• Blicka

potträning i sommar

Har en treåring som vi hoppas ska kunna bli blöjfri i sommar. Till veckan kör vi igång - vi hoppas på en blöjfri höst! Fler som tänker potträna i sommar?

• Svar på tråden potträning i sommar
  • mammalovis
    Hannaliv skrev 2016-06-29 09:03:17 följande:
    Perfekta åldern att börja, enligt barnpsykologer, är 18 mån- 24 månader. Tyvärr väntar många i Sverige på någon magisk dag när barnet ska be om att få börja gå på toa och ta bort blöjan?? Ursäkta men haha varför skulle ett litet barn vilja det? För dem är blöjan helt naturlig då den varit på dygnet runt sedan de föddes. En 3-åring är mycket mer benägen att vägra än en 1,5-2åring. Mognad finns där för kiss och bajsmedvetenhet vid 1,5, det gäller bara att vara uppmärksam (och inte ta det mitt i trotsen då). Det är oftast de som väntar in barnet som får handskas med bajsvägrare o.s.v...
    Tja, om mognaden infaller först vid 1,5 år och första trotsen dessförinnan, hur tänkte de lösa ekvationen då? Pottan har rent fysiskt funnits i badrummet sedan andra tösen föddes och intresset har funnits i perioder. Sedan har det blivit totalt bakslag av just bajs/diarré i pottan och då får man vänta in att det vänder och att hon inte fullständigt vägrar. 

Att börja vid 12 månader var stört omöjligt då hon hade clostridium och bajsade 5-6 lösa blöjor om dagen, så vi hade skitjobb bokstavligt så det räckte ändå. Vi hade till och med tillfällen då det rann ut ur blöjan när hon satt i matstolen, så att hon skulle gå näck fanns inte på kartan, men med ett normalt barn utan förstoppning fungerar det säkert bättre.

För att klara uppmärksamheten krävs väl att barnet tillbringar tiden med föräldern och inte har börjat på förskola.  Jag har mött flera föräldrar som berättat hur duktiga deras barn varit hemma och förväntat sig att det är lika enkelt på förskolan, men fått bakslag då andra intryck lockar mer där.
  • Hannaliv
    Knyttan skrev 2016-06-29 17:22:52 följande:

Vi började med att introducera pottan vid 18 månaders ålder. Prövat det mesta. Träningsbyxor, mutor etc. Vår son har i perioder gått på pottan frivilligt men har även haft perioder då han helt hysteriskt just vägrat att sätta sig där. Jag tror helt enkelt inte att det är en bra potträningsmetod att tvinga ett skrikande barn att sitta på pottan mot sin vilja. Likaså har vi i flera omgångar gett upp träningsbyxor/ kalsonger eftersom han bara obrytt kissat ner sig. Det är inte förrän nu när han är över tre som det egentligen varit några framsteg. Vi har _verkligen inte_ väntat på "någon magisk dag" när han själv ska be om att få bli blöjfri, tvärt om tror jag min son av bekvämlighetsskäl skulle vara kapabel att använda blöja upp i skolåldern av vad han visat av motivation hittills. Däremot betackar jag mig för förnumnstiga kommentarer om att det minnsann ska vara si och så. Vissa barn går tydligen att potträna på två dar (antar att Hannaliv haft den sorten eller inte har barn alls) för andra är det inte alls så...

• Hannaliv
    Knyttan skrev 2016-06-29 17:22:52 följande:

Vi började med att introducera pottan vid 18 månaders ålder. Prövat det mesta. Träningsbyxor, mutor etc. Vår son har i perioder gått på pottan frivilligt men har även haft perioder då han helt hysteriskt just vägrat att sätta sig där. Jag tror helt enkelt inte att det är en bra potträningsmetod att tvinga ett skrikande barn att sitta på pottan mot sin vilja. Likaså har vi i flera omgångar gett upp träningsbyxor/ kalsonger eftersom han bara obrytt kissat ner sig. Det är inte förrän nu när han är över tre som det egentligen varit några framsteg. Vi har _verkligen inte_ väntat på "någon magisk dag" när han själv ska be om att få bli blöjfri, tvärt om tror jag min son av bekvämlighetsskäl skulle vara kapabel att använda blöja upp i skolåldern av vad han visat av motivation hittills. Däremot betackar jag mig för förnumnstiga kommentarer om att det minnsann ska vara si och så. Vissa barn går tydligen att potträna på två dar (antar att Hannaliv haft den sorten eller inte har barn alls) för andra är det inte alls så...

