• Anonym (Fel brors fru)

Ni är inte snälla!

Jag startade en tråd om att jag var kär i en annan man än min egen, nämligen min mans bror. Jag fattar ju själv att det är fel så jag ville ha stöd i att släppa taget. Aldrig har jag fått utstå sådan avsky. Så många hårda ord och så mycket dömande. Är det anonymiteten som gör detta med människor? Jag gråtet i alla fall inombords för att det finns så mycket oförståelse i denna värld och med detta lämnar jag familjeliv.se

Ta hand om er ni som stannar kvar!

• Svar på tråden Ni är inte snälla!
  • Emerencia
    Johan75 skrev 2017-05-16 19:15:27 följande:

Nä, nu blandar du ihop TS med någon annan.

Jag har läst tråden från början till slut och vet exakt vad det handlar om. Läst tråden själv, hittar du den inte så länkar jag den om den inte är bortagen
  • Johan75
    Emerencia skrev 2017-05-16 19:57:36 följande:
    Jag har läst tråden från början till slut och vet exakt vad det handlar om. Läst tråden själv, hittar du den inte så länkar jag den om den inte är bortagen
    Här är TS tråd:
    http://gamla.familjeliv.se/Forum-9-202/m77618941.html

Jag ser inget om det du skriver om i ditt tidigare inlägg.
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (naaa)
    Anton Chigurh skrev 2017-05-16 17:56:43 följande:
    Mmm, snacka om ickesvar...!

Är du så jävla feg att du inte kan svara på en såpass enkel frågeställning från Johan ???
    Vilken frågeställning är det? Johan irriterar sig på anonymitet, vafan tycker du jag ska göra åt det?
  • Anonym (naaa)
    Linux1003 skrev 2017-05-16 19:23:29 följande:
    Klockrent exempel på ytterligare en som inte vilar på hanen och yttrar sig utan att ha läst tråden.
    Sen har vi iof andra som har åsikter om hur synd det är om TS utan att ens ha läst hennes andra tråd, verkar gå åt båda hållen det där.
  • Johan75
    Anonym (naaa) skrev 2017-05-17 10:31:51 följande:
    Vilken frågeställning är det? Johan irriterar sig på anonymitet, vafan tycker du jag ska göra åt det?
    Nja, jag irriterar mig nog snarare på dig. Anonymitet har sin funktion, och som du säger så ju även jag anonym för de flesta. Men jag är övertygad om att du är lite extra modig när du är "dubbelt anonym", en riktig ställningstagare,  men det erkänner du ju inte. Så då frågar jag igen:
    Om den dubbla anonymiteten inte spelar någon roll, varför har du då aktivt valt den?
  • Johan75
    Emerencia skrev 2017-05-16 19:57:36 följande:
    Hur var det Emerencia? Var det rätt tråd och rätt TS du anklade för en massa saker? 
  • Anonym (naaa)
    Johan75 skrev 2017-05-17 10:36:51 följande:
    Nja, jag irriterar mig nog snarare på dig. Anonymitet har sin funktion, och som du säger så ju även jag anonym för de flesta. Men jag är övertygad om att du är lite extra modig när du är "dubbelt anonym", en riktig ställningstagare,  men det erkänner du ju inte. Så då frågar jag igen:
    Om den dubbla anonymiteten inte spelar någon roll, varför har du då aktivt valt den?
    Men då är vi ju tillbaka på det jag skrev tidigare, förstår du skillnaden mellan ATT ta ställning och VEM som tar ställning? Spelar det någon roll om jag skriver som Johan eller Kalle men låter bli att ta ställning i någon fråga?

Jag väljer anonymitet för att jag tycker det är viktigare med VAD folk säger än VEM som säger det. Personligen skiter jag fullkomligen i vem som skrivit vad i andra trådar, jag utgår ifrån vad personen skriver här och nu och tycker det är extremt patetiskt att avfärda vad människor åsikterr pga förutfattade meningar om person.
  • Johan75
    Anonym (naaa) skrev 2017-05-17 11:35:53 följande:
    Men då är vi ju tillbaka på det jag skrev tidigare, förstår du skillnaden mellan ATT ta ställning och VEM som tar ställning? Spelar det någon roll om jag skriver som Johan eller Kalle men låter bli att ta ställning i någon fråga?

