• nikolean900

Farmor pratar bara bosniska med mitt barn!

Hej,

Jag har precis fått mitt första barn, en liten dotter som nu är 3 månader.

Min sambo kommer från Bosnien men pratar i princip aldrig det bara med sin mamma. Med sin bror och pappa pratar han nästan alltid svenska. Båda hand föräldrar är bosniska. 

Nu är det så att hans mamma pratar bara bosniska med mitt barn fast min sambo sagt till henne flera gånger att inte göra detta. Jag har försökt att ignorera henne när hon gör detta fast det stör mig men droppen kom när vi var där sist. Då utbrister hon att farmor skall minsann lära mitt barn bosniska. Sedan börjar hon prata bosniska med mig bara sådär. Jag fattar ju såklart ingenting och bara tittar på henne. Då säger hon jag har bestämt mig för att börja prata bosniska med dig så du lär dig någon gång. 

Jag blev så arg att jag inte visste vart jag skulle ta vägen men log bara och sa inget tillbaka. Jag blev rosenrasande på min sambo när vi kom hem sedan för han inte kunde säga till henne. Jag förstår att hon kanske tycker det är enklare att prata bosniska men hon kan svenska och har bott här i 20 år nu. Det som stör mig mest är dock det faktum att hennes man som kan svenska sämre än henne alltid pratar svenska med mig och mitt barn. När jag är och hälsar på pratar han inte bosniska över huvud taget. Medans hans fru pratar bosniska med sin man, min sambo och hans bror och där sitter jag och fattar ingenting. Jag vet inte riktigt hur jag skall säga till henne utan att hon tar illa vid sig. Sedan undrar jag också om det inte kan bli förvirrande för små barn när de skall utveckla sitt språk av att höra henne prata bosniska hela tiden när vi inte gör det. 

Vad anser ni om detta och vad hade ni gjort i en sådan situation?

• Svar på tråden Farmor pratar bara bosniska med mitt barn!
  • nikolean ts

Jag har inte skrivit dem andra anonyma inläggen efter det jag skrev om att man pappa är italiensk.

När vi väntade barn så frågade jag min man om han ville vi skulle lära vårt barn bosniska. Jag sa att om han ville det så fick han självklart göra det. Men det var han som inte ville vi skulle lära henne bosniska. Han tycker det är onödigt då han bott här sedan han var 4 och aldrig pratar bosniska längre förutom med sin mamma. I början sa även han till sin mamma och även hans bror sa till henne att inte prata bosniska med barnet. Hade min sambo velat prata bara bosniska med henne hade jag inte haft något emot det. Men om min man sagt att vi ska inte lära henne bosniska, så tycker jag att hans mamma får respektera det. Sedanr som sagt detta bara en av många saker hon inte respekterar.

Det gör inte saken bättre heller när hon träffar mig och barnet själv att hon säger saker som: jag önskade min son hittat en bosniska tjej, bosniska tjejer kan jag prata med och vi har samma religion och kultur det hade varit bättre.

• Anonym

Ok, TS, jag förstår. Din svärmor är allmänt respektlös mot dig och fäller näsvisa kommentarer. Då slår man bakut och vill verkligen inte tacka för det hon prackar på en, även om det är nåt som egentligen är bra.
    Min åsikt är ändå att du bör försöka låta henne hållas med språket till sitt barnbarn. Jag tror att barnet i bästa fall lär sig några ord, men kommer förstå mer bosniska. Det kommer inte bli tvåspråkigt.
    Din svärmor lär inte ge sig och för ditt barns skull kommer ni behöva ha vapenvila när barnet är med. Barnet bör ges en positiv bild av sin farmor, så länge farmor vill henne väl. För din dotters bästa.
    Jag förstår mycket väl att det bär dig emot i många lägen. Jag har själv en "besvärlig" svärmor, som dock är en fantastisk farmor till våra barn.
    Du och pappan kan fortsätta prata enbart svenska med flickan, men det blir svårt att tvinga en annan människa att prata ett språk och inte ett annat. Det kommer misslyckas, det blir det slitningar och dålig stämning och er dotter kommer inte må bra av det.
    Uppmuntra ett gott förhållande mellan ditt barn och hennes farmor! Skilj på det och din egen relation till henne.
    Hav styrka TS!

• Soluppgång

Jag har bara läst trådstart.

Eftersom man 1) lär sig andra språk enklast som liten, och 2) det sägs att man har lättare att lära sig fler nya språk ju fler språk man pratar, hade jag tyckt det var roligt om mitt barn lärde sig lite/mycket bosniska utan ansträngning (behöver ju inte plugga). Om jag får barnbarn utomlands skulle jag vilja försöka prata svenska med det barnet, om det gick.

