• Zerafina

Var i Sverige är det bäst att bo?

Är infödd Stockholmare och har, trots att jag fortfarande hyser en viss kärlek mot denna stad, blivit lite fundersam på en framtida flytt till annan stad. 

Mitt mål är att jobba inom vården och har en sambo som också arbetar med människor. 

Jag är ingen partyprisse men uppskattar åtminstone en viss närhet till affärer och civilisation, så alltför små orter är inte av intresse. Dock får det gärna finnas natur i närheten då jag är djurkär och vill i framtiden ev ha hund. Jobbmöjligheter är ju självklart att det ska finnas och gärna utmed kusten eller nära vatten. Inte för kyligt klimat, så allt ovanför Gävle går bort :) 

Ser fram emot era förslag! 

• Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?
  • Anonym (rekognosera)

Stad efter kusten med större sjukhus?
    måste finnas flera att välja på. Det finns säkert sidor där man rankat kommuner i både brottslighet, ekonomi mm så att man kan kolla vad invånarna tycker. Gör en semester resa runt kusten stockholm ner och runt upp på västkusten, gör en lista innan vad ni mest är intresserade av annars kan det bli en lång semester. 

• Anonym (Inflyttad Malmöbo från 08)
    ursula skrev 2014-11-23 18:00:29 följande:
    Det finns jättefina ytterområden som Bunkeflosrand och Vellinge i Malmö
    Limhamn är också fint, hela väster (Limhamn, Fridhem, Mellanheden, Bellevue Sjösida, Rosenvång, Sibbarp,) i Malmö är bra områden, lugnt och mysigt. Bra skolor och är lite som en stad i staden
  • MEE83
    AstridH skrev 2014-11-23 17:46:06 följande:
    Lund! Lagom stor stad, fina grönområden och lätt att ta sig både till Malmö (om man vill shoppa lite ovanligare märken) och ut på landet. Lugn stad i sig, varmt om somrarna. Det är en studentstad och det kan innebära lite stök, men få ställen som har öppet efter 2 och bor man lite utanför centrum lär det gå finfint. Jag har hört att området Gunnesbo ska vara fint.
    Stör man sig på studenter och uteställen så finns landsbygden, vi har en hel del av den varan i detta landet. 

Vi borde avveckla tillståndsmyndigheten och låta marknaden bestämma var och när ställen stänger, mindre skattepengadiare och byråkrater. Mer frihet.

• AstridH
    MEE83 skrev 2014-11-23 21:00:32 följande:
    Stör man sig på studenter och uteställen så finns landsbygden, vi har en hel del av den varan i detta landet. 

Vi borde avveckla tillståndsmyndigheten och låta marknaden bestämma var och när ställen stänger, mindre skattepengadiare och byråkrater. Mer frihet.
    Så sant.
  • Anonym (C)
    Anonym (f.d. hallandsbo) skrev 2014-11-23 06:19:58 följande:

Gotland är det bästa ställe jag någonsin bott på. Visby är en fin gammal stad som är trevlig att strosa runt i och människorna är lugna och det är inte alls den stress och hets som man kan uppleva att det är i större städer på fastlandet.

Men vad du än gör, så bosätt dig aldrig i någon halländsk kommun. Folket i Halland är bland de falskaste och mest egotrippade du kan stöta på. De snackar skit om dig så fort du vänder ryggen till.

Har skrivit ett blogginlägg om "fenomenet" ifråga.

tangler01.wordpress.com/

Nej fy!!! Väldigt hög arbetslöshet på Gotland!!! De jag känner som har fast tjänst:

Man, 60+, uska.

Man, 35+, hamnfogde.

Kvinna, 30+, logoped.

Man, 60-, lastbilschaufför.

Kvinna, 30+, domstolssekreterare.

Jag tror det var alla, av de jag känner. Jag växte upp där så jag känner ett antal...

Jag har en enda nära vän kvar, alla andra har flyttat.

Jag har stått i den enda bostadskö som finns i över 10 år.

