• Alexi

Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?

Jag säljer just nu mycket urvuxna barnkläder. Jag har på sistone haft två spekulanter som visat sig vara väldigt inställda på att deras barn enbart måste ha kläder som är tänkta för tjejer respektive killar.

Jag köper inte aktivt klänning och kjol till min son men färgerna måste väl få kunna tillhöra båda könen.
    Jag har medvetet försökt köpa kläder i alla färger till min son, inkl rosa, röda, lila, gula. Även om jag inte lyckas alltid då jag som sagt inte inte köper klänningar och liknande. Men jag köper gärna en rosa skjorta till sonen, han har haft en lila overall osv. Och dottern har självklart kläder i blått, grönt, svart osv också.

En av spekulanterna såg en bild på en låda med barnkläder i en viss storlek. Det syntes mycket färger, men övervägande del mörkare som blått/grönt osv. Då avfärdade hon helt de kläderna som pojkkläder och det var inte aktuellt att titta på till den tvååriga flickan.

En annan var här och gick igenom kläder i en viss storlek och frågade på alla plagg som var i något ljusare färger om de var till en flicka eller pojke. Inklusive en grön pyjamas med djur på var frågan om det var till en flicka eller pojke. För tydligen kan man bara köpa rosa kläder med volanger till tjej och blåa och gröna kläder till pojkar.

Hur kan det vara så viktigt vilken avdelning man köpt plagget på? En grön pyjamas kan bara användas till tjej om den är köpt på flickavdelningen. Jag blir helt dyster...

• Svar på tråden Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?
  • Deceree1

Jag tror inte att det finns en enda man som vill se sin son i klänning. Det är bara feministkvinnor som vill det. Kallar ni dom för hen också?

• Vestra
    Rymdmoln skrev 2016-04-06 18:53:49 följande:
    Ja det var det jag menade, att barn upp till en viss ålder har samma form och därför är det onödigt att affärerna syr kläderna på olika sätt beroende på kön.
    Förlåt om jag missförstod. Men då är vi överens och menar samma. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Vestra
    Deceree1 skrev 2016-04-06 18:54:07 följande:

Jag tror inte att det finns en enda man som vill se sin son i klänning. Det är bara feministkvinnor som vill det. Kallar ni dom för hen också?

Hur går det där ihop sig menar du? Menar du att feministkvinnor inte vet om deras barn är en son? Feministmän då? Vet dom? Eller vad tror du feminism är?

Och när tror du att man använder ordet hen? När man vet vad det är för kön men inte vill påtala att det är en tjej/kille? 

Hen används när man inte vet vilket kön en person har. Istället för hon/han så används ordet hen. Alltså innan man vet vilket kön, lite enklare än att använda bägge könen om en person. 
  • Vestra
    Deceree1 skrev 2016-04-06 18:04:06 följande:

Jag visade den här tråden för min kille och han trodde inte att det var sant. Klänning på pojkar!?!! Rosa kläder på små pojkar!!!? Det var hans reaktion. Säkert inte den enda.

Rosa kläder på stora killar? Gamla gubbar? Är det bara på små pojkar det är fel?
  • Rymdmoln
    Vestra skrev 2016-04-06 18:56:16 följande:

Förlåt om jag missförstod. Men då är vi överens och menar samma. 

Nej jag uttryckte mig nog otydligt! :)
  • Rymdmoln

Jag visade den här tråden för min kille och han trodde inte att det var sant. Klänning på pojkar!?!! Rosa kläder på små pojkar!!!? Det var hans reaktion. Säkert inte den enda.

Förr i tiden ansågs rosa vara en färg till för pojkar. Rosa ansågs som en mer kraftfull och maskulin färg och ljusblått som oskuldsfullt och därför en tjejfärg. Tänk vad det kan ändras.
  • cosinus

Jag vill inte se något av mina barn i klämning, det är inte världens mest praktiska plagg.

Men jag nekar varken döttrar eller söner. Jag har inget behov av att förklara för en 3-åring att samhället anser att han inte kan ha klänning för att han råkar ha en snopp mellan benen. Det är ett stycke tyg, det tas av på kvällen eller när barnet helst önskar och livet är precis som vanligt. Det är liksom inget livsavgörande. Treåringar får inte springa över gatan själva, hantera knivar eller gå i skogen själva. Det är fighter värda att ta, en klänning är det i mitt tycke inte. Lika lite som jag förbjuder gula tröjor bara för att jag inte gillar gult.

Och nej självklart kallar jag inte honom för hen, jag vet ju vad han har för kön.

Min man bryr sig inte och jag är definitivt inte någon urtyp av feminist. Men jag besitter logik, sunt förnuft och är fett obrydd om vad andra råkar anse om hur mina barn vill klä sig.

