• Anonym (Så less)

Hemsk biomamamma

Hoppas någon orkar ta sig tid att läsa hela inlägget trots snabbt och slarvigt skrivet :)

Har en sambo sen några år tillbaka som har en son på ett par år sen tidigare. Vi har det jättebra och väntar nu barn tillsammans, men till problemet:

Sonens mamma gör vår tillvaro stressig och fylld med drama och konflikter. Jag vet inte hur vi ska gå tillväga för att kunna leva ett lugnt liv tillsammans, jag sambon och barnet. (Mamman måste självklart vara en del av våra liv tills barnet är äldre men kanske inte såhär)

Biomamman försöker konstant hitta fel i min sambos sett att vara förälder och kritiserar honom för precis allt. Även jag får en massa smutskastning på mig, trots att jag gör allt för att sonen ska ha det bra! (Vilket han också har)

Lite exempel på vad hon kan hänga upp sig på:

Hon gnäller över allt vi gör eller inte gör. Är vi hemma en dag så är det fel och tråkigt för barnet och om vi åker på utflykter så kan det vara fel för att barnet behöver lugn och ro.

Vad sonen äter hos oss.

När sonen vaknar på morgonen.

En dag ringde hon oss och påstod att sonen inte fått varken mat eller dricka hos oss på hela dagen eftersom att han minsann svepte i sig ett stort glas med jordgubbssaft när han kom hem.

Om pappan eller jag säger till sonen om han gjort fel (som att slå, eller svära) då kan hon bli arg och tycka att vi ska låta sonen vara. Han är ju bara ett barn..

Hon kan ringa sent, VÄLDIGT sent på kvällen när vi gått och lagt oss för att skälla eller kritisera.

Hon vill dessutom att pappan ska betala en massa för barnet, trots att han betalar underhåll och hon har hela barnbidraget. (Barnet är här väldigt ofta)

Hur löser man detta på bästa sätt? Är så trött på att behöva gå på nålar här hemma!

• Svar på tråden Hemsk biomamamma
  • Anonym (Så less)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-01 22:10:33 följande:

Fast nu är det ju så TS att hos er gäller era regler, oavsett om det är svordomar, aktiviteter, maträtter eller uppvakningstider (om han inte sover till lunch då, det kan sabba hans hela dygnsrytm även hos henne). Och en sak till, hör och häpna så kan barn vara törstiga lite när som helst! ;)

Säg åt henne att hon minsann får respektera att inte ringa efter ett visst klockslag, såvida det inte är akut. Om hon ringer och det inte är akut så säger man att tyvärr, vi tar inte samtal den här tiden på dygnet, du får återkomma dagtid.

Det kan nu vara så att pappan också ska vara med om att betala vissa saker, som t ex resor (inom rimliga gränser, det ska inte vara lyxkryssningar utan kanske snarare en tågresa till mormor eller vad vet jag). Man måste fortfarande diskutera igenom större utgifter tillsammans och pappan får helt enkelt stå på sig mot henne, hon kan inte kräva honom på pengar för precis vad som helst, då får hon väl vända sig till familjerätten om så ska krävas. Om pojken behöver en cykelhjälm så är det ju en nödvändig utgift, däremot inte värsta cykelmodellen för 10 000:- liksom. Då får hon stå för den kostnaden själv.

Stay strong!

Tack för ditt svar!

Han betalar mer än gärna för pojken och har svårt att säga nej när han hittar en leksak han gärna vill ha tex. Vi köper kläder och skor vi tycker är fina till honom när vi har honom.

När mamman vill att min sambo ska köpa nya skor till pojken, kan hon länka till skor som kostar runt tusenlappen! Min sambo påtalar då att han tycker att det är lite för dyrt (eftersom att han ändå växer ur dem på nolltid). Då är han snål och bryr sig inte om barnet :/

Hon försökte för ett tag sedan med 2 dagars varsel få oss att åka till ett ställe som kostar ett par tusen för att hon tyckte att sonen behövde det.

Nej, minsann! Tack för era åsikter och stöd! Ska definitivt prata med sambon så vi kan få ett avslut på detta. Han måste, fast att det är svårt, sätta ner foten :)
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Så less) skrev 2017-08-01 22:31:19 följande:
    Tack för ditt svar!

Han betalar mer än gärna för pojken och har svårt att säga nej när han hittar en leksak han gärna vill ha tex. Vi köper kläder och skor vi tycker är fina till honom när vi har honom.

