• Alexi

Alla kan* amma!

Så otroligt bra skrivet av någon som verkligen kan amning!

sagogrynet.wordpress.com/2016/04/04/okunskapen-ar-ett-stort-samhallsproblem/

*(Alla som VILL amma har, med rätt hjälp och stöd, möjlighet att få det att fungera i en utsträckning som förhoppningsvis passar individen. Men det är inget som kommer automatiskt. Det fungerar sällan felfritt av sig själv helt utan förkunskaper eller stöd av omgivningen. Precis som när vi ska lära oss att läsa eller köra bil.)

• Svar på tråden Alla kan* amma!
  • sextiotalist
    kixan skrev 2016-04-09 10:24:04 följande:

Kan vi jämföra oss med USA då? Eller Storbritannien? Det finns studier som visar på hur betydelsefull amningen är i de länderna som väl ändå måste anses ha ungefär samma levnadsstandard som oss?

Och att ha friskare barn och på sikt minska risken för cancer och därmed spara rätt mycket pengar i sjukvårdskostnader, rör inte det oss i Sverige?

Det skulle vara den amerikanska medelklassen. Inte heller Storbritannien heller. Både USA och Storbritannien har annan matkultur och även andra faktorer. Japan däremot
  • Alexi

Har man inte konstaterat att risken är mindre för övervikt på samhällsnivå också för barn som ammas?

• kixan
    Alexi skrev 2016-04-09 10:54:38 följande:

Har man inte konstaterat att risken är mindre för övervikt på samhällsnivå också för barn som ammas?

Japp.
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • kixan
    sextiotalist skrev 2016-04-09 10:35:13 följande:
    Det skulle vara den amerikanska medelklassen. Inte heller Storbritannien heller. Både USA och Storbritannien har annan matkultur och även andra faktorer. Japan däremot
    Jamen dåså. Om du utgår ifrån att andelen barn som helammas i sex månader ökar med 10% och att de därefter fortsätter ammas upp till ett eller två års ålder, skulle sjukvårdskostnaderna i USA reduceras med 312 miljoner USD...
    Och som jag sagt tidigare, men inte har några siffror på (har inte läst hela studien själv), så tillkommer ju öven enorma kostnader för att framställa, förpacka och transportera ersättning, samt vatten, energi och rengöringsmedel som går åt varje dag i tillagningen.
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • sextiotalist
    kixan skrev 2016-04-10 09:05:20 följande:

Jamen dåså. Om du utgår ifrån att andelen barn som helammas i sex månader ökar med 10% och att de därefter fortsätter ammas upp till ett eller två års ålder, skulle sjukvårdskostnaderna i USA reduceras med 312 miljoner USD...

Och som jag sagt tidigare, men inte har några siffror på (har inte läst hela studien själv), så tillkommer ju öven enorma kostnader för att framställa, förpacka och transportera ersättning, samt vatten, energi och rengöringsmedel som går åt varje dag i tillagningen.

Hur ser det ut i Sverige.?

Alltså jag tycker att amning är ett förstahandsval. Men fortfarande inget samhällsproblem.

Visst går det åt resurser för att tillverka ersättningen, men det är på micronivå i Sverige. Vi bor inte i Californien med extrem vattenbrist.
  • Alexi

En grej med ersättning är ju också att det ofta är de med minst pengar bland föräldrar (yngre, utan fasta inkomster) som är de som lägger pengar på ersättning, flaskor mm. Vilket ju är jättesynd när det finns gratis mat för bebisen första halvåret.

• Speakers Corner

Nu är det typ tusen år sen jag ammade, så saker och ting har säkert ändrat sig massor och jag tänker inte gå in i nån djup diskussion om amningen mer än att säga att det måste vara en balans mellan att uppmuntra till amning som är det bästa för barnet och att inte skuldbelägga dom som det inte funkar för.
    I Kina har man problem åt andra hållet, där uppmuntras mammorna redan på bb att inte amma, för då får deras barn svälta.
    Det har medfört att så få mammor ammar att där har det blivit ett samhällsproblem som WHO är oroliga för.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6398892

• Speakers Corner
    Speakers Corner skrev 2016-04-10 10:46:51 följande:

Nu är det typ tusen år sen jag ammade, så saker och ting har säkert ändrat sig massor och jag tänker inte gå in i nån djup diskussion om amningen mer än att säga att det måste vara en balans mellan att uppmuntra till amning som är det bästa för barnet och att inte skuldbelägga dom som det inte funkar för.
    I Kina har man problem åt andra hållet, där uppmuntras mammorna redan på bb att inte amma, för då får deras barn svälta.
    Det har medfört att så få mammor ammar att där har det blivit ett samhällsproblem som WHO är oroliga för.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6398892

Fasen länken funkar inte, men googla amning, kina, så bör den ligga som tredje uppifrån. 
  • Ranukulus
    Bondförnuft skrev 2016-04-08 15:39:43 följande:

Man kan ju fundera över vad som gått fel i utvecklingen, när människan är det enda djur som har fått bekymmer med att ge sina barn den första naturliga födan, och måste ta till konstgjorda metoder.

Det är vi inte. Djurungar dör i mängder (av olika skäl). Det är därför de får så stora kullar. Varför finns det flasklamm tror du?
  • Ranukulus
    Alexi skrev 2016-04-09 10:54:38 följande:

Alexi skrev 2016-04-10 10:38:28 följande:

En grej med ersättning är ju också att det ofta är de med minst pengar bland föräldrar (yngre, utan fasta inkomster) som är de som lägger pengar på ersättning, flaskor mm. Vilket ju är jättesynd när det finns gratis mat för bebisen första halvåret.

Om det här stämmer tror jag snarare att det är den låga utbildningsnivån som är orsak till övervikten och fetman, inte bristen på amning. Sambandet mellan låg utbildning och övervikt är ju oomstridd.
  • Sommar15

Valet att amma eller inte amma sker ju extremt sällan pga okunskap. Snarare skulle jag säga att icke-ammande mammor är de mest pålästa.

• Alexi
    Sommar15 skrev 2016-04-10 11:21:52 följande:
    Valet att amma eller inte amma sker ju extremt sällan pga okunskap. Snarare skulle jag säga att icke-ammande mammor är de mest pålästa.
    Fast jag tror att de som aktivt väljer före förlossningen att inte amma är rätt få. Däremot är det en stor mängd kvinnor som försöker amma men ger upp väldigt snabbt (av någon av orsakerna i artikeln). Och säger att de inte kunde.  
  • Sommar15
    Alexi skrev 2016-04-10 16:19:31 följande:

Fast jag tror att de som aktivt väljer före förlossningen att inte amma är rätt få. Däremot är det en stor mängd kvinnor som försöker amma men ger upp väldigt snabbt (av någon av orsakerna i artikeln). Och säger att de inte kunde.  

Jag syftade inte på de få som väljer att inte amma redan innan barnet är fött, utan de som väljer att "sluta kämpa" efter att ha försökt ett tag.
Svar på tråden Alla kan* amma!