• Ambulansliv

Vem behöver ambulans?

Har fått en del skit genom åren för att jag har så tydliga åsikter om vem som behöver åka ambulans. Många spottar och svär och hävdar många gånger motsatsen, för hur ska man veta, stackars oss.....

Läs här: www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2015/Augusti/Stor-brist-pa-sjukskoterskor-hos-SOS-Alarm/

"Alla som Vårdfokus pratat med beskriver också en förändrad attityd hos allmänheten. Allt fler kräver ambulans för åkommor som inte kräver ambulansvård."

"? Jag tycker att medborgarna måste tänka till lite grand innan de kallar på ambulans. Det kan inte vara rimligt att jag ringer SOS vid tandvärk eller huvudvärk, vilket folk tyvärr gör, säger Janne Kautto som är ordförande i Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor, Ras."

"
    Det finns många andra faktorer som också spelar in. Anders Klarström berättar att det blivit vanligare att folk inte alltid håller sig till sanningen, de är alltså inte så sjuka som de uppger.

? Men på SOS Alarm kan vi bara gå efter vad personen säger han."

"
    ? Ofta kommer man i konflikt med dem som inte behöver en ambulans. De skriker och gapar. Många sjuksköterskor tycker att det är psykiskt jobbigt att sitta och få skäll hela dagarna."

• Svar på tråden Vem behöver ambulans?
  • Anonym (a)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 10:31:29 följande:
    Kränkande, pajkastning, ot, långt ifrån konstruktivt osv osv....mao stick o brinn om du inte vågar ta en seriös diskussion!!!!!
    just därför orkar jag inte vara med i denna "debatt" någo mera. så många oseriösa inlägg, så man blir juh bara uppretad.
    tycker som TS (och håller för övrigt med h#ns argument i första inlägget) att låt dom seriösa sköta denna disk. och låt oss få prata ut om hur det verkligen är att jobba i vården.
    jag lämnar detta ämne nu, och hoppas i framtiden att vi får någon lösning på  problemet!
    lycka till......
  • Anonym (:-D)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 11:02:04 följande:

Motivera det då!!! För det gick också TS ut på! Vidhåller pajkastning osv!

Därför att du beter dig som en skadad person och därför behöver vård. Även vård under transport.

Så nej, vare sig kränkning, pajkastning eller ot.
  • Anonym (:-D)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 11:02:04 följande:

Motivera det då!!! För det gick också TS ut på! Vidhåller pajkastning osv!

Står ingenting om att man ska mptivera sitt svar men har nu gjort det.
  • Ambulansliv
    Anonym ( ) skrev 2015-08-29 13:08:12 följande:

Därför att du beter dig som en skadad person och därför behöver vård. Även vård under transport.

Så nej, vare sig kränkning, pajkastning eller ot.

I rest my case vad gäller dig o dina likar. Bara jär för att förstöra en seriös debatt. TRIST!!!!
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 13:17:18 följande:

I rest my case vad gäller dig o dina likar. Bara jär för att förstöra en seriös debatt. TRIST!!!!

Ringer 112
  • Ambulansliv
    Anonym (Hmm) skrev 2015-08-29 11:19:41 följande:

Sjukvård finns ju av en anledning och att då ta förgivet att gemene man kan och vet allt är ju lite fel.. Sen att man inte ringer för skoskav och liknande bör ju för alla vara självklart.

För att få hjälp näran behöver det!! Men det går mer o mer ut på att tala om för folk att det här är inte akut även om skoskavet blöder, det går att åka egen bil m sårskada osv!!! Sånt pysslar vi med när vi eg borde stå lediga o snabbt nå folk som är riktigt sjuka!
  • Ambulansliv
    Anonym ( ) skrev 2015-08-29 13:09:01 följande:

Står ingenting om att man ska mptivera sitt svar men har nu gjort det.

Förstår att du inte förstår att motiverar svar gör man i en seriös o konstruktiv debatt...det är svårt för en del. Gång på gång blir jag påmind!!!
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 13:19:38 följande:

För att få hjälp näran behöver det!! Men det går mer o mer ut på att tala om för folk att det här är inte akut även om skoskavet blöder, det går att åka egen bil m sårskada osv!!! Sånt pysslar vi med när vi eg borde stå lediga o snabbt nå folk som är riktigt sjuka!

Så du är ledig idag? Ingen jour eller så?
  • Ambulansliv
    Anonym (alla) skrev 2015-08-29 13:18:34 följande:

Ringer 112

Precis som en hel hög andra i*i*ter som inte förstår bättre...
Svar på tråden Vem behöver ambulans?