Min kommentar riktade sig uppenbarligen inte till de som gjort som ni har gjort. Det verkar som ni gjort vad ni kunnat så all heder till er. Klart det finns barn som inte bryr sig eller av andra skäl blir blöjfria sent dock är de inte så många. Allteftersom att blöjor blivit lättare för föräldrar att hantera (håller många timmar m.m) så blir barn blöjfria allt senare. Har inte statistik i huvudet men har för mig genomsnittliga åldern för blöjfrihet gått från 1,5-3 år på några årtionden. Har barnen blivit senare i utvecklingen eller är det föräldrarna som tar tag i det senare? Vad tror du?

Nej det var inte enkelt att ta blöjan från sonen när han just fyllt 2. Han älskade blöja och hade aldrig intresserat sig för pottan men vi kände att det var läge. Det var några veckor av att påminna om att gå och kissa/bajsa. Det blev många klädbyten vissa dagar men efter ett tag började han själv säga till och det blev bättre och bättre. Sen hade han några kissiga byxor i månaden tills han var drygt 3 men vi gjorde aldrig någon grej av det eller skällde utan han fick höra att sånt händer och nästa gång du leker så gå på toa direkt om du blir nödig. Kan säga att jag hellre tar några kissiga byxor i månaden än hålla på med äckliga blöjor och tvätta bort inkletat bajs från rumpan varje dag ?

Lycka till med potträningen framöver!
  • mickisen

Vi ska också börja med pottträning nu under semestern för vår 2 1/2 åring. Hon är en bestämd ung dam och det är bara att göra som hon säger, så ibland går det att sätta henne på pottan men oftast inte. Tänkte att det kunde vara en fördel nu när det är varmt att gå utan blöja, men det gillar hon inte alls. På morgonen går det oftast att sätta henne på potta/toaletten, men då har hon oftast kissat i blöjan redan. Men visst, vi har kört lite halvhjärtat i en vecka, så kanske inte ska ha alltför höga förhoppningar redan :)

• SweetJune

Vär tvååring blev blöjfri nu i sommar och går själv till "stora pottan" dvs vanliga toalettstolen eller så kissar han ute. Vi hade honom naken mkt och visade hur vi gör. Med bajs har det varit lite svårare och han håller sig..sen säger han oroligt att han inte vill bajsa och då vet vi att bajs är på väg och sitter bredvid honom och berättar historier mm så bajsar han.

• Blicka
    SweetJune skrev 2016-07-15 20:23:27 följande:

Vär tvååring blev blöjfri nu i sommar och går själv till "stora pottan" dvs vanliga toalettstolen eller så kissar han ute. Vi hade honom naken mkt och visade hur vi gör. Med bajs har det varit lite svårare och han håller sig..sen säger han oroligt att han inte vill bajsa och då vet vi att bajs är på väg och sitter bredvid honom och berättar historier mm så bajsar han.

Vi kör bara blöjfritt nu dagtid men bajs kan vara svårt även här. Ibland hinner vi inte o det tycker han är så jobbigt :( inte lätt.
  • mickisen

Hur går det för alla som försöker få sina barn blöjfria? Vår dotter har gått på pottan en gång självmant, jag tog av blöjan och frågade på morgonen men hon sa nej, några minuter senare ropar hon att hon sitter på pottan och kissar :). Men det var en engångsföreteelse. Ibland sätter hon sig på pottan/toaletten, men oftast vägrar hon och hon blir arg när hon inte får ha blöjan. Antar att det är en vanesak som vi måste bryta.

tips hur man underlättar detta tas gärna emot :)

• Blicka
    mickisen skrev 2016-07-27 07:58:59 följande:

Hur går det för alla som försöker få sina barn blöjfria? Vår dotter har gått på pottan en gång självmant, jag tog av blöjan och frågade på morgonen men hon sa nej, några minuter senare ropar hon att hon sitter på pottan och kissar :). Men det var en engångsföreteelse. Ibland sätter hon sig på pottan/toaletten, men oftast vägrar hon och hon blir arg när hon inte får ha blöjan. Antar att det är en vanesak som vi måste bryta.

tips hur man underlättar detta tas gärna emot :)

För oss gick det jättebra! Tog bort blöjan o hade en lugn första vecka hemma utan större utflykter. Innan veckan var slut hade han fattat galoppen. Nu är nattblöjorna torra så gott som varje morgon så den ska vi ta bort när vi kommer från semestern tror jag.
  • Oscarsmamma84

Det går inget bra med o potträna här. Han kan men vill inte o jag blir så frustrerad på honom. Vissa dagar går det jätte bra o gå på pottan andra dagar vägrar han släppa blöjan

• nnnnnnnn

Oftast mycket bra. Ibland när hon sover länge kommer det i sängen, men annars hinner hon till pottan på morgonen.
    På dagarna är det någon enstaka olycka, vissa dagar 2-3 st men de flesta dagar inga alls.

