• flislis

Är amning så svårt?

Jag är gravid och har nu gått en "föräldrautbildning", det handlade vääldigt mycket om amning. Hur man ska göra, allt som kan gå fel och hela tiden är det så jäkla känsligt!

Jag blir nojjig nu. Jag har alltid tänkt att det kommer funka helt naturligt, dvs bebis suger och mjölk kommer ut. Är beredd på ömma bröstvårtor och kanske mjölkstockning. Men nu låter det ju nästan som att det inte händer. Allt de pratar om är när det inte går, är det vanligare att det inte funkar än att det funkar?

Finns det nån som vill berätta om hur naturligt och lätt det går att amma? (behöver lite positiva synpunkter)

• Svar på tråden Är amning så svårt?
  • flislis
    straw2008 skrev 2015-10-26 08:03:26 följande:

JO de låter barnen skrika o svälta på BB tro mig, ska du ha ett mätt barn måste ud ta med egen ersättning.

Annelie 76 skrev 2015-10-26 08:26:53 följande:

Med första tog det 10 dagar innan mjölken kom så han fick ersättning redan på BB. Dock fick jag kräva det, blev inte erbjuden.

Hu så hemskt! :(

Är ju (enligt min barnbok) ett så basalt o naturligt behov, de skriker för att överleva och mat = överlevnad. Som mamma, när mitt barn skriker för sitt liv, skiter jag väl i varifrån maten kommer!

Fyller i förlossningsbrev och amningsplan att han inte får vara hungrig och packar ersättning. ;)
  • straw2008

Säger man däremot på BB redan vid inskrivning att "jag vill inte amma utan JAG vill ge ersättning" så får man det direkt.
    Men de flesta mammor vet ju inte o börjar bara stmma liksom... men ta med egen ersättnig o liten flaska.

I kinamockaskogen.....
  • isolande

Det verkar vara helt individuellt.

Jag hade jätteproblem med amningen med båda barnen, ingen av oss verkade tycka det var mysigt, mest besvärligt. Jag hade prestationsångest för jag kände mig som en usel mamma. Man SKULLE ju amma för det var det bästa liksom. Och alla andra satt och mös med sina lugna bebisar vid brösten medan mina tjorvade och skrek.

Så jävla skönt att slippa skiten säger jag bara.

• PiOmiO

Det är fantastiskt att amma! smidigt och lätt tillgängligt! =)
    Det första 2 veckorna var det lite jobbigt ond bröstvårtor såklart! men upptäckte Multi-MAM kompresser !! Hur bra som helst förvara gärna i kylen för bästa effekt!,kan användas dygnet runt, jag använde de framförallt nattetid men även på dagen i början.
    Först när bebis var ca 1-2mån kände jag på riktigt den där ilande känslan i tuttarna när mjölken rinner till innan den rinner till kan ju bebis vara lite kinkig då h*n är hungring och vill ha mat NU

Alla verkar så förvånade över att jag helammar, tycker som du att det verkar vara få som helammar och många tycker att det är besvärligt/får inte till tekniken mm.
    Jag var dock inte inställd på att det SKA fungera, utan jag ville gärna amma om det gick och jag skulle kämpat länge innan jag gav upp, för jag ville gärna amma. men det gick jätte bra!
    Lycka till!

Life is not fair; get used to it.
  • flislis

Har köpt ersättning idag :)

Kanske behövs det, kanske inte. Skönt att veta att det finns om det skulle behövas.

Tack för allas amningsberättelser! Nu känner jag mig tryggare i att det blir som det blir. Ingen ide att gråta över spilld mjölk! ;)

• vargaa

Det där med amning verkar helt klart vara väldigt olika.

För min del var det totalt självklart och kom helt naturligt, ingenting jag tänkte på ens vid första stund när bebisen låg på min mage och fortfarande hade intakt navelsträng. Varken hur jag skulle göra, om det skulle funka eller hur det skulle kännas. Jag bara ammade, lika självklart som att gå.

Men jag håller med om att det för många verkar vara problematiskt att amma. En vän till mig ammade sin dotter i 6 månader men det gjorde ont varenda gång för henne.

Jag har aldrig haft ont, aldrig fått mjölkstockning, aldrig haft problem att få barnen att ta rätt grepp, aldrig varit orolig över att de inte skulle bli mätta.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Anonym (Sara)

En jävla barnmorska på BB skrev in i min journal att jag gav ersättning. Riktig översittarformulering. Jag ville inte att min son skulle vara hungrig.