När mamman vill att min sambo ska köpa nya skor till pojken, kan hon länka till skor som kostar runt tusenlappen! Min sambo påtalar då att han tycker att det är lite för dyrt (eftersom att han ändå växer ur dem på nolltid). Då är han snål och bryr sig inte om barnet :/

Hon försökte för ett tag sedan med 2 dagars varsel få oss att åka till ett ställe som kostar ett par tusen för att hon tyckte att sonen behövde det.

Nej, minsann! Tack för era åsikter och stöd! Ska definitivt prata med sambon så vi kan få ett avslut på detta. Han måste, fast att det är svårt, sätta ner foten :)
    Ni tänker klokt tycker jag! Och det är klart ni får skämma bort pojken lite om ni känner för det ;) Exet får väl tycka att sambon är snål då när hon kommer dragandes med sådana summor! Själv skulle jag aldrig lägga den summan på ett enda plagg, oavsett hur praktiskt det skulle vara. Och resan ska hon faktiskt inte ha en krona för tycker jag, sådana enorma "behov" kan väl knappast finnas och då diskuterar man det först. Vad jag vill minnas så trivs barn rätt bra med en lekpark eller gräsmatta också i värsta fall... Tillsammans är ni starka! =)
  • Brumma
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-01 22:10:33 följande:

Det kan nu vara så att pappan också ska vara med om att betala vissa saker, som t ex resor (inom rimliga gränser, det ska inte vara lyxkryssningar utan kanske snarare en tågresa till mormor eller vad vet jag). Man måste fortfarande diskutera igenom större utgifter tillsammans och pappan får helt enkelt stå på sig mot henne, hon kan inte kräva honom på pengar för precis vad som helst, då får hon väl vända sig till familjerätten om så ska krävas. Om pojken behöver en cykelhjälm så är det ju en nödvändig utgift, däremot inte värsta cykelmodellen för 10 000:- liksom. Då får hon stå för den kostnaden själv.

Stay strong!

Dock - pappan ÄR redan med och betalar. Både tågresor till mormor o cykelhjälmar (o allt annat som täcks av underhåll och barnbidrag). Nödvändiga utgifter.

Mamman står inte för några kostnader själv - både pappan o staten bidrar.

Däremot ska hon ju bidra själv också.

Och undrar lite varför hon skulle vända sig till familjerätten om hon vill ha mer pengar? Vad skulle de göra?

Förövrigt håller jag med dig :)
  • Anonym (mm)
    Anonym (Så less) skrev 2017-08-01 20:54:35 följande:

Ja, detta märktes även tydligt på samtalen med familjerätten. Hur mycket min sambo än försökte få till ett 50/50 boende eller att åtminstone få ha sonen ett par extra timmar i veckan så verkade tanten som de hade samtalet med bara lyssna på mamman. Hon kunde säga saker som "ja, kanske är det bäst att vi låter sonen vara hos sin mamma så hon slipper oroa sig" eller "vi får se på framtiden och försöka med mer umgänge då". Tiden gick och inget förändrades under dessa samtal, det va bara samma tugg varje gång.

Fanns absolut inget att oroa sig för i vårt hem. Vi älskar båda pojken och har ett varmt och tryggt hem. Min sambo har aldrig gjort något som skulle kunna väcka minsta misstanke och vanvård. Därför tar det så hårt på en att få dessa anklagelser. När man verkligen känner att man har haft ett par mysiga dagar med pojken så slutar det ändå oftast i påhopp.

Ibland skäller hon på sambon för att han är 10-20 min sen med lämningen och påstår då att han inte går att lita på och att hennes förtroende för honom försvinner när han inte kommer på avtalad tid. Hon har däremot varken lämnat eller hämtat sonen en enda gång under dessa åren.

Det har gått så långt nu att jag nästan inte vill att pojken ska komma hit längre så man slipper höra av biomamman om alla fel :(

Förlåt för en massa osammanhängande pladder men behöver ventilera lite.

De på soc har inget juridiskt mandat utan deras funktion är mer att fungera som medlare. Tror att de ibland märker att det ena föräldern är mycket svårare. Kanske de medvetet daltar med den personen lite extra för aty man ska lyckas få till ett umgänge över huvudtaget
  • Anonym (mm)
    Anonym (Så less) skrev 2017-08-01 20:54:35 följande:

Ja, detta märktes även tydligt på samtalen med familjerätten. Hur mycket min sambo än försökte få till ett 50/50 boende eller att åtminstone få ha sonen ett par extra timmar i veckan så verkade tanten som de hade samtalet med bara lyssna på mamman. Hon kunde säga saker som "ja, kanske är det bäst att vi låter sonen vara hos sin mamma så hon slipper oroa sig" eller "vi får se på framtiden och försöka med mer umgänge då". Tiden gick och inget förändrades under dessa samtal, det va bara samma tugg varje gång.

