• Anonym (Anonym)

Ångest över bonus

Hjälp! Ni som av olika anledningar inte kommer överens med/ tycker om era bonusar- vad gör ni för att uthärda tiden ni har dom? Vi har bonus varannan vecka, och den veckan har jag ångest, är stressad och känner mig lättretlig. Vet inte hur jag ska göra för att komma ur detta? Orättvist och fel emot hela familjen, men jag vantrivs verkligen med livet när bonus är här.. hjälp mig snälla!

• Svar på tråden Ångest över bonus
  • Ess
    Rippan skrev 2017-03-27 09:09:29 följande:

Den stora skillnaden är att pappas fru slipper mig när hon inte har lust att vi ses, men jag slipper aldrig henne.

Hon kan ju lugnt utesluta mig från sitt födelsedagsfirande och bara fira med sina barn och sin släkt. Men om jag vill bjuda min  far kommer hon med på köpet vare sig jag vill eller inte. Och det gäller ju alla situationer där jag vill träffa min pappa.

Jag tycker inte att det borde behöva vara så, min pappa skulle gott kunna komma utan henne vid vissa tillfällen, men det tillåter hon inte. Hon är där och kontrollerar vår relation, alltid.

För mig är hon bara en plågsam påminnelse om hur hon förpestade min uppväxt - tänk scenariot att behöva umgås med sin mobbare. Mobbaren kanske inte tycker att det är så jobbigt, men den mobbade kommer att uppleva det hela så plågsamt att den hellre avstår.

Fast om jag inte ställer upp och kommer vid de tillfällen när jag bjuds in till pappa och frugan, så får jag skit för det. Hur jag än gör känna jag aldrig göra rätt.

Och Ess, jag tror aldrig du kommer att förstå. Du ger tydligt intryck här på FL att vara en person som har mycket svårt att se andra människors behov, du ser bara dina egna. Du verkar inte förstå att alla människor har känslor och behov, inte bara du. Du verkar också ha svårt att förstå att samma situation kan uppfattas olika av dem som deltar i den. 

En middag med dig och din man och hans barn kanske är helt okej för dig, men samma middag kan vara helt outhärdlig för bonusbarnen som har helt andra upplevelser i bagaget.

Det är väl knappast onormalt att i ett par umgås med människor på egen hand? Tex sin syster, egna vänner, arbetskamrater. Så gör de flesta som lever i par, man umgås ibland i par och ibland var för sig. 

Så ni bonusmorsor som ägnat styvbarnens uppväxt åt att önska att de inte fanns. Ta chansen och slipp dem när de är vuxna. Men fortsätt inte att förstöra relationen mellan dem och deras förälder! Och såsmåningom mellan barnbarn och morförälder.

Nej hon slipper inte dig. När din pappa fyller år så blir du väl bjuden?

Du har två val, antingen umgås och hålla minen, eller direkt säga åt din pappa att inbjudan bara gäller honom.

Jag tycker det är tramsigt av vuxna människor att inte kunna sitta ner ett par timmar under en kväll och va trevliga mot varann. Det gäller ju inte att tryckas upp på varann under flera dagar, då är det inte så konstigt om det blir härdsmälta.
  • Rippan12

Lika tramsigt av styvföräldrar att behandla sina styvbarn som pest under deras uppväxt.

Men Ess jag förväntar mig verkligen inte att du ska förstå, inte alls.

• Ess
    Rippan12 skrev 2017-03-27 16:51:59 följande:

Lika tramsigt av styvföräldrar att behandla sina styvbarn som pest under deras uppväxt.

Men Ess jag förväntar mig verkligen inte att du ska förstå, inte alls.

Var finns föräldrarna till barnet som blir behandlat som pest och mobbat?

Du skriver att du blev mobbad av din fars partner, vad gjorde han åt det?

Har hon mobbat dig hela din uppväxt så är det kanske läge att du säger åt henne nu som vuxen att hon inte är välkommen hem till dig. Att du faktiskt inte vill ta med henne att göra!

Att bli regelrätt mobbad och att inte dra riktigt jämnt är två vitt skilda saker, så jag tycker att du med gott samvete kan säga till henne att hon inte är välkommen. Men väljer du att inte göra det tex för din pappas skulle, så får du bita i det sura äpplet med ett leende.
  • Rippan23

Illa behandlad eller inte dra jämnt kanske också är i betraktarens öga. Lätt att säga att man inte drar jämnt när man inte är den som blir illa behandlad. 