Jag hade dock inte velat bli bara pratad med på ett språk jag inte förstår om den andra kan ett gemensamt språk (t.ex. svenska eller engelska). Jag hade nog ändå lärt mig lite artighetsfraser och så på det andra språket av nyfikenhet och artighet. Inte för att använda dagligdags men för att visa lite intresse.

• Anonym
    Anonym (Oj då) skrev 2014-08-30 16:35:57 följande:
    För ts övertalade honom eller tvingade i något ultimatum. Ingen hade kommit på detta absurda i att förvägra sin mamma att tala sitt språk.

Hade du tyckt det var okej att tvinga din mor att sluta prata svenska med sitt barnbarn? Nu och för all framtid? Lek med tanken att ni tex flyttat till Tyskland för 15-20 år sedan?
    Det har inte framkommit att Ts övertalade pappan. Och om pappan är en mes så är det hans problem. Hans mamma ska inte underminera sin sons och svärdotters föräldraskap. Och det är väl ingen vägran att låta farmor prata sitt modersmål. Men tanken är nog att barnets modersmål ska vara svenska.

Om vi flyttat till tyskland så hade jag sett till att mina barn lärt sig svenska. Men det är en annan sak.
  • Anonym (Homo sapiens)
    Kalleee skrev 2014-08-31 14:19:36 följande:

Rasblanda inte då och gifta dig inte och skaffa barn med människor från andra kulturer. Är folk för dumma för att fatta detta?

Slutar aldring ni nassar? Om bosnier vore en anna ras så skulle de inte kunna få barn. Olika raser kan inte få barn. Människor finns bara av en enda ras.
  • Anonym
    Kalleee skrev 2014-08-31 14:19:36 följande:

Rasblanda inte då och gifta dig inte och skaffa barn med människor från andra kulturer. Är folk för dumma för att fatta detta?

Du är ett bra exempel på varför det är viktigt med rasblandning.
    I en begränsad krets finns risken att genpoolen urartar och folk utvecklas till byfånar. Vid det här laget borde du ha fått vissa vibbar från omgivningen. Fast du kanske är konstant hög och har tunnelseende?
  • Kendra

Varför vill ni inte att barnet lära sig bosniska? Det enda är att de kan ta lite längre tid innan de behärskar båda språken men när de väl lärt sig dem och fattas galoppen så är det inga problem. Mina föräldrar pratade bara finska med mig hemma tills jag var ca 3-4.. Nu pratar vi bara svenska (de lärde mig det för att kunna prata med mor och farföräldrarna).

Bor utomlands och har vänner som pratar engelska med varandra, hon är norsk och han fransk. Båda pratar på sitt språk till barnet... Plus att vi bor i Barcelona som är tvåspråkigt (katalanska & spanska) så du kan ju bara tänka dig... Inga problem där inte. Barn e så sjukt smarta :)

• Anonym (snälla lär henne språken)

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA TS, låt ditt barn få lära sig bosniska och italienska... jag fick inte lära mig min fars språk när jag var liten och det är något jag sörjer så otroligt mycket och känner mig otrolig sårad av.

Det är en sådan sorg att ett språk (eller flera) går förlorat på det viset, snälla gör inte så mot din dotter.. snälla, snälla, snälla lyssna på mig och låt henne få lära sig. Du kan inte säga att hon kan säga att hon vill lära sig italienska/bosniska senare om hon verkligen vill det, börja med en gång! Det blir inte enklare med åren. Jag lovar dig, hon kommer garanterat inte att ''ångra'' sig om ni lär henne italienska och bosniska, snarare tvärtom! Det finns INGA nackdelar, och det är så otroligt lätt för henne att lära sig just nu. Snälla lär henne så hon slipper känna sig lika bedrövad och ledsen när hon är vuxen som jag gör... 

• goodasgold

Barn är otroligt läraktiga och lär sej 2-3 språk obehindrat parallellt. Barn är också duktiga på att skilja på språken, de vet exakt vilket språk de pratar. Så TS, lär ditt barn bosniska, hen kommer att ha stor nytta av detta i framtiden. Inte endast att hen kan kommunicera med släktingar i Bosnien utan även språkförståelsen hos barnet får sej en rejäl skjuts. Barn som är flerspråkiga utvecklar en språkförståelse där nyanser i språket får en valör som är obetalbar.

• En bosnier

Alla små barn utan något problem kan lära sig tre språk samtidigt. Farmor gör helt rätt, bara är din sambo mycket dumt!

• annabellelee

Jag hade blivit glad. Att bli tvåspråkig låter fantastiskt. Tvåspråkiga barn kan ha en lite senare talutveckling, men kommer ikapp efter ett par år, och har ofta lättare att lära sig nya språk senare i livet. Det är alltså bara positivt långsiktigt.