Fanns absolut inget att oroa sig för i vårt hem. Vi älskar båda pojken och har ett varmt och tryggt hem. Min sambo har aldrig gjort något som skulle kunna väcka minsta misstanke och vanvård. Därför tar det så hårt på en att få dessa anklagelser. När man verkligen känner att man har haft ett par mysiga dagar med pojken så slutar det ändå oftast i påhopp.

Ibland skäller hon på sambon för att han är 10-20 min sen med lämningen och påstår då att han inte går att lita på och att hennes förtroende för honom försvinner när han inte kommer på avtalad tid. Hon har däremot varken lämnat eller hämtat sonen en enda gång under dessa åren.

Det har gått så långt nu att jag nästan inte vill att pojken ska komma hit längre så man slipper höra av biomamman om alla fel :(

Förlåt för en massa osammanhängande pladder men behöver ventilera lite.

De på soc har inget juridiskt mandat utan deras funktion är mer att fungera som medlare. Tror att de ibland märker att det ena föräldern är mycket svårare. Kanske de medvetet daltar med den personen lite extra för aty man ska lyckas få till ett umgänge över huvudtaget
  • Anonym (Kvinna37)
    Brumma skrev 2017-08-01 23:54:01 följande:
    Dock - pappan ÄR redan med och betalar. Både tågresor till mormor o cykelhjälmar (o allt annat som täcks av underhåll och barnbidrag). Nödvändiga utgifter.

Mamman står inte för några kostnader själv - både pappan o staten bidrar.

Däremot ska hon ju bidra själv också.

Och undrar lite varför hon skulle vända sig till familjerätten om hon vill ha mer pengar? Vad skulle de göra?

Förövrigt håller jag med dig :)
    Jag har nog inte läst om exakt hur det går till mellan dem om hur de betalar för olika saker, men han betalar ju tydligen underhåll iaf. Det räcker dock inte utan det kan komma andra kostnader till (som t ex cykelhjälm) som han också ska vara med och betala för, det kan man läsa sig till online (familjebalken). Om hon vill ha mer pengar så får hon som sagt vända sig till familjerätt eller tingsrätt eller vilken instans det nu är (varken vårt eller sambons problem vilket) så får de avgöra vad hon faktiskt har rätt till istället för att hon ska skälla och bråka, så tänker jag iaf!
  • Brumma
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 09:29:46 följande:

Jag har nog inte läst om exakt hur det går till mellan dem om hur de betalar för olika saker, men han betalar ju tydligen underhåll iaf. Det räcker dock inte utan det kan komma andra kostnader till (som t ex cykelhjälm) som han också ska vara med och betala för, det kan man läsa sig till online (familjebalken). Om hon vill ha mer pengar så får hon som sagt vända sig till familjerätt eller tingsrätt eller vilken instans det nu är (varken vårt eller sambons problem vilket) så får de avgöra vad hon faktiskt har rätt till istället för att hon ska skälla och bråka, så tänker jag iaf!

Jo, underhållet skall täcka hela den underhållsskyldige förälderns del av barnets försörjning.

Detta står att läsa i FÖRÄLDRABALKEN (är det kanske den du menar? Ngn "familjebalk" finns inte).

Där kan du läsa vad som gäller (ngt du borde göra innan du hänvisar dit..)

"2a § En förälder som är betalningsskyldig för underhållsstöd enligt 19 kap. socialförsäkringsbalken anses ha fullgjort sin underhållsskyldighet intill det belopp som lämnas i underhållsstöd till barnet. Lag (2010:1203)"

lagen.nu/1949:381

Länka gärna till en lagtext som säger att man utöver underhåll skall betala "cykelhjälm" och liknande.

Du ger "råd" som inte har ngn tyngd i lagrummet (hittar dessutom på vad som står), hänvisar till instanser som inte har med saken att göra - kastar du bara ur dig saker du "tror"? Det är lite farligt att ge folk felaktig information gällande lagen menar jag :)
  • nevermind

Han gav henne vårdnaden?????? Hon kan liksom ta barnet och flytta var hon vill.

