• Ambulansliv

Vem behöver ambulans?

Har fått en del skit genom åren för att jag har så tydliga åsikter om vem som behöver åka ambulans. Många spottar och svär och hävdar många gånger motsatsen, för hur ska man veta, stackars oss.....

Läs här: www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2015/Augusti/Stor-brist-pa-sjukskoterskor-hos-SOS-Alarm/

"Alla som Vårdfokus pratat med beskriver också en förändrad attityd hos allmänheten. Allt fler kräver ambulans för åkommor som inte kräver ambulansvård."

"? Jag tycker att medborgarna måste tänka till lite grand innan de kallar på ambulans. Det kan inte vara rimligt att jag ringer SOS vid tandvärk eller huvudvärk, vilket folk tyvärr gör, säger Janne Kautto som är ordförande i Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor, Ras."

"
    Det finns många andra faktorer som också spelar in. Anders Klarström berättar att det blivit vanligare att folk inte alltid håller sig till sanningen, de är alltså inte så sjuka som de uppger.

? Men på SOS Alarm kan vi bara gå efter vad personen säger han."

"
    ? Ofta kommer man i konflikt med dem som inte behöver en ambulans. De skriker och gapar. Många sjuksköterskor tycker att det är psykiskt jobbigt att sitta och få skäll hela dagarna."

• Svar på tråden Vem behöver ambulans?
  • Anonym (be)
    Anonym (svårt) skrev 2015-08-29 13:59:05 följande:

Jag hoppas verkligen att Ambulansliv inte arbetar som ambulanssjuksköterska på riktigt.

Så otrevlig och massor av !!!!!!! Det räcker med ett ! Om jag skulle bli svårt sjuk och behöva ambulans vill jag verkligen inte ha dig spottande av ilska över mig.

Sköt nu ditt jobb istället för att sitta här och skriva. Otroligt vilka människor det finns.

Ja,vi får hoppas att h*n i verkligen inte arbetar som ambulanssjuksköterska utan mest rent allmänt har ett intresse för det yrket.
  • Anonym (alla)
    Anonym (be) skrev 2015-08-29 14:06:33 följande:

Ja,vi får hoppas att h*n i verkligen inte arbetar som ambulanssjuksköterska utan mest rent allmänt har ett intresse för det yrket.

Det sista är mest troligt. Undrar vad hens arbetsgivare skulle säga..
  • Ambulansliv
    Anonym (be) skrev 2015-08-29 14:06:33 följande:

Se svar ovan jag jobbar sen 12 år. Testa mig gärna!!!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym (svårt)
    Anonym (alla) skrev 2015-08-29 14:09:42 följande:

Håller med. Nu orkar jag inte läsa vad Ambulansliv skriver längre.
  • Anonym (be)
    Anonym (alla) skrev 2015-08-29 14:09:42 följande:
    Jag håller med dig om att det sista är det mest troliga.

En otrolig viktig egenskap i yrket som ambulanssjuksköterska är just att kunna behålla lugnet oavsett patientens tillstånd/hur patienten uppför sig.
  • Ambulansliv
    Anonym (be) skrev 2015-08-29 14:16:57 följande:

Jag håller med dig om att det sista är det mest troliga.

En otrolig viktig egenskap i yrket som ambulanssjuksköterska är just att kunna behålla lugnet oavsett patientens tillstånd/hur patienten uppför sig.

Vilken tur att jag har den egenskapen IRL. Men ockdå tur att FL finns så man kan få utlopp för sina agressioner folk blir så provocerade!!!!! Men ändå trist att antagonisterna hela tiden skall in o förstöra. Kan bli väldigt bra o konstruktiva diskussioner när rätt folk som klarar av det hamnar i samma tråd. Men jag har förlikat mig, det är FL o dubbelanonyma fegisar skall ALLTID förstöra, trist på riktigt!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym (alla)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 14:20:49 följande:

Vilken tur att jag har den egenskapen IRL. Men ockdå tur att FL finns så man kan få utlopp för sina agressioner folk blir så provocerade!!!!! Men ändå trist att antagonisterna hela tiden skall in o förstöra. Kan bli väldigt bra o konstruktiva diskussioner när rätt folk som klarar av det hamnar i samma tråd. Men jag har förlikat mig, det är FL o dubbelanonyma fegisar skall ALLTID förstöra, trist på riktigt!!!!!!!!!!!!!!!!

Ah så det är därför du är här. Ok då ska vi inte ta dig på allvar.
  • Anonym (be)
    Ambulansliv skrev 2015-08-29 14:20:49 följande:
    Fast hade du VERKLIGEN arbetat som ambulanssjuksköterska hade du även i denna pågående debatt på FL kunnat behållit lugnet då det just ingår i arbetet som ambulanssjuksköterska att kunna behålla lugnet i diskussioner i upplysande syfte.
  • Anonym (a)

skulle igentligen ha lämnat tråden, men jag följer den fortfarande...och kan inte låta bli att skriva igen.
    till alla er som kritiserar nån som ni inte känner: man blir frustrerad över sitt jobb oavsett vilket slags jobb det är. vi blir irriterade på kunder, kassörskor, upplockare, städare,klienter och PATIENTER. vi håller våran tysdnadsplikt, så att skriva om sin frustration på ett forum är inget fel. TS har säkert precis som jag, valt att bli vårdare därför att vi VILL hjälpa personer i nöd. så medkänsla är det säkert inget tvivel om. och vi sitter inte och skriver på en telefon när vi räddar en människa varken i ambulansen, på kliniker, eller på sjukhus.
    det är inte kul eller frestande att hjälpa en jävla A-lagare som har ont i magen när man har andra med större behov. man BLIR frustrerad, men man håller oxå minen i den sitsen.
    om man inte tycker denna tråd är till någon nytta, varför då skriva överhuvud taget. att börja prata om pajkastning och digestive kex är väl kanske lite idiotiskt, eller hur. och JA, jag fattar ironin....MEN ta kila iväg till länkar som handlar om mat/bakning om det är så jäävla intressanta ord, att man måste använda dom i frågor som handlar om nåt helt annat. där fick ni ironi tillbaka.
    vad gör ni den dagen då ni VERKLIGEN måste ha hjälp från en ambulans..nu, och den kommer inte förren 1 h efter ni ringt, bara för att en knarkarjävel har slocknat på ett köpcentrum i närheten. dom ringde juh först...inte ni.

• Anonym (a)
    Anonym (be) skrev 2015-08-29 14:27:44 följande:
    Fast hade du VERKLIGEN arbetat som ambulanssjuksköterska hade du även i denna pågående debatt på FL kunnat behållit lugnet då det just ingår i arbetet som ambulanssjuksköterska att kunna behålla lugnet i diskussioner i upplysande syfte.
    så om du är en komiker i arbetet, så är det upp till dig att alltid dra ett skämt så fort något händer?? även vid dödsfall.
    är du läkare så är det ditt jobb att operera så fort din fru/man/barn wte får magproblem.
    är du psykolog så ska du alltid ge dig själv en lugnande dialog så fort du blir arg. är du bagare så ska du alltid baka till allas fester.
Svar på tråden Vem behöver ambulans?