Jag väljer anonymitet för att jag tycker det är viktigare med VAD folk säger än VEM som säger det. Personligen skiter jag fullkomligen i vem som skrivit vad i andra trådar, jag utgår ifrån vad personen skriver här och nu och tycker det är extremt patetiskt att avfärda vad människor åsikterr pga förutfattade meningar om person.
    Klart jag fattar. Jag har skrivit i TS tidigare tråd och tagit ställning. Det är liksom inte svårt, eller särskillt modigt, att göra det. Det här handlar ju om hur man uttrycker sig, och vi vet nog båda att det är därför som du är dubbelt anonym. Nu vågar du vara lite extra fräck och lite extra kaxig. Något du troligtvis inte hade vågat om du skrivit under ditt vanliga nickname. 

Det handlar inte om att ta ställning eller inte, och det hade du kanske fattat ifall du klarat av att förstå vad Linux skrev från första början. Det handlar om hur man uttrycker sig. Det går alldeles utmärkt att vara ett stort arsle fast man har "rätt". 
  • Mini820

Nej, jag håller med dig och många andra här.

Tonläget har blivit otroligt hårt på sistone och FL själva tycks ha tappat all kontroll på god ton samt saknar moderatorer som håller diskussionsnivån i schack. Olyckligt att det finns så många bittra och sysslolösa jante-människor i detta avlånga land. Kanske en redig katastrof skulle få dem att utveckla lite empati och medmänsklighet?

• Anonym (Jätteanonym)
    Johan75 skrev 2017-05-17 10:36:51 följande:
    Dubbel anonymitet (eller vad man ska kalla det) har säkert den effekten att man vågar vara grövre, fulare i munnen, mer hänsynslös.
    Men det finns en annan effekt som är mer direkt.
    Säg att du t ex skriver hätska inlägg i olika otrohetstrådar under olika, anonyma nick. Det ser ut på ett sätt.
    Om du däremot använder ditt synliga fl-nick så blir det ju tydligt att det enda du skriver överhuvudtaget är just hätska inlägg i otrohetstrådar.
    Och det påverkar läsaren och hur hen värderar inläggen, eller hur?
  • Johan75
    Anonym (Jätteanonym) skrev 2017-05-17 12:19:57 följande:
    Dubbel anonymitet (eller vad man ska kalla det) har säkert den effekten att man vågar vara grövre, fulare i munnen, mer hänsynslös. Men det finns en annan effekt som är mer direkt. Säg att du t ex skriver hätska inlägg i olika otrohetstrådar under olika, anonyma nick. Det ser ut på ett sätt. Om du däremot använder ditt synliga fl-nick så blir det ju tydligt att det enda du skriver överhuvudtaget är just hätska inlägg i otrohetstrådar. Och det påverkar läsaren och hur hen värderar inläggen, eller hur?
    Ja, det påverkar. Ser inte problemet med det. Att behöva ta ansvar för vad man skriver, även som relativt anonym från början, är det verkligen otänkbart? Det ansvaret blir ändå minimalt.

Sen driver jag ingen linje att ta bort funktionen att vara anonym, men vågar man inte skriva det man tänkt skriva trotts den anonymitet som redan finns så kanske man borde tänka till ifall det är något som verkligen bör skrivas. Sen är det en annan sak ifall man vill dela med sig av känsliga situationer, sjukdommar och liknande. 
  • Anonym (naaa)
    Johan75 skrev 2017-05-17 11:52:08 följande:
    Klart jag fattar. Jag har skrivit i TS tidigare tråd och tagit ställning. Det är liksom inte svårt, eller särskillt modigt, att göra det. Det här handlar ju om hur man uttrycker sig, och vi vet nog båda att det är därför som du är dubbelt anonym. Nu vågar du vara lite extra fräck och lite extra kaxig. Något du troligtvis inte hade vågat om du skrivit under ditt vanliga nickname. 

Det handlar inte om att ta ställning eller inte, och det hade du kanske fattat ifall du klarat av att förstå vad Linux skrev från första början. Det handlar om hur man uttrycker sig. Det går alldeles utmärkt att vara ett stort arsle fast man har "rätt". 
    fast hur man uttrycker sig har ju delvist med att ta ställning att göra, vissa verkar anse att man ska uttrycka sig i mer generella, eller neutrala termer och det har ju med att ta ställning att göra. Personligen skriver jag likadant oavsett om jag är anonym eller inte, anledningen till att jag oftast skriver anonymt är det jag skrev tidigare, jag föredrar att man utgår ifrån vad jag skriver inte vem jag är.

