• heartagram

koppla era hundar!

Ni hundägare som inte kopplar era hindar när ni är ute, varför?

Tycker de är så oerhört respektlöst mot oss hundrädda, kan inte ens gå till affären utan o möta lösa hundar och får panik varje gång!
    Även om ni nu tycker era hundar är så lydiga och duktiga så kanske vi är rädda ändån, och ännu mindre okej är de när dom ska springa fram o lukta o sånt, o så står ägaren som ett jävla fån o ler istället för o kalla in sin satans hund! Använd koppel! Jag älskar hundar, men har blivit attackerad så jag är jävligt rädd för hundar jag inte känner.

Så jag undrar vad de svåra är med o sätta på ett koppel på era hundar?

• Svar på tråden koppla era hundar!
  • realisten
    Flaskpostaren skrev 2014-04-10 11:18:57 följande:
    Fast min hund gör inte så.

Det gjorde inte denna hund Heller enligt någon plus att den var polistrännad och tävlat i lydnad på SM nivå. Man kan aldrig vara hundra procent säker. Varje gång du har hunden lös tar du en risk. visst risken är kanske minimal men händer olyckan kanske du aldrig får någon ny chans. Sen är det respektlöst mot sin omgivning att inte använa koppel när det finns folk som är hundrädda eller andra hundar som är rädda. Min hund kan vara lös för den är så lydig tänkter hjälper knappast dom som är rädda. Har du en hund som är så lydig som du påstår är det heller inte bökit att använda koppel men du kanske aldrig lärt hunden att gå i koppel?
  • Flaskpostaren
    realisten skrev 2014-04-10 12:50:00 följande:

Det gjorde inte denna hund Heller enligt någon plus att den var polistrännad och tävlat i lydnad på SM nivå. Man kan aldrig vara hundra procent säker. Varje gång du har hunden lös tar du en risk. visst risken är kanske minimal men händer olyckan kanske du aldrig får någon ny chans. Sen är det respektlöst mot sin omgivning att inte använa koppel när det finns folk som är hundrädda eller andra hundar som är rädda. Min hund kan vara lös för den är så lydig tänkter hjälper knappast dom som är rädda. Har du en hund som är så lydig som du påstår är det heller inte bökit att använda koppel men du kanske aldrig lärt hunden att gå i koppel?
    Oj oj oj vad din trovärdighet brakar i backen när du överdriver så där.

Men du känner inte min hund. Han lyder mig.
  • Lyckliga jag2
    Lyckliga jag2 skrev 2014-04-10 09:51:38 följande:
    Visst säger jag till att jag blir rädd men tror du på allvar att det hjälper att jag ber dom koppla hunden. Jag vill ju slippa bli rädd överhuvudtaget. Jag vill inte att en hund kommer springades mot mig i något läge alls.

Och sen NÄR är det mitt ansvar att se till att ägarna har sina hundar kopplade??? 

Jag blev attackerad av en hund när jag stod och pratade med ägaren som hade sin hund lös på en landsväg och jag var rädd att den skulle bli påkörd. ägaren kopplade hunden och den gick till attack. Jag är även rädd för hundar i koppel, men där kan jag välja att byta sida när jag går eller vända om. Den möjligheten har jag ju inte på en okopplad hund. 

Men du får gärna förklara vad som är mitt ansvar i att ägare kopplar sina hundar.
    Jag säger ALLTID till att jag blir rädd och tror iofs att det syns rätt tydligt också Men jag tycker inte att det är mitt ansvar att säga till (men som sagt så säger jag till). Det var det som hände när jag blev attackerad. Hunden sprang lös på vägen och jag väntade på ägaren som kopplade sin hund. Vi samtalade och hon frågade just om jag blev rädd och pang så satt hunden i armen och slet ner mig på backen. Hade hunden valt att attackera första gången han hoppade på mig så vet jag inte vad som hade hänt. Så att be en ägare att koppla sin hund ger mig inte det minsta säkerhet alls. En kopplad hund kan attackera även den.
    Jag jobbar stenhårt med min rädsla och är dagligen i kontakt med hund på jobbet och hos grannar. Jag sitter bredvid, klappar och jobbar som sagt hårt med att inte döma. Men när en lös hund kommer springandes mot mig och inte lyder sin matte eller husse så gör det otroligt stor skada på en som är hundrädd. Men om man inte är rädd för något själv som är så lätt att undvika genom lite omtänksamhet och förståelse från andra, så kanske man helt enkelt inte förstår hur tungt det är.

