• Anonym (Osäker)

    Är det ok att bo granne med ett Lss-boende?

    Vi håller på att leta hus och har hittat det perfekta huset för oss. Nu är det så att grannhuset framöver ska byggas om till ett lss-boende med flera lägenheter som ska vara permanent boende för personer med utvecklingsstörning och/eller autism. Jag undrar om någon har erfarenhet av att bo precis granne med ett lss-boende? Hur är det i så fall? Du som jobbar på ett sådant boende kanske också vet om grannar upplevt det som störande? Tror ni att marknadsvärdet på huset kommer att sjunka efter att boendet finns där?

    Jag behöver inga pekpinnar om alla människors rätt att leva och samexistera. Jag har inget emot människor med funktionsnedsättningar. Jag vill bara som de flesta andra inte ha störiga grannar, oavsett vilka de är.
    Jättetacksam för svar om era erfarenheter!

  • Svar på tråden Är det ok att bo granne med ett Lss-boende?
  • Litet My

    Anonym: Dementa har öht inte det behovet som LSS innebär. Dock behöver de ju komma ut och göra saker om de kan. Dock är ju många redan jättesjuka när de hamnar på boende jämfört med förr. Som sagt trist att du har så dåliga erfarenheter av demensvården.

  • Anonym (Sanna)

    Bor granne med ett boende för personer med utvecklingsstörning/psykiska funktionshinder.  En hel del av dem är autistiska.
    Vi har aldrig haft några som helst problem av detta, det har inte varit störande alls. 
    Störande är däremot småtjuvar och ligister som stjäl cyklar och repar våra bilar.  Inte de boende på LSS-boendet. 

  • Anonym (Frajda)
    VickeVira skrev 2014-04-19 17:19:44 följande:

    Ja de allra flesta är det, jag har bara stött på två aggressiva under mina år inom yrket men ska jag vara ärlig så hade det för mig räckt med att ha en av dem som granne och jag hade blivit galen. Den ena skrek som en vettvilling dagarna i ända och kunde vara väldigt hotfull just mot barn och den andra var sexuellt utåtagerande och blottade sig och sånt. Alla andra boende jag jobbat med skulle jag älska att ha som grannar, hur trevliga och fina som helst. Men väl medveten om att det finns ett litet fåtal som kan bli påfrestande gör nog att jag tyvärr inte flyttat dit ändå...

    Varför då? De flesta farliga människorna bor inte på gruppboende med rätt medicinering och personal, de personerna bor ute i samhället precis som vi andra inte allt för sällan drogpåverkade och utan koll av någon.
  • Anonym (Frajda)
    Anonym skrev 2014-04-19 09:24:45 följande:
    Jag har jobbat inom äldreomsorgen (med dementa) i över 10 år och även haft anhöriga på äldreboende. Idag är jag dessutom fritidspolitiker och ser hur resurser fördelas. Så ja, jag vet vad jag pratar om. Du kan inte jämföra egen assistent med dementa som sitter 15-20 st på en personal.

    Eh, dementa sitter inte 15-20 personer på samma avdelning till att börja med och precis som lilla my skrev så har de flesta på LSS boende inte egna assistenter utan personal och inte fler än vad de har på demensboendena.
  • Anonym (Frajda)
    Anonym (Nja) skrev 2014-04-19 13:36:29 följande:

    Jag har aldrig någonsin påpekat att jag är kung på något så även där kommer ditt dryga lilla sätt in och hittar på. Jag skrev hur jag hade tänkt när det kommer till ts fråga. Att du sen gör in och ryker att jag ska kolla "hur verkligheten ser ut" är bara ett litet surf*ttebeteende och faktiskt visst både otrevligt och drygt. Varsågod, du får vad du bäddat för! Hur kompetent du sedan sedan vill föreställa dig vara är inte speciellt intressant. Jag skrev det jag tyckte, vad du sen tycker om min åsikt är lika mkt värt som en hög bajs. Du kanske ska lägga ner viffandet som en liten chihuahua bara för att andra tycker annorlunda än dig i ett öppet forum.

    Det är ju flera som reagerat på dina inlägg som är helt utan verklighetsförankring, moget att sitta som anonym och hoppa på andra tex genom att kalla dem för surfittor osv.

    Givet för mig är att någon som är kunnig i ämnets ord väger tyngre än en åsikt tagen ur luften.
  • Anonym (*)

    Jag och sambon bor granne med ett LSS-boende. Det är lugnt för det mesta, men kanibland bliehögljutt eller att nån smyger lite kring husknuten. Vi letar nytt boende bl.a för att vi tycker det är lite påfrestande med denna granne, men vi inget emot människor med utvecklingsstörning för det :) jag jobbar ju t.o.m med det och älskar mitt jobb :)

  • Anonym (absolut inte)

    Jag skulle inte kunna tänka mig att bo granne med ett lss-boende. Mycket pga att det sänker värdet på huset. Jag jobbar på ett lss-boende och har jobbat på flera olika i 20 år. Dessutom så har vi en gravt autistisk utåtagerande  tonåring hemma, som måste passas hela tiden, han har bitit och slagit många barn, inte ute i vårat område, som tur är, men mina vänners och släkts barn. Jag tycker att lss-boenden ska finnas lite överallt, men samtidigt, så vill jag inte bo granne med ett.
    Jobbig frågeställning för oss i familjen, då vår tonåring snart ska flytta till ett lss-boende, jag vill ju att han ska vara välkommen överallt, men samtidigt, så kan jag inte tänka mig att bo granne med boende som har skrikiga (han skriker väldigt mycket) och utagerande personer.

