• Lillifee

Min 11-åriga dotter är överviktig :-(

Min dotter har precis fyllt 11 och hon är 144 cm lång och väger 46 kg. Jag och hennes man är bekymrade över hennes vikt och funderar på om hon ev har ämnesomsättningsproblem. Hon äter inte mer onyttigheter och mat än nåt annat barn. Kanske rör hon lite för lite på sig. Rider en dag i veckan och några promenader i veckan. Förutom skolgympan två ggr/v får hon inte tillfälle att svettas ordentligt. Jag har föreslagit fler saker till motion men hon vill inte. Som tur är så gillar hon vintersporter men det är ju såklart inte året om som man kan utöva dem. Vi har sagt att hon gärna får göra nåt mer än ridning men det vill hon inte heller. Ämnet är nog känsligt för henne. Tyvärr älskar hon att baka men hon äter faktiskt inte själv särskilt mycket har jag märkt. Ofta kallar hon mig tjock, att jag har stor lår osv (jag är normalviktig). Jag ignorerar henne då. Bör vi gå till husläkaren och be henne göra ett prov om det är ämnesomsättningsproblem? Skulle vi kontakta skolsköterskan kanske hon bara säger att hon ska äta bättre, mer protein etc samt röra mer på sig, eller? Är orolig att hon ska få dålig självkänsla pga hennes form eller bli retad. Kan tillägga att hennes lillebror är smal som en sticka. Tips?

• Svar på tråden Min 11-åriga dotter är överviktig :-(
  • Anonym (?)
    Anonym (Suck) skrev 2015-12-07 22:40:25 följande:

Nej men jag tycker att det är okej att man skriver fel.

Jaha? Och vad har det med tråden att göra?
  • EcceHomo

Hur bra koll har ni på vad hon äter när hon kommer hem från skolan? Tänker att hon kanske köper godis eller så och äter innan ni kommer hem från jobbet.

• Anonym (Sandra)

Om vi ska se till iso BMI så räcker det att din dotter går ner 3 kg för att hamna inom ramen "normalviktig". I mina ögon är det ju inte direkt någon alarmerande övervikt. 

Om ni är oroliga så ta kontakt med skolsköterskan i första hand. Vi hade lite samma problem med vår 10 åriga dotter som alltid varit stor för sin ålder. Både längd och viktmässigt. När hon plötsligt började lägga på sig mkt vikt så fick vi bra hjälp av skolvården samt barn- och ungdomsmottagningen (som erbjöd oss kontakt med en typ viktenhet för barn efter ett annat besök). Vi äter bra mat så det var inte problemet. Vi upptäckte däremot att det var i samma veva som dottern ratade vatten och hellre drack mjölk som övervikten började lägga sig. Hon är även rätt glad i bröd. När vi drog ner på mejeriprodukter och bröd och erbjöd bättre alternativ så försvann övervikten. Vi försöker även uppmuntra henne till mer rörelse och motion. Hon är väldigt intresserad av Wii spel och då passade vi på att köpa spel som innebär motion.

Det behöver inte alls vara fel på hennes ämnesomsättning för att er son är smal. Min söner är pinnsmala trots att både jag och deras far är kraftiga. Det är väl mest ett lotteri i generna det där Men om ni är oroliga så nämn det för skolvården alt. ta kontakt med vårdcentralen.

Här hemma är jag dock väldigt noga med att inte nämna "tjock". Vi säger ist att vi ska äta och vara nyttiga så kroppen mår bra. Jag fick ofta ordet tjock slängt i ansiktet som barn och det har förstört så otroligt mkt för mig. 

• K med lilla E

Man går också ofta upp i vikt och med puberteten. Bröst och höfter och rumpa blir ofta kraftigare, utan att man för den skull behöver kalla det för övervikt.

• karrof45

Det är väldigt osannolikt att hon har fel på ämnesomsättningen, vi har olika gener och lägger på oss olika mkt vikt men det är nästan alltid en normalvariation. Mitt råd är

1: kolla över vad hon faktiskt äter. Det ska vara 1 portion mat per måltid. Alltid grönsaker. Max 5dl mjölk/fil/yoghurt per dag. 1 frukt till mellis, alt 1 macka om hon har långt till maten och ska träna etc. Inga söta drycker. Godis eller fika eller snacks en gång per vecka, inte oftare. Kolla upp vad hon äter om hon här själv hemma vid mellis och se till så det blir nått bra.

