Anonym (pragmatikern) skrev 2014-04-07 14:51:43 följande:
Jag tycker att det är pappan och inte exet biomamman som äger problemet i detta fall.
Det är bra för barnen att föräldrarna kan vistas i samma rum med barnen med eller utan nya partners. Oavsett vad pappans förklaringar och ursäkter till detta så är det ert relationsproblem. Bio mamman, hans ex ska ju egentligen kunna säga, tycka göra vad hon vill.
At the end of the day är det bara relationen till din kille du kan påverka.
Jag vill att mitt ex skall kunna stå i min hall vid överlämning och utbyta information om barnen 3-5 minuter. Då vill jag att vi som förälder ska ha en egen dialog. Vem som sitter i bilen utanför, eller går runt i min trädgård bryr jag mig inte om. Men skulle mitt ex träffa någon som inte skulle klara av att han står 3-5 minuter i min hall så lägger jag det problemet hos mitt ex, att det är hans relationsproblem med den nya. Jag är inte svartsjuk på hans nya, jag önskar barnen får en ny bra vuxen i deras liv.
I vårt fall har det varit jobbigt för vissa speciellt yngre flickvänner att hans ex (jag) är en så pass levande del i hans liv fortfarande. Både för att barnen är så pass närvarande samt att vi måste ha en viss dialog kring barnen. Och då umgås inte vi så mycket.
Är allt inte så nytt eller infekterat, kan väl nya respektive vara med på gemensamma tillställningar om man håller på med sånt. Ibland passar det ibland inte.
Det mest ultimata är om pappan, killen själv kommer på vad som fungerar och inte, så att det kommer från honom själv. Det säger mycket om honom som person. Så han inte bara valsar runt mellan dig och exet.
Och på samma sätt som ditt ex partner får acceptera att du är mamma till hans barn får ju du acceptera att hon är en del av dina barns familj. Finns det gemensamma tillställningar ska väl hon alltid vara välkommen när pappan är det... förutsatt att hon vill. Det är ju hon, barnen och pappan som ör en familj och du, din partner och barnen som är en familj. Du styr ju inget i deras liv/familj precis som dom inte styr i din.