• Anonym (språkvetare)
    nikolean900 skrev 2014-08-29 13:09:59 följande:

Hej,

Jag har precis fått mitt första barn, en liten dotter som nu är 3 månader.

Min sambo kommer från Bosnien men pratar i princip aldrig det bara med sin mamma. Med sin bror och pappa pratar han nästan alltid svenska. Båda hand föräldrar är bosniska. 

Nu är det så att hans mamma pratar bara bosniska med mitt barn fast min sambo sagt till henne flera gånger att inte göra detta. Jag har försökt att ignorera henne när hon gör detta fast det stör mig men droppen kom när vi var där sist. Då utbrister hon att farmor skall minsann lära mitt barn bosniska. Sedan börjar hon prata bosniska med mig bara sådär. Jag fattar ju såklart ingenting och bara tittar på henne. Då säger hon jag har bestämt mig för att börja prata bosniska med dig så du lär dig någon gång. 

Jag blev så arg att jag inte visste vart jag skulle ta vägen men log bara och sa inget tillbaka. Jag blev rosenrasande på min sambo när vi kom hem sedan för han inte kunde säga till henne. Jag förstår att hon kanske tycker det är enklare att prata bosniska men hon kan svenska och har bott här i 20 år nu. Det som stör mig mest är dock det faktum att hennes man som kan svenska sämre än henne alltid pratar svenska med mig och mitt barn. När jag är och hälsar på pratar han inte bosniska över huvud taget. Medans hans fru pratar bosniska med sin man, min sambo och hans bror och där sitter jag och fattar ingenting. Jag vet inte riktigt hur jag skall säga till henne utan att hon tar illa vid sig. Sedan undrar jag också om det inte kan bli förvirrande för små barn när de skall utveckla sitt språk av att höra henne prata bosniska hela tiden när vi inte gör det. 

Vad anser ni om detta och vad hade ni gjort i en sådan situation?

Det är väl klart hon pratar det språk hon kan bäst och dessutom är det bara berikande att kunna flera språk i dagens värld.
    Om du flyttade till tex till Tyskland och lärde dig språket nu, nog skulle du ändå gulla på svenska med ditt barn?

ni kan inte tvinga henne att tala svenska om hon inte vill. vad är ni rädda för ska hända? Om ni talar svenska hemma kommer det vara så totalt dominerade för ert barn att det inte alls kommer bli påverkat av bosniskan, inte mer än att barnet kan kommunicera lite enkelt med släktingar sen och det är väl bara positivt? 

Tycker pappan är dum som förnekar hela sin bakgrund och inte vill att barnet ska lära sig hans språk. Ni kan läsa på lite om tvåspråkighet innan ni blir så arga!
  • änglarsmå

Ähhh skaffar man barn med en från ett annat land så ingår det i paketet. Min mans släkt/familj pratar deras hemspråk med våra barn och jag tycker det är bra. Önskar de pratade lika mycket med mig då jag också vill lära mig ???? TS ta det inte så personligt och negativt från din svärmor

• Anonym (Tvärt om)

Åh tänk vilken tillgång att få ett extra språk. Mina barns pappa är född i Polen pratar tyvärr inte polska med barnen. Och inte farmor heller. Jag har gått nån kurs men kan bara lite så jag kan ju inte lära dom. Barnen fattar inget när vi är i Polen. Jag anmälde ena barnet till hemspråk för att hon ville. Men fick avslag.

Låt barnet få chansen.

• Anonym (Låt hon köra!)

Men jag förstår inte. Jag hade tyckt det var underbart.

Ju mer kunskap ju bättre.

Skitcoolt att kunna fler språk. Vilken fördel för barnet! Och pappans språk som även han kan vara med o hjälpa till.

Att lära sig saker är ju bara bra!

Roligt band för farmor och sitt barnbarn. Sluta var så avundsjuk kvinna. Ditt barn går först!

• Anonym (Va?)

Fast vänta lite , om båda föräldrarna är överrens om att de inte vill lära barnen bosniska så är det ju deras val och de måste väl andra acceptera oavsett om vad ni andra tycker,man kan faktiskt lära sig det språket senare i livet. Är själv bosnisk och jag känner verkligen många som pressar sina barn o lära barnbarnen bosniska , väldigt jobbigt , varför är det så himla viktig egentligen , man bor ju u sverige och om man åker till bosnien så ä det väl högst en gång per år.. känner flera som varit stränga med att lära barnen bosniska att barnens svenska språk inte alls är utvecklat , o barnen har svårt att kommunicera på dagis med andra.. hur kul är det liksom , bara för att föräldrarna bara pratade bosniska med barnet, det tyckte jag var sorgligt , ett barn född i sverige men som inte förstod mig alls när jag pratade svenska med henne.

Svar på tråden Farmor pratar bara bosniska med mitt barn!