• Anonym (Ledsen)

är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?

Jag har fått den sorgliga nyheten att min älskade hund har slitit av korsbandet och att operationen kommer kosta 40.000:-. Pengar jag absolut inte har och dessutom kan korsbandet gå av igen så det kan bli pengar kastade i sjön. Nu går jag i tankarna att låta min hund somna in och slippa hoppa på tre ben i smärta. Är jag egoistisk? Skulle ni betalat 40,000?

• Svar på tråden är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?
  • Nape

Jag skulle rädda hunden till varje pris, kosta vad det kosta vill- i pengar. Det enda som skulle tala emot är om hunden skulle få lida, då kanske avlivning är snällare.

• Lillagris

Det är kostnader som kan uppkomma när man tar beslut att skaffa djur, det bör man tänka på innan man skaffar djur. Veterinär kostnader är sviiiin dyra och man bör ha dom försäkrade, korsbandet gick på min försäkring " AGRIA "  och jag tycker det är konstigt om det inte gjorde det på andra föräkring då det är en vanlig skada på hundar.

Men som sagt hade hunden lidit varit väldigt gammal så hade jag kanske övervägt att låta den somna in, men inte för att det kostar pengar utan för att hunden ska klara leva ett normalt långt liv efter operationen.

• Anonym (nhjk)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-04-03 07:20:30 följande:
    Intressant att ni tror ni vet allt. Min hund är självklart försäkrad. Summan är inte alls orimlig med röntgen, op, rehabilitering. Dra inte in min ekonomi och min syn på husdjur när jag inte en enda gång nämnt det.
    Men snälla! Sök hjälp hos bosses hundhjälp! De kan mycket väl bekosta operation.
  • Anonym (veterinär)
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-01 15:56:31 följande:
    Det är sorgligt att höra hur du resonerar. Min hund är min bästa vän och jag vet att det är så för många. Jag föredrar djur faktiskt framför människor, inte så konstigt med tanke på vilka konstiga människor det finns idag
    Och du skulle betala 40.000 för en korsbandsoperation på din hund? Ring mig gärna!!!! 
  • Anonym (Min)

Mina katter är värda varje krona.Hos oss får de massa tid,kel,bus,bra mat varje dag.De är vår familj.Jag har alltid haft katter,har alltid tagit emot utsatta/övergivna katter,oftast 2 stycken.Förra katt blev 19 år.Mina katter är alltid försäkrade och kastrerade och chip.Men i dagsläget om någon skulle bli svårt sjuk så skulle jag inte få ett lån ens på 40 000kr.Min inkomst är minimal.Har jag tur börjar jag jobba i sommar på ett vikariat 18 månader men det kommer nog ta sin tid att hinna ta igen sig ekonomiskt.

• Anonym (Anna)
    Anonym (veterinär) skrev 2015-04-07 10:01:37 följande:

Och du skulle betala 40.000 för en korsbandsoperation på din hund? Ring mig gärna!!!! 

Vi har redan varit uppe i den summan. Inte pga korsbandsop. Men brutet ben. Och har naturligtvis försäkring. Det kostade mycket iaf. Vad är problemet !?!?!?!?!?!?!?!
  • riboflavin

För en diagnos som lätt kan åtgärdas och med simpel återhämtning hade jag absolut kunnat spendera det och mer. Mitt utgångsläge är inte kostnaderna utan hur livet sen skulle bli för djuret. Jag räknar också in ålder och allmänkondition på djuret. En tvåårig hund i bra kondition hade jag absolut låtit operera för korsbandsskador om en veterinär tror på ett gott resultat, men inte en tioåring som redan är på väg att tackla av.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • sotoo
    Anonym (Anna) skrev 2015-04-07 11:31:56 följande:
    Vi har redan varit uppe i den summan. Inte pga korsbandsop. Men brutet ben. Och har naturligtvis försäkring. Det kostade mycket iaf. Vad är problemet !?!?!?!?!?!?!?!