En vuxen människa borde själv veta bättre än att behandla sin parters barn illa bara för att de inte är ens egna barn. 

Föräldern har absolut ett ansvar, men många mesproppar till män låter sig hunsas av sina fruar.

Och om nu den vuxna styvföräldern längtat så efter att styvbarnet ska växa upp och försvinna ur det påtvingade umgänget - varför tar man inte chansen och slipper det helt?

Bandet till min förälder finns där även opm det blivit stukat med åren, men med pappas fru har jag inga band alls, för mig är min pappas fru inte familj, hon är mer som en avlägsen bekant. 

Du kanske uppfattar det som att du inte drar jämnt med din mans barn, de kanske har en helt annan bild av ditt beteende gentemot dem. Men sånt är svårt för människor som saknar förmåga att sätta sig in i andra människors känslor och behov.

• Astrid 400

Jag kommer aldrig att förstå varför barnet kallas "bonus" om det inte känns som en bonus i livet. Min mans/frus son/dotter, mitt styvbarn passar bättre, tycker jag.

• Anonym (Biomamma)

Min sons pappa skaffade ny tjej när vi separerade. Hon kände nog som du och gör fortfarande. Min son har varit jätteledsen över det. Han har uttryckt sig som att "hon tycker inte om när jag är där", han känner sig utanför och blir inte inkluderad på samma sätt som deras gemensamma barn. De har varit tillsammans i 14 år nu och hon räknar fortfarande inte med min son. Han finns inte med på en enda bild på varken instagram eller Fb. Varken på hennes eller hans egen pappas. Förstå blir hon sur.

Men massa massa bilder på de gemensamma barnen finns.

Tänk på vad du gör mit barnet. Tro mig, han märker att du stör dig på honom. Försök ungås lite mer. Ta dig tid. Gå och gör något med bara bonusen. Gå på bio, va intresserad av att lära känna ditt bonusbarn. Då kanske det blir en annan grej.

• Anonym (Thess)

Ts jag hade en period när jag tyckte sambons barn var jättejobbiga

• Anonym (Thess)

Oj råkade skicka lite tidigt

Jag kom på att det är det här mer jobbet som blev för mkt, dom stökade ner ganska rejält och då jag alltid kom hem före sambon var det jag som möttes av kaoset och tog reda på det. Och maten räckte inte för det kom kompisar jag inte visste om.... Tillslut sa jag till sambon att nu slutar jag plocka efter dina barn för jag får inte göra annat... Först blev han sur och tyckte det var ett jävla sätt att tänka att bara låta bli deras saker och deras stök. Men när jag slutade plocka insåg han fort HUR mkt det faktiskt var ..

Så. Mitt tips är att sluta med med jobbet... Ta en diskussion med sambon.. Han får göra mer den veckan hans barn är hos er... Jag lagar fortfarande maten annars blir det då sent men han får sköta all handling istället tex

• Anonym (En annan)
    Anonym (Thess) skrev 2017-03-29 08:05:35 följande:

Oj råkade skicka lite tidigt

Jag kom på att det är det här mer jobbet som blev för mkt, dom stökade ner ganska rejält och då jag alltid kom hem före sambon var det jag som möttes av kaoset och tog reda på det. Och maten räckte inte för det kom kompisar jag inte visste om.... Tillslut sa jag till sambon att nu slutar jag plocka efter dina barn för jag får inte göra annat... Först blev han sur och tyckte det var ett jävla sätt att tänka att bara låta bli deras saker och deras stök. Men när jag slutade plocka insåg han fort HUR mkt det faktiskt var ..

Så. Mitt tips är att sluta med med jobbet... Ta en diskussion med sambon.. Han får göra mer den veckan hans barn är hos er... Jag lagar fortfarande maten annars blir det då sent men han får sköta all handling istället tex

Precis som här! tyvärr jobbar jag inte fulltid och så länge jag är hemma större delen av tiden är allt jobb här hemma på mitt ansvar. Så fort jag har möjlighet ska ja börja jobba heltid igen så får sambon se hur mycket extra jobb och tid jag lägger ner på att hans barn ska ha det bra hos oss.
  • Anonym (En annan)
    Anonym (Biomamma) skrev 2017-03-29 07:19:37 följande:

Min sons pappa skaffade ny tjej när vi separerade. Hon kände nog som du och gör fortfarande. Min son har varit jätteledsen över det. Han har uttryckt sig som att "hon tycker inte om när jag är där", han känner sig utanför och blir inte inkluderad på samma sätt som deras gemensamma barn. De har varit tillsammans i 14 år nu och hon räknar fortfarande inte med min son. Han finns inte med på en enda bild på varken instagram eller Fb. Varken på hennes eller hans egen pappas. Förstå blir hon sur.

