Kan mina föräldrar stoppa mig?
Jag är 20 , ska åka bort till en kompis i några dagar, men min mamma vägrar låta mig åka, hon säger att sålänge du bor här får du inte åka,
Kan mina föräldrar stoppa mig från att åka då jag är vuxen?
Jag är 20 , ska åka bort till en kompis i några dagar, men min mamma vägrar låta mig åka, hon säger att sålänge du bor här får du inte åka,
Dessutom är gymnasiediskussionen inte viktig i sammanhanget. TS vill åka bort till en kompis, TS är 20 år, mamma blir hysterisk och säger nej. Det är det enda som behöver diskuteras.
Jobbigt att höra.. vissa vägrar att lyssna och ändra på sig själva :/
Slänga ut dig kan de ju alltid göra, det är deras hem, men annars har de såklart ingen som helst makt över dig.
Anonym (?) skrev 2017-06-20 18:08:52 följande:[/quote-nick]De flesta är 19 när de slutar gymnasiet så vad menar du med 2 år? Dessutom är det ganska många som är ett år äldre när de startar för att de antingen behövt komplettera betyg från grundskolan eller för att de bytt program efter ett år på gymnasiet = man hinner fylla 20 innan man tar studenten. Det är vanligare än man tror. Tro mig, jag är lärare på gymnasiet.
Varför nämner du det ens? Bil du få det till att det är något fel på TS?[/quote]
Ts är inte färdig än så hon blir mer än ett år senare, men hon har redan förklarat i tråden att hon haft problem och jag har också förklarat varför jag undrade. Jag skulle inte kalla att ha allvarliga problem för att det är "fel på någon ", det är ditt ordval, som speglar din syn på ungdomar med problem.
Det låter som om din mamma är störd. På riktigt alltså. Såna föräldrar finns det gott om. Mitt råd skulle för din egen skull vara att du accepterar din mamma så som hon är och försöker lösa saker och ting så smidigt som möjligt så länge du är beroende av hennes goda vilja för din försörjning. Om det går i alla fall. Du har bara ett år kvar på gymnasiet. Det blir mycket enklare om du kan bo kvar hemma i lugn och ro och avsluta dina studier. Enklare för dig sedan att hitta jobb och bli självförjande. När du tagit examen och hittat ett jobb nästa år kan du flytta hemifrån och visa henne långfingret och aldrig mer träffa henne om hon försöker köra med dig. Men det här är bara vad jag tycker. Lyssna främst till dig själv.
Ja, inga problem. Eftersom jag är av den uppfattning att man inte ska begränsa. Sonen reste på egen hand redan som 16-åring till Stockholm.
Nu betalar ts resan själv.
Skulle jag inte känna mig trygg när min nu 20-åring åkt iväg, så har jag antingen misslyckats med min uppfostran eller är det jag som har problem.
Sambons äldre barn var på musikfestivaler innan de var myndiga.
Det låter som om din mamma är störd. På riktigt alltså. Såna föräldrar finns det gott om. Mitt råd skulle för din egen skull vara att du accepterar din mamma så som hon är och försöker lösa saker och ting så smidigt som möjligt så länge du är beroende av hennes goda vilja för din försörjning. Om det går i alla fall. Du har bara ett år kvar på gymnasiet. Det blir mycket enklare om du kan bo kvar hemma i lugn och ro och avsluta dina studier. Enklare för dig sedan att hitta jobb och bli självförjande. När du tagit examen och hittat ett jobb nästa år kan du flytta hemifrån och visa henne långfingret och aldrig mer träffa henne om hon försöker köra med dig. Men det här är bara vad jag tycker. Lyssna främst till dig själv.
tack för råden! Men hur visste du att jag bara har 1 år kvar?
Din mamma har problem. Ingen normal förälder hindrar sitt 20-åriga barn från att leva ett eget liv oavsett om dom bor hemma eller ej. Det är inte normalt. Jag hade en vän som var i din situation. Hennes pappa var sjukt kontrollerande. Han styrde henne med järnhand så länga han levde. Nu är han död, hon är över 30 år och lever ut sin tonårstid nu istället......sjukt.....
Om de kan stoppa dig beror väl på om du väljer att lyda dem. Rent lagligt har de såklart ingen bestämmanderätt över dig. Är du beroende av dina föräldrar ekonomiskt och känslomässigt så kan det vara bra att hålla sig väl med dem. Fundera över om det just nu är rätt tidpunkt att sätta ner foten och förklara dig självständig, eller om du vill invänta en stadigare inkomst och ett eget boende. Fundera också på om det kan finnas någon anledning att hon inte litar på dig och ditt omdöme. Har droger varit inblandade? Hjärnan är visst inte färdigutvecklad förrän vid 25, så ofta finns det en anledning för föräldrar att oroa sig. Sedan finns det ju också sjukligt kontrollerande päron. Vad det rör sig om i ditt fall vet bara de som känner dig/ er!