2: Om hon inte står still i vikt av det (hon behöver ju inte gå ner utan bara växa ikapp viketen) så prata med skolsköterskan.

Ang ISO-BMI och kommentaren ovan om att man ska få bröst och former i puberteten så är det ju sant men ISO-BMI - kurvan är ju anpassad till det, det är ju därför barn har en kurva och inte ett fast värde som vuxna har. Dvs de ska vara rundare som 1-2-3-åringar än som 7-8-9-åringar och sen återigen ökar ffa tjejers vikt vid pubertet. Nu är ju tjejen dock 11 år så vi vet inte alls om hon påbörjat pubertet ännu.

• cosinus

Jag tror som de andra att ni ska fundera kring portionsstorlek men jag tror även att ni ska fundera kring hur mycket hon rör sig.

Har också en 11-årig dotter (11.5) hon är c:a 142 cm och hon väger 30-31 någonting. Om jag ser på hennes kompisar så är det många som börjar bli runda i den här åldern. Vet knappt om det är någon i hennes klass som inte tränar flera ggr i veckan som inte är smårunda.

Min dotter har alltid varit rätt försiktig av sig, när hon började sexårs fick vi åka och träningsklättra i klätterställningarna på skolgården för att hon inte vågade. Alltid varit relativt stillsam. Tills nu senaste typ 2 åren. När många av kompisarna blivit tunga har hon insett att hon ju är bra på att springa, klättra, hoppa, hjula och fara runt så helt plötsligt har hon en enorm rörelseglädje och energi.

Just det där med glädje i att röra kroppen och glädje i att orka skulle jag verkligen försöka jobba med om jag hade barn som började lägga på sig. Far och bada ofta (kan ju ta med en kompis om hon tycker familjen är tråkig). Cykla och gå så det blir mycket vardagsmotion och säg att kroppen mår bra av att röra sig. Att hon får välja något mer än ridning, iaf en dag till i veckan. Det behöver inte vara organiserat. Ni kan åka och motionssimma, springa eller annat men något iaf. 

Utöver det så se över vad ni har för mellisalternativ hemma när hon kommer från skolan (om hon äter mellis själv)

• Lillifee

Tack för ert stöd. Ja, visst har jag skrivit fel, m in dotter  inte gift Jag ska börja notera vad och när hon äter så gott jag kan. I skolan äter hon mycket lite iaf. Hon småäter gärna t ex om hon ätit färdigt frukost på helgen och osten står framme så tar hon gärna sig ett par extra skivor. Bättre (apelsinjuice) kan hon ta ett helt glas av. Vi har sagt att det räcker med ett mindre osv. bröd är hon glad i. Har köpt nyttigare men lillebror vill gärna ha limpa och då tar hon det istället. Hur ska jag få henne att hon ska förstå att hon bör välja det nyttigare alternativet? JAg och min man har pratat om detta flera ggr med henne men det ger ingen effekt. Vi har även pratat om kostcirkeln på ett  bra sätt.

• Lillifee

Tack för ert stöd. Ja, visst har jag skrivit fel, m in dotter  inte gift Jag ska börja notera vad och när hon äter så gott jag kan. I skolan äter hon mycket lite iaf. Hon småäter gärna t ex om hon ätit färdigt frukost på helgen och osten står framme så tar hon gärna sig ett par extra skivor. Bättre (apelsinjuice) kan hon ta ett helt glas av. Vi har sagt att det räcker med ett mindre osv. bröd är hon glad i. Har köpt nyttigare men lillebror vill gärna ha limpa och då tar hon det istället. Hur ska jag få henne att hon ska förstå att hon bör välja det nyttigare alternativet? JAg och min man har pratat om detta flera ggr med henne men det ger ingen effekt. Vi har även pratat om kostcirkeln på ett  bra sätt.