Tänk på vad du gör mit barnet. Tro mig, han märker att du stör dig på honom. Försök ungås lite mer. Ta dig tid. Gå och gör något med bara bonusen. Gå på bio, va intresserad av att lära känna ditt bonusbarn. Då kanske det blir en annan grej.

Jobbigt om ditt barn känner så!

Har inga tips på hur det kan förbättras, men tänkte på dethär med bilder på Facebook och instagram. Jag har massor av bilder på min unge på instagram, kanske 4-5 på mina bonusbarn. Orsaken? Vet inte om mamman vill att jag lägger bilder på dem och därför lägger jag aldrig en bild där tex ansiktet syns. bilderna är tagna på långt håll, och det finns ingen risk att någon skulle se vem det är. Eller så är det tagit bakifrån.
  • Anonym (Ka)
    Miss Skywalker skrev 2017-03-14 20:39:11 följande:

Oftast, när det inte funkar med bonusar, är det egentligen föräldern som är problemet..

Exakt!!! Har dejtat flera män med barn.. barnen var aldrig problemet utan hur man tacklar relationerna.. nu är jag ihop med en man med barn... tror inte detta kommer hålla om pappan ska vara så jobbig... sonen är jättegullig.. honom har jag inget emot...
  • Anonym (Thess)

Ja det där är ju jättetrist.. Även om jag i perioder tyckt det varit jobbigt har jag gjort en hel del med sambons barn även innan vi flyttade ihop... Men kort har jag inte på dom för det är känsligt. Men vi har gjort gemensamma julkort till farmor och mormor men jag fick liva att inte posta på Facebook eller nåt jag gillar sambons barn det är vara vissa egenskaper och uppförande jag inte gillar vilket inte är samma sak men! Jag och sambon kan prata om det vilket underlättar och det är samma saker som sambon själv stör sig på när det gäller hans barn.... Så det är nog inte bara jag som är Kinkig..
  • Ess
    Rippan23 skrev 2017-03-28 15:44:10 följande:

Illa behandlad eller inte dra jämnt kanske också är i betraktarens öga. Lätt att säga att man inte drar jämnt när man inte är den som blir illa behandlad. 

En vuxen människa borde själv veta bättre än att behandla sin parters barn illa bara för att de inte är ens egna barn. 

Föräldern har absolut ett ansvar, men många mesproppar till män låter sig hunsas av sina fruar.

Och om nu den vuxna styvföräldern längtat så efter att styvbarnet ska växa upp och försvinna ur det påtvingade umgänget - varför tar man inte chansen och slipper det helt?

Bandet till min förälder finns där även opm det blivit stukat med åren, men med pappas fru har jag inga band alls, för mig är min pappas fru inte familj, hon är mer som en avlägsen bekant. 

Du kanske uppfattar det som att du inte drar jämnt med din mans barn, de kanske har en helt annan bild av ditt beteende gentemot dem. Men sånt är svårt för människor som saknar förmåga att sätta sig in i andra människors känslor och behov.

Om man tar det du skriver här så kan det mycket väl va du själv som är överkänslig och tolkar in att du blivit "mobbad".

Att ha ett jobb kan inte heller funka speciellt bra för dig eftersom där om något så tillbringar du mycket tid med olika människor, vilka man har olika syn på. För som sagt så gillar man inte alla, men jag har i alla fall förmågan att ändå kunna göra det bästa av det hela utan att ha behovet att bära mig illa åt mot dem eller utesluta dem.
  • Anonym (tragiskt)

Usch vad tragiskt! Att hans egna pappa kan göra så, att exkludera någon på bilder osv. Jag hade aldrig kunnat leva med en man som inte kunde respektera och uppföra sig väl åtminstone mot mina barn. Tänker mig in i om jag vore barn och flyttade varannan vecka och samtidigt alltid var lite utanför hos både mamma o pappa för de hade nya, kanske även nya barn....mår dåligt och det gör ont i mitt hjärta bara jag tänker på det. 

