• Anonym (/:)

Less på "bonusbarnlivet"

Efter 3 härliga veckor med lugn och ro kom styvdotter hit igen. Lägger sig i stora soffan och jag , min sambo sitter fällkniv i den mindre soffan eftersom den stora är hennes "tror hon"

Gick och la mig 21.30 då orkade jag inte ha ont i kroppen mer.

:/ Ville bara avreagera mig

• Svar på tråden Less på "bonusbarnlivet"
  • Anonym (...)
    Testartest skrev 2015-07-21 14:26:10 följande:

Min sambo säger att jag inte älskar hans barn, men det gör jag, så mycket man nu kan älska någon annans barn.. Det sårar väldigt när han säger att jag inte älskar dom. Självklart skulle jag älska mitt eget barn på ett helt annat sätt.

Hade min sambo sagt så skulle jag ha svarat: -Nej varför skulle jag göra det?!!
  • Anonym (Doris)
    Testartest skrev 2015-07-21 14:26:10 följande:

Min sambo säger att jag inte älskar hans barn, men det gör jag, så mycket man nu kan älska någon annans barn.. Det sårar väldigt när han säger att jag inte älskar dom. Självklart skulle jag älska mitt eget barn på ett helt annat sätt.

Varför måste du älska hans ungar???
    Han får väl vara nöjd med att du accepterar dem.
    Anonym (...) skrev 2015-07-21 16:49:36 följande:
    Hade min sambo sagt så skulle jag ha svarat: -Nej varför skulle jag göra det?!!
    Nu har min sambo inga barn men jag håller med i det du säger.
    Jag har ju haft en man med barn... pust vilken pärs. Jag tyckte inte ens om dem.

• Julia J
    Anonym (Va?) skrev 2015-07-21 03:21:34 följande:
    Vilka konsekvenser?
    TS ogillar ungen så starkt att hon är arg över att biomamman ens skaffade henne. Det är ett hat som lär märkas och inte vara roligt att bo ihop med. Jag köper inte att det bara är en reaktion på att bonusdottern satte sig i en soffa, sov för länge och glömde disken. Eftersom jag växt upp med en svartsjuk biomamma vet jag att det i en del fall inte spelar någon roll hur många etikettböcker du läser eller ifall du följer varenda regel bonusföräldern lägger fram. Hatet hittar nya ursäkter för att finnas till.

En del bonusföräldrar sabbar relationen mellan bonusbarn och förälder rejält, genom att hela tiden tala illa om bonusbarnet. Nu syftar jag inte på konstruktiva diskussioner om problem som behöver lösas, utan om att attackera bonusbarnets personlighet och hela tiden leta fel. De kanske inte medvetet försöker slå in kilar, men det blir ändå resultatet. Det blir svårare för förälder och barn att umgås när den ena får hantera hat och den andra ett ständigt klagande. Tyvärr ger TS intrycket av att vara en sådan person.

Själv lovade jag som ung att aldrig någonsin utsätta något barn eller ungdom för den situationen, utan hellre lämna en relation ifall jag märkte att jag inte kunde hitta ett sätt att hantera mina känslor. Det handlar inte om daltande, eller att acceptera respektlöst beteende. Bara om att se till att inte vara den som tar ut sina personliga problem på ungar som inte har möjlighet att fly.
  • FIame

Haha hon tar soffan i ditt hem? Vem är mannen i huset? Har du tappat testiklarna?

Nej men seröst säg till henne var hon ska sitta.

• Nenne666
    Julia J skrev 2015-07-21 17:59:49 följande:
    TS ogillar ungen så starkt att hon är arg över att biomamman ens skaffade henne. Det är ett hat som lär märkas och inte vara roligt att bo ihop med. Jag köper inte att det bara är en reaktion på att bonusdottern satte sig i en soffa, sov för länge och glömde disken. Eftersom jag växt upp med en svartsjuk biomamma vet jag att det i en del fall inte spelar någon roll hur många etikettböcker du läser eller ifall du följer varenda regel bonusföräldern lägger fram. Hatet hittar nya ursäkter för att finnas till.