• silvergirl

Gillar hon havregrynsgröt? Även om lillebror gillar limpa så är det ju inte det nyttigaste för honom, även om han är smal. Jag hade hellre försökt med grövre bröd, men några russin i.

• silvergirl

Att få barn att välja nyttigt går ju inte när det finns alternativ. Se till att få in osten igen och att alla alternativ som finns är nyttiga för alla. Ha juice bara på helgen osv. Då är inte ett glas mycket

• silvergirl

Jag tycker också att ni ska känna er nöjda med hur mycket hon rör sig, det är mer än många ungar gör. Hon kanske kan ha nån sköthäst eller något så skulle det bli ännu mer. Macka blir man svettig av!

• Alexi

Ni måste ju föregå med gott exempel. Ha inte osten framme då och varför ska lillebror äta limpa, det är inte nyttigt för någon. Det kan vara en grej till fest typ.

Mackorna gjorde att jag blev överviktig just i den åldern. Ta ert ansvar!

• Fjäril kär
    Lillifee skrev 2015-12-13 15:17:14 följande:

Ni bör äta nyttigt hela familjen. Det ska helt enkelt inte finnas några alternativ. Limpa är inte nyttigt för någon. Det kan de kanske få på någon utflykt eller så men inte i vardagen.

Ta inte fram mer mat än som går åt och våga säga ordet nej. Har man gått från bordet är det färdigätet. Vatten och frukt är alternativet mellan måltider.

Det är småäta som är den största boven.

Alla äter nyttigt hädanefter och våga sätta gränser och sätt stopp för småätandet.
  • Anonym (?)

Hur har det gått för din dotter och hennes man? Är det fortfarande gifta? Och det tillåts av dig?

Ts du har större problem än att din dotter är överviktigt! Ta tag i din dotters äktenskap istället och ta vikt senare.

Jag är väldigt förvånad att de fick ingen giftermål i Sverige....

• Fru Ve

Ni måste nog lösa det genom att inte ha onyttigheter hemma alls, inte åt lillebror heller. T.ex. juice är ju mest onyttiga kalorier. Om det inte finns något extra gott tillgängligt kan hon inte äta det tänker jag. Kan ni inte köpa hem sånt som juice och limpa bara på helgerna och bara ha nyttigare alternativ vardagar?

• Anonym (Signe)

1: sätt stopp för det onödiga småätandet och plaskandet med juice 

2: varken limpa eller juice är nyttigt, se över hela familjens matvanor och ni bör alla äta en sund och genomtänkt kost.  Limpa är inte nyttigt för lillebror heller. Vill ni bröd som tilltalar alla så kanske du kan testa att baka ? Hembakta frallor är svåra att motstå och med tex rivna morötter i degen eller surdeg så har ni nyttigt bröd som också är gott. 

Snart är flickan i puberteten och då med hormonernas hjälp kan småätandet eskalera tyvärr och några ostskivor kan snart växa till riktiga hungerkänslor och förvandlas till ett par extra mackor och ett halvt paket juice.

Juice innehåller dessutom syra som inte är bra för tänderna .  Vill man dricka ett glas juice då gör man den helst färskpressad hemma och man tar bara ett litet glas någon gång i veckan.   

Juice är alltså ingen måltidsdryck eller något som ska finnas hemma dagligen. Pressa frukt själv och drick juice till helgen.  Det räcker gott. 

Vill man dricka något annat än bara vatten så kan man ju göra bubbelvatten i en sodastreamer och kanske smaksätta med lite citronessens.   Eller gör en kanna kranvatten och skiva ner gurka, citron och apelsin och citronmeliss tex. 

• Tuggben

Jag håller med om att det inte verkar vara någn större övervikt, den är knappast hälsofarlig. Däremot kan det bli psykiskt påfrestande om ni börjar lägga över er oro på henne!

Mitt tips är framförallt att inte prata vikt och kilon hemma, göm eller kasta vågen om ni har någon sån. Förändra kosten för alla, hon kommer nog känna sig utanför och kanske straffad om hon ska äta dom nyttigare alternativen jämt medan ni äter som vanligt.

