Notetur Nomen skrev 2014-04-10 14:20:26 följande:
Men..... då är du ju lika rädd för hundar vare sig de är kopplade eller ej. Nej, jag fattar faktiskt inte.
Som sagt har jag bara min hund lös där man får ha hundar lösa.
Nej, en hund som är kopplad kan JAG välja att ha ett avstånd till. Vilket jag lärt mig. En hund som springer lös, då har jag inte kontrollen att gå undan utan då har hunden kontrollen eller i bästa fall ägaren. Så jag är givetvis mer rädd för lösa hundar.
Menar du att du endast har din hund lös i inhägnader så gäller ju inte detta dig alls. Bara för att det inte är koppeltvång betyder ju inte det att man ska ha sin hund lös. Att man kan ha det, jaa, men då har man inte respekt för de som inte valt att ha hundar själv. Bara för att vissa valt att skaffa hund, så måste ju inte alla andra bli påtvingade.
Om jag väljer att gå in i en inhägnad där det springer lösa hundar så får jag skylla mig själv, men jag vill ju också kunna ta en promenad utan att riskera att bli påhoppad av en glad valp som bara vill hälsa eller liknande.
Jag har dock inte tolkad dina inlägg som att du använder dig av dess "inhängnader" utan att du vill att din hund ska kunna promenera fritt.
Jag har full respekt för ni som sköter era hundar och vet hur man ger rätt ras rätt träning. Dock är det så otroligt många som inte har någon koll. Om jag mött dig ute så kanske jag knappt hade reagerat på hunden. Jag hade nog konstaterat att den var lös, men ser jag att du har kontrollen så slappnar jag av, men inte utan att jag hunnit bli rädd. Men många har inte kontrollen och många vet inte hur man hanterar en hund, eller väljer fel ras till fel person. Att skaffa en rottis eller liknande utan att ge den rätt träning är enligt mig jubelidioter.
Jag tycker det är precis lika respektlös att stå å röka i en busskur, där blir samtliga påtvingade. Röker du på din tomt, eller har din hund lös på din tomt så är allt frid och fröjd. Men jag vill inte att "din" hund bara ska hälsa på mig