Såg att barnet bor ungefär 50/50. Då ska inget underhåll utgå (som andra redan skrivit) och pappan ska ha halva barnbidraget.

För barnets skull, och er såklart, tror jag att det är bäst att springa till familjerätten och kanske tingsrätten om det behövs. Gemensam vårdnad och schemalagt 50/50-umgänge. Eftersom pappan har hot och annat sparat så kan han visa på hur hon beter sig.
    Juridisk hjälp kan ni få via hemförsäkringen.

• Anonym (Så less)
    nevermind skrev 2017-08-02 09:49:36 följande:

Han gav henne vårdnaden?????? Hon kan liksom ta barnet och flytta var hon vill.

Såg att barnet bor ungefär 50/50. Då ska inget underhåll utgå (som andra redan skrivit) och pappan ska ha halva barnbidraget.

För barnets skull, och er såklart, tror jag att det är bäst att springa till familjerätten och kanske tingsrätten om det behövs. Gemensam vårdnad och schemalagt 50/50-umgänge. Eftersom pappan har hot och annat sparat så kan han visa på hur hon beter sig.

Juridisk hjälp kan ni få via hemförsäkringen.

Ja, efter mycket om och men så orkade han inte (vilket låter hemskt) men hon behövde den "makten" för att ens låta honom träffa sin son, även om hon inte hade rätt att hålla sonen ifrån sin pappa, men det gjorde hon. Hon hotade honom dagligen på olika sätt :( det gick så långt att hon tillslut bara tillät pappan att vara någon sorts barnvakt åt honom när det passade henne, som när hon ville fika med vänner osv. Då rörde det sig om 1-2 timmar, gärna under middagstid så han skulle stå och laga mat till sin då lilla son och sen hinna leka och mysa resten av tiden som blev över :/

Jag såg varje dag hur mycket detta tärde på honom.

Om det inte blir bättre efter tillsägning om hon skulle fortsätta så kommer sambon strida vidare i domstol!
  • Anonym (Kvinna37)
    Brumma skrev 2017-08-02 09:49:02 följande:
    Jo, underhållet skall täcka hela den underhållsskyldige förälderns del av barnets försörjning.

Detta står att läsa i FÖRÄLDRABALKEN (är det kanske den du menar? Ngn "familjebalk" finns inte).

Där kan du läsa vad som gäller (ngt du borde göra innan du hänvisar dit..)

"2a § En förälder som är betalningsskyldig för underhållsstöd enligt 19 kap. socialförsäkringsbalken anses ha fullgjort sin underhållsskyldighet intill det belopp som lämnas i underhållsstöd till barnet. Lag (2010:1203)"

lagen.nu/1949:381

Länka gärna till en lagtext som säger att man utöver underhåll skall betala "cykelhjälm" och liknande.

Du ger "råd" som inte har ngn tyngd i lagrummet (hittar dessutom på vad som står), hänvisar till instanser som inte har med saken att göra - kastar du bara ur dig saker du "tror"? Det är lite farligt att ge folk felaktig information gällande lagen menar jag :)
    Någon som vaknat på fel sida..? Ursäkta så mycket att jag råkade skriva fel, det heter naturligtvis föräldrabalken. Du har dock fel, läste bara häromdagen (från jurist) att den andra parten kan förväntas vara med och betala utöver underhållet.
  • Anonym (Sammahär)

Har inget direkt svar eller råd men tänkte bara berätta att det är samma här, att jag vet hur det kan vara. Under ett par år fick inte min man ha sin dotter en endaste natt. Hon bara sa nej hela tiden och socialen lyssnade på mamman endast mamman..sjukt. Han fick träffa sin dotter enligt vad mamman tyckte och hon lät dem ses någon timme här och där. Hon var också en sådan som höll på och ringa polisen och sånt, suck. Inget som polisen lyssnade på dock, hehe. De förstod ju bättre... Undrar om hennes beteende kunde vara något sorts straff för att hon ville ha honom eller liknande? Hon var dessutom trevligare mot min man då hennes nya sambo inte var närvarande, hmm, konstigt. Tillslut fick dom genomgå rättshjälp med advokater hit och möten dit. Nu har han fått varannan helg boende till pappers. Bryter hon avtal blir hon skyldig stora bötrar.

