• Anonym (Jennifer)

Sluta med Tramadol: tips

Hej!

Jag har tagit Tradolan (tramadol) i drygt ett år. I början för en skada, men sen fortsatte jag pga de positiva mentala effekter de ger mig. Har blivit beroende och har fått öka dosen då och då för att få samma effekt. Jag tar nu 3-400 mg/dag.

På tisdag börjar jag trappa ner. Ska bli av med detta beroende. Tänker mig en ganska snabb nedtrappning om möjligt. Har inte möjlighet att sluta direkt eftersom jag har ansvar för barn och måste må hyfsat för att kunna ta hand om dem.

Det jag i denna tråd vill be om är tips. Vad kan minska abstinensen och göra det lite lättare för mig?

Och: Jag tänker inte be om att inte få en del oförskämda kommentarer och pekpinnar. För jag vet att de kommer ändå: det har jag sett i andra trådar här på FL när vissa stackars TS blivit helt påhoppade. Men bring it on.

Till alla ni som är trevliga: ni anar inte vad jag uppskattar hjälp! Om det är någon som har frågor eller själva vill göra samma sak och få pepp så ställer jag gärna upp.

• Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (tips) skrev 2017-02-10 21:24:50 följande:

Både jag och nej, Citadon eller Kodein som det även heter är en "riktig" opiat dvs att framställs direkt från Opiumvallmon, medans tramadol är kemiskt framställd. 
    Ruset på Opiater har många gemensama drag och du blir oftast lugn och känner eufori. Pupillerna blir små. 
    Citadon är starkare per mg och ger ett starkare rus. Du kan aldrig se på någon att dom tar tramadol, pupilerna är mindre än vanligt men inget en vanlig människa reagerar på. 

Citadon däremot kan påverka pupiller mer märkbart och ruset är mer kroppsligt. 
    Bästa sättet att beskriva det är att du känner dig extremt bekväm i ditt eget skinn. 

Anonym (Citodon) skrev 2017-02-11 12:15:03 följande:
    Det är mycket lättare att sluta med citodon än tramadol, utsättningssymtomen är mycket värre.
    Konstigt nog verkar läkare inte hunnit fatta det än.

Jag äter citodon på grund av kronisk värk efter en skada.
    Direkt efter skadan fick jag tramadol, jag tyckte inte de hjälpte utan fick citodon i stället.

Det kanske inte är en semester att sluta med citodon, men mycket, mycket värre abstinens från tramadol.

Så ts det är tufft av dig att kunnat sluta med dem smile1.gif
    Tack för svar, jag är allmänt intresserad av farmakologi, man får ju inte samma uppfattning eller förståelse genom att läsa på fass, en släkting hade Citodon ett tag och hon blev väldigt trött och "borta". Det var en kur så hon fick väl inte abstinens när kuren tog slut.
  • Anonym (tips)

Japp det är väldigt spännande och FASS är tyvärr väldigt partiska och skriver endast om den medicinska effekterna vilket inte alls hjälper personer som redan missbrukar. 
    Blir mest en massa pekande fingrar mot missbrukare när det ofta är läkarna själva som öppnade porten genom att skriva ut några kartonger tram utan att följa upp med patienten. 
    Bästa är även att läkare kan få provison från läkemedelsföretagen beroende på hur mycket av deras läkemedel dom kan pusha till oss.
    Många av dessa läkemedel finns ju att köpa generics för typ halva priset men dom väljer endå att skriva ut astra zeneca ( i wonder why;)). 

När läkare tjänar pengar på att göra människor till knarkare och sen samtidigt sitter och dömer och klagar på att dessa människor kostar staten pengar. 

• klyban
    Anonym (tips) skrev 2017-02-12 13:51:50 följande:

Japp det är väldigt spännande och FASS är tyvärr väldigt partiska och skriver endast om den medicinska effekterna vilket inte alls hjälper personer som redan missbrukar. 
    Blir mest en massa pekande fingrar mot missbrukare när det ofta är läkarna själva som öppnade porten genom att skriva ut några kartonger tram utan att följa upp med patienten. 
    Bästa är även att läkare kan få provison från läkemedelsföretagen beroende på hur mycket av deras läkemedel dom kan pusha till oss.
    Många av dessa läkemedel finns ju att köpa generics för typ halva priset men dom väljer endå att skriva ut astra zeneca ( i wonder why;)). 

När läkare tjänar pengar på att göra människor till knarkare och sen samtidigt sitter och dömer och klagar på att dessa människor kostar staten pengar. 

För de bryr sig inte om vad medicinen kostar, utan för det sköter man på apoteket.

Vadå knarkare?
    Vill du stigmatisera de som fastnar i ett beroende alternativ missbruk, och till vilken nytta då?

Läkare tjänar inga pengar på att göra folk till missbrukare, utan det är patienter som har långvariga smärtproblematik som fixar detta.

• Anonym (tips)
    klyban skrev 2017-02-12 15:22:51 följande:

För de bryr sig inte om vad medicinen kostar, utan för det sköter man på apoteket.