Hos oss är barnen viktigast, de går alltid först och det var jag tydlig med direkt när jag träffade min nya. Han har verkligen valt att lära känna barnen, hitta på saker med dem, involvera dem och ta ansvar för dem. Vi försöker få ett gemensamt barn med, men vet ju aldrig om det kommer bli nåt (haft svårigheter) och han säger jämt, vi har två fantastiska barn och får vi inte fler så är detta en helt tillräcklig familj Hjärta tänk om alla bonusbarn kunde ha den turen. Jag hoppas mitt ex nån dag träffar en lika öppen och fin kvinna som kan vara en extraresurs i mina barns liv. 

Vi köpte ett stort hus ihop och började om, alla tillsammans. Med fina rum till barnen. Vi delar på allt som rör dem, kostnader, ansvar, hämta/lämna osv. Det har sakta fått växa fram så både min sambo och barnen är trygga med varandra. Och det visar sig ha gått bra, nu kan dottern lika väl ringa till honom och fråga saker som till mig. De har en jättefin relation. 

Skulle det mot förmodan bli någon dålig som uppför sig på detta sätt mot dem så hade jag slåtts för att de slapp bo där mer än möjligtvis nån helg ibland. Man ska inte behöva ha det så! 

• Rippan13
    Om man tar det du skriver här så kan det mycket väl va du själv som är överkänslig och tolkar in att du blivit "mobbad". 

Att ha ett jobb kan inte heller funka speciellt bra för dig eftersom där om något så tillbringar du mycket tid med olika människor, vilka man har olika syn på. För som sagt så gillar man inte alla, men jag har i alla fall förmågan att ändå kunna göra det bästa av det hela utan att ha behovet att bära mig illa åt mot dem eller utesluta dem.

Det gläder mig att höra att du klarar av att bete dig bra mot människor. Det brukar inte låta så i dina inlägg om just din man barn från tidigare. Det brukar istället låta på dina inlägg som att du just burit dig illa åt mot dem och inte alls gjor det bästa av situationen utifrån deras behov. 

Det är också fallet med min pappas fru. Hon är mycket trevlig och tillmötesgående mot många människor. Men hon tål inte att min pappa hade barn sedan innan hon tål inte att han hade ett liv med en annan kvinna innan han träffade henne. Hon räknar inte med mig som familj och har gjort det mycket klart för mig. Jag får däremot inte exkludera henne på något sätt. 

Hennes behandling av mig har satt djupa spår hos mig, ffa min självkänsla har blivit stukad av att bli exkluderad från min egen familj dvs från min pappa. Att bli bortvald, bortglömd, ej räknad med. Att ses som en påtvingad, oönskad, oälskad person som egentligen inte hör till familjen.

Överkänslig? Ja kanske det, men det är ju just det som är två sidor av saken. Och hur ofta är en mobbare medveten om att den mobbar? Och det är klart att det är en gradfråga. Är det mobbing att det inte finns ett enda foto av mig och mina barn i min pappas hem? Är det mobbing att jag inte blivit bjuden till jul en enda gång sen jag flyttade hemifrån? Är det mobbing att de ofta glömmer bort när jag och mina barn fyller år? Är det mobbing när jag under de två årliga middagarna får höra om allt trevligt de gör med hennes barn och barnbarn? 

Jag har i dagsläget inga större problem med vare sig jobb eller andra människor, tvärtom lever jag ett ganska framgångsrikt liv med familj och jobb, vänner och släkt och är på det stora hela rätt lycklig. Faktiskt så är jag en ganska omtyckt person överallt i mitt liv, utom i min pappas hem, av min pappas fru.

Min pappas fru är inget jätteproblem heller för mig, det är otrevligt när vi ses, absolut. Hon har slagit en stor kil i relationen mellan mig och min pappa, ja absolut. Och jag skulle önska att jag träffade pappa mer än 2 ggr per år när jag blir hembjuden till dem på en stel middag. Jag önskar att jag kunde ha den relationen jag hade med min pappa innan hans fru kom in i bilden. Jag önskar att mina barn fick ha honom som morfar, i dagsläget är han endast engagerad i hennes barn och barnbarn eftersom det är hon som styr vad de gör med sin tid och sina åtaganden. Jag har tvingats ut i periferin och har varit det så länge hon har funnits i min pappas liv. 

Ska tilläggas att jag har en styvpappa också. Han och jag har en helt annan relation, vi gillar varann, vi har en egen relation och han har aldrig någonsin behandlat mig illa. Jag umgås ibland ensam med min mamma, ibland ensam med honom, tillsammans har vi trevligt. Han har alltid sett mig som en självklar, välkommen, älskad del av familjen. 