Varför kan du inte ha din hund lös på platser där det är meningen då?
  • Lyckliga jag2
    kivirush skrev 2014-04-10 12:10:41 följande:
    Våran hund är alltid kopplad på platser där det finns andra människor. Även om våran hund är otroligt uppfostrad och inte bryr sig om vare sig andra människor eller hundar.
    Vi har våran hund kopplad för att även om vi litar på våran hund så gör inte andra det.
    Tack
    Du har förstått hur det känns för de som inte litar på andras hundar Skönt och tack igen
  • Notetur Nomen
    Lyckliga jag2 skrev 2014-04-10 14:09:55 följande:
    Jag säger ALLTID till att jag blir rädd och tror iofs att det syns rätt tydligt också Men jag tycker inte att det är mitt ansvar att säga till (men som sagt så säger jag till). Det var det som hände när jag blev attackerad. Hunden sprang lös på vägen och jag väntade på ägaren som kopplade sin hund. Vi samtalade och hon frågade just om jag blev rädd och pang så satt hunden i armen och slet ner mig på backen. Hade hunden valt att attackera första gången han hoppade på mig så vet jag inte vad som hade hänt. Så att be en ägare att koppla sin hund ger mig inte det minsta säkerhet alls. En kopplad hund kan attackera även den.
    Jag jobbar stenhårt med min rädsla och är dagligen i kontakt med hund på jobbet och hos grannar. Jag sitter bredvid, klappar och jobbar som sagt hårt med att inte döma. Men när en lös hund kommer springandes mot mig och inte lyder sin matte eller husse så gör det otroligt stor skada på en som är hundrädd. Men om man inte är rädd för något själv som är så lätt att undvika genom lite omtänksamhet och förståelse från andra, så kanske man helt enkelt inte förstår hur tungt det är.

Varför kan du inte ha din hund lös på platser där det är meningen då?
    Men..... då är du ju lika rädd för hundar vare sig de är kopplade eller ej. Nej, jag fattar faktiskt  inte.

Som sagt har jag bara min hund lös där man får ha hundar lösa.
  • realisten
    Flaskpostaren skrev 2014-04-10 12:55:16 följande:
    Oj oj oj vad din trovärdighet brakar i backen när du överdriver så där.

Men du känner inte min hund. Han lyder mig.

Jag överdriver defensivt inte vet vad som hände. Också vet också att tillräcklig mycket retning kan få dom flesta hundar att sticka men tro vad du vill.

För övrigt tycker jag du är en komplett idiot som skiter i din omgivning!
  • Lyckliga jag2
    Notetur Nomen skrev 2014-04-10 14:20:26 följande:
    Men..... då är du ju lika rädd för hundar vare sig de är kopplade eller ej. Nej, jag fattar faktiskt  inte.

Som sagt har jag bara min hund lös där man får ha hundar lösa.
    Nej, en hund som är kopplad kan JAG välja att ha ett avstånd till. Vilket jag lärt mig. En hund som springer lös, då har jag inte kontrollen att gå undan utan då har hunden kontrollen eller i bästa fall ägaren. Så jag är givetvis mer rädd för lösa hundar.
    Menar du att du endast har din hund lös i inhägnader så gäller ju inte detta dig alls. Bara för att det inte är koppeltvång betyder ju inte det att man ska ha sin hund lös. Att man kan ha det, jaa, men då har man inte respekt för de som inte valt att ha hundar själv. Bara för att vissa valt att skaffa hund, så måste ju inte alla andra bli påtvingade. 

Om jag väljer att gå in i en inhägnad där det springer lösa hundar så får jag skylla mig själv, men jag vill ju också kunna ta en promenad utan att riskera att bli påhoppad av en glad valp som bara vill hälsa eller liknande. 
    Jag har dock inte tolkad dina inlägg som att du använder dig av dess "inhängnader" utan att du vill att din hund ska kunna promenera fritt. 

