• Anonym (Vilsen)

Har inte råd

Hej! Jag har min son hos mig nästan varannan vecka, men då mamman till barnet har vår son på 3 år hos sig 4 dagar mer i månaden så måste jag betala underhåll. Vi går genom försäkringskassan och jag betalar 1273:- i månaden, dock gör jag avdrag för de dagar jag har sonen hos mig så den totala underhålls kostnaden blir ca. 950:- i månaden. Mitt ex ( barnets mamma) vill att jag betalar för förskoleavgift och försäkring samt klädinköp. Det har jag också gjort då jag har kunnat. Nu har min ekonomiska förmåga ändrats och jag har blivit arbetslös samt att min sambo väntar barn. Hon har hittills kunnat hjälpa mig att täcka utgifterna med hennes inkomst, men hon går snart på graviditetspenning och då kommer hon inte klara av det ekonomiskt.

Mamman ( mitt ex) vill att jag ska fortsätta att betala utöver underhållsbidraget men jag har inte råd! Och speciellt inte nu med alla bebisinköp och min sambos minskade inkomst vid graviditetspenning och sedan föräldrapenning.

Det är närmare 1700:- + klädinköp som mamman vill att jag ska betala varje månad, medans hon får hela barnbidraget.

Jag känner att jag går minus pågrund av att mitt ex, att jag måste ligga ute med så mycket pengar fast vi nästan har varannan vecka boende.

hon tjänar inte så bra heller men gör ingenting för att få bättre ekonomi heller förutom att ta de bidrag hon kan och försöka leva på andra. Hon jobbar inte ens 75% fast hon mycket väl hade kunnat gå upp i tjänst för att öka inkomsten.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Har inte råd
  • Anonym (Vilsen)

Jag har försökt att prata med henne utan resultat, det är som vanligt, det blir blockering och hon kommer med en massa försvar och hot och straff till mig så fort hon inte får som hon vill. Precis som en tonåring som sätter sig på tvären.

Hotar med att sluta skicka med ytterkläder ( fast vi betalat dom tillsammans när de köptes) och vi dessutom köpte ett helt nytt regnställ i våras, vi byter även dagar på förskolan så det hade inneburit att min son får leka utan vinteroverall på förskolan, vilket jag tycker är helt sjukt! Jag har dessutom sagt att när sonen behöver en ny overall så kan vi betala den tillsammans.

Men jag ska straffas, och min son!

Hon hotar sedan med att ta bort mina dagar på förskolan som jag nyttjar när jag har sonen hos mig, hon tycker inte underhållsstödet täcker förskoleavgiften. Men då undrar jag verkligen varför jag betalar underhållsstöd om jag ändå ska få sitta med alla räkningar sen efter. Jag sa att hon får lov att betala min del av förskoleavgiften med underhållsstödet men det säger hon att det inte täcker.

Det gör det visst om hon bara slutar att använda pengarna till annat som cigg och resor, sånt som jag inte ens är i närheten av kostnader just nu, men ändå ska hon ha mer!

Det går inte att prata med henne, hon lyssnar inte och förstår inte. Som vanligt.

• Anonym (hur)

hur hotar hon? Sms? Telefon?
    Kan du inte få barnet så ni har helt varannan vecka så slipper ni detta? Plus att du får halva BB?

Hon kan ju inte direkt neka dig.

• sextiotalist

Då bokar du en tid på familjerätten där ni strukturerar upp sådant som kläder, barnomsorg etc. Dvs ni får något svart på vitt, som ni båda skriver under. Då blir det svårare för henne att bråka.

Du ska vara med att försörja barnet och enligt lag, efter förmåga, nu har du sämre förmåga än innan och det är bara för henne att gilla läget. Hon ska också vara med att försörja barnet.

• Anonym (men hallå)

för det första, så ska ni betala varsin förskoleavgift som beräknas på era egna inkomster så har jag och mitt ex
    vi delar även barnbidraget för att slippa hålla på och krångla med att skicka kläder hit och dit förutom ytterkläder som är lite dyrare som vi betalar ihop
    angående underhållet, du har barnet i stort sett halva tiden minus 4 dagar aldrig att du ska behöva betala så mycket, det stämmer ju inte alls!?

nää kontakta barnomsorgen, trodde det var krav på det jag? de var väldigt snabba på att skicka ut blankett på nya inkomstuppgifter när jag och exet separerade...

