Anonym (Sara) skrev 2015-11-14 09:55:33 följande:
Personer som du borde inte uttala dig för nu har du lagt in en värdering i vad man väljer att mata sitt barn med. Ersättning är precis som kejsarsnitt en Guds gåva till kvinnan. Som ensamstående hade jag aldrig haft tid att bo i soffan för att bebisen vill ligga och myssuga. Jag värnade även min sömn för att orka vara en bra och fräsch mamma dagtid. Det är jättesmidigt för andra kan hjälpa till att mata (t.ex. pappan...) och man kan ge barnet mat precis var som helst vilken årstid som helst utan att krångla med att ta av sig kläder. Finns magdroppar för bebisens tarmflora. Jag ammade lite i tre månader men ersättningen har varit huvudfödan hela tiden. Vid 4 månader kan man börja ge barnet gröt och ganska snart därefter mat så om man tycker det är struligt med amningen och att det begränsar livet ytterligare är det ingen mening för så kort tid.
Bröstmjölk och ersättning är båda bra föda för spädbarn. Sen kan man ha olika skäl att välja att ge det ena eller det andra eller en kombination av båda till sitt barn.
För mig kändes det viktigt att kunna helamma. Jag ville inte ge ersättning alls. Blev arg på barnmorskan på BB som glatt sa att jag fick ge ersättning för barnet gått ner mycket i vikt. Hjälp mig istället att få igång amningen sa jag.
Med båda mina barn har jag efter 1-2 veckor fått igång amningen och kunnat fasa ut ersättningen. Jag hade vid första barnet lite problem med såriga bröstvårtor och mjölkstockningar. Men eftersom jag verkligen ville amma tog jag mig igenom det. Jag lägger ingen värdering i om det är bättre eller sämre att amma eller ge ersättning men för mig är det viktigt att få amma, delvis av själviska skäl.
Att amningen bara är någotman gör första tiden håller jag inte med om. Jag hoppas att min son vill fortsätta delamma tills han är ca 18 månader.