Rippan13 skrev 2017-03-30 10:33:54 följande:
Om man tar det du skriver här så kan det mycket väl va du själv som är överkänslig och tolkar in att du blivit "mobbad". Att ha ett jobb kan inte heller funka speciellt bra för dig eftersom där om något så tillbringar du mycket tid med olika människor, vilka man har olika syn på. För som sagt så gillar man inte alla, men jag har i alla fall förmågan att ändå kunna göra det bästa av det hela utan att ha behovet att bära mig illa åt mot dem eller utesluta dem.
Det gläder mig att höra att du klarar av att bete dig bra mot människor. Det brukar inte låta så i dina inlägg om just din man barn från tidigare. Det brukar istället låta på dina inlägg som att du just burit dig illa åt mot dem och inte alls gjor det bästa av situationen utifrån deras behov.
Det är också fallet med min pappas fru. Hon är mycket trevlig och tillmötesgående mot många människor. Men hon tål inte att min pappa hade barn sedan innan hon tål inte att han hade ett liv med en annan kvinna innan han träffade henne. Hon räknar inte med mig som familj och har gjort det mycket klart för mig. Jag får däremot inte exkludera henne på något sätt.
Hennes behandling av mig har satt djupa spår hos mig, ffa min självkänsla har blivit stukad av att bli exkluderad från min egen familj dvs från min pappa. Att bli bortvald, bortglömd, ej räknad med. Att ses som en påtvingad, oönskad, oälskad person som egentligen inte hör till familjen.
Överkänslig? Ja kanske det, men det är ju just det som är två sidor av saken. Och hur ofta är en mobbare medveten om att den mobbar? Och det är klart att det är en gradfråga. Är det mobbing att det inte finns ett enda foto av mig och mina barn i min pappas hem? Är det mobbing att jag inte blivit bjuden till jul en enda gång sen jag flyttade hemifrån? Är det mobbing att de ofta glömmer bort när jag och mina barn fyller år? Är det mobbing när jag under de två årliga middagarna får höra om allt trevligt de gör med hennes barn och barnbarn?
Jag har i dagsläget inga större problem med vare sig jobb eller andra människor, tvärtom lever jag ett ganska framgångsrikt liv med familj och jobb, vänner och släkt och är på det stora hela rätt lycklig. Faktiskt så är jag en ganska omtyckt person överallt i mitt liv, utom i min pappas hem, av min pappas fru.
Min pappas fru är inget jätteproblem heller för mig, det är otrevligt när vi ses, absolut. Hon har slagit en stor kil i relationen mellan mig och min pappa, ja absolut. Och jag skulle önska att jag träffade pappa mer än 2 ggr per år när jag blir hembjuden till dem på en stel middag. Jag önskar att jag kunde ha den relationen jag hade med min pappa innan hans fru kom in i bilden. Jag önskar att mina barn fick ha honom som morfar, i dagsläget är han endast engagerad i hennes barn och barnbarn eftersom det är hon som styr vad de gör med sin tid och sina åtaganden. Jag har tvingats ut i periferin och har varit det så länge hon har funnits i min pappas liv.
Ska tilläggas att jag har en styvpappa också. Han och jag har en helt annan relation, vi gillar varann, vi har en egen relation och han har aldrig någonsin behandlat mig illa. Jag umgås ibland ensam med min mamma, ibland ensam med honom, tillsammans har vi trevligt. Han har alltid sett mig som en självklar, välkommen, älskad del av familjen.
Men det jag funderar över egentligen är varför dessa styvmammor som hatar sina partners barn så när de växer upp sen fortsätter att träffa dem när de är vuxna och inte bara överlåter umgänget till partnern. Det är vad jag undrar över. Och det har du fortfarande inte svarat på.
Anledningen till att du inte fått svar på din fråga är att du inte ser gråskalan. Du skriver om de som hatar sin partners barn, jag kan intesvara för dem då jag inte hatar hans barn.
Vi hade en vuxen relation till varann redan från början, och konstaterat att vi inte har något gemensamt och utan maken så skulle vi aldrig umgås.
Sen undrar jag över att du tycker förälder och barn ska va ensamtid med varann. Gäller det bara när partnern inte vill lämna sitt hem?
Jag sysslade mycket med min hobby när de var på umgänge, för jag pallade helt enkelt intemed att umgås flera dagar i sträck utan uppehåll, för det hade mycket väl kunnat innebära att vi blivit ovänner, vilket jag inte velat utsätta maken för. Det innebar att de fick ensamtid med sin förälder. Vilket du förespråkar?
Att de oftast bjuder hennes barn är inte speciellt konstigt då de troligen tillhör generationen där kvinnan lagar mat och fixar för gäster. Hade din pappa själv tagit insiativet att bjuda och gjort det praktiska arbetet, så hade det troligen sett annorlunda ut.