  • Anonym (jag)

    Jag jobbar på ett sånt boende. De har personal dygnet runt. Vår närmsta granne är ett dagis med barn 1-3 år, ingen har "skadats" utan våra boenden tycker det är jätteroligt med barnen som springer och tjoar. De ser "gladare" ut och vi håller till i ett villaområde. Inga grannar har klagat utan tvärtom de är nyfikna på vad vi gör. Det är inga mördare så lugn..

    Snarare tvärtom att vi kan bli störda ibland på nätterna av ölburen ungdom.

  • enola
    Anonym (absolut inte) skrev 2014-04-20 09:56:54 följande:
    Jag skulle inte kunna tänka mig att bo granne med ett lss-boende. Mycket pga att det sänker värdet på huset. Jag jobbar på ett lss-boende och har jobbat på flera olika i 20 år. Dessutom så har vi en gravt autistisk utåtagerande  tonåring hemma, som måste passas hela tiden, han har bitit och slagit många barn, inte ute i vårat område, som tur är, men mina vänners och släkts barn. Jag tycker att lss-boenden ska finnas lite överallt, men samtidigt, så vill jag inte bo granne med ett.
    Jobbig frågeställning för oss i familjen, då vår tonåring snart ska flytta till ett lss-boende, jag vill ju att han ska vara välkommen överallt, men samtidigt, så kan jag inte tänka mig att bo granne med boende som har skrikiga (han skriker väldigt mycket) och utagerande personer.
    Det optimala vore ju om personer som inte fixar att ha för mycket folk omkring sig, eller störs av livliga barn kunde bo mer avskiljt. För allas skull. Jag menar inte på något sätt att de personerna ska gömmas undan, utan det handlar om att minimera stressen och därmed orsakerna till utåtagerandet. Man kan ju så klart inte eliminera alla stressfaktorer, men man kan ju minska på dem. Sedan tror jag att miljöträning kan göra stor nytta för de här personerna och göra det lättare för dem att fungera i samhället. Men miljöträningen måste utgå från en lugn miljö och då är ju ett avskilt boende perfekt.
    När det gäller personer med utvecklingsstörning som inte har problem med att interagera med omvärlden (eller att vistas i den utan att det orsakar problem vare sig för dem eller människor runtomkring)  så ser jag det mer som en fördel än en nackdel att ha dem som grannar Glad

    Det här är inte riktat till dig, "absolut inte", även om jag citerar ditt inlägg. Jag vet att du vet allt det här, jag tänker mest högt utifrån det du skrev. Lite OT blev det allt också, men det bjuder jag på  Glad
  • Anonym (man vet aldrig)
    Anonym (Sanna) skrev 2014-04-19 23:45:14 följande:
    Störande är däremot småtjuvar och ligister som stjäl cyklar och repar våra bilar.  Inte de boende på LSS-boendet. 
    Hur vet du vilka som inte repar bilarna?
  • Anonym (A)
    Emma1988 skrev 2014-04-18 09:29:47 följande:
    Jag blir riktigt upprörd  när jag läser dessa inlägg. personer med funktionsnedsättning har lika mycket rätt att vara i samhället som du..

    Skillnaden är att de som är i situationen att de kan välja var de vill bo gör det. Jag vill bo segregerat, bland utbildade personer med hög lön och inte bland några andra personer. Det är inget jag hymlar med. Jag vill att mina barn ska gå i skolan med barn som kommer från samma förhållanden.
  • Emma1988
    Anonym (A) skrev 2014-04-22 10:50:53 följande:

    Skillnaden är att de som är i situationen att de kan välja var de vill bo gör det. Jag vill bo segregerat, bland utbildade personer med hög lön och inte bland några andra personer. Det är inget jag hymlar med. Jag vill att mina barn ska gå i skolan med barn som kommer från samma förhållanden.
    Men då kanske vi ska skapa institutioner  igen så slipper du ju dom som inte ingår i den normaliteten.. Jag kanske oxå borde flytta dit efter som jag inte är en person med höglön.. Det är så skrämmande !
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (man vet aldrig) skrev 2014-04-20 19:39:55 följande:
    Hur vet du vilka som inte repar bilarna?
    Vi har sett dem, och det är definitivt inte de boende, utan ett helt annat klientel... Ledtråd är parabolantenn...
  • USA111

    Men hallå 2 dgr sedan mejlade jag min LSS och inget svar ännu hon ställde ju in mötet förra tisdagen. Var sjuk! Ny tid

Svar på tråden Är det ok att bo granne med ett Lss-boende?