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med om att det inte skulle handla om att ta ställning, jag tycker folk rätt ofta anses "vara kaxig" eller "kränkande" just på grund av att de tagit klar ställning och öppet kritiserat något. Visst förekommer det rena påhopp också, men jag tycker inte att öppet kritisera någon är detsamma som en kränkning eller kaxighet, många ggr anklagas folk för påhopp enbart för att de inte håller med den någon annan, det är heller inte helt ovanligt att den som påstår sig vara påhoppad själv gör sig skyldig till påhopp, eller att man använder offerkoftan som debatteknik.
  • Linux1003
    Anonym (Jätteanonym) skrev 2017-05-17 12:19:57 följande:

Dubbel anonymitet (eller vad man ska kalla det) har säkert den effekten att man vågar vara grövre, fulare i munnen, mer hänsynslös.

Men det finns en annan effekt som är mer direkt.

Säg att du t ex skriver hätska inlägg i olika otrohetstrådar under olika, anonyma nick. Det ser ut på ett sätt.

Om du däremot använder ditt synliga fl-nick så blir det ju tydligt att det enda du skriver överhuvudtaget är just hätska inlägg i otrohetstrådar.

Och det påverkar läsaren och hur hen värderar inläggen, eller hur?

Johan75 skrev 2017-05-17 11:52:08 följande:

Det är precis som ni beskriver. Är man seriös och ämnar tillföra någonting vettigt så bygger man upp ett förtroendeingivande nick name och har man varit tillräckligt länge med i FL så känner man igen dessa profiler och det inger också en trygghet om man verkligen behöver råd och perspektiv. Är du anonym så kan du bete dig precis hur som helst utan att lämna större positivt avtryck.

Återigen, det handlar inte om att ha rätt eller fel. Det handlar om att komminicera med respekt men ha öppenhet och visst alla vet att den sanning som man blundar för alltid svider när den kommuniceras. Det här med ställningstagande har varit uppe upprepade gånger. Det finns många bra inlägg och vinklingar som svar i många trådar. Om jag håller med det som redan har citerats vad är nyttan till att jag upprepar samma svar som andra till trådstartaren? Avsäger jag mig per automatik rätten att följa tråden då?
  • Johan75

Man får väl uttrycka sig på ett sätt man tycker passar. Modereringen här på Familjeliv tillåter ju en hel del, åtminstone fläckvis. Men andra har samma rätt att uttrycka ifall de tycker man är en douche. Samma personer som gärna använder lite grövre språk och tillmälen är ju inte sällan de som blir mest butthurt ifall någon påpekar att språket inte uppskattas. 

Sen vet jag att inte alla tycker som jag. Jag önskar att man diskuterade mer likt hur man gör när man ser varandra i ögonen. Att man fokuserar på att nå förståelse och meningsutbyte. Andra menar att internet är internet och där är det hårt och kallt. Klarar man inte av det ska man hålla sig borta, och råkar du skriva något personligt när du inte är på topp så får du skylla dig själv. Det är viktigare att få kalla andra för svin och idioter än att få dem att förstå att de kanske beter sig svinaktigt och som en idiot.

• Anonym (Jätteanonym)
    Johan75 skrev 2017-05-17 12:56:47 följande:
    Ja, det påverkar. Ser inte problemet med det. Att behöva ta ansvar för vad man skriver, även som relativt anonym från början, är det verkligen otänkbart? Det ansvaret blir ändå minimalt.

Sen driver jag ingen linje att ta bort funktionen att vara anonym, men vågar man inte skriva det man tänkt skriva trotts den anonymitet som redan finns så kanske man borde tänka till ifall det är något som verkligen bör skrivas. Sen är det en annan sak ifall man vill dela med sig av känsliga situationer, sjukdommar och liknande. 
    Alltså, jag säger inte emot dig. Jag tycker att inlägg under öppet nick har mer tyngd.
    Och samtidigt, paradoxalt nog, det blir lättare att avfärda skribenter där man ser samma tonfall och angrepp på repeat om nicket är öppet. Med olika anonyma alias kan det ju se ut som att det är olika personer.
    Så, att inte stå upp med sitt nick slår liksom åt två håll. Alltså, man avstår viss trovärdighet, men är man väldigt ensidig så vinner man snarast trovärdighet genom att vara anonym.
    Vet inte om jag är begriplig?
  • Anonym (naaa)
    Johan75 skrev 2017-05-17 13:19:56 följande:

Man får väl uttrycka sig på ett sätt man tycker passar. Modereringen här på Familjeliv tillåter ju en hel del, åtminstone fläckvis. Men andra har samma rätt att uttrycka ifall de tycker man är en douche. Samma personer som gärna använder lite grövre språk och tillmälen är ju inte sällan de som blir mest butthurt ifall någon påpekar att språket inte uppskattas. 

