• Anonym (Sara)

Efternamn…

Sambons barn berättade att deras mamma och hennes nya man ska gifta sig i sommar och att hon ska byta efternamn till hans och då ska även dom byta namn. 

Hur hade ni ställt er till det? 
    Hade ni gått med på det om det hade gällt era barn?

• Svar på tråden Efternamn…
  • Brumma
    Brumma skrev 2014-07-30 23:45:33 följande:
    Vad vill barnen? En åtta o trettonåring är ändå så stora att de säkert har en åsikt om det (även om det inte är deras beslut att ta).
    Sorry, såg att du redan svarat :)
  • Anonym (??)
    Anonym (-) skrev 2014-07-30 23:19:17 följande:
    Ja, för att MAMMAN väljer att inleda en NY relation med en NY man.

Barnen inlede inte en ny relation. De har sin mamma och sin pappa. De bör inte ha mammas nya killes namn. Det säger ju sig självt!
    Ja? Hon kan även byta efternamn UTAN att inleda en ny relation. Blir det bättre så?
    Det är mammans namn, inte nya makens....
  • Anonym (??)
    Brumma skrev 2014-07-30 23:49:28 följande:
    Och om hon gifter om sig igen? Namnbyte än en gång? Förhoppningsvis blur det inte så men det KAN hända..
    Barn över 12 år ska samtycka till byte. Barn har rätt att bli lyssnade på. Ska pappan köra över barnen OM det blir så?
  • Anonym (??)
    Anonym (-) skrev 2014-07-30 23:21:14 följande:
    Du kan väl hälsa din sambo att han kan fråga mamman till barnen om de kan göra som så att barnen får PAPPANS efternamn som sitt EFTERNAMN, medan de får MAMMANS nya efternamn som MELLANNAMN?

Det är en bra kompromiss. Men se till att pappans efternamn står sist (dvs: förnamn, andranamn, mellannamn (mammans nya efternamn), efternamn (pappans efternamn). Exempel: Karl Gustaf Johansson(mammans nya) Svensson (pappans). - Barnen heter således Johansson Svensson (med Svensson som efternamn).
    Kompromiss? Att de får hans efternamn istället?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (??) skrev 2014-07-31 00:04:57 följande:
    Barn över 12 år ska samtycka till byte. Barn har rätt att bli lyssnade på. Ska pappan köra över barnen OM det blir så?
    Ja han kommer motsätta sig ett namn byte. Dom får vänta tills dom ä stora nog och bestämma det själva, vi anser inte att man är tillräckligt mogen i deras ålder..
  • Brumma
    Anonym (??) skrev 2014-07-31 00:04:57 följande:
    Nja. Om du läser vad jag skrivit innan så förstår jag ett eventuellt namnbyte.
  • Anonym (L)
    Anonym (-) skrev 2014-07-30 23:10:17 följande:
    Jag kan helt klart förstå varför det är viktigt.

Tidigare har barnen haft mammans efternamn - mamman och barnen tillhör samma släkt och samma blod - det efternamnet är således naturligt att föra vidare (då man i generationer tillhört släkten). Men att plötsligt lämna det namnet (för att _mamman_ gifter sig med en man som barnen inte har några biologisk band med), för att istället föra vidare en annan släkts namn - det ÄR lite märkligt. Ändock vanligt förekommande i vårt moderna samhälle med alla dessa olika familjekonstellationer till höger och vänster.

Jag kan iaf förstå om pappan hellre ser att de tar hans efternamn, och således för detta vidare, än att ta mammans nya mans efternamn.

Jag hade som sagt ansett det vara mycket märkligt om min son fick sin pappas nya tjejs efternamn (om pappan skulle byta till det). Då hade jag hellre sett att sonen behöll sin pappas släktnamn, eller att sonen bytte till mitt efternamn istället.
  • Anonym (??)
    Brumma skrev 2014-07-31 00:35:40 följande:
    Nja. Om du läser vad jag skrivit innan så förstår jag ett eventuellt namnbyte.
    Så det är bättre att barnen har ett efternamn som ingen av föräldrarna har?
  • Brumma
    Anonym (??) skrev 2014-07-31 01:16:39 följande:
    Nu läste du inte riktigt vad jag skrev va?
  • Anonym (J)

För mig är det självklart att barnen har antingen mammans eller pappans släktnamn. Varför ska de byta till ett namn som de inte har någon släkttillhörighet med?

• Anonym (J)
    Anonym (??) skrev 2014-07-31 01:16:39 följande:
    Det är mammans ansvar om hon byter namn så att hon inte längre heter samma som barnen, dvs hon får ta skulden för att barnen heter som hennes släkt men inte som någon av föräldrarna.

Det enklaste är att mammans nya man tar hennes namn så att barnen slipper bli indragna.
  • missan75
    Anonym (J) skrev 2014-07-31 10:57:33 följande:

För mig är det självklart att barnen har antingen mammans eller pappans släktnamn. Varför ska de byta till ett namn som de inte har någon släkttillhörighet med?

Håller helt med dig!
  • Anonym (L)
    Anonym (J) skrev 2014-07-31 11:00:10 följande:
    Det är mammans ansvar om hon byter namn så att hon inte längre heter samma som barnen, dvs hon får ta skulden för att barnen heter som hennes släkt men inte som någon av föräldrarna.

Det enklaste är att mammans nya man tar hennes namn så att barnen slipper bli indragna.
  • Anonym (L)
    Anonym (J) skrev 2014-07-31 10:57:33 följande:

Håller helt med, kunde inte sagt det bättre själv
Svar på tråden Efternamn…