En del bonusföräldrar sabbar relationen mellan bonusbarn och förälder rejält, genom att hela tiden tala illa om bonusbarnet. Nu syftar jag inte på konstruktiva diskussioner om problem som behöver lösas, utan om att attackera bonusbarnets personlighet och hela tiden leta fel. De kanske inte medvetet försöker slå in kilar, men det blir ändå resultatet. Det blir svårare för förälder och barn att umgås när den ena får hantera hat och den andra ett ständigt klagande. Tyvärr ger TS intrycket av att vara en sådan person.

Själv lovade jag som ung att aldrig någonsin utsätta något barn eller ungdom för den situationen, utan hellre lämna en relation ifall jag märkte att jag inte kunde hitta ett sätt att hantera mina känslor. Det handlar inte om daltande, eller att acceptera respektlöst beteende. Bara om att se till att inte vara den som tar ut sina personliga problem på ungar som inte har möjlighet att fly.
    Ursäkta mig men, VART skriver TS att hon ogillar ungen så starkt att hon är arg över att biomamman ens skaffade henne? Vadå du köper inte vad? Jag ska upplysa dig om att du är på ett forum och kan omöjligt veta något annat än det som står i den skrivna texten. Du hittar ju på en massa.
  • Pymsan
    Nenne666 skrev 2015-07-21 18:52:54 följande:
    Ursäkta mig men, VART skriver TS att hon ogillar ungen så starkt att hon är arg över att biomamman ens skaffade henne? Vadå du köper inte vad? Jag ska upplysa dig om att du är på ett forum och kan omöjligt veta något annat än det som står i den skrivna texten. Du hittar ju på en massa.
    TS skrev något i stil med "varför skaffar ni barn om ni ändå separerar", tror det var det Julia J syftade på.
    Och jag köper inte heller att det handlar om att ta upp plats i en soffa, eller något dylikt. TS verkar helt enkelt inte gilla det faktum att bonusdottern finns i hennes liv, och på det problemet finns bara en lösning. Det kommer inte förändras så länge de bor under samma tak.
  • Anonym (K)
    Anonym (/:) skrev 2015-07-20 16:56:28 följande:
    Ja enligt vissa har femtonåringar ingen empati alls, och tydligen ska man älska sina bonusbarn eller så är man en hemsk människa. Jag är helt ärlig när jag säger att nej, jag tycker inte om hennes sätt att vara och nej varför skulle jag vara glad i henne? Jag får dock leva med henne under samma tak ett par gånger i veckan. Vågar man skriva att biomamman är helt skruvad med?! Värst är de som skriver att vi är familj...nej jag blir aldrig familj med henne.

Ni mammor kanske någon gång inse att det är bara ni som tycker era egna barn är fina och bäst. Vi andra tycker mest att era barn är onödigt ont, varför i helsike skaffade ni ungar när ni ändå separerar?
    Då kan man skicka tillbaka frågan till dig: Varför skaffa pojkvän när du inte gillar hans levnadssätt och livsval?
  • Nenne666
    Pymsan skrev 2015-07-21 21:38:17 följande:
    TS skrev något i stil med "varför skaffar ni barn om ni ändå separerar", tror det var det Julia J syftade på.
    Och jag köper inte heller att det handlar om att ta upp plats i en soffa, eller något dylikt. TS verkar helt enkelt inte gilla det faktum att bonusdottern finns i hennes liv, och på det problemet finns bara en lösning. Det kommer inte förändras så länge de bor under samma tak.
    Men hon har fortfarande inte skrivit att hon ogillar ungen så starkt att hon är arg över att biomamman skaffade henne.
  • Josssa9o
    Anonym (/:) skrev 2015-07-19 23:51:01 följande:
    Nej det är hon inte. Min släkt är min släkt och jag har inga blodsband med henne.
    Kan ha vart det dummaste jag hört! Du behöver inte ha blodsband med någon för att vara familj/släkt!!
  • Fanny b
    Anonym (Va?) skrev 2015-07-21 10:46:41 följande:
    Förutom att jag själv har varit 15 så har jag numera egna barn förbi den åldern och på väg in i den. Att ungar är tonåringar ger dom inte rätt att uppföra sig illa, som dom flesta verkar tycka är OKEJ i den här tråden. Ts reaktion är helt i sin ordning. Det är ungen och ni i den här i tråden det är fel på. Inte konstigt att samhälle ser ut som det gör idag. Det är ju ett överflöd av dalteri. Allt dåligt beteende är ok tydligen, det skylls på ålder och allt möjligt. Och allt går utan åtgärd (förutom allt dalt, lilla pluttenutten mig hit, du ska väl inte spotta på golvet dit, vill du ha en glass lilla gubben...så ja.)
    Såvitt jag har sett är det ingen i denna tråd som menar att tjejen ska få ha sin soffa ifred medan ts ska finna sig i att kunna ligga raklång i soffan. Utan i tråden finns flera förslag hur ts kan göra, som tex att prata med bonusdottern och säga att hon också vill kunna vara i denna soffa, eller skaffa en större soffa med plats för alla att kunna ligga i.

