Matlagning
Så här brukar jag göra.....tips! Om du behöver.
Så här brukar jag göra.....tips! Om du behöver.
Nä, det är inte skoj.
Som oerfaren och kavla marsipan är mindre skoj.
Men det går givetvis om man är enveten och noggrann.
Testa kör mellan papper eller gladpack.
Eller så vi vänta in en som är bättre på just marsipan, det erkänner jag är kass på.
Kan vara för jag inte gillar det alls, och aldrig gör det
Så vad är det för färg du ska ha?
Då jag blev nyfiken nu
Hehe, låter som du har en del jobb med marsipanen och få till detta och färgen.
Mitt råd är att göra tester med mindre mängder, så du får till färgen och mönstret för att få det att se ut som du vill.
Vore skoj och sen bild sen, om du tycker det blev okey.
Så jag får säga lycka till, så får vi hoppas något kakmonster kommer och ger mer och bättre information.
Hehe, låter som du har en del jobb med marsipanen och få till detta och färgen.
Mitt råd är att göra tester med mindre mängder, så du får till färgen och mönstret för att få det att se ut som du vill.
Vore skoj och sen bild sen, om du tycker det blev okey.
Så jag får säga lycka till, så får vi hoppas något kakmonster kommer och ger mer och bättre information.
Jag frågar vem som helst som vill svara. Jag har köpt några biffar från Hälsans Kök. De är gjorda på (läser ingredienslistan) broccoli, kokt quinoa, rehydrade couscous, lök, mynta, grönkål och lite anna smått o gott. Jag ser att de innehåller stabiliseringsmedel (methylcellulosa och karragenan). Vill göra dessa biffar hemma själv (eftersom två biffar kostar nästan 30 kr), men vad kan man använda istället för stabiliseringsmedel? Potatismjöl kanske? Hur stor möngd ska man ha isåfall? Vill att biffarna ska hålla ihop sig utan ägg. Vill helst ha dem veganska.
Gräddig citruspasta.
2 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
10 salviablad
Salt och svartpeppar
7 stora blad grönkål
4 dl havregrädde
1/2 citron, saft och skal
1 tsk chiili flakes
300-400g spagetti
Ev 1 dl kokvatten
1 krm muskotnöt
3/4 dl mandelspån
Skala och hacka schalottenlök och vitlök och hacka
salviabladen. Fräs allt på medelvärme i olja tillsammans
med salt och svartpeppar tills löke börjar få färg.
Repa och hacka grönkålen, tillsätt den till pannan och
fräs tills grönkålen mjuknat lite . Tillsätt havregrädde,
Citronsaft och chili. Låt såsen sjuda medan spagettin
kokar.
Blanda ner den kokta spagettin, samt lite kokspad om
det behövs, och rör om så att allt fördelas väl. Ringla lite
olivolja över och tillsätt citronskal och muskotnöt.
?
Provade detta i helgen god smak av grönkål mm. Köpte färdig repad grönkål i påse. 19 kr.
Intresant
Varför havregrädde i stället för riktig grädde? Gluten?
Jag frågar vem som helst som vill svara. Jag har köpt några biffar från Hälsans Kök. De är gjorda på (läser ingredienslistan) broccoli, kokt quinoa, rehydrade couscous, lök, mynta, grönkål och lite anna smått o gott. Jag ser att de innehåller stabiliseringsmedel (methylcellulosa och karragenan). Vill göra dessa biffar hemma själv (eftersom två biffar kostar nästan 30 kr), men vad kan man använda istället för stabiliseringsmedel? Potatismjöl kanske? Hur stor möngd ska man ha isåfall? Vill att biffarna ska hålla ihop sig utan ägg. Vill helst ha dem veganska.
Hej, någon som har ett bra recept på kyckling bokkum?
Inget jag känner igen, men när jag googlar på det så verkar kyckling varianten inte ens heta Bokkum.
Även att det stavas på annat sätt Bokkeum(Jeyuk Bokkeum) och görs normalt på fläsk och har även namnet Dweli Bilgogoi avnågon anledning, och har mindre grönsaker men en liknande marinad och sås, än den liknande kyckling varianten.
Kycklingvarianten kallar dom Dak galbi verkar det som.
Men finns inget som hindrar en att bara byta ut fläsket till kyckling och öka grönsaker.
När jag letar runt i världen på intressant mat som jag aldrig ätit.
Så brukar jag gå till deras eget hemland och leta(internet).
Det jag lärt mig att att alla länder(hitintills) har jätte bra sidor att beskriva sin inhemska mat.
Sen kommer den stora svårigheten och hitta alla nödvändiga ingredienser.
Men funnit att med lite vilja hittar man sina kryddor lite här och där, men bra ställe att börja på är den lokala asienbutiken.
Som folk borde öppna upp ögonen för, då de ofta har utmärka grönsaker och till ett bra pris.
Plus en massa konstiga saker man behöver.
Och fråga efter dom än att leta själv, sparar man massor av tid med, då allt ser likadant ut känns det som.
Glömde dela med mig av det jag hittade.
Gris(Jeyuk Bokkeum):
www.beyondkimchee.com/spicy-korean-pork/
mykoreankitchen.com/jeyuk-bokkeum-korean-spicy-pork-stir-fry/ (denna med mer grönsaker)
Kyckling(Dak galbi):
mykoreankitchen.com/dak-galbi/
Tusen tack! Bra tips med den lokala asiatiska butiken - alltid hjälpsamma, så där kan de säkert hjälpa mig. Verkar som ett utmanande recept, men ska verkligen prova att få till det ( makens lunchfavorit, tänkte överraska ;)
Oftast brukar utmaningen bestå i att hitta rätt ingredienser.
Sen är det en stir fry, så se till ha alla ingredienser färdiga, annars kan man bli lite stressad när man märker man inte hinner med.
Testat det en gång, och det gick inte bra.
Det viktigaste i receptet är nog dessa koreanska paste och chiliflakers(gochugaru gochujang) och curry(till dak galbi om man gör den).
Och vilken typ av soya de använder, jag skulle tro de är mer mot den Japanska varianten, men svär inte på det.
Tack för svar! :)
Hur mkt potatismjöl ska jag ta? Kanske får prova mig fram. Fiberhusk hade jag aldrig ens hört talas om, men ska kolla upp det nästa gång jag är på affären.
Hej! Ansluter till tråden utan att ha något direkt behov av tips just nu. Tolkade det som att det är en tråd för att ge/fråga om tips och visst vore det bra om trådstarten förtydligas lite men nog om det.
Tack TS för receptet på citruspasta som påminner mig om en rätt jag gjort tidigare och ger mig inspiration att testa. Själv undviker jag vanlig pasta men finns många alternativ med citrus blir det fräscht!