Men det jag funderar över egentligen är varför dessa styvmammor som hatar sina partners barn så när de växer upp sen fortsätter att träffa dem när de är vuxna och inte bara överlåter umgänget till partnern. Det är vad jag undrar över. Och det har du fortfarande inte svarat på. 

• Anonym (Samma sits)

Hej! Jag förstår precis. Jag har nämligen samma dilemma. Senaste tiden är bonusen dock bara varannan helg och den äldsta bor helt hos mamman och hölsar på ibland. men till och med det gör mig ångestfylld redan dagen innan helgen kommer och skapar tjafs mellan mig och min man genom att stämningen inte blir särskilt bra. Jag gör allt för att försöka få det trevligt med bonusen, är intresserad av hans vecka som varit, försöker få honom delaktig i vårt gemensamma, osv osv..men det är fruktansvärt energikrävande och jag känner mig såå irriterad och mår dåligt inombords. Jag stör mig på bonusen sätt och det är så tabu tt jag mår dåligt över det. Som tur är går våra barn bra ihop och kan leka bra. Bonusen är glad och vill vara här så jag tror inte det märks alls hur jag känner men känslan är jobbig. Har bestämt mig för att försöka göra mer saker på egen hand och med mina andra barn för att officiellt låta pappan och barnet få kvalitetstid men egentligen för att jag skulle slippa vara hemma med dom.. påfrestande.. men svårt att göra så mkt åt när man ändå trivs med mannen, de gemensamma barnen och allt det liv vi har förövrigt.

• Ess
    Rippan13 skrev 2017-03-30 10:33:54 följande:

Om man tar det du skriver här så kan det mycket väl va du själv som är överkänslig och tolkar in att du blivit "mobbad". Att ha ett jobb kan inte heller funka speciellt bra för dig eftersom där om något så tillbringar du mycket tid med olika människor, vilka man har olika syn på. För som sagt så gillar man inte alla, men jag har i alla fall förmågan att ändå kunna göra det bästa av det hela utan att ha behovet att bära mig illa åt mot dem eller utesluta dem.

Det gläder mig att höra att du klarar av att bete dig bra mot människor. Det brukar inte låta så i dina inlägg om just din man barn från tidigare. Det brukar istället låta på dina inlägg som att du just burit dig illa åt mot dem och inte alls gjor det bästa av situationen utifrån deras behov. 

Det är också fallet med min pappas fru. Hon är mycket trevlig och tillmötesgående mot många människor. Men hon tål inte att min pappa hade barn sedan innan hon tål inte att han hade ett liv med en annan kvinna innan han träffade henne. Hon räknar inte med mig som familj och har gjort det mycket klart för mig. Jag får däremot inte exkludera henne på något sätt. 

Hennes behandling av mig har satt djupa spår hos mig, ffa min självkänsla har blivit stukad av att bli exkluderad från min egen familj dvs från min pappa. Att bli bortvald, bortglömd, ej räknad med. Att ses som en påtvingad, oönskad, oälskad person som egentligen inte hör till familjen.

Överkänslig? Ja kanske det, men det är ju just det som är två sidor av saken. Och hur ofta är en mobbare medveten om att den mobbar? Och det är klart att det är en gradfråga. Är det mobbing att det inte finns ett enda foto av mig och mina barn i min pappas hem? Är det mobbing att jag inte blivit bjuden till jul en enda gång sen jag flyttade hemifrån? Är det mobbing att de ofta glömmer bort när jag och mina barn fyller år? Är det mobbing när jag under de två årliga middagarna får höra om allt trevligt de gör med hennes barn och barnbarn? 

Jag har i dagsläget inga större problem med vare sig jobb eller andra människor, tvärtom lever jag ett ganska framgångsrikt liv med familj och jobb, vänner och släkt och är på det stora hela rätt lycklig. Faktiskt så är jag en ganska omtyckt person överallt i mitt liv, utom i min pappas hem, av min pappas fru.

Min pappas fru är inget jätteproblem heller för mig, det är otrevligt när vi ses, absolut. Hon har slagit en stor kil i relationen mellan mig och min pappa, ja absolut. Och jag skulle önska att jag träffade pappa mer än 2 ggr per år när jag blir hembjuden till dem på en stel middag. Jag önskar att jag kunde ha den relationen jag hade med min pappa innan hans fru kom in i bilden. Jag önskar att mina barn fick ha honom som morfar, i dagsläget är han endast engagerad i hennes barn och barnbarn eftersom det är hon som styr vad de gör med sin tid och sina åtaganden. Jag har tvingats ut i periferin och har varit det så länge hon har funnits i min pappas liv. 

