• Anonym (...)

Hur hade barnet blivit?

Ni som gjort abort.

Tänker ni aldrig på hur det barnet ni valde bort kunde blivit? Hur det skulle sett ut? Vilket kön?

Osv...

För er som har barn sedan tidigare måste dessa tankar vara omöjliga att komma ifrån?

• Svar på tråden Hur hade barnet blivit?
  • Selfish Geene
    Anonym (Barnlös) skrev 2015-09-19 09:13:28 följande:

Att jag nedvärderar äggen har du hittat på själv! Ser varje ägg som ett potentiellt barn. Det jag säger är att du inte verkar värdesätta någon av dem, eller helt enkelt bara gillar att provocera! Lycka till med det!

Jag tror inte att jag har någon skyldighet att värdesätta saker bara för att du gör det, när jag vill ha barn är mina ägg lika värdefulla för mig som mina embryon men när jag inte vill ha barn är båda lika värdelösa.

Jag tror att tråden riktar sig till alla olika kändlorns man kan tänkas ha till sitt aborterade embryo inte bara de som sätter värde på eller har fantasier om sina aborter, om du blir provocerad av att jag har en annan inställning än du är det ditt problem
  • Selfish Geene
    Anonym (altruistic gene) skrev 2015-09-19 08:21:44 följande:

Det är större skillnad mellan ett obefruktat ägg och ett embryo än mellan en 1-åring och en 5-åring.

Att jämställa ägg och embryo är ungefär som att tycka att en bil utan motor är lika bra som en med motor.

Hävdar du att ett embryo är "bättre" än ett obefruktat ägg?

Är inte det ett lite väl djärvt anspråk att göra för någon annans räkning?
  • Anonym (6)

Jag gjorde det i början eftersom jag eg ville behålla barnet då. Aborten skedde i vecka fyra, inget hjärta som slog ens men det tog på mig psykiskt. Nu har jag barn, med alla förutsättningar varken jag eller barnet hade haft för tio år sen. Det barnet hade dessutom haft en grov brottsling till far visade det sig två år senare. Så nej, jag tänker aldrig så. Ångrar mig aldrig och ångrade mig inte då heller även om det var tufft att gå igenom.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (T) skrev 2015-09-18 08:49:09 följande:

När jag blev gravid med mitt första barn så hade jag känslor för hen på en gång

Från första stund efter plusset kändes de som mitt barn

När jag sen blev gravid igen hade jag bara ångest och mådde dåligt

Jag kände ingenting för embryot, jag försökte när vi funderade på att behålla men när jag var på sjukhuset inför aborten så stod de klart att detta inte var mitt barn alls, det var något som inte skulle finnas, som gjorde mig sjuk och måste ut nu

Ångrar de ingenting och tänker inte på vad de kunde blivit för de var bara inte mitt barn.

Tänker mer på barnet jag hoppas bli gravid med om några år.

Intressant hur många i den här tråden förknippar ett ofött barns värde med ens egna känslor för barnet. I de fall där kvinnan knyter an till det växande knytet i magen...då är det ett barn och har ett värde. Men i de fall där kvinnan inte knyter an, eller där det är problem i familjen, tex dålig ekonomi eller en far som inte tar ansvar, eller att man helt enkelt inte känner "rätt" känsla inför graviditeten...ja då är det inte ett barn längre utan bara ett befruktat ägg utan värde.

Ser att vi ibland tänker likadant med födda barn. Man gjorde det i Tyskland under andra världskriget. Judar var inte "riktiga" människor och saknade därför värde. På så sätt så rättfärdigade man dödandet av dem. Idag gör vi samma sak med ofödda barn. De har endast ett människovärde om föräldern anser att hen har det. Jag undrar om vi i framtiden kommer se tillbaka på den här perioden med samma fasa som vi idag ser på judeutrotningen?
  • Anonym (Mäh....)
    Anonym (...) skrev 2015-09-17 22:30:33 följande:
    Ni som gjort abort.
    Tänker ni aldrig på hur det barnet ni valde bort kunde blivit? Hur det skulle sett ut? Vilket kön?
    Osv...

För er som har barn sedan tidigare måste dessa tankar vara omöjliga att komma ifrån?
    Det är klart att tanken ibland snuddar vid vad som kunde ha varit. Precis som min tanke ibland snuddar vid andra om.
    Om... min mamma fortfarande levt, hur hade det varit att ha en mormor till mina barn?
    Om.... jag valt att flytta från orten och gå den där utbildningen jag var halvintresserad av, hade jag träffat min man då?
    Om....mannen som nästan körde på min yngste son inte hade bromsat i tid.........
    Om....maken inte överlevt hjärtinfarkten...
    Om....min systers familj inte tvingats avboka resan till Thailand den där gången tsunamin slog till...