Men vad får man eg ut på försäkringen då? Låter som att man blir lurad av försäkringsbolagen.
  • Anonym (veterinär)

Anonym (Anna) skrev 2015-04-07 11:31:56 följande:
    Inga problem alls. Du vill betala 40 tusen lax för en korsbandsoperation, så gör det då. 
    Jag bara tycker synd om mig själv att du inte hamnat på min praktik. 
  • yodi

många här verkar haka upp sig på den ekonomiska biten av det hela, för min del så är det som väger tyngst ( och även något ts tog upp i sin frågeställning som många verkar missa) är vad blir hundens livskvalitet efteråt?

det spelar även in vilken typ av hund man har ras, ålder, personlighet mm

som när min mormor och morfar valde att ta bort sin tax när han fick diskbråck. det var inte en fråga om pengar utan det avgörande var att han inte längre skulle få göra saker han älskade att göra.

• Anonym (Anna)
    sotoo skrev 2015-04-07 11:35:37 följande:

Men vad får man eg ut på försäkringen då? Låter som att man blir lurad av försäkringsbolagen.

När vi köpte vår nya schäfer så uppdaterade vi vår försäkring (som tur var) jag tror att självrisken är ca: 1600kr och att man bet. 15% av kostnad efter självrisken är betald. Denna period räcker i 100 dagar (tror jag) har ju inte pappren framför mig. I vårt fall, op. Av brutet ben, återbesök, rehab, komplikationer i såret så op. Igen med borttagning av platta och skruvar. Återbesök. Ja, ja minns inte allt, men allt klarade sig inom denna period, med nöd o näppe.
  • Anonym (hh)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-04-01 14:24:34 följande:

Jag har fått den sorgliga nyheten att min älskade hund har slitit av korsbandet och att operationen kommer kosta 40.000:-. Pengar jag absolut inte har och dessutom kan korsbandet gå av igen så det kan bli pengar kastade i sjön. Nu går jag i tankarna att låta min hund somna in och slippa hoppa på tre ben i smärta. Är jag egoistisk? Skulle ni betalat 40,000?

Hur mår hunden annars? Hur gammal är den?
  • Anonym (Anna)

Att göra eller inte göra. Jag skulle nog inte starta en tråd om det iaf för det blir många svar, för och emot, och en hel del dumma svar. Bara du själv kan avgöra hur du ska göra med din hund. Den är försäkrad säger du så varför frågar du här??? Borde du inte rådgöra med en lr fler veterinärer ist? Bara du och ditt samvete avgör. Lycka till.

• Justlittleme

För 2 år sedan så skadade min hund sitt korsbandet och sjävklart genom gick han operationen... Tur man hade han försäkring på honom.. Gjorde allt för min skulle ha de så bra som möjligt, tog ett halvår innan han va bra i benet efter rehab men de va de värt...

Tyvärr dog han i cancer för 8 mån sen, kunde inte rädda honom...

Så ge hunden en chans, de kan bli bra i benet!

Lycka till

• Anonym (fy fan för människor)

Har man skaffat sig ett djur får man fan va beredd på allt vad det kan kosta ! Vem är du att bestämma att den ska somna in för ett jävla korsband ?? är det nått jag blir så jävla förbannad på är det människor som ska ta på sig ett ansvar och sen leka Gud !

• Junibarn

Är denna tråd från 2024?? Det pratas om att 40.000;- är dyrt? fick just veta att min lilla killes korsben är av och att operationen skulle gå på 65-70.000:- 

• Anonym (a)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-04-01 14:24:34 följande:
    är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?

Junibarn skrev 2025-02-18 15:14:13 följande:

Är denna tråd från 2024?? Det pratas om att 40.000;- är dyrt? fick just veta att min lilla killes korsben är av och att operationen skulle gå på 65-70.000:- 

Med tanke på att det stod iaf april ;)

Så ja det är nog tyvärr en del av prisökningen genom åren.

• Anonym (Ö)
    Anonym (Annak) skrev 2015-04-02 01:57:45 följande:

Hade aldrig spenderat så mycket pengar på ett husdjur! Aldrig!

Människor med din inställning har förhoppningsvis/förmodligen inga husdjur
  • Jemp
    Junibarn skrev 2025-02-18 15:14:13 följande:

Nej, den är 10 år gammal.
Svar på tråden är det rimligt att rädda sitt djur till varje pris?