• kännermiggenerös

Bjuda dotterns pojkvän på resa?!?

Vi ska fira en 50 års dag med att åka på resa med vår dotter. Frågan är ska vi/måste vi även bjuda hennes pojkvän med på resan? Hon är 25 år o bor inte hemma o pluggar o pojkvännen har jobb. Vi gillar pojkvännen mycket men vet ju aldrig om det håller när det är dags för resa. Resan kommer att bli mycket dyrare för oss eftersom man måste ha två dubbelrum annars hade vi alla bott tillsammans o jag har inget emot att han följer med men kan man säga att han dka betala en del av resan själv? Nu ör det ingen billig charterresa det handlar om utan en dyrare resa till USA. Vad säger ni? Jag är för