• flislis
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-13 16:50:42 följande:

En jävla barnmorska på BB skrev in i min journal att jag gav ersättning. Riktig översittarformulering. Jag ville inte att min son skulle vara hungrig.

Usch vad hemskt! Vad spelar det för roll liksom? :/

Jag kommer göra kejsarsnitt och jag hoppas innerligt att de ger honom om han är hungrig medan de syr ihop mig. Pappan kommer väl vara med bebisen o han vet vad jag tycker, dock litar jag inte på att sköterskorna inte övertalar och kör över honom. Men så fort jag får tillbaka skrutten är det jag som bestämmer! ;)
  • Anonym (Sara)
    flislis skrev 2015-11-13 19:14:00 följande:

Usch vad hemskt! Vad spelar det för roll liksom? :/

Jag kommer göra kejsarsnitt och jag hoppas innerligt att de ger honom om han är hungrig medan de syr ihop mig. Pappan kommer väl vara med bebisen o han vet vad jag tycker, dock litar jag inte på att sköterskorna inte övertalar och kör över honom. Men så fort jag får tillbaka skrutten är det jag som bestämmer! ;)

Jag fick ha bebisen på bröstet medan de sydde och sen hela tiden när jag låg på uppvaket. Kanske är olika på olika sjukhus.
  • Fennyxx

Mina båda barn fattade direkt, fast första tjejen fick lite ersättning också första dagarna. Det verkar vara så otroligt olika om det går smidigt eller inte. Om det inte funkar och man vill amma finns hjälp att få. Vill man inte hålla på och krångla finns ersättning. Jag tyckte det var jättepraktiskt att amma, alltid lagom varm och bra förpackad mat tillgänglig till barnet, men ingen solid forskning visar att det skulle vara dåligt att ge sitt barn ersättning så länge vi pratar i-land med rent vatten. Långt inlägg, kontentan är väl att jag tycker du ska testa att amma, be om hjälp om det krånglar och inte ha dåligt samvere om du väljer ersättning.

• flislis
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-13 19:50:20 följande:

Jag fick ha bebisen på bröstet medan de sydde och sen hela tiden när jag låg på uppvaket. Kanske är olika på olika sjukhus.

Japp det är olika. Här kommer pappa o bebis gå tillbaka till förlossningen (jag får träffa honom en liten stund först) o väga o sånt medan de syr ihop mig.
  • Anonym (Mamma)

Det behöver inte vara så svårt. Jag har ammat fyra barn, väntar femte. Jag har alltid gett mig fn på att helamma, och aldrig ge ersättning. Man kan få kämpa lite med ffa första barnet, sedan vet man hur man gör.
    Dygn ett är ett nyfött barn ofta ganska lugnt. Dygn två vill det äta konstant, och det är bara bra om det får "bo" vid bröstet och suga hela tiden. 
    Ersättning vill inte jag ge, för redan en liten mängd rubbar bakteriefloran i tarmen. Jag har handurmjölkat råmjölk som jag fryst ner nu under grav. som vi tänkte ta med till sjukhuset som "nödproviant". Skulle aldrig rekommendera någon att köpa hem ersättning "utifall att", det är alldeles för lätt att ta till en skrikig kväll/natt, när barnet i själva verket signalerar att det behöver suga oftare för att öka produktionen, och är man då där och duttar med ersättning, så kan den ökningen utebli, och påverka amningslängden negativt. Det skrivs alltid in i journalen om man helammar, ger ersättning osv. Ges ersättning av personal ska det skrivas in varför. 

• Anonym (Sara)
    Anonym (Mamma) skrev 2015-11-13 22:19:00 följande:

Det behöver inte vara så svårt. Jag har ammat fyra barn, väntar femte. Jag har alltid gett mig fn på att helamma, och aldrig ge ersättning. Man kan få kämpa lite med ffa första barnet, sedan vet man hur man gör.

Dygn ett är ett nyfött barn ofta ganska lugnt. Dygn två vill det äta konstant, och det är bara bra om det får "bo" vid bröstet och suga hela tiden. 

Ersättning vill inte jag ge, för redan en liten mängd rubbar bakteriefloran i tarmen. Jag har handurmjölkat råmjölk som jag fryst ner nu under grav. som vi tänkte ta med till sjukhuset som "nödproviant". Skulle aldrig rekommendera någon att köpa hem ersättning "utifall att", det är alldeles för lätt att ta till en skrikig kväll/natt, när barnet i själva verket signalerar att det behöver suga oftare för att öka produktionen, och är man då där och duttar med ersättning, så kan den ökningen utebli, och påverka amningslängden negativt. Det skrivs alltid in i journalen om man helammar, ger ersättning osv. Ges ersättning av personal ska det skrivas in varför. 