Det roliga i kråksången är att barn aldrig eg ifrågasätter. De frågar. Det är vuxna som dömmer.
  • summa21

Och min man trodde inte det var sant hur många det är som söker kläder i "tjej- och killfärger" i säljgrupper på Facebook. Jag är glad att jag har en man som reagerar så.
  • Natulcien

Hmm, jag märker att du har missförstått betydelsen av ordet 'hen'...
    ...och så tror jag att de flesta män skulle bli förbannade för att du tror att du kan vara "de flesta mäns" talesman. Min sambo är i alla fall en så pass trygg man att han skulle klara av att klä sin son i klänning om sonen så önskade. Men visst finns det vuxna män som är så osäkra och otrygga att de skulle ha problem med det.
  • Natulcien
    Deceree1 skrev 2016-04-06 19:03:41 följande:

Herregud alltså, spelar ni tröga?

Så du avfärdar alla människor som har en annan åsikt än du själv som "tröga"?
  • Deceree1
    Natulcien skrev 2016-04-07 18:42:59 följande:

Så du avfärdar alla människor som har en annan åsikt än du själv som "tröga"?

• Deceree1

[quote=76512882][quote-nick]Deceree1 skrev 2016-04-07 19:02:54 följande:[/quote-nick][/quote]

Nej. Inte alls. Det var nån som vände på det jag sa. Klart ni får tycka som ni vill:) om jag får tycka som jag vill. Helt ok

• Tita Nic
    Vestra skrev 2016-04-06 19:00:09 följande:
    Rosa kläder på stora killar? Gamla gubbar? Är det bara på små pojkar det är fel?
    Lite så jag resonerade också. För min del har jag varken några problem med små pojkar som bär någon pink tröja eller små tjejer i blå overall. Jag bryr mig varken om små pojkar som leker med barbie dockor, liksom jag inte reagerar på små tjejer som hellre leker med bilar. Däremot skulle jag aldrig använda ordet hen eftersom hen är ett ord för folk som har problem med att hitta sig själva.

Jag förstår inte problematiken här. Är jag feminist för att jag tycker att det är absolut okej med rosa skor åt en pojke? Är jag feminist för att jag tycker att det är absolut okej att en tjej gillar naturvetenskap? Ni håller fast vid en social konstruktion som redan fanns för 250 år sedan. Tjejer bör göra si och pojkar bör göra så. Tror ni att era barn kommer att bli homosexuella, enbart för pojken bär röd ramade glasögon? 

Och det som är riktigt lustigt här är, att just dessa desperata mammor som aldrig skulle klä sina små pojkar i tjejfärger är dessa som samtidigt köper rosa skjortor åt sina pojkvänner för att de är sista skriket på Gucci i år. 
  • Deceree1
    Natulcien skrev 2016-04-07 18:41:28 följande:

Hmm, jag märker att du har missförstått betydelsen av ordet 'hen'...

...och så tror jag att de flesta män skulle bli förbannade för att du tror att du kan vara "de flesta mäns" talesman. Min sambo är i alla fall en så pass trygg man att han skulle klara wav att klä sin son i klänning om sonen så önskade. Men visst finns det vuxna män som är så osäkra och otrygga att de skulle ha problem med det.

Trygga, säkra? Hahaha! Skitsnack!
  • Deceree1

En del tycker att killar inte ska ha klänning helt enkelt. Det är bara att inse att en del tycker så. Man är inte det minsta osäker lr otrygg för det. O jag tror faktiskt att de flesta män inte vill att deras söner springer omkring i klänning. Och en del tycker att det är ok.

• Tita Nic
    Deceree1 skrev 2016-04-10 19:00:35 följande:

En del tycker att killar inte ska ha klänning helt enkelt. Det är bara att inse att en del tycker så. Man är inte det minsta osäker lr otrygg för det. O jag tror faktiskt att de flesta män inte vill att deras söner springer omkring i klänning. Och en del tycker att det är ok.

Vem har sagt att pojkar ska ha klänning på sig här?
  • Tita Nic
    Deceree1 skrev 2016-04-10 19:00:35 följande:

Ja, och en del tycker helt annorlunda. Och? Förstår inte ens varför det här ens spelar roll. De flesta klär sina barn nuförtiden resp. köper barnvagnar ändå i neutrala färgar. 

Du vill inte att din pojke ska gå omkring i rosa klänningar. Ja, nu, knappast någon som kräver det av dig, eller hur? Varför så aggressiv?
  • lövet2

Jag har aldrig varit rädd för färger. Däremot har jag alltid velat klä mina småttingar i utpräglade pojk- eller flickfärger för att det ska synas lång väg vilket kön de tillhört. När de blivit större och valt sina kläder själva, så har de också valt färger själva. I slutänden har de ändå alla genomgått en svart period och kommit genom den som vuxna människor med egen smak.

• Alexi

En person eftersökte tofflor för barn i en viss storlek. Jag svarade att jag har ett par i den storleken, ett par lila. Fick till svar "åh nej, vad synd, jag glömde skriva att det är till en pojke"...

Svar på tråden Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?