Livet innehåller tusen om, från stort till smått. Ingen människa undgår att leka om-leken med alla val man gjort i livet. Men det finns inga svar, bara gissningar. Varje val man gör öppnar för nya val, det enda man säkert kan veta är att man aldrig kan göra saker ogjorda. Därför är det viktigt att vara ärlig mot sig själv när man gör sina val och aldrig låta andra välja åt en.
  • nernu

Jag ser honom komma gåendes runt hörnet i hallen ofta. Får för mig att det var en kille. Det gör ont och jag önskar att det vore ogjort så jag hade fått ha honom här.

• Anonym (juli)
    Aniiee skrev 2015-09-17 23:17:05 följande:

Ursäkta om jag låter hård, men jag skiter fullständigt i mina aborter. Det var inga barn och det skulle aldrig ha blivit några barn. Fullständigt onödiga och ovidkommande varelser utan existensberättigande.

Däremot händer det att jag funderar över sonen som blev 1 minut gammal.

Samma här. Jag är idag jätteglad att jag gjorde abort, jag var ung när jag blev oplanerat gravid och trodde såklart att jag skulle klara det trots att jag bodde hemma och inte gått ut skolan. Nu inser jag att mitt liv hade varit heeelt annorlunda om jag inte gjort abort och suttit här 24 år gammal med en sjuåring.

Däremot tänker jag ofta på missfallet jag fick för något år sedan. Vi hade försökt få barn ett bra tag och jag var i tredje månaden.
  • Loriyana
    Anonym (Mäh....) skrev 2015-09-19 11:59:33 följande:
    Det är klart att tanken ibland snuddar vid vad som kunde ha varit. Precis som min tanke ibland snuddar vid andra om.
    Om... min mamma fortfarande levt, hur hade det varit att ha en mormor till mina barn?
    Om.... jag valt att flytta från orten och gå den där utbildningen jag var halvintresserad av, hade jag träffat min man då?
    Om....mannen som nästan körde på min yngste son inte hade bromsat i tid.........
    Om....maken inte överlevt hjärtinfarkten...
    Om....min systers familj inte tvingats avboka resan till Thailand den där gången tsunamin slog till...

Livet innehåller tusen om, från stort till smått. Ingen människa undgår att leka om-leken med alla val man gjort i livet. Men det finns inga svar, bara gissningar. Varje val man gör öppnar för nya val, det enda man säkert kan veta är att man aldrig kan göra saker ogjorda. Därför är det viktigt att vara ärlig mot sig själv när man gör sina val och aldrig låta andra välja åt en.
    VALDE du att din mor dog?

Troligtsvis inte. Däremot VÄLJER man att avsluta livet på sitt ofödda barn.
  • Anonym (Mäh....)
    Loriyana skrev 2015-09-19 14:06:34 följande:
    VALDE du att din mor dog?

Troligtsvis inte. Däremot VÄLJER man att avsluta livet på sitt ofödda barn.
    Nä, men du valde att missförstå mitt resonemang.

Det finns massor av "om" i livet orsakade av egna val eller saker som händer utanför ens kontroll. Oavsett vilket, är det en meningslös sysselsättning att fastna i ett om-tänk eftersom man inte kan förändra det som skett.

Jag räknade upp några "om" i mitt liv, vissa orsakade av mina val, andra "om" där jag inte haft någon del.
    (Om mamma inte rökt, eller om jag fått henne att sluta, kanske hon inte dött i cancer, Om mannen som nästan körde på min son varit full hade sonen kanske dött, Om maken motionerat och ätit bättre kanske han inte fått en infarkt och sluppit den upplevelsen osv.)

Det finns massor av val man gör som verkar bra när man väljer, men som med facit i hand är det mest korkade man gjort. Det spelar dock ingen roll hur många gånger man tänker "Om jag bara inte......" så förändras inte verkligheten det minsta.
    Det bästa är att man accepterar valen man gjort, både de bra och de dåliga, slutar att straffa sig för de dåliga och gå vidare med att leva i nuet.
    Annars kommer man att ångra det med.

• Selfish Geene
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-09-19 11:37:30 följande:

Intressant hur många i den här tråden förknippar ett ofött barns värde med ens egna känslor för barnet. I de fall där kvinnan knyter an till det växande knytet i magen...då är det ett barn och har ett värde. Men i de fall där kvinnan inte knyter an, eller där det är problem i familjen, tex dålig ekonomi eller en far som inte tar ansvar, eller att man helt enkelt inte känner "rätt" känsla inför graviditeten...ja då är det inte ett barn längre utan bara ett befruktat ägg utan värde.

Ser att vi ibland tänker likadant med födda barn. Man gjorde det i Tyskland under andra världskriget. Judar var inte "riktiga" människor och saknade därför värde. På så sätt så rättfärdigade man dödandet av dem. Idag gör vi samma sak med ofödda barn. De har endast ett människovärde om föräldern anser att hen har det. Jag undrar om vi i framtiden kommer se tillbaka på den här perioden med samma fasa som vi idag ser på judeutrotningen?