Jag tycker ts reaktion är en typisk för situationer där man känner sig irriterad/frustrerad men av någon anledning vågar/vill man inte säga ifrån.

Jag håller med de som skrivit att det troligtvis ligger mera bakom ts reaktion än situationen med soffan och att dottern låg och vilade medan hon och sambon gjorde hushållssysslor.

I ts fall ser jag 3 lösningar.

1) Ts fortsätter att inte säga till bonusdottern när bonusdotterns agerande direkt påverkar ts, som i fallet med soffan, men hittar lösningar som passar henne, som tex att skaffa en större soffa. Angående att dottern inte hjälper till hemma så mycket bör ts acceptera det samtidigt som hon inte gör de sysslor bonusdottern skulle gjort, t ex om hon inte dukar undan efter sig så får pappan göra det.
    I fall som att ts dukar fram till frukost medan dottern sover kan hon göra så att hon inte dukar fram till henne, utan det får hon göra när hon stigit upp.

2) Ts pratar med bonusdottern när dennes beteende direkt påverkar ts. som tex med soffan, det kan då bli så att bonusdottern lyssnar.  Om hon inte gör det kan ts stå upp för sig själv och kräva att denne lyssnar. Det är inte konstigt att man säger till någon vars beteende påverkar en negativt men inte lyssnar när man lugnt försöker säga till denne.

3) Om pappan har vv kan särboskap vara ett alternativ, ts kan då vara hemma hos sig vid barnveckor och umgås med särbon på barnlediga veckor.
  • Pymsan
    Nenne666 skrev 2015-07-21 21:52:32 följande:
    Men hon har fortfarande inte skrivit att hon ogillar ungen så starkt att hon är arg över att biomamman skaffade henne.
    Nej, fine, hon har inte skrivit det ordagrant men väl att hon ifrågasätter varför man skaffar barn om man ändå separerar. Undrar om hon inser att hon i och med det också ifrågasätter sin sambos livsval och livsstil. Och visst, hon har inte skrivit rent ut att hon tycker illa om flickan men det skiner igenom o det är inte rätt mot någon inblandad att ha det på det viset.
    Anonym (Doris) skrev 2015-07-20 18:20:18 följande:

De som verkligen på riktigt älskar sina styvbarn är nog få.

Varför öht kalla dem för "bonus"`? En bonus innebär en fördel och ett styvbarn är definitivt INTE någon fördel. Alls. Mer ett ok, en belastning, som ofta innebär att förhållandet spricker.

Jag tyckte inte ens om styvbarnen för det mesta, hade en liten period där ena barnet och jag fungerade ihop men det var tidsbegränsat.

Att de skulle vara min familj var det inte frågan om på några villkor även hur hesa vissa gapar sig om att så var fallet. Någon annan ungar är inte och kommer aldrig bli min familj.

Fast, som tur är så är jag av med hela rasket nu. Ungarna och deras båda föräldrar, pappan som jag gjorde misstaget att satsa på och lägga 8 år av mitt liv på. Det var dumt.

Jag förstår dig ts.

Ja en bonus är det inte utan ett nödvändigt ont som man måste respektera och inte förvänta sig någon respekt tillbaka.
    Pymsan skrev 2015-07-22 12:38:58 följande:

Nej, fine, hon har inte skrivit det ordagrant men väl att hon ifrågasätter varför man skaffar barn om man ändå separerar. Undrar om hon inser att hon i och med det också ifrågasätter sin sambos livsval och livsstil. Och visst, hon har inte skrivit rent ut att hon tycker illa om flickan men det skiner igenom o det är inte rätt mot någon inblandad att ha det på det viset.

