• Anonym (hur gör man)

Studentfest med bonusbarn?

Hej

Jag bor ihop med en man vars barn snart tar studenten. Han och exfrun har en del problem och nu har det blivit tjafs om hur studenten ska firas. Hur gör man egentligen? Han vill absolut inte fira med henne, han mår otroligt dåligt av detta. Och hur gör egentligen jag? Borde jag vara med eller är jag helt utesluten? Present från mig är inga problem att ta emot men sen verkar jag inte vara välkommen på mer. Hur gör ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 13:32
    Tack för svar. Nu är allt ordnat. Jag ville bara ha råd om hur andra har gjort när relationer är infekterade, men nu har allt ordnat upp sig med studentens bästa för ögonen och alla är glada.

• Svar på tråden Studentfest med bonusbarn?
  • Anonym (mormor)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 14:32:05 följande:
    Den tanken är nog fin i teorin... "Barnet" bor ju fortfarande troligen hos någon av föräldrarna...
    Har varit på dessa födelsedagsfirande där ett vuxet barn envisas med att bjuda båda sidor av släkten samtidigt - och stämningen är inte rolig..
    Sorgligt att läsa om vuxna människor som inte kan uppföra sig!
  • Mamman02
    Fånga dagen skrev 2014-05-14 14:37:11 följande:
    Jag kan bara beklaga! Tycker det är synd att din pappa går på sin frus linje, när det gäller nåt så viktigt som hans barn. Tyvärr är han väl varken den första eller sista som gör det valet. Kanske mest för husfridens skull, men det är ändå helt obegripligt för mig.
    Håller med! Skulle aldrig missa mitt barns student!
  • Mamman02
    Dixie skrev 2014-05-14 14:37:34 följande:

så istället ska barnet straffs för att vuxna människor som skaffat barn ihop inte kan uppföra sig??
    Alla har visst uppfört sig, men det är likväl ingen rolig stämning...
    Man är ju faktiskt inte en familj längre, och då blir det lätt konstigt när man ska fösas ihop som det vid kalas..
  • Mamman02
    Anonym (mormor) skrev 2014-05-14 14:39:41 följande:
    Som sagt - alla uppför sig. Men stämningen är inte rolig. Och ärligt talat - ser jag aldrig fram emot sammankomster där min mans ex kommer befinna sig (för att inte tala om hennes släkt - där kan vi prata om konstig stämning..)
  • Fånga dagen
    Anonym (mormor) skrev 2014-05-14 14:39:41 följande:
    Ja verkligen mycket sorgligt, och beklämmande.

Säger som min farmor alltid sa "Ja, det är inte konstigt att det är krig i världen"
  • Anonym (IQ)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 14:44:08 följande:
    Alla har visst uppfört sig, men det är likväl ingen rolig stämning...
    Man är ju faktiskt inte en familj längre, och då blir det lätt konstigt när man ska fösas ihop som det vid kalas..
    Om man inte bidrar till en trevlig stämning så uppför man sig inte väl. Man är inte heller familj med sina barns familjer men konstigt nog brukar föräldrar och svärföräldrar i normala fall ändå kunna ses vid firanden utan att förstöra stämningen. Hur gör ni när barnen gifter sig och får barn som kanske döps?
  • Mamman02
    Fånga dagen skrev 2014-05-14 14:49:39 följande:
    Ja verkligen mycket sorgligt, och beklämmande.

Säger som min farmor alltid sa "Ja, det är inte konstigt att det är krig i världen"
    För tredje gången - alla har visst uppfört sig. Det är stämningen som inte är så rolig..
  • Mamman02
    Anonym (IQ) skrev 2014-05-14 14:51:46 följande:
    Om man inte bidrar till en trevlig stämning så uppför man sig inte väl. Man är inte heller familj med sina barns familjer men konstigt nog brukar föräldrar och svärföräldrar i normala fall ändå kunna ses vid firanden utan att förstöra stämningen. Hur gör ni när barnen gifter sig och får barn som kanske döps?
    Än så länge är mina barn för små. Men min man har två barn sen tidigare, 20 och 22. Och ett barnbarn. När barnbarnet fyllde 1 var det kalas för hela släkten. Även fast alla var noga med att vara artiga och uppföra sig, så var hela situationen lätt olustig...
  • Anonym (mormor)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 14:56:20 följande:
    Än så länge är mina barn för små. Men min man har två barn sen tidigare, 20 och 22. Och ett barnbarn. När barnbarnet fyllde 1 var det kalas för hela släkten. Även fast alla var noga med att vara artiga och uppföra sig, så var hela situationen lätt olustig...
    OK,  ett ettårskalas är inte någon stor grej.

