ibland inte.

Det mest ultimata är om pappan, killen själv kommer på vad som fungerar och inte, så att det kommer från honom själv. Det säger mycket om honom som person. Så han inte bara valsar runt mellan dig och exet.

Och på samma sätt som ditt ex partner får acceptera att du är mamma till hans barn får ju du acceptera att hon är en del av dina barns familj. Finns det gemensamma tillställningar ska väl hon alltid vara välkommen när pappan är det... förutsatt att hon vill. Det är ju hon, barnen och pappan som ör en familj och du, din partner och barnen som är en familj. Du styr ju inget i deras liv/familj precis som dom inte styr i din.
  • Anonym (pragmatikern)

Jag har inget intresse att styra något i mitt ex familj. Det är inte det jag säger heller. Alla är välkomna hos mig.

Btw ibland kan pappor ha problem med exets nya kille, inte plötsligt klara av att stå i hallen. Så det är inte enbart ett kvinnoproblem. Även om det är en kvinnoperspektiv i just den här tråden.

• Iam
    Anonym (pragmatikern) skrev 2014-04-07 19:04:48 följande:
    Jag har inget intresse att styra något i mitt ex familj. Det är inte det jag säger heller. Alla är välkomna hos mig.

Btw ibland kan pappor ha problem med exets nya kille, inte plötsligt klara av att stå i hallen. Så det är inte enbart ett kvinnoproblem. Även om det är en kvinnoperspektiv i just den här tråden.

Visst kan dom det. Det är ju ett problem på individnivå, oavsett kön.
  • Anonym (jepp)
    Iam skrev 2014-04-07 17:30:34 följande:
    Och på samma sätt som ditt ex partner får acceptera att du är mamma till hans barn får ju du acceptera att hon är en del av dina barns familj. Finns det gemensamma tillställningar ska väl hon alltid vara välkommen när pappan är det... förutsatt att hon vill. Det är ju hon, barnen och pappan som ör en familj och du, din partner och barnen som är en familj. Du styr ju inget i deras liv/familj precis som dom inte styr i din.

Svar på tråden Min sambos ex..