Varför denna enorma rädsla för rosa/lila och andra färger på pojkar? Eller måste tjejer bara gå i rosa?
Jag säljer just nu mycket urvuxna barnkläder. Jag har på sistone haft två spekulanter som visat sig vara väldigt inställda på att deras barn enbart måste ha kläder som är tänkta för tjejer respektive killar.
Jag köper inte aktivt klänning och kjol till min son men färgerna måste väl få kunna tillhöra båda könen.
Jag har medvetet försökt köpa kläder i alla färger till min son, inkl rosa, röda, lila, gula. Även om jag inte lyckas alltid då jag som sagt inte inte köper klänningar och liknande. Men jag köper gärna en rosa skjorta till sonen, han har haft en lila overall osv. Och dottern har självklart kläder i blått, grönt, svart osv också.
En av spekulanterna såg en bild på en låda med barnkläder i en viss storlek. Det syntes mycket färger, men övervägande del mörkare som blått/grönt osv. Då avfärdade hon helt de kläderna som pojkkläder och det var inte aktuellt att titta på till den tvååriga flickan.
En annan var här och gick igenom kläder i en viss storlek och frågade på alla plagg som var i något ljusare färger om de var till en flicka eller pojke. Inklusive en grön pyjamas med djur på var frågan om det var till en flicka eller pojke. För tydligen kan man bara köpa rosa kläder med volanger till tjej och blåa och gröna kläder till pojkar.
Hur kan det vara så viktigt vilken avdelning man köpt plagget på? En grön pyjamas kan bara användas till tjej om den är köpt på flickavdelningen. Jag blir helt dyster...