Jag har full respekt för ni som sköter era hundar och vet hur man ger rätt ras rätt träning. Dock är det så otroligt många som inte har någon koll. Om jag mött dig ute så kanske jag knappt hade reagerat på hunden. Jag hade nog konstaterat att den var lös, men ser jag att du har kontrollen så slappnar jag av, men inte utan att jag hunnit bli rädd. Men många har inte kontrollen och många vet inte hur man hanterar en hund, eller väljer fel ras till fel person. Att skaffa en rottis eller liknande utan att ge den rätt träning är enligt mig jubelidioter. 

Jag tycker det är precis lika respektlös att stå å röka i en busskur, där blir samtliga påtvingade. Röker du på din tomt, eller har din hund lös på din tomt så är allt frid och fröjd. Men jag vill inte att "din" hund bara ska hälsa på mig
  • Notetur Nomen
    Lyckliga jag2 skrev 2014-04-10 15:07:21 följande:
    Nej, en hund som är kopplad kan JAG välja att ha ett avstånd till. Vilket jag lärt mig. En hund som springer lös, då har jag inte kontrollen att gå undan utan då har hunden kontrollen eller i bästa fall ägaren. Så jag är givetvis mer rädd för lösa hundar.
    Menar du att du endast har din hund lös i inhägnader så gäller ju inte detta dig alls. Bara för att det inte är koppeltvång betyder ju inte det att man ska ha sin hund lös. Att man kan ha det, jaa, men då har man inte respekt för de som inte valt att ha hundar själv. Bara för att vissa valt att skaffa hund, så måste ju inte alla andra bli påtvingade. 

Om jag väljer att gå in i en inhägnad där det springer lösa hundar så får jag skylla mig själv, men jag vill ju också kunna ta en promenad utan att riskera att bli påhoppad av en glad valp som bara vill hälsa eller liknande. 
    Jag har dock inte tolkad dina inlägg som att du använder dig av dess "inhängnader" utan att du vill att din hund ska kunna promenera fritt. 

Jag har full respekt för ni som sköter era hundar och vet hur man ger rätt ras rätt träning. Dock är det så otroligt många som inte har någon koll. Om jag mött dig ute så kanske jag knappt hade reagerat på hunden. Jag hade nog konstaterat att den var lös, men ser jag att du har kontrollen så slappnar jag av, men inte utan att jag hunnit bli rädd. Men många har inte kontrollen och många vet inte hur man hanterar en hund, eller väljer fel ras till fel person. Att skaffa en rottis eller liknande utan att ge den rätt träning är enligt mig jubelidioter. 

Jag tycker det är precis lika respektlös att stå å röka i en busskur, där blir samtliga påtvingade. Röker du på din tomt, eller har din hund lös på din tomt så är allt frid och fröjd. Men jag vill inte att "din" hund bara ska hälsa på mig
    Min hund, som är en chihuahua, kommer aldrig att komma fram och hälsa på dig. Varje gång vi möter någon säger jag åt henne att stanna eller liknande, beroende på vad som passar situationen. 
    Så jag tänker fortsätta ha henne lös på andra sätllen än inhägnader, och jag kommer visa alla vi möter den respekten att jag visar dessa att ajg har koll på hunden. 
    Ha en trevlig kväll Solig
  • Leeloo

Usch vad jag ogillar lösa hundar och ägarnas "min hund e såååå snäll och skulle aaaaaldrig göra nåt"-mentalitet.
    En hund är ett djur och ett djur kan man aldrig, ALDRIG, lita på till 100 %.

• sthlmsgirl94

Men hur jävla svårt kan det vara och koppla era jävla hundar? Skaffa inte en hund om ni inte ens kan koppla den. Jag är också hund rädd om det är en läs stor hund jag inte känner, respektera att det finns folk som är hund rädda. Och en hund kan man aldrig lite på till 100%.

• Radhuspinglan

Jag tycker att det är urbota korkat att låta vilddjur, som man älskar och har ett ansvar för, ränna löst. Så jag håller med; koppla era hundar!

• ludor

jag har sparkat två lösa hundar i ansiktet när de närmat sig grabbens barnvagn. ägarna skrek och hotade med anmälan men ingen anmälan kom. borde ju vara att de insett att de brustit i sin kontroll och därför inte anmält.

• Flaskpostaren
    realisten skrev 2014-04-10 14:28:52 följande:

Jag överdriver defensivt inte vet vad som hände. Också vet också att tillräcklig mycket retning kan få dom flesta hundar att sticka men tro vad du vill.

