• Anonym (utmattad)

    Att jobba suger!!!

    Har presis gått ut gymnasiet å börjat jobba nu och det är inte alls va jag tänkte mig. för det första måste jag gå upp AS tidigt typ 8 på morron. måste va på jobbet vid kl.9.00 och stå och låssas va trevlig mot kunder. har en halv timmes pendling till jobb dit å en halv timme hem = as drygt. är typ hemma vid 6 och då är dan slut. lönen är piss får bara 24500 innan skatt och det lär väl bli typ 19 ut! hur fan ska man ha råd att överleva på de?? kläder och krogen en helg så har man typ brännt allt.

    nu klagar morsan att jag ska betala hyra hemma bara för att jah tjänar lite pengar tycker de är rätt snålt av henne att ta betalt av hennes egna barn. trodde att allt skulle va bättre efter man tagit studenten men om det är så här det ska va vill ja tillbax till skolan. nu undrar jag hur man kan få ett bättre jobb?? hur överlever ni andra som oxå har skit jobb?? funderar om man kan plugga istället till typ lärare som verkar soft och ta csn. är det för sent att söka till hög skolan??
  • Svar på tråden Att jobba suger!!!
  • student2013

    Hoppas du är troll säger jag bara..

    8 är inte tidigt testa att behöva gå upp runt 4 på morgonen för att börja 6. Nu har jag kort pendel avstånd till jobbet (ca 20-25 min när jag släpper av min man på vägen) i somras så hade jag 45min-1 timmes pendling till jobbet med bil och började 6 så var det att gå upp 4 för att få i sig frukost med kaffet.

    Några tips troll eller ej:
    Gör en budget.
    Minska ner på festandet.
    Köp inte nya kläder varje månad.
    Lär dig laga mat om du är så himla curlad vilket det låter som om du inte är ett troll. 
    Betala en del av hyran till din mamma och VÄX UPP!

  • Anonym (kek)

    Du tycker 8 är tidigt? Bara så du vet så är kl 8 typ sovmorgon i arbetslivet. Om du inte gillar att vara social och trevlig mot folk så byt till ett mer passande jobb. 19 efter skatt är inte så jävla dåligt. Får 22 efter skatt och lever utan problem. När jag var liten var min mamma ensamstående med mig och min bror och fick runt 20 efter skatt. Och själv tycker jag vi levde rätt så bra. Om du tror du kommer få så mycket mer lön som lärare så kommer du bli ytters besviken. Om du vill ha ett jobb som betalar 30+ så får du skaffa en bra utbildning.

  • Kirenaj68

    Nog för att det finns avarter i vår Herrs hage därute, men om detta är en seriöst menad tråd behöver TS få smaka på Jurgen ( min högernäve) ett par gånger.......

  • Canadasvensk

    Vilken snål mamma du verkar ha! Så vidare hon inte städar ditt rum, tvättar och stryker dina kläder och lagar din mat så ska du absolut INTE betala hyra. Särskilt om du betalar för din egna bensin.

    Angående din lön tycker jag det låter aningen lågt. Tycker gott du kan gå till chefen och be honom öka på med ett par lakan.

    Ta han om dig TS. Snåla mammor är det värsta jag vet.

    P.S lärare får ofta rätta prov på helger. Vill du verkligen det...?

  • Anonym (......)

    Jag önskade att jag behövde gå upp först klockan 08:00, här är det senast 06:00 som gäller och jag tjänar 10000 kr i månaden. Jag byter gärna om jag säger så. Men ja, att jobba suger. Det är få som tycker något annat. 

  • Anonym (broccoli är gott)

    Det som gör att mitt jobb suger mindre är att jag styr mina tider själv, har en bra lön och kan tycka synd om en del av de som sket i skolan och kastade bort sina chanser när de var unga. Nu får de leva på smulor och gå upp kl 6 varje dag i resten av sitt liv. 

    Var det värt det för några festfyllor och lite skolk? 

  • Jennie med ie

    Gör som jag och skaffa dig flera funktionsnedsättande kroniska sjukdomar. Jag har förvisso daglig värk, sömnstörningar, ljuskänslighet, nervskador, hjärtklappning, multipla allergier med mera... men jag behöver i alla fall inte jobba!

    Förvisso har jag mycket mindre pengar att röra mig med, men jag är p g a sjukdomen oförmögen att shoppa och resa en massa, festa titt som tätt o s v så vad fasen ska jag med pengar till?

    Lärare låter annars som en bra plan, de behöver ju verkligen inte kunna interagera socialt med andra och styr själv sin arbetstid.

    Go for it!