Personer som du borde inte uttala dig för nu har du lagt in en värdering i vad man väljer att mata sitt barn med. Ersättning är precis som kejsarsnitt en Guds gåva till kvinnan. Som ensamstående hade jag aldrig haft tid att bo i soffan för att bebisen vill ligga och myssuga. Jag värnade även min sömn för att orka vara en bra och fräsch mamma dagtid. Det är jättesmidigt för andra kan hjälpa till att mata (t.ex. pappan...) och man kan ge barnet mat precis var som helst vilken årstid som helst utan att krångla med att ta av sig kläder. Finns magdroppar för bebisens tarmflora. Jag ammade lite i tre månader men ersättningen har varit huvudfödan hela tiden. Vid 4 månader kan man börja ge barnet gröt och ganska snart därefter mat så om man tycker det är struligt med amningen och att det begränsar livet ytterligare är det ingen mening för så kort tid.
  • Kattflickan
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-14 09:55:33 följande:
    Personer som du borde inte uttala dig för nu har du lagt in en värdering i vad man väljer att mata sitt barn med. Ersättning är precis som kejsarsnitt en Guds gåva till kvinnan. Som ensamstående hade jag aldrig haft tid att bo i soffan för att bebisen vill ligga och myssuga. Jag värnade även min sömn för att orka vara en bra och fräsch mamma dagtid. Det är jättesmidigt för andra kan hjälpa till att mata (t.ex. pappan...) och man kan ge barnet mat precis var som helst vilken årstid som helst utan att krångla med att ta av sig kläder. Finns magdroppar för bebisens tarmflora. Jag ammade lite i tre månader men ersättningen har varit huvudfödan hela tiden. Vid 4 månader kan man börja ge barnet gröt och ganska snart därefter mat så om man tycker det är struligt med amningen och att det begränsar livet ytterligare är det ingen mening för så kort tid.
    Bröstmjölk och ersättning är båda bra föda för spädbarn. Sen kan man ha olika skäl att välja att ge det ena eller det andra eller en kombination av båda till sitt barn.

För mig kändes det viktigt att kunna helamma. Jag ville inte ge ersättning alls. Blev arg på barnmorskan på BB som glatt sa att jag fick ge ersättning för barnet gått ner mycket i vikt. Hjälp mig istället att få igång amningen sa jag.

Med båda mina barn har jag efter 1-2 veckor fått igång amningen och kunnat fasa ut ersättningen. Jag hade vid första barnet lite problem med såriga bröstvårtor och mjölkstockningar. Men eftersom jag verkligen ville amma tog jag mig igenom det. Jag lägger ingen värdering i om det är bättre eller sämre att amma eller ge ersättning men för mig är det viktigt att få amma, delvis av själviska skäl.

Att amningen bara är någotman gör första tiden håller jag inte med om. Jag hoppas att min son vill fortsätta delamma tills han är ca 18 månader.
  • Anonym (Sara)

Jag tycker att min son är en jätte redan nu vid tre månader och att då lägga en 1,5-åring vid bröstet.. Hur får hen plats? Det är ju inget spädbarn längre.

• Kattflickan

Min son är 3,5 månader nu och väger ca 8 kg, så han är också stor men det ska nog bra att amma honom länge om han vill. Han har även fått sin första tand men än så länge har han inte bitit mig. Dottern ammade bara till 14 månaders ålder och hon var också rätt stor, det gick bra. Men de sista månaderna ammade jag bara morgon, kväll och ev natt. Jag blev tvungen att sluta för att vi skulle göra syskonförsök och jag ville få tillbaka mensen. Varken hon eller jag ville egentligen sluta med amningen. Nu blir det inte fler barn och därför vill jag inte skynda på ett amningsavslut den här gången.

• Dasha
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-14 11:04:16 följande:

Jag tycker att min son är en jätte redan nu vid tre månader och att då lägga en 1,5-åring vid bröstet.. Hur får hen plats? Det är ju inget spädbarn längre.

jag tycker att det är lättare att amma ett större och äldre barn: barnet kan ju då sitta i knä, mamman behöver inte hålla honom!

annars kan du få lite inspiration här:

Svar på tråden Är amning så svårt?