Knappast.

Det är inte fostrets avsaknad av människovärde som gör det rätt att abortera det om det är kvinnans vilja utan hennes rätt till sin egen kropp.

Även om embryon hade fullt utvecklade kognitiva förmågor och skriver poesi skulle det inte ha rätt att göra anspråk på kvinnans kropp mot hennes vilja.

Att fostret INTE känner smärta eller lidande (till skillnad från judarna under utrotningen) gör att aborten inte ens är en sorglig händelse (annat än möjligen för de inblandade parterna)
  • Anonym (realist nr 263)

Det finns ett etiskt case beskrivet för att avgöra var en människa står i det där.

Ponera att det fanns en för landet och alla väldigt viktig person, kanske den som är nära att lösa cancerns gåta, kanske den som har en ovanlig superförmåga som hindrar fienden från att vinna. MEN personen är sjuk och måste vara ihopkopplad med en annan människa under tiden det tar att hitta ett donatororgan. Det kan ta upp till 9 månader.

Tänk dig att den enda människan som matchar för den sammankopplingen är du själv.

Är det då etiskt korrekt av staten att plocka in dig och lägga dig pall på sjukhus 9 månader för att hålla liv i den här superviktiga personen, eller skulle du protestera?

Om du inte kan tänka dig att ge upp din kropp under en begränsad tid för en vuxen, intelligent person vars liv har betydelse för jättemånga andra personer, så är du inte emot abort heller. Du tycker uppenbarligen att du har rätt till din kropp även om någon annan direkt dör pga det, och även om i förlängningen många andra personer drabbas.

• Anonym (...)
    Anonym (realist nr 263) skrev 2015-09-20 00:47:28 följande:

Det finns ett etiskt case beskrivet för att avgöra var en människa står i det där.

Ponera att det fanns en för landet och alla väldigt viktig person, kanske den som är nära att lösa cancerns gåta, kanske den som har en ovanlig superförmåga som hindrar fienden från att vinna. MEN personen är sjuk och måste vara ihopkopplad med en annan människa under tiden det tar att hitta ett donatororgan. Det kan ta upp till 9 månader.

Tänk dig att den enda människan som matchar för den sammankopplingen är du själv.

Är det då etiskt korrekt av staten att plocka in dig och lägga dig pall på sjukhus 9 månader för att hålla liv i den här superviktiga personen, eller skulle du protestera?

Om du inte kan tänka dig att ge upp din kropp under en begränsad tid för en vuxen, intelligent person vars liv har betydelse för jättemånga andra personer, så är du inte emot abort heller. Du tycker uppenbarligen att du har rätt till din kropp även om någon annan direkt dör pga det, och även om i förlängningen många andra personer drabbas.

Tack för svaret, intressant case.

Dock är det inte frågan om rättighet till abort jag egentligen ville ha ut av denna tråden.

Bara kort och gott om man tänker på hur det aborterade fostret blivit som barn.
  • nernu

Ointressant jämförelse. Man måste ju säga att det är ens eget barn som man behöver vara sammankopplad med. Då blir svaret förmodligen annorlunda än om det är en viktig främling.
  • Anonym (...)
    nernu skrev 2015-09-21 11:50:55 följande:

Ointressant jämförelse. Man måste ju säga att det är ens eget barn som man behöver vara sammankopplad med. Då blir svaret förmodligen annorlunda än om det är en viktig främling.

Du har en poäng.

Ingen annan som har några tankar kring era aborter?

Jag har en nära vän som nyss gjort abort.

Är ganska säker på att hon grämer sig rejält över det. Hon är sådan som person. Dessutom barn sedan innan och ett syskon hade varit på sin plats om inte livet hamnat på snedden..

Har tyvärr inte haft möjligheten att prata med henne, än.
  • Anonym (J)

Jag är för abort, oavsett vilket skäl man har och hur många man vill göra. Men om den där personen hade varit mitt barn hade jag tyckt det var i all sin rätt att de "tvingade" mig till att vara fastkopplad. Frågan är vad det betyder att jag tycker så?
  • Zuzanne

Det skulle vara två svårt sjuka barn med dåliga framtidsutsikter. Båda var flickor. De skulle troligtvis vara väldigt lika min dotter. Men varför fundera en massa över det? Gjort är gjort och kommer aldrig igen. Har inte ångrat mig en sekund och kommer heller aldrig att ångra mig. Se framåt istället.

• Anonym (Ofta)

Jag tänker på det ofta. Ibland kan jag nästan känna hur det skulle kännas att snusa på dess huvud. Lillen skulle ha varit 3 månader nu....

Svar på tråden Hur hade barnet blivit?