• Brumma
    Anonym (men hallå) skrev 2015-01-08 10:07:56 följande:

för det första, så ska ni betala varsin förskoleavgift som beräknas på era egna inkomster så har jag och mitt ex

vi delar även barnbidraget för att slippa hålla på och krångla med att skicka kläder hit och dit förutom ytterkläder som är lite dyrare som vi betalar ihop

angående underhållet, du har barnet i stort sett halva tiden minus 4 dagar aldrig att du ska behöva betala så mycket, det stämmer ju inte alls!?

nää kontakta barnomsorgen, trodde det var krav på det jag? de var väldigt snabba på att skicka ut blankett på nya inkomstuppgifter när jag och exet separerade...

Alla kommuner vill inte erbjuda separata fakturor. Tror dock att det finns ett prejudicerande mål som man kan hänvisa till.

Det första ts måste görs är ju att rätta till att barnet faktiskt bor växelvist.. Fast jag vet ärligt talat inte om han vill...
  • SupersurasunkSara
    Brumma skrev 2015-01-07 06:31:46 följande:
    Fast de tittar två år tillbaka i tiden. Alltså så fick han betala mer beräknat på inkomsten han hade två år innan han blev av med arbetet ;)
    Vilket var samma som han hade Ingenting ändrades utom att vi flyttade ihop och han inte hade jobb. Det var därför jag trodde de räknade med min inkomst med. Eller snarare att jag betalar hälften.
  • sextiotalist
    SupersurasunkSara skrev 2015-01-08 19:17:05 följande:
    Vilket var samma som han hade Ingenting ändrades utom att vi flyttade ihop och han inte hade jobb. Det var därför jag trodde de räknade med min inkomst med. Eller snarare att jag betalar hälften.
    Det framgår mycket klart vad som gäller, både på fk´s hemsida och även i föräldrabalken, det är endast förälderns inkomst som räknas och inte sambons/mannens/fruns inkomst.
    Däremot, om det inte går via fk, så kan eventuellt underhållsbidraget öka, eftersom utgifterna blir lägre för föräldern (man är två som delar på boendekostnaden)
  • Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2015-01-08 19:17:05 följande:

Hur kunde han ha samma inkomst om han inte hade ngt jobb?

Hänger inte riktigt med nu ;)
  • SupersurasunkSara
    Brumma skrev 2015-01-08 19:38:24 följande:
    Hur kunde han ha samma inkomst om han inte hade ngt jobb?

Hänger inte riktigt med nu ;)
    Haha alltså t samma inkomst som två år innan han fick ändrad avgift När vi flyttade ihop hade han 4000 kr i inkomst för han hade inte varit med i akassan tillräckligt länge, dumt nog.
  • Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2015-01-11 23:26:42 följande:

Haha alltså t samma inkomst som två år innan han fick ändrad avgift När vi flyttade ihop hade han 4000 kr i inkomst för han hade inte varit med i akassan tillräckligt länge, dumt nog.

Ahh :)

Då vet jag inye varför riktigt..

Men jag vet att de inte tittar på ngt annat än inkomst samt hur många barn man har :)
  • SupersurasunkSara
    Brumma skrev 2015-01-12 08:06:40 följande:
    Ahh :)

Då vet jag inye varför riktigt..

Men jag vet att de inte tittar på ngt annat än inkomst samt hur många barn man har :)
    Nä, jag tyckte också det var märkligt. Spelar ingen roll som så, men pga det har jag ju gett fel tips Tur att andra vet bättre besked!
  • Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2015-01-19 17:10:23 följande:

Nä, jag tyckte också det var märkligt. Spelar ingen roll som så, men pga det har jag ju gett fel tips Tur att andra vet bättre besked!

<3
  • Brumma
    SupersurasunkSara skrev 2015-01-19 17:10:23 följande:

<3
Svar på tråden Har inte råd