• Ambulansliv

Vem behöver ambulans?

Har fått en del skit genom åren för att jag har så tydliga åsikter om vem som behöver åka ambulans. Många spottar och svär och hävdar många gånger motsatsen, för hur ska man veta, stackars oss.....

Läs här: www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2015/Augusti/Stor-brist-pa-sjukskoterskor-hos-SOS-Alarm/

"Alla som Vårdfokus pratat med beskriver också en förändrad attityd hos allmänheten. Allt fler kräver ambulans för åkommor som inte kräver ambulansvård."

"? Jag tycker att medborgarna måste tänka till lite grand innan de kallar på ambulans. Det kan inte vara rimligt att jag ringer SOS vid tandvärk eller huvudvärk, vilket folk tyvärr gör, säger Janne Kautto som är ordförande i Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor, Ras."

"
    Det finns många andra faktorer som också spelar in. Anders Klarström berättar att det blivit vanligare att folk inte alltid håller sig till sanningen, de är alltså inte så sjuka som de uppger.

? Men på SOS Alarm kan vi bara gå efter vad personen säger han."

"
    ? Ofta kommer man i konflikt med dem som inte behöver en ambulans. De skriker och gapar. Många sjuksköterskor tycker att det är psykiskt jobbigt att sitta och få skäll hela dagarna."

• Svar på tråden Vem behöver ambulans?
  • Anonym (Anonym)

Jag fick ambulans av förlossningen då jag krysta för fullt när vi prata med dom. Hade tur att en ambulans inte fanns långt bort (bor i skogen). När dom kom var barnet redan ute och då dividera dom om dom skulle beställa specialambulans för nyfödda med kuvös, men bor för långt bort vanlig ambulans vart det, låg på bröstet utan säkerhet flera mil.

• Anonym (alla)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-29 00:15:11 följande:

Fy fan säger jag bara.. Mitt barn dog. Jag var ensam hemma med två barn varav ett jag gjorde hlr på. Skillnad på tre minuter med bil och på att gå samma sträcka. Var en vanlig jävla ambulans som inte hittade. Sostanten försökte lägga på luren för jon tyckte ambulansen borde vara framme, jag fick skrika för att hindra henne. Sen tyckte hon jag skulle gå ut på gatan och se om jag såg nån ambulans, men jag ansåg att hlr var viktigare än att sprida ga runt och leta.. Detta hände rätt nyligen i en mindre stad och vi har inte orkat anmäla eller undersöka än.. Haft lite annat att re i. Brist på empati var det nån som skrev innan, och ja här i tråden syns det ganska klart. Ambulanspersonalen var fantastiskt när den väl kom på plats.. Lite sent bara.

Fast du sa inte att det var 3 min med bil... Du är ju ändå så nära att du kan kasta sten på sjukhuset och träffa det.
  • Anonym (:-D)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 00:15:26 följande:

Jaaa. Vette 17 vem ja ska hojta tillbaka på....

Hojta tillbaka? Jag svara på trådens fråga enbart.
  • Ambulansliv
    Anonym ( ) skrev 2015-08-29 10:12:38 följande:

Hojta tillbaka? Jag svara på trådens fråga enbart.

Kränkande, pajkastning, ot, långt ifrån konstruktivt osv osv....mao stick o brinn om du inte vågar ta en seriös diskussion!!!!!
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 10:31:29 följande:

Kränkande, pajkastning, ot, långt ifrån konstruktivt osv osv....mao stick o brinn om du inte vågar ta en seriös diskussion!!!!!

Din fråga: "Ven behöver ambulans?"

Mitt svar: "Ambulansliv". Det är vem jag tycker behöver er ambulans.

Ingen kränkning, pajkastning eller ot. I allra högatagrad inom trådens ämne.
    Anonym ( ) skrev 2015-08-29 10:34:38 följande:

*Vem
  • Ambulansliv
    Anonym ( ) skrev 2015-08-29 10:34:38 följande:

Motivera det då!!! För det gick också TS ut på! Vidhåller pajkastning osv!
  • Anonym (alla)

ojdå här går det livat till

• Anonym (Hmm)

Alla blir saliga av sin tro.. Orkar inte försvara mig, jag vet vad som skett och hur läget var.

Min poäng var att belysa att problemet kanske kan lösas genom att man jobbar i båda ändarna. Att informera mer om första hjälpen, tankar kring ambulanshjälp osv samt att personal blir mer effektiva och får tillgång till de hjälpmedel som kan behövas, såsom en korrekt inställd gps ex. Är ju som sagt inte första ggr jag vart med om felkörningar. Att skuldbelägga människor som kanske i panik eller vad som ringer efter ambulans kanske inte är rätt väg att gå...

• Anonym (Hmm)

Sjukvård finns ju av en anledning och att då ta förgivet att gemene man kan och vet allt är ju lite fel.. Sen att man inte ringer för skoskav och liknande bör ju för alla vara självklart.

Svar på tråden Vem behöver ambulans?