• Ambulansliv

Vem behöver ambulans?

Har fått en del skit genom åren för att jag har så tydliga åsikter om vem som behöver åka ambulans. Många spottar och svär och hävdar många gånger motsatsen, för hur ska man veta, stackars oss.....

Läs här: www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2015/Augusti/Stor-brist-pa-sjukskoterskor-hos-SOS-Alarm/

"Alla som Vårdfokus pratat med beskriver också en förändrad attityd hos allmänheten. Allt fler kräver ambulans för åkommor som inte kräver ambulansvård."

"? Jag tycker att medborgarna måste tänka till lite grand innan de kallar på ambulans. Det kan inte vara rimligt att jag ringer SOS vid tandvärk eller huvudvärk, vilket folk tyvärr gör, säger Janne Kautto som är ordförande i Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor, Ras."

"
    Det finns många andra faktorer som också spelar in. Anders Klarström berättar att det blivit vanligare att folk inte alltid håller sig till sanningen, de är alltså inte så sjuka som de uppger.

? Men på SOS Alarm kan vi bara gå efter vad personen säger han."

"
    ? Ofta kommer man i konflikt med dem som inte behöver en ambulans. De skriker och gapar. Många sjuksköterskor tycker att det är psykiskt jobbigt att sitta och få skäll hela dagarna."

• Svar på tråden Vem behöver ambulans?
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-30 01:08:50 följande:

3 min till sjukhuset

Jag tyckte du var hemsk redan då....
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-30 01:11:10 följande:

Jag tyckte du var hemsk redan då....

För några h sen...
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-30 01:13:06 följande:

För några h sen...

Och har fortsatt tycka det....och kommer göra flera timmar till minst
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-30 01:14:05 följande:

Och har fortsatt tycka det....och kommer göra flera timmar till minst

your loss, vill du ha några imovane? jag ska iaf ta en.
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-30 01:16:05 följande:

your loss, vill du ha några imovane? jag ska iaf ta en.

Nä. Jag är psykiskt stabil o mår bäst utan vanebildande medicin.
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-30 01:28:27 följande:

Sömnmedel hade du kunnat skriva också.
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-30 01:31:00 följande:

Sömnmedel hade du kunnat skriva också.

Kunde jag gjort. Eller ännu bättre; insomningstablett. Oavsett vanebildande!
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-30 01:33:27 följande:

Kunde jag gjort. Eller ännu bättre; insomningstablett. Oavsett vanebildande!

Hur många ggr per vecka får man max ta den för att den INTE ska bli vanebildande?
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-30 01:35:17 följande:

Hur många ggr per vecka får man max ta den för att den INTE ska bli vanebildande?

Ingen aning. Fråga dr som skriver ut receptet.
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-30 01:39:33 följande:

Ingen aning. Fråga dr som skriver ut receptet.

Det trodde jag du visste...
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-30 01:40:30 följande:

Det trodde jag du visste...

Inte precis mitt område...sorry...
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-30 01:41:32 följande:

Inte precis mitt område...sorry...

Ah ok. Du visste alltså att det var en vanebildande tablett och valde att skriva ut det, ist för att skriva vad den är för. Du visste däremot inte att det beror på hur många ggr man tar den. 3ggr / vecka btw. Är det något mer jag kan informera dig om?
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-30 01:45:59 följande:

Ah ok. Du visste alltså att det var en vanebildande tablett och valde att skriva ut det, ist för att skriva vad den är för. Du visste däremot inte att det beror på hur många ggr man tar den. 3ggr / vecka btw. Är det något mer jag kan informera dig om?

Kan vi inte prata Ketalar, morfin, midazolam, furix, adrenalin, naloxan o lite till iv i akuta lägen ev nasalt eller io och interaktioner? Istället för att löjla runt m Imovane? Skiter i Imovane. Det är för veklingar!!!! Magneaiumspray är ett hett tips om du har svårt att somna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ännu hetare är att sluta skriva här!
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-30 01:52:00 följande:

Kan vi inte prata Ketalar, morfin, midazolam, furix, adrenalin, naloxan o lite till iv i akuta lägen ev nasalt eller io och interaktioner? Istället för att löjla runt m Imovane? Skiter i Imovane. Det är för veklingar!!!! Magneaiumspray är ett hett tips om du har svårt att somna!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ännu hetare är att sluta skriva här!

Visst. Har nog tagit för mkt Elvanse (det förväntar jag mig faktiskt inte att du vet vad det är). Men nu ger jsg mig för inatt. Sweeet dreams.
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-30 01:55:49 följande:

Visst. Har nog tagit för mkt Elvanse (det förväntar jag mig faktiskt inte att du vet vad det är). Men nu ger jsg mig för inatt. Sweeet dreams.

Kag kan googlaen ids inte...för många har gjort det redan...
  • Ambulansliv

Feel free att återgå till ämnet????

• Nerfherder
    Ambulansliv skrev 2015-08-30 01:28:27 följande:

Hoppas du inte behandlar dina klienter sådär
  • Ambulansliv
    Nerfherder skrev 2015-08-30 08:14:24 följande:

Hoppas du inte behandlar dina klienter sådär

Varför skulle jag? Ingen som erbjuder mig sina vanebildande tabletter....
Svar på tråden Vem behöver ambulans?