Anonym (Eva) skrev 2015-02-27 10:44:23 följande:
Ja, jag säger då det... Mitt förslag är att din sambo börjar med att prata med barnets mamma. Att hon tar ett sånt beslut över hans huvud är inte okej om hon räknar med att hunden ska bo även hos er.
Till er som säger att det är dotterns hund och att hon kan sköta den så vill jag säga att när man skaffar en hund så blir det per automatik en familjemedlem. Har ni tänkt att hon ska ha hunden på sitt rum tills dess att hon flyttar hemifrån? Vad händer när hon vill hänga mer med kompisar? Vem tar hand om hunden då? Att ha en hund är ett enormt ansvar. Funkar det inte så blir det ju synd om hunden, det är ju också en individ! Har sett att några i tråden hade hundar som de mådde bra av när de växte upp. Självklart finns det säkert sådana exempel men faktum kvarstår att mamman inte har rätt att ta ett sånt beslut själv. Jag har bonusbarn och skulle bli galen om det helt plötsligt fanns ett husdjur här hemma utan att vi har fått tycka till om det!
TS säger att hon bott där i ca en månad. En spontan tanke jag får är om mamman helt enkelt vill testa gränser med tanke på det? Vad händer härnäst undrar jag om mamman inte respekterar barnets pappa bättre än så här?
Hunden kommer inte att bo här halvtid och det har min sambo sagt redan från första början till sin dotter.
Händelsen som var, var att dottern skulle hem till oss men ingen var hemma i hundens hem och då ringer dottern 10 min innan hon kommer till oss och frågar min sambo om hunden kunde följa med eftersom ingen är hemma och kan ta hand om hunden.
Min sambo blir vek och säger att det är ok (men suck och stön) att hunden följer med tills någon i andra hemmet kommer hem.
Jag skulle inte tro att hon testar mig eller min sambo, men passar naturligtvis på att utnyttja oss så hon själv inte behöver åka hem och passa den.
Jag har pratat med min sambo. Sagt att jag tycker inte flickan är engagerad nog i hunden när den är här och han håller fullständigt med. Att jag och min sambo vet att detta inte är ett tryggt ställe för den valpen det vet vi, men dottern är för liten för att förstå det och mammans kunskap sträcker sig till att veta att en hund har fyra ben.