Anonym (Va?) skrev 2015-07-21 10:46:41 följande:
Förutom att jag själv har varit 15 så har jag numera egna barn förbi den åldern och på väg in i den. Att ungar är tonåringar ger dom inte rätt att uppföra sig illa, som dom flesta verkar tycka är OKEJ i den här tråden. Ts reaktion är helt i sin ordning. Det är ungen och ni i den här i tråden det är fel på. Inte konstigt att samhälle ser ut som det gör idag. Det är ju ett överflöd av dalteri. Allt dåligt beteende är ok tydligen, det skylls på ålder och allt möjligt. Och allt går utan åtgärd (förutom allt dalt, lilla pluttenutten mig hit, du ska väl inte spotta på golvet dit, vill du ha en glass lilla gubben...så ja.)
Såvitt jag har sett är det ingen i denna tråd som menar att tjejen ska få ha sin soffa ifred medan ts ska finna sig i att kunna ligga raklång i soffan. Utan i tråden finns flera förslag hur ts kan göra, som tex att prata med bonusdottern och säga att hon också vill kunna vara i denna soffa, eller skaffa en större soffa med plats för alla att kunna ligga i.
Jag tycker ts reaktion är en typisk för situationer där man känner sig irriterad/frustrerad men av någon anledning vågar/vill man inte säga ifrån.
Jag håller med de som skrivit att det troligtvis ligger mera bakom ts reaktion än situationen med soffan och att dottern låg och vilade medan hon och sambon gjorde hushållssysslor.
I ts fall ser jag 3 lösningar.
1) Ts fortsätter att inte säga till bonusdottern när bonusdotterns agerande direkt påverkar ts, som i fallet med soffan, men hittar lösningar som passar henne, som tex att skaffa en större soffa. Angående att dottern inte hjälper till hemma så mycket bör ts acceptera det samtidigt som hon inte gör de sysslor bonusdottern skulle gjort, t ex om hon inte dukar undan efter sig så får pappan göra det.
I fall som att ts dukar fram till frukost medan dottern sover kan hon göra så att hon inte dukar fram till henne, utan det får hon göra när hon stigit upp.
2) Ts pratar med bonusdottern när dennes beteende direkt påverkar ts. som tex med soffan, det kan då bli så att bonusdottern lyssnar. Om hon inte gör det kan ts stå upp för sig själv och kräva att denne lyssnar. Det är inte konstigt att man säger till någon vars beteende påverkar en negativt men inte lyssnar när man lugnt försöker säga till denne.
3) Om pappan har vv kan särboskap vara ett alternativ, ts kan då vara hemma hos sig vid barnveckor och umgås med särbon på barnlediga veckor.