• Brumma
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 11:37:50 följande:

Någon som vaknat på fel sida..? Ursäkta så mycket att jag råkade skriva fel, det heter naturligtvis föräldrabalken. Du har dock fel, läste bara häromdagen (från jurist) att den andra parten kan förväntas vara med och betala utöver underhållet.

Nejdå :)

Men du hänvisar till en lagtext som säger ngt annat än det du påstår. Det är ju inte bara att du benämnde den fel (ett förståeligt misstag) utan att du hänvisar till ngt som inte står i den.

Länka gärna till denna jurist som säger annat än lagen.

Det finns ngt som heter standardtillägg, kan det vara det du menar? Det är utanför underhållet och barnet kan ha rätt till det om underhållsföräldern har en betydande inkomst (rik med andra ord). Detta finns till för att sätta guldkant på barnets vardag och kan betalas genom att föräldern betalar årsavgift för dyrare soorter/aktiviteter, märkeskläder, läger osv. Inte cykelhjälmar :)
  • Anonym (Kvinna37)
    Brumma skrev 2017-08-02 12:01:57 följande:

Men du hänvisar till en lagtext som säger ngt annat än det du påstår. Det är ju inte bara att du benämnde den fel (ett förståeligt misstag) utan att du hänvisar till ngt som inte står i den.

Det finns ngt som heter standardtillägg, kan det vara det du menar? Det är utanför underhållet och barnet kan ha rätt till det om underhållsföräldern har en betydande inkomst (rik med andra ord). Detta finns till för att sätta guldkant på barnets vardag och kan betalas genom att föräldern betalar årsavgift för dyrare soorter/aktiviteter, märkeskläder, läger osv. Inte cykelhjälmar :)
    Irriterande när man inte hittar tillbaka till de sidor man vet att man sett MEN jag hittade iaf detta hos Lawline: www.lawline.se/answers/uppdelning-av-resekostnaden-vid-umgange-av-barn

Det kan vara skillnad på om man har delad eller egen vårdnad men som jag har förstått av svaret i länken så kan man kräva den andra parten på vissa kostnader, i detta fall för resor mellan de två boendena.

Det jag läste om var mer engångskostnader som kan vara skäliga med tanke på barnets behov och att det då kan gå utanpå underhållet. Som sagt, önskar verkligen att jag hade hittat samma länk igen! Jag återkommer om jag hittar den.
  • Anonym (Kvinna37)
    Brumma skrev 2017-08-02 12:01:57 följande:

Den här länken är också intressant i sammanhanget: www.lawline.se/answers/underhallsskyldighet-foraldrars-olika-ekonomiska-forutsattningar

Där verkar det som om underhåll faktiskt kan bli mer omfattande, t ex som i det här fallet där man diskuterar kring fritidsaktiviteter osv.
  • Anonym (Så less)
    Anonym (Sammahär) skrev 2017-08-02 11:57:10 följande:

Har inget direkt svar eller råd men tänkte bara berätta att det är samma här, att jag vet hur det kan vara. Under ett par år fick inte min man ha sin dotter en endaste natt. Hon bara sa nej hela tiden och socialen lyssnade på mamman endast mamman..sjukt. Han fick träffa sin dotter enligt vad mamman tyckte och hon lät dem ses någon timme här och där. Hon var också en sådan som höll på och ringa polisen och sånt, suck. Inget som polisen lyssnade på dock, hehe. De förstod ju bättre... Undrar om hennes beteende kunde vara något sorts straff för att hon ville ha honom eller liknande? Hon var dessutom trevligare mot min man då hennes nya sambo inte var närvarande, hmm, konstigt. Tillslut fick dom genomgå rättshjälp med advokater hit och möten dit. Nu har han fått varannan helg boende till pappers. Bryter hon avtal blir hon skyldig stora bötrar.

Låter ju precis som för oss! Usch :(

Jag tror det handlar mycket om att straffa exet för att han inte längre ville ha henne, tyvärr går det ut över barnet, vilket är fruktansvärt! Mamman i vårt fall blev mycket bättre så fort hon träffade en ny kille, men så fort han gjorde slut med henne så blev hon precis som förr, om inte värre :/

Vi ska också försöka ordna något form av avtal!
  • Anonym (Sammahär)
    Anonym (Så less) skrev 2017-08-02 14:30:54 följande:

Låter ju precis som för oss! Usch :(

Jag tror det handlar mycket om att straffa exet för att han inte längre ville ha henne, tyvärr går det ut över barnet, vilket är fruktansvärt! Mamman i vårt fall blev mycket bättre så fort hon träffade en ny kille, men så fort han gjorde slut med henne så blev hon precis som förr, om inte värre :/

Vi ska också försöka ordna något form av avtal!