Har aldrig skrivit att jag ogillar flickan. Självklart ifrågasätter jag sambons tidigare liv men inte rakt ut till honom. Men nu var det ju inte detta tråden handlade om utan jag skrev min frustration angående divafasonerna.
    Anonym (Va?) skrev 2015-07-21 02:38:37 följande:
    Att vara en bonusförälder till en 15-åring är väl inget stort ansvar? Att komma in som vän till familjen och fungera som en vän till familjen är ju inget svårt om man blir behandlad med respekt. För det är väl ingen ledsen 4-åring vi pratar om?
    Inget stort ansvar? Nej kanske inte i mitt fall men ändå är det eftersom jag och pappan gör allt hemma ,då hon aldrig lyfter på röva.
    Tycker inte synd om mig själv men har en stor frustration över hennes sätt. Nej jag kommer inte in som en vän fungerar inte och det vill jag inte. Men att vara en god vuxen var min tanke men det är svårt då hennes sätt gör mig irriterad. Jag behandlar hennes självklart med respekt och håller god min. Jag hade hellre sett en grinig 4 åring än en 15 åring som tror jorden snurrar kring märkesväskor, yta och skönhet. Grunden till min irritation är hennes "jag är lite bättre än alla andra" sätt. Och utan ord men med kroppsspråk kan jag läsa av vad som inte är tillräckligt fint för henne.
  • Casslo08

Ts, som du skriver och uttrycker dig får jag känslan av att du nästan är jämngammal med bonusdottern, några år äldre dock hoppas jag. Omoget resonemang.

• Fanny b
    Anonym (/:) skrev 2015-07-24 20:22:41 följande:
    Inget stort ansvar? Nej kanske inte i mitt fall men ändå är det eftersom jag och pappan gör allt hemma ,då hon aldrig lyfter på röva.
    Tycker inte synd om mig själv men har en stor frustration över hennes sätt. Nej jag kommer inte in som en vän fungerar inte och det vill jag inte. Men att vara en god vuxen var min tanke men det är svårt då hennes sätt gör mig irriterad. Jag behandlar hennes självklart med respekt och håller god min. Jag hade hellre sett en grinig 4 åring än en 15 åring som tror jorden snurrar kring märkesväskor, yta och skönhet. Grunden till min irritation är hennes "jag är lite bättre än alla andra" sätt. Och utan ord men med kroppsspråk kan jag läsa av vad som inte är tillräckligt fint för henne.
    Ni kan göra så att din sambo sköter hushållet när dottern är där, om ni har vv, och du sköter det när hon inte är där.

När det gäller hennes sätt skulle jag fokusera på att inte ta åt mig av det utan tänka: Hennes attityd och sätt är inte mitt problem.
    Jag skulle inte heller fokusera så mycket på hennes kroppspråk utan tänka på att detta rör inte mig om hon tycker något inte är för fint för henne.

Sedan tror jag på i sådana här fall att våga säga ifrån om man blir direkt påverkad. Som tex fallet med soffan, säga i vänlig ton att man också vill sitta där, om man vill ligga kan man fråga om soffan kan delas. Eller skaffa en större soffa.
    Kort sagt hitta lösningar istället för att bara bli frustrerad,
  • Fanny b
    Anonym (/:) skrev 2015-07-24 20:22:41 följande:
    Ni kan göra så att din sambo sköter hushållet när dottern är där, om ni har vv, och du sköter det när hon inte är där.

När det gäller hennes sätt skulle jag fokusera på att inte ta åt mig av det utan tänka: Hennes attityd och sätt är inte mitt problem.
    Jag skulle inte heller fokusera så mycket på hennes kroppspråk utan tänka på att detta rör inte mig om hon tycker något inte är för fint för henne.

Sedan tror jag på i sådana här fall att våga säga ifrån om man blir direkt påverkad. Som tex fallet med soffan, säga i vänlig ton att man också vill sitta där, om man vill ligga kan man fråga om soffan kan delas. Eller skaffa en större soffa.
    Kort sagt hitta lösningar istället för att bara bli frustrerad,
Svar på tråden Less på "bonusbarnlivet"