Att stämningen på studentmottagningen blev hög kan hänga ihop med att studenten blivit  mycket firad på skolan;  med stipendier vi släktingar inte hade kunnat förutse.

Likadant  var det på bästa väninnans barns student;  sedan länge skilda föräldrar,  minst en hade ny partner,  studenten ordentligt firad på skolan.  Glatt och lättsamt.

Likaså när syskonbarn  tagit studenten;  sedan länge skilda morföräldrar;  bra stämning.

På bröllopet hölls lagom många tal,  toastmadamen   var härlig,  allt blev väldigt  lyckat.   Med traditionell bordsplacering;  jag och exet nära brudparet.... 
  • Anonym (IQ)
    Mamman02 skrev 2014-05-14 14:56:20 följande:
    Tragiskt att din man inte kunde glädjas mer över sitt barnbarn än att känna avsky mot sitt barns mamma.
  • Mamman02
    Anonym (IQ) skrev 2014-05-14 15:19:44 följande:
    Tragiskt att din man inte kunde glädjas mer över sitt barnbarn än att känna avsky mot sitt barns mamma.
    Vem har sagt att kände avsky mot henne??
  • Ess
    Anonym (5) skrev 2014-05-13 11:28:39 följande:

Haha våra behov att ställa till en katastrof?! Jag skriver att jag och min sambo hade bitit ihop för barnens skull.

Vår situation är lite mer komplicerad än så. Det är nämligen så att det är min sambos ex som inte skulle vilja vistas i samma rum som mitt ex, som det ser ut idag iaf.

Jag kan inte göra så mkt åt den situationen. Jag kan ju inte direkt tvinga henne till det då den dagen kommer, om situationen är densamma som nu.
    Precis, känner igen det exakt.
  • Ess
    Ess skrev 2014-05-14 17:38:03 följande:
    Precis, känner igen det exakt.
    Läste fel. Här är det mamman som aldrig skulle gå in där pappan kan tänkas va. Åtminstone inte utan att börja provocera och försöka ställa till med gräl.
  • Ess
    Anonym (IQ) skrev 2014-05-14 14:27:29 följande:
    Visst.
    Nej det tycker jag inte. Föräldrarna kan hålla tyst för en enda gång skull och låta sitt barn ha en trevlig dag med hela sin släkt. Det är nämligen dags för föräldrarnas totala separation den dagen. Barnet är vuxen och föräldrarna behöver inte längre ha med varandra att göra gällande frågor som rör barnet. De kanske ses på något födelsedagsfirande, vigsel eller dop men mer har de inte med varandra att göra. Så de kan bjuda sitt barn på en fin avslutning.
    Och sen säger vi välkommen verkligheten, och får ringa polisen för att komma och avbryta slagsmålet....................
  • Anonym (IQ)
    Ess skrev 2014-05-14 17:45:12 följande:
    Och sen säger vi välkommen verkligheten, och får ringa polisen för att komma och avbryta slagsmålet....................

Stackars barn säger jag.
  • Ess
    Anonym (IQ) skrev 2014-05-14 17:48:52 följande:

Stackars barn säger jag.
    Den ena ville bjuda hem sina kusiner och släkt till mamman vid studenten, men det blev nej.
    Tur var väl det....................

Iofs förstår jag mamman med, det kan inte va kul att i stort sett bara ha folk hemma som man avskyr och som har samma känslor tillbaka mot en.

Ibland är det bara att inse fakta och göra det bästa av det ändå. Festen här blev trevlig och jag tror att dom hade trevligt även hos sin mamma.
  • Anonym (5)
    Ess skrev 2014-05-14 17:40:17 följande:
    Läste fel. Här är det mamman som aldrig skulle gå in där pappan kan tänkas va. Åtminstone inte utan att börja provocera och försöka ställa till med gräl.

Jo visst har vi såna problem också. Biomamman gillar inte mig och har aldrig gjort. Vet inte om det just är mig eller situationen hon inte gillar. Hon är inte trevlig mot varken mig eller sambon iaf. Vet inte ens om jag skulle bli bjuden på en eventuell student när det, om många många år, blir aktuellt. Sen har vi ju den andra, lite mer komplicerade situationen, också.
Svar på tråden Studentfest med bonusbarn?