Så nej nej nej. Eller, kanske om TS hade tyckt det varit mysigt. Men låt aldrig era barn växa upp där. Småstadstänket ni vet. Mycket mobbing, man får inte sticka ut etc.

Jag bor nu i Sthlm. Trivs jättebra!
  • Smilly

Jag har bott i Karlskrona, Uddevalla, Göteborg, Sthlm och Malmö. Jag trivdes absolut bäst i Sthlm. Ångrar varje dag att jag flyttade.

• nevermind
    Smilly skrev 2014-11-24 03:10:13 följande:

Jag har bott i Karlskrona, Uddevalla, Göteborg, Sthlm och Malmö. Jag trivdes absolut bäst i Sthlm. Ångrar varje dag att jag flyttade.

Flytta tillbaka..?
  • MEE83
    Anonym (f.d. hallandsbo) skrev 2014-11-23 06:19:58 följande:

Gotland är det bästa ställe jag någonsin bott på. Visby är en fin gammal stad som är trevlig att strosa runt i och människorna är lugna och det är inte alls den stress och hets som man kan uppleva att det är i större städer på fastlandet.

Men vad du än gör, så bosätt dig aldrig i någon halländsk kommun. Folket i Halland är bland de falskaste och mest egotrippade du kan stöta på. De snackar skit om dig så fort du vänder ryggen till.

Har skrivit ett blogginlägg om "fenomenet" ifråga.

tangler01.wordpress.com/

Intressant, Halland är ju dock ett av Sveriges mest välskötta län, högst förvärvsfrekvens i landet, trots att det är det län som är minst gynnat av den centraliserade statsapparaten. Dom har minst statliga anställda i landet, sett till procentandelen av befolkningen som är statligt anställda.

Uppsala län är i en klass för sjg när det kommer till statligt anställda, 12% ungefär, mot Hallands 3%. Av storstadslänen så är Stockholm "etta", med ca 7%(fjärde högst, justerat för lönekostnader 3:a).

Så Hallands län är en av de mest närande landsändarna i riket.
  • Dina08

Hitta en förort till Stockholm lite längre ut med bra kommunikationer, så har du allt. Natur, shopping, storstad, arbetsmöjligheter, hyfsat pris. Jag skulle titta på Haninge.

• Anonym (C)
    Dina08 skrev 2014-11-24 10:59:29 följande:

Hitta en förort till Stockholm lite längre ut med bra kommunikationer, så har du allt. Natur, shopping, storstad, arbetsmöjligheter, hyfsat pris. Jag skulle titta på Haninge.

Där bor jag! Älskar det!
  • Anonym (f.d. hallandsbo)
    MEE83 skrev 2014-11-24 08:27:26 följande:
    Intressant, Halland är ju dock ett av Sveriges mest välskötta län, högst förvärvsfrekvens i landet, trots att det är det län som är minst gynnat av den centraliserade statsapparaten. Dom har minst statliga anställda i landet, sett till procentandelen av befolkningen som är statligt anställda.

Uppsala län är i en klass för sjg när det kommer till statligt anställda, 12% ungefär, mot Hallands 3%. Av storstadslänen så är Stockholm "etta", med ca 7%(fjärde högst, justerat för lönekostnader 3:a).

Så Hallands län är en av de mest närande landsändarna i riket.
    Kan så vara, men det är folket jag ogillar främst. Och allt finns i Halmstad, i övriga länet finns knappt något.

• MEE83
    Anonym (f.d. hallandsbo) skrev 2014-11-24 17:06:04 följande:
    Kan så vara, men det är folket jag ogillar främst. Och allt finns i Halmstad, i övriga länet finns knappt något.
    Kungsbacka kommun tycker jag är ganska trevligt, fast jag har inte bott där, bara besökt. Dom verkar även ha bra skolor, företagskilmat osv. Nära till det mesta, goda kommunikationer, pendeltåget till GBG är smidigt att använda till exempel. Och man slipper höra Peter Wahlbeck halländskan. *wink*
Svar på tråden Var i Sverige är det bäst att bo?