Sen vet jag att inte alla tycker som jag. Jag önskar att man diskuterade mer likt hur man gör när man ser varandra i ögonen. Att man fokuserar på att nå förståelse och meningsutbyte. Andra menar att internet är internet och där är det hårt och kallt. Klarar man inte av det ska man hålla sig borta, och råkar du skriva något personligt när du inte är på topp så får du skylla dig själv. Det är viktigare att få kalla andra för svin och idioter än att få dem att förstå att de kanske beter sig svinaktigt och som en idiot.

Njae, visst kan jag hålla med om att man kan diskutera sakligt och med respekt, men jag menar att vad man anser vara respekt kan vara ganska flytande och missbrukas rätt ofta. Ganska ofta anses allt utom medhåll vara rena påhopp till exempel, framför allt när det handlar om känsliga ämnen, och många ggr bidrar trådstartaren själv till den hårda tonen i olika trådar.

Angående hur man diskuterar saker på nätet och live håller jag med dig om att många håller en hårdare ton på nätet än öga mot öga, men man får heller inte glömma att även live uttrycker sig folk olika, vissa är mer rakt på sak andra är mer försiktiga.
  • KlunsSmurfen

Jag är inte vad vid att kunna vara dubbelanonym eller att folk har flera konton.
    Jag är van vid att kunna gå in på någons profil och kunna se samtliga inlägg i alla trådar sedan registrering.

Det är lättare att känna igen de som har taskig attityd, oseriösa, omöjliga att diskutera med, idiotiska åsikter , alternativ fakta, halmdockor, går de efter magkänsla eller fakta, hur insatt de är i olika ämnen.
    Det är också lättare att känna igen de som förtjänar respekt och förtroende.

Jag är redan anonym men smurfen måste ju i alla fall kunna stå för sina åsikter och attityd bland användarna på FL.

Mini820 skrev 2017-05-17 11:55:30 följande:

Nej, jag håller med dig och många andra här.

Tonläget har blivit otroligt hårt på sistone och FL själva tycks ha tappat all kontroll på god ton samt saknar moderatorer som håller diskussionsnivån i schack. Olyckligt att det finns så många bittra och sysslolösa jante-människor i detta avlånga land. Kanske en redig katastrof skulle få dem att utveckla lite empati och medmänsklighet?

Det verkar som att det finns många fulkonton på FL, där även ett eller flera konton skapas enbart för en tråd.
    Påminner lite om Flashback.

Laptop Gangster VS. Real Gangster

• Anonym (Malin)

Jag skulle svara en verklig vän irl exakt likadant som jag svarade dej ts i tråden. Jag tror att man behöver bli väckt ibland från de tankar man kört runt runt i sitt eget huvud och fatta att det inte är enda sanningen. Jag har flera gånger blivit tackad av vänner just för att jag inte bara hållt med utan fått dem att ifrågasätta sina tankar. Och jag har själv fått hjälp på nätforum att få in nya bättre tankar i huvudet, den gången gällde det också en ev blivande otrohet. Att jamsa med hjälper ju inte. Då blir det en snyfttråd efter sommaren om hur allt gick åt helvete.

• Anonym (hållermed)
    Anonym (Fel brors fru) skrev 2017-05-14 14:25:48 följande:

Jag startade en tråd om att jag var kär i en annan man än min egen, nämligen min mans bror. Jag fattar ju själv att det är fel så jag ville ha stöd i att släppa taget. Aldrig har jag fått utstå sådan avsky. Så många hårda ord och så mycket dömande. Är det anonymiteten som gör detta med människor? Jag gråtet i alla fall inombords för att det finns så mycket oförståelse i denna värld och med detta lämnar jag familjeliv.se

Ta hand om er ni som stannar kvar!

Förstår dig. Skrev också här nyligen om otrohet och ville ha råd men istället får man som du säger, hårda ord så jäävla mycket dömande.'
    Fyfan och TVI på alla äckliga anonyma människor som tror att det är okej att säga vadsomhelst bara för att man kan vara anonym.
Svar på tråden Ni är inte snälla!