• Anonym (Prinsessan)

Köpa klänning till min kille

Han är 5 år och älskar att klä ut sig till prinsessa. Jag har hittat en riktig prinsessklänning till honom och den skulle vara helt perfekt på honom till syrrans bröllop. Vad tycker ni? Jag vill, men min man kommer att bli tokig.

www.3claps.com/collections/dresses/products/charlotte-royal-dress

• Svar på tråden Köpa klänning till min kille
  • elmadumle

Problemet är att andra inte är så snälla i sina omdömen. Andra barn kan reta honom, är det värt att riskera det? skulle aldrig ha tänkt tanken ens att ha tagit på sonen en klänning, inte om han riskerar att andra skulle kunna skratta och reta honom, så illa vill jag inte mina barn. Även om man ska kunna få vara och klä sig precis hur man vill så är inte samhället så accepterande, tyvärr.

• Anonym (Troll)

Men vilken uppenbar jävla trolltråd!

• tobbe01
    Anonym (Prinsessan) skrev 2017-07-03 12:50:45 följande:

Han är 5 år och älskar att klä ut sig till prinsessa. Jag har hittat en riktig prinsessklänning till honom och den skulle vara helt perfekt på honom till syrrans bröllop. Vad tycker ni? Jag vill, men min man kommer att bli tokig.

Och min son älskar att klä ut sig till pirat så han ska ha piratmundering på farfars begravning.
  • EnAnonumius

www.3claps.com/collections/dresses/products/c...
    Jag anser att barn skall få välja själva vad de skall ha på sig. Jag skiter i dessa konservatister och pk-ivrare.
    Med det sagt.

Det är ju bröllop. Då är det ju INTE din son som skall stå i fokus. Det är din syster och hennes man som skall stå i fokus.
    Om man lät en pojke springa runt i supermandräkt på en begravning så skulle det ju också bli en snackis och ungen hade hamnat i (negativ) fokus.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Påven Johanna II skrev 2017-07-03 21:25:07 följande:
    Det är inte utan att jag undrar vad det är för dårar så många av er tycks umgås med när ni är så fullt och fast övertygade om att en hop med vuxna på en festlig tillställning som ett bröllop alla skulle ägna sin tid åt systematiskt trakassera en femåring i klänning tills han faller i gråt.
    Håller med.

Även om det är nu malplacerat med att klä ungen i hjältedräkt eller prinsessklänning (jag skulle tycka det var fel med prinsessklänning även på en flicka faktiskt också) på barnen på ett bröllop, eller hjältedräkter/prinsessklänning på begravning så skulle ju ingen i min bekantskapskrets ALDRIG systematiskt mobba barnet isig bara för att föräldrarna hade otur när de tänkte innan de gav sig i väg. De hade tagit det direkt med föräldrarna istället.

• EnAnonumius
    Anonym (Andromeda) skrev 2017-07-03 20:28:16 följande:
    Om priset är en liten pojkes kväll som slutar i tårar?
    Är det värt det för att göra sitt statement?
    Ursäkta. Vad är det för folk DU umgås med?

Vem är så jävla dum i huvudet som vuxen,  att låta barnet isig lida och bli utsatt för gliringar/mobbing bara för att föräldrarna har totalt otur när de tänker på hur man skall klä barn på begravningar/bröllop (oavsett kön på barnet)?

Är dina vänner och bekanta så dumma  i huvudet, och du tror att det är form av "allmängiltig mall"?
    I så fall förstår jag ditt utlåtande här. Annars inte.

• Solarn

Ni som pratar om att pojkar blir utmobbade, Vad lever ni i för medeltidsby egentligen? Ni borde verkligen tänka över hur ni uppför er bland barn och vad ni lär era barn. Min släkting hade rosa volanger på sig varje dag i 5-års åldern, för att han tyckte det var snyggt. Det var en period sen hittade han något annat som var snyggt, nu har han vuxit upp och har inga traumatiska minnen i bagaget av att ha gillat volanger, varför? Jo för att folk häromkring mobbar inte småbarn.