Låt henne inte gå hungrig! Ställ fram torkad frukt/morotsstavar etc som snacks om hon vill ha något att tugga på. I den åldern har man tillräckligt att deala med och behöver inte runt hungrig/sugen ovanpå det.

Rör på er tillsammans! Istället för att skicka iväg henne på en separat aktivitet kan ni ta cykelutflykter eller lära er åka inlines. Det ger en mer positiv bild av rörelse, alla bör röra på sig. Inte bara dom "överviktiga" i familjen, risken är att hon kanske kopplar ihop det med ett tvång annars.

Det är bra med engagerade föräldrar men snälla tänk på att såna här grejer verkligen kan förstöra självkänslan och självbilden. Sköt det smidigt och jobba på att bygga upp henne, en ung tjej får redan så många budskap om hur hon bör vara och hemmet borde vara en fredad zon.

Jag har både sett hur fel det kan bli och varit med om det själv. Ätstörningar tuggar sig in i hjärnan och är bra mycket svårare att bli av med än några extrakilon.

• Anonym (mullig syster)
    Tuggben skrev 2016-03-31 11:58:01 följande:

Jag håller med om att det inte verkar vara någn större övervikt, den är knappast hälsofarlig. Däremot kan det bli psykiskt påfrestande om ni börjar lägga över er oro på henne!

Mitt tips är framförallt att inte prata vikt och kilon hemma, göm eller kasta vågen om ni har någon sån. Förändra kosten för alla, hon kommer nog känna sig utanför och kanske straffad om hon ska äta dom nyttigare alternativen jämt medan ni äter som vanligt.

Låt henne inte gå hungrig! Ställ fram torkad frukt/morotsstavar etc som snacks om hon vill ha något att tugga på. I den åldern har man tillräckligt att deala med och behöver inte runt hungrig/sugen ovanpå det.

Rör på er tillsammans! Istället för att skicka iväg henne på en separat aktivitet kan ni ta cykelutflykter eller lära er åka inlines. Det ger en mer positiv bild av rörelse, alla bör röra på sig. Inte bara dom "överviktiga" i familjen, risken är att hon kanske kopplar ihop det med ett tvång annars.

Det är bra med engagerade föräldrar men snälla tänk på att såna här grejer verkligen kan förstöra självkänslan och självbilden. Sköt det smidigt och jobba på att bygga upp henne, en ung tjej får redan så många budskap om hur hon bör vara och hemmet borde vara en fredad zon.

Jag har både sett hur fel det kan bli och varit med om det själv. Ätstörningar tuggar sig in i hjärnan och är bra mycket svårare att bli av med än några extrakilon.

Jag tänkte precis skriva ungefär det du skrev. 

Jag har själv varit i dotterns sits, dvs lite mulligare medan min bror var pinnsmal och kunde proppa i sig hur mycket som helst utan att gå upp. 

Mina föräldrar ville väl egentligen väl, men för mig kändes det verkligen som ett straff att alla kommenterade vad och hur jag skulle äta.  Kom ihåg hur vi var på ett födelsedagskalas hos en äldre släkting och jag bara fick ta en halv bit tårta medan min bror blev erbjuden en extra "eftersom han var så smal". 

Detta gjorde att måltiderna blev en ångest för min del och jag utvecklade också ätstörningar som jag fortfarande inte riktigt har kommit ur. 

Så snälla var försiktiga med hur ni hanterar att ert barn är lite mullig. Det är trots allt bättre att ha något kilo extra men i övrigt må bra och röra på sig, än att vara smal och ha livslång ångest kring mat.
  • Gladhannapanna

Vi har liknande problem med våra tjejer. En är åt det runda hållet och en är pinnsmal.
    Vi kör samma mat till alla, oboy bara på helgen etc. Vår äldsta (runda) tjej kan hoppa studsmatta i 45 minuter i sträck, varje dag. Hon rider, dansar och spelar handboll också. Vi går eller cyklar till skolan så hon rör mkt på sig. Men hon älskar sött, proppar i sig om man inte stoppar henne. Pinnsmala syrran föredrar frukt framför sött...

Svar på tråden Min 11-åriga dotter är överviktig :-(