Jaa. Tyvärr verkar det som att sånahära mammor inte går att få bukt på på egenhand. Jag tycker också att ni ska försöka ni också att skaffa ett avtal!
  • Brumma
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 12:13:06 följande:

Irriterande när man inte hittar tillbaka till de sidor man vet att man sett MEN jag hittade iaf detta hos Lawline: www.lawline.se/answers/uppdelning-av-resekostnaden-vid-umgange-av-barn

Det kan vara skillnad på om man har delad eller egen vårdnad men som jag har förstått av svaret i länken så kan man kräva den andra parten på vissa kostnader, i detta fall för resor mellan de två boendena.

Det jag läste om var mer engångskostnader som kan vara skäliga med tanke på barnets behov och att det då kan gå utanpå underhållet. Som sagt, önskar verkligen att jag hade hittat samma länk igen! Jag återkommer om jag hittar den.

Ja, umgängeskostnader är ngt helt annat.

Och som jag skrivit tidigare så står umgängesföräldern för de kostnader som uppstår i samband med umgänget. Där ingår kostnaderna för umgängesresor.

Boendeföräldern ska "bidra efter förmåga" men inte stå för kostnaden.

Det går inte att jämföra med att man skall betala för cykelhjälmar o resor till mormor utanför underhållet ;)

Nej, det är ingen skillnad på om man har gemensam vårdnad eller ensam. En förälder är lika mkt ansvarig för att bidra till barnets kostnader oavsett vårdnad.

Ja, länka gärna :)

Jag läser väldigt mkt om just detta ämnet och är självklart intresserad av att lära mig om det kommit upp ngt nytt :)
  • Brumma
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 12:18:47 följande:

Den här länken är också intressant i sammanhanget: www.lawline.se/answers/underhallsskyldighet-foraldrars-olika-ekonomiska-forutsattningar

Där verkar det som om underhåll faktiskt kan bli mer omfattande, t ex som i det här fallet där man diskuterar kring fritidsaktiviteter osv.

Den länken handlar om att få ett utökat underhåll som stämmer bättre överens med förälderns inkomst. Dvs om den underhållsskyldige föräldern tjänar betydligt mer än boendeföräldern eller har en betydligt högre inkomst än genomsnittet så kan underhållet dömas att bli högre än det underhållsstöd man får om man går genom försäkringskassan.

Då kommer man antingen överens själva eller får tilldömt i rätten ett underhåll.

Men fortfarande gäller följande:

Dvs oavsett om man betalar underhållsstöd genom försäkringskassan eller underhållsbidrag som är överenskommet eller tilldömt så har man fullgjort sin underhållsskyldighet genom underhållet. Boendeföräldern kan alltså inte komma och säga "jag har köpt detta - betala".

Vill boendeföräldern ha utökat får man stämma umgängesföräldern.
  • Anonym (M)

1. Varför betalar han underhåll och inte har något barnbidrag, har dom varannan vecka och gemensam vårdnad så kan han kräva att ha halva BB. Bara att ansöka.

2. Din sambo MÅSTE börja sätta gränser för vad som är sunt i att hon ska höra av sig osv. Jag lever själv med en man vars ex är helt jävla galen. Vi sitter just nu och väntar på utredning från polisen ang kontaktförbud mellan mig och exet för att hon fuckat ur totlat! Sätt stopp innan det är för sent för Guds skull.

Kunskap är makt. Googla rättigheter för din sambo. Ni ska inte behöva stå ut med hennes tyck och tänk.

• Brumma
    Brumma skrev 2017-08-01 19:44:21 följande:

.Dessutom har pappan även rätt till halva barnbidraget. Självklart skall ni då betala för barnomsorg, försäkring o kläder.

Eftersom det kom fram att mamman har ensam vårdnad har pappan naturligtvis inte rätt till halva barnbidraget, även om barnet skulle bo halva tiden hos honom. Eller mer för den delen.
    Anonym (Så less) skrev 2017-08-01 17:51:49 följande:

Hon vill dessutom att pappan ska betala en massa för barnet, trots att han betalar underhåll och hon har hela barnbidraget. (Barnet är här väldigt ofta)

Hur löser man detta på bästa sätt? Är så trött på att behöva gå på nålar här hemma!

Svar på tråden Hemsk biomamamma