• Wench85

Men gud, vilka svar du fått i den här tråden!

Jag tappar hakan. Alla ni som säger att pojken skulle bli utskrattad, mobbad, falla i tårar etc... Hur beter ni er egentligen? Och era barn och släktingar? I ett sådant sällskap skulle jag aldrig lämna min son ensam, oavsett vad han bar för kläder. Om ni på bröllop skulle kunna få en femåring att lämna gråtande pga att han utmobbas för klädval antar jag att han skulle kunna bli precis lika utmobbad pga hårfärg eller vikt eller uttal etc - dvs på grund av mobbare. 

Om min systerson på fem år skulle älska klänningar och dessutom ha haft det på något julfirande eller födelsedagskalas skulle jag, mina ungar, mina släktingar etc baske mig inte mobba ut honom för det. Visst, den allra första gången kanske någon skulle undsluppit sig ett "har du lånat en klänning av storasyster?" eller dylikt, men det skulle vara det värsta och endast första gången, det är jag övertygad om.

Och skulle det sedan vara mitt bröllop och jag visste att min älskade systerson kände sig uppklädd och fin och speciell, precis som alla andra gäster som ansträngt sig lite extra med att fixa håret och matcha smycken och ny fluga och alllt vad folk fixar inför bröllop, nog skulle jag tacka och hylla honom. Och om jag hade en enda gäst som gjorde något annat skulle jag hellre kasta ut dem än att min systerson drabbades av intolerans och mobbning.

Herregud folk. 
    Menar ni att ni och era familjer skulle agera annorlunda? Skrämmande.

Så till TS:
    Se till att du och pappan är överens. Lyssna på sonen. Om han ska vara brudnäbb tycker jag det även är viktigt att stämma av med brudparet (de kanske ex redan planerat att beställa kläder till brudföljet?) 
  • JTo

Givetvis kan en 5 åring ha klänning på sig om han vill, en 5-6 årig pojke på min lillas fsk har nästan alltid klänning, hårspännen, armband osv på sig och det är inte något av de andra barnen som bryr sig, han är kompis och leker med alla, det är bara barn som fått lära sig att det är fel att klä sig utanför könsnormerna som mobbas och retas för en sådan sak.

Min storebror klädde sig ofta i mina klänningar när vi var små, inget fel på han, en flicka som jag var övertygad om var en pojke i 9-10års åldern sjöng på ett bröllop jag var på för några veckor sedan, hon hade skjorta, slips och kort hår - inga konstigheter. En av min dotters (9 år) kompisar är född som flicka men har håret kort, klär sig bara i "pojkkläder" och säger att hon är en pojke, jag har ingen aning om hur föräldrarna bemöter det men i klassen är det ingen som har varit elak och reagerat negativt.

Poängen är - barn är jävligt toleranta. 

Dessutom borde man väl snarare lära barn att någon som är elak över en så obetydlig detalj som vad man väljer att ha på sig för kläder inte är värd att lägga tid på och att riktiga vänner inte bryr sig om sådant.

• JTo

Oh my! Vem fan är det som ogillar ett inlägg om barn som INTE blir retade?

• Solarn
    JTo skrev 2017-07-05 11:48:04 följande:

Oh my! Vem fan är det som ogillar ett inlägg om barn som INTE blir retade?

Gissningsvis samma personer som skulle mobba ett barn till tårar om de tycker att barnet är klätt fel.
  • 2009

Jag tycker att du och pappan ska försöka komma överens i första hand. Kanske det går att kompromissa? Att er pojke kanske kan ha en tunika och tights, eller nån fin tröja med glitter och paljetter på (om han gillar sånt)? Jag håller med om att han så klart ska få ha klänning om han vill, har själv en 4-åring som är inne i en riktig rosa-my little pony-glitterperiod nu, men försök komma överens med pappan iaf.

Svar på tråden Köpa klänning till min kille