  • Kirenaj68
    Anonym (utmattad) skrev 2017-06-15 21:24:49 följande:
    Har presis gått ut gymnasiet å börjat jobba nu och det är inte alls va jag tänkte mig. för det första måste jag gå upp AS tidigt typ 8 på morron. måste va på jobbet vid kl.9.00 och stå och låssas va trevlig mot kunder. har en halv timmes pendling till jobb dit å en halv timme hem = as drygt. är typ hemma vid 6 och då är dan slut. lönen är piss får bara 24500 innan skatt och det lär väl bli typ 19 ut! hur fan ska man ha råd att överleva på de?? kläder och krogen en helg så har man typ brännt allt.

    nu klagar morsan att jag ska betala hyra hemma bara för att jah tjänar lite pengar tycker de är rätt snålt av henne att ta betalt av hennes egna barn. trodde att allt skulle va bättre efter man tagit studenten men om det är så här det ska va vill ja tillbax till skolan. nu undrar jag hur man kan få ett bättre jobb?? hur överlever ni andra som oxå har skit jobb?? funderar om man kan plugga istället till typ lärare som verkar soft och ta csn. är det för sent att söka till hög skolan??
    Säg upp dig då. Det finns säkert många ungdomar som gärna tar din plats och chansen att tjäna lite pengar. Så kan du ligga hemma och softa. Win-win för alla inblandade.....
  • Anonym (Falsk)

    Du är alldeles för uppenbar till att spela troll. Var kul från början när man trodde det kanske var lite sanning.

  • Läs vad som står och inget annat
    Anonym9291 skrev 2017-06-15 21:47:45 följande:

    Hahahaha, jag hoppas du skojar?!

    Livet handlar om vad du prioriterar, gör upp en budget för sina 19.000kr så ska du se att pengarna håller hela månaden. Vill du plugga vidare så kanon bra absolut, men gör de för att du vill inte för pengarnas skull, de gör dig inget alls.

    Sen som en sista sak, din mamma har ALL RÄTT att kräva pengar av dig, vad trodde du att de är gratis o leva?


    Så klockrent!
  • Anonym (sluta klaga)

    Herregud människa, ryck upp dig och välkommen till vuxenlivet! :)
    När jag var 19 och nyss tagit studenten hade jag arbetstid 06:30-15:00. Jag gick upp 05:00 duschade, rastade hunden, packade väskan och cyklade till jobbet. VARJE DAG utan att klaga. jag hade ett jobb! jag slapp sitta på arbetsförmedlingen och leta jobb. Jag var en av de som redan hade anställning när jag tog studenten. hade en månadslön på ca 19 000 innan skatt.

    OCH jag betalade hyra hemma 3000kr/mån. jag är mina föräldrar evigt tacksam, jag fick bo hemma när jag läste till ingenjör och det räckte med att jag betalade hyra när jag hade lön och när jag inte hade lön utan enbart studiebidrag så fick jag hjälpa till mer i hemmet istället. inte klagade jag för det, jag slapp ju studielån och var således skuldfri när jag tog examen till skillnad från många andra av mina klasskompisar som gick ut med ett par hundra tusen i studieskulder som de betalar av än idag.

    när jag tog examen hade jag en ingångslön på 22 000. Idag är jag 32 år och tjänar 31000 sakta men säkert går det uppåt :) jag har ett bra jobb, schyssta villkor och arbetstider (dagtid med flex) och ett roligt utmanande jobb. Och jag går fortfarande upp 05:00 varje arbetsdag utan att klaga!

  • Anonym (hoj)

    Ja, det måste ju vara ett troll. Kan ju knappast varit bättre att studera. Säkerligen samma "stiga upp tid", lite tidigare hem och för vad, studiebidrag på 1200 ? Det räckte ju inte ens till en fika då?
    Och lärare vore väl inte ett passande yrke heller då svenskan är bland det sämsta jag sett idag.

  • Anonym (trög)

    Med tanke på din dåliga Svenska så ska du vara väldigt glad att du får ut 19k efter skatt. Du har ingen utbildning, verkar vara väldigt omogen och har ingen arbetsmoral, var tacksam över att du har ett arbete. Jag tjänar 20k och betalar både ränta, amortering, hyra, mat och kläder. Lyckats ändå spara pengar varje månad. Gör en budget och väx upp! Om du inte skolkat från skolan så bör du inte tycka att kl 8.00 är tidigt.

    Haha, låt mig skratta, lycka till med att göra eget schema som lärare och börja första lektionen kl 10.00..

  • Anonym (Hanna)

    Ja det kan vara jobbigt att jobba.

    Men 24500:- efter bara gymnasiet är en bra lön.

Svar på tråden Att jobba suger!!!