För övrigt tycker jag du är en komplett idiot som skiter i din omgivning!
    Jag tycker du är en komplett idiot eftersom du inte vet något, och ändå tror att du har något att komma med.
  • realisten
    Flaskpostaren skrev 2014-04-11 18:05:08 följande:
    Jag tycker du är en komplett idiot eftersom du inte vet något, och ändå tror att du har något att komma med.

Vad jag vet och inte vet får du tro vad du vill om det skiter jag faktiskt fullständigt i.

Men tillskillnad från dig är jag såpass normalt funtad att jag använder koppel på min hund på offentliga platser för att visa mina medmänniskor och andra hundägare hänsyn.
  • Flaskpostaren
    realisten skrev 2014-04-11 18:40:31 följande:

Vad jag vet och inte vet får du tro vad du vill om det skiter jag faktiskt fullständigt i.

Men tillskillnad från dig är jag såpass normalt funtad att jag använder koppel på min hund på offentliga platser för att visa mina medmänniskor och andra hundägare hänsyn.
    Du vet inte vad jag har för hund, du vet inte vart jag brukar gå, du vet inte hur mycket folk det är där, du vet inte hur lydig min hund är, du vet inget alls.

Så därför är du bara korkad som skriver som du gör.
  • realisten
    Flaskpostaren skrev 2014-04-11 18:47:16 följande:
    Du vet inte vad jag har för hund, du vet inte vart jag brukar gå, du vet inte hur mycket folk det är där, du vet inte hur lydig min hund är, du vet inget alls.

Så därför är du bara korkad som skriver som du gör.

Nä det vet jag inte men om man kollar på dina tidigare inlägg så är du ganska tydlig med att du fullständigt skiter i att folk är rädda så då antar jag att du promenerar där folk vistas så om du helt plötsligt påstår att du bara promenarar i skog eller andra platser där människor inte vistas så förstår jag inte varför du överhuvudtaget började skriva i denna tråd. Kanske enbart för att provocera?

Nej jag vet inte vad du har för hund och det bryr jag mig inte om heller. Men alla hundar är djur och visst går det att träna upp ett jävligt bra samarbete och ha en riktigt lydig hund. Men hunden är fortfarande ett djur och det går aldrig att till hundra procent lita på ett djur.

Sen är det fortfarande så att även om din hund är lydig så kanske ändå folk med hundrädsla tycker det är obehagligt när dom möter er och din hund är okopplad. Så om du tycker att du har en så lydig hund att du kan skita i om det finns hundrädda människor så är det du som är korkad!

Du kanske har sätt att det finns dom som är rädda som skrivit i tråden att det är obehagligt att möta okopplade hundar även om ägarna har pli på hundarna.
  • Leeloo

Hur kan man ens tro att man har full kontroll över sin hund I ALLA LÄGEN?? Korkat..

• Sezzie

Jag tycker det är helt sjukt att människor är så respektlösa att de inte ens orkar sätta ett koppel på sin hund! Hur svårt är det egentligen?!

Jag har en liten chihuahua som ett flertal gånger blivit ATTACKERAD av hundar- senast i förrgår! Då var det visserligen en hund som slet sig & sprang & högg min stackars hund- tur hon är liten så jag kunnat lyfta bort henne! Men- enligt ägaren hade hunden aldrig gjort liknande förr mot annan hund- så om hundar går lösa så blir jag väldigt irriterad för man vet ALDRIG om det är något som triggas så det blir attack. I & med att min hund är så liten så är risken stor att det dessutom blir allvarliga skador.

Det finns rastgårdar för hundar att vara lösa. & åtminstone om man nu har sin hund lös i naturen så kopplar man så fort någon kommer- det är av respekt för andra människor!

Jag bor mitt i stan & jag fattar inte hur folk går med okopplade hundar här?! I min kommun är det inte ens tillåtet! (vart vänder man sig?)  Risken är ju dessutom stor att hunden blir påkörd- så man utsätter ju sitt djur för risk. Blir så förbaskad hur tänker folk?! Skulle ALDRIG falla mig in att släppa min hund lös här även om hon (oftast) kommer på inkallning. För en vacker dag är det något annat som lockar...

Svar på tråden koppla era hundar!