Som jag skrivit tidigare mutar/mutade vi henne med en godisbit varje dag som hon bajsar i pottan och 1 klistermärke som sätts upp på ett papper när hon kissar eller bajsar en andra gång. Så max 1 godisbit per dag och en hel del klistermärken.
    Nu har hon dock börjat glömma av det och bara springer iväg och gör annat, så det blir inte varje dag som det blir en pott-godis och klistermärkena har tappat sin lockelse. Vi gör inget stort av det heller, det är bättre att det fasas ut och glöms bort.

• Blicka

Andra natten med kiss i sängen. :( Har verkligen varit torra blöjor i tre veckors tid på semestern på morgonen o även vaknat på natten för att kissa så tog bort nattblöjorna för en vecka sen snart. Jag hoppas det var rena tillfälligheter med olyckorna nu typ för mkt att dricka men kan inte låta bli att fundera om att vi lägger tidigare har ngt med saken att göra? Tidigare i sommar har vi lagt ngn timme senare men totalt sett har han sovit lika många timmar som nu så bör ju inte vara det. Nåja. Inte värre än att tvätta o så får jag vara vaken en stund eftersom jag inte kan somna om nu...jag hoppas på bättre lycka nästa natt.,

Hur går det för er andra på dag o natt?

• mammalovis

Vår lilla höna går på toan när hon vill. Oftast vill hon gå när vi byter blöja och som regel kommer det kiss eller bajs. Hon får två klistermärken varje gång, ett för att hon satt sig och ett för att det kom något. Däremot har vi haft fler olyckor med att hon dragit i blöjan och hon har kissat så byxorna blir blöta, så inga trosor här. Tyvärr försvann ju sommaren så fort, så nu är det för kallt att testa. Denna vecka har hon fått 17 klistermärken, ev är sambon snål och tycker det räcker med ett större ... Det kommer väl att hon klarar vara utan blöja. Nattblöjan finns inte en chans i världen att ta bort då de är överfulla, då hon tassar upp och sätter sig vid teven, så det är bara sambon som har koll.

• ACJ
    Blicka skrev 2016-08-13 03:03:53 följande:

Andra natten med kiss i sängen. :( Har verkligen varit torra blöjor i tre veckors tid på semestern på morgonen o även vaknat på natten för att kissa så tog bort nattblöjorna för en vecka sen snart. Jag hoppas det var rena tillfälligheter med olyckorna nu typ för mkt att dricka men kan inte låta bli att fundera om att vi lägger tidigare har ngt med saken att göra? Tidigare i sommar har vi lagt ngn timme senare men totalt sett har han sovit lika många timmar som nu så bör ju inte vara det. Nåja. Inte värre än att tvätta o så får jag vara vaken en stund eftersom jag inte kan somna om nu...jag hoppas på bättre lycka nästa natt.,

Hur går det för er andra på dag o natt?

Vi tog nyligen bort nattblöjan, och efter 5 nätter med olyckor eller många uppvak för toabesök så sov hon 4 nätter där sängen var torr på morgonen. Wow! tänkte vi. Men så i natt kissade hon två gånger, utan att ens vakna självmant. :( Inget förändrat i rutiner eller vätskeintag, så jag hoppas det bara var ett tillfälligt bakslag. Hon är 23 månader och torr på dagen sen 6 veckor.
  • Blicka
    ACJ skrev 2016-08-14 10:18:51 följande:
    Vi tog nyligen bort nattblöjan, och efter 5 nätter med olyckor eller många uppvak för toabesök så sov hon 4 nätter där sängen var torr på morgonen. Wow! tänkte vi. Men så i natt kissade hon två gånger, utan att ens vakna självmant. :( Inget förändrat i rutiner eller vätskeintag, så jag hoppas det bara var ett tillfälligt bakslag. Hon är 23 månader och torr på dagen sen 6 veckor.
    Håller tummar för kort bakslag. Vi hade torr natt denna natt iaf så jag hoppas det fortsätter så.
Svar på tråden potträning i sommar