Ska tilläggas att jag har en styvpappa också. Han och jag har en helt annan relation, vi gillar varann, vi har en egen relation och han har aldrig någonsin behandlat mig illa. Jag umgås ibland ensam med min mamma, ibland ensam med honom, tillsammans har vi trevligt. Han har alltid sett mig som en självklar, välkommen, älskad del av familjen. 

Men det jag funderar över egentligen är varför dessa styvmammor som hatar sina partners barn så när de växer upp sen fortsätter att träffa dem när de är vuxna och inte bara överlåter umgänget till partnern. Det är vad jag undrar över. Och det har du fortfarande inte svarat på. 

Anledningen till att du inte fått svar på din fråga är att du inte ser gråskalan. Du skriver om de som hatar sin partners barn, jag kan intesvara för dem då jag inte hatar hans barn.

Vi hade en vuxen relation till varann redan från början, och konstaterat att vi inte har något gemensamt och utan maken så skulle vi aldrig umgås.

Sen undrar jag över att du tycker förälder och barn ska va ensamtid med varann. Gäller det bara när partnern inte vill lämna sitt hem?

Jag sysslade mycket med min hobby när de var på umgänge, för jag pallade helt enkelt intemed att umgås flera dagar i sträck utan uppehåll, för det hade mycket väl kunnat innebära att vi blivit ovänner, vilket jag inte velat utsätta maken för. Det innebar att de fick ensamtid med sin förälder. Vilket du förespråkar?

Att de oftast bjuder hennes barn är inte speciellt konstigt då de troligen tillhör generationen där kvinnan lagar mat och fixar för gäster. Hade din pappa själv tagit insiativet att bjuda och gjort det praktiska arbetet, så hade det troligen sett annorlunda ut.
  • Rippan13
    Ess skrev 2017-03-30 10:57:14 följande:
    Anledningen till att du inte fått svar på din fråga är att du inte ser gråskalan. Du skriver om de som hatar sin partners barn, jag kan intesvara för dem då jag inte hatar hans barn.

Vi hade en vuxen relation till varann redan från början, och konstaterat att vi inte har något gemensamt och utan maken så skulle vi aldrig umgås.

Sen undrar jag över att du tycker förälder och barn ska va ensamtid med varann. Gäller det bara när partnern inte vill lämna sitt hem?

Jag sysslade mycket med min hobby när de var på umgänge, för jag pallade helt enkelt intemed att umgås flera dagar i sträck utan uppehåll, för det hade mycket väl kunnat innebära att vi blivit ovänner, vilket jag inte velat utsätta maken för. Det innebar att de fick ensamtid med sin förälder. Vilket du förespråkar?

Att de oftast bjuder hennes barn är inte speciellt konstigt då de troligen tillhör generationen där kvinnan lagar mat och fixar för gäster. Hade din pappa själv tagit insiativet att bjuda och gjort det praktiska arbetet, så hade det troligen sett annorlunda ut.
    Jag tycker att min pappa skulle kunna komma ensam till mig lite då och då. För att umgås med mig och mina barn utan hennes överinseende. 

Han skulle kunna se till att fördela sin tid så att han även umgås med sina egna barn och barnbarn. Han skulle kunna bjuda hem oss till julen vissa år eller kommit till oss och firat, i alla fall någon av dagarna under julhelgen.

Men om jag bjuder honom så kommer hon alltid med och bidrar med sitt ogillande och sin trista attityd mot mig. Hon tillåter i princip inte att han träffar sina barn utan henne. Och med alla deras åtagande med hennes barn och barnbarn finns ju inte så mycket tid över till något annat. 

Att hon finns i sitt hem när de bjuder hem oss är ju inget konstigt alls, men det finns ju andra tillfällen och sätt att umgås. Och för henne skulle det ju vara hur lätt som helst att slippa mig mer än de där två årliga middagarna. Men utan att hon behövde hindra min pappa från att umgås med mig och mina barn. 

Egentligen tror jag inte att min pappa heller är så nöjd med situationen men han är så rädd för att bli lämnad ensam så han går med på vad som helst för att hålla sin fru nöjd. Min pappa är mycket duktig i köket för övrigt, men en mespropp i många anda avseenden. 
Svar på tråden Ångest över bonus