Vadå knarkare?
    Vill du stigmatisera de som fastnar i ett beroende alternativ missbruk, och till vilken nytta då?

Läkare tjänar inga pengar på att göra folk till missbrukare, utan det är patienter som har långvariga smärtproblematik som fixar detta.

Det står vilket märke dock. sen kan du be om ett annat på apoteket om dom är snälla. 

Hur kan du läsa min text och tro att jag vill stigmatisera de som fastnar i missbruk, läste du ens?  Tror du behöver ta en reality check och läsa lite om detta. Läkemedels industrin är den som går överlägset bäst, det går aldrig dåligt. 
    Fatta att ha en hel clientel som är beroende av din produkt. 
    Läkare är inte några riddare, detta har pågått i massa år. 

• klyban
    Anonym (tips) skrev 2017-02-12 18:01:47 följande:

Det står vilket märke dock. sen kan du be om ett annat på apoteket om dom är snälla. 

Hur kan du läsa min text och tro att jag vill stigmatisera de som fastnar i missbruk, läste du ens?  Tror du behöver ta en reality check och läsa lite om detta. Läkemedels industrin är den som går överlägset bäst, det går aldrig dåligt. 
    Fatta att ha en hel clientel som är beroende av din produkt. 
    Läkare är inte några riddare, detta har pågått i massa år. 

Har inte varit på apoteket på många år utan att de frågat om jag ska ha ett billigare alternativ.

Att säga ordet knarkare har inget annat än att stigmatisera att göra i daxläget.
  • Anonym (tips)

Uppenbarligen inte sen dom slutade med monopolet 2009. 
    Men snälla, du kan se att jag använder både missbrukare och knarkare. 
    Ordet knarkare är folkmun och det är inget att haka upp sig på SJW. 

• klyban
    Anonym (tips) skrev 2017-02-13 21:00:37 följande:
    Uppenbarligen inte sen dom slutade med monopolet 2009. 
    Men snälla, du kan se att jag använder både missbrukare och knarkare. 
    Ordet knarkare är folkmun och det är inget att haka upp sig på SJW. 

Får alltid frågan om jag ska ta den billigaste medicinen, och verkar vara samma i andra kretsar.

Knarkare använder man bara om man vill stigmatisera, så frågan är varför du tycker det är bra och använder det.

• Anonym (tips)

Jag är knarkare även om jag varit nykter i 5 år nu, att kalla det något annat än va det är visar bara att du inte har upplevt det själv. 

När någon vill ge mig sympati och ändra namn för att det kan såra känner jag mig bara som ett offer.

• klyban
    Anonym (tips) skrev 2017-02-17 20:58:19 följande:

Jag är knarkare även om jag varit nykter i 5 år nu, att kalla det något annat än va det är visar bara att du inte har upplevt det själv. 

När någon vill ge mig sympati och ändra namn för att det kan såra känner jag mig bara som ett offer.

Nu är man ingen knarkare för man haft hjärnoperationer och fått tramadol för smärta under en längre tid.
    Som samtligt gjort en beroende.
    Idag tror jag att hon slutat med tramadol helt och AT är mer eller mindre borta.

• HippHipp
    klyban skrev 2017-02-17 21:02:17 följande:

Nu är man ingen knarkare för man haft hjärnoperationer och fått tramadol för smärta under en längre tid.

Som samtligt gjort en beroende.

Idag tror jag att hon slutat med tramadol helt och AT är mer eller mindre borta.

Det stämmer- hur lång tid har det gått nu? Närmare 3 veckor tror jag. Tack för all pepp, Klyban.

Har hållet mig borta från Familjeliv ett tag- stötte på en pefodil här (en helt annan historia- ska göra ett inlägg om det snart) och blev så chockad att jag bara loggade ur (efter att ha anmält).
  • klyban
    HippHipp skrev 2017-02-23 18:38:34 följande:
    Det stämmer- hur lång tid har det gått nu? Närmare 3 veckor tror jag. Tack för all pepp, Klyban.
    Har hållet mig borta från Familjeliv ett tag- stötte på en pefodil här (en helt annan historia- ska göra ett inlägg om det snart) och blev så chockad att jag bara loggade ur (efter att ha anmält).

Diskutera inte med pedofiler, de går aldrig vinna över ändå.
    Då de bara levererar färdiga svar, och de har typ en miljon såna på lager.
    Så enda som kommer ske är att du blir arg, och jag tycker man kan ha roligare saker för sig än bli arg.

Kanske baka pannkakor till barnen Flört
    För det tänker jag göra nu.

• klyban
    HippHipp skrev 2017-02-23 18:38:34 följande:

Jo, det skulle jag fråga också, när gick den sista AT ur?
    Då att man återgått till vara helt "normal".

Sen finns det många sätt och sluta med dessa mediciner, mer än ren abstinens.
    Dock får man söka sig till andra ställen då för sådan information, för här blir du halshuggen om man ens börjar förklara.

• HippHipp
    klyban skrev 2017-02-23 19:16:15 följande:

Dock får man söka sig till andra ställen då för sådan information, för här blir du halshuggen om man ens börjar förklara.

Jag skulle säga att det nog gick snabbt för mig. 7 dagar innan jag kände absolut ingenting av AT. Däremot saknar jag fortfarande känslan. I synnerhet på kvällarna. Får kämpa för att vara samma glada och 'driftiga' Jennifer.

Har många gånger tänkt att 'bara ikväll'. Gick förbi ett apotek och fastän jag har ett stort lager hemma gick jag in med mitt recept. När jag lämnade fram det sade han 'hur många paket vill du ha?'. Enl receptet 1 paket (60). 4 st drog jag till med. Och fick- samt receptet ner i påsen...

Livsfarligt land att bo i om man har dålig självkontroll. Vet inte ens varför jag gick in. Men. Har inte tagit någon.

Istället har jag vid 2 tillfällen tagit en medicin som börjar på L som är receptbelagd i Sverige men inte verkar vara här. Den har hjälpt mig sova- har fått sömnproblem efter utfasningen av tradolanet.

Denna medicin som jag nu läst på om verkar vara jättebra att använda vid utfasning av Tradolan. Synd att jag inte visste det då.

Jag brottas väldigt mycket med tankar på om jag ändå inte borde ta Tradolan just för att det gör underverk med mitt humör. Det känns inte som en drog- det känns som att jag blir mig själv när jag tar dem.

Men är för rädd för beroenden (alla- har inte ens provat en cigarett någonsin).

Men livet känns lite plattare nu helt enkelt.
  • HippHipp

Jag skulle säga att det nog gick snabbt för mig. 7 dagar innan jag kände absolut ingenting av AT. Däremot saknar jag fortfarande känslan. I synnerhet på kvällarna. Får kämpa för att vara samma glada och 'driftiga' Jennifer.

Har många gånger tänkt att 'bara ikväll'. Gick förbi ett apotek och fastän jag har ett stort lager hemma gick jag in med mitt recept. När jag lämnade fram det sade han 'hur många paket vill du ha?'. Enl receptet 1 paket (60). 4 st drog jag till med. Och fick- samt receptet ner i påsen...

Livsfarligt land att bo i om man har dålig självkontroll. Vet inte ens varför jag gick in. Men. Har inte tagit någon.

Istället har jag vid 2 tillfällen tagit en medicin som börjar på L som är receptbelagd i Sverige men inte verkar vara här. Den har hjälpt mig sova- har fått sömnproblem efter utfasningen av tradolanet.

Denna medicin som jag nu läst på om verkar vara jättebra att använda vid utfasning av Tradolan. Synd att jag inte visste det då.

Jag brottas väldigt mycket med tankar på om jag ändå inte borde ta Tradolan just för att det gör underverk med mitt humör. Det känns inte som en drog- det känns som att jag blir mig själv när jag tar dem.

• HippHipp

• Tillhjälpen

Hej

Jag hade samma problem med tramadol beroendet med de hjälpte mig bra när jag hade smärtorna.

När jag bestämde mig att sluta gjorde följande som hjälpte mig till slut :(

1 minskade från 300 mg till 250mg varje vecka.

När det blev 150= 50x3 då började jag ta 50 på morgonen och 50 på kvällen under en månad.

Men testade banta ner ytterligare utan resultat :(

Då tog jag faktiskt en kväll marjoana och blev väldigt mycket hög eftersom hade aldrig tagit de innan.

Dagen efter kroppen ville inte ha något mera tramadol.

Men dagen där på tog jag en enda tabblett under en vecka sedan var det dags igen för marjoana och samma där mycket hög men sedan dess har jag inte tagit något mera tramadol eller marjoana.....

Se till att du har lugnare miljö runt om kring dig samt gå bara gå när du känner för suget....

Lycka till

• klyban
    Tillhjälpen skrev 2018-01-10 18:57:37 följande:
    Hej
    Jag hade samma problem med tramadol beroendet med de hjälpte mig bra när jag hade smärtorna.
    När jag bestämde mig att sluta gjorde följande som hjälpte mig till slut :(
    1 minskade från 300 mg till 250mg varje vecka.
    När det blev 150= 50x3 då började jag ta 50 på morgonen och 50 på kvällen under en månad.
    Men testade banta ner ytterligare utan resultat :(
    Då tog jag faktiskt en kväll marjoana och blev väldigt mycket hög eftersom hade aldrig tagit de innan.
    Dagen efter kroppen ville inte ha något mera tramadol.
    Men dagen där på tog jag en enda tabblett under en vecka sedan var det dags igen för marjoana och samma där mycket hög men sedan dess har jag inte tagit något mera tramadol eller marjoana.....
    Se till att du har lugnare miljö runt om kring dig samt gå bara gå när du känner för suget....
    Lycka till
    Antar du menar marijuana, vet en del använder cannabis för sluta med alkohol eller droger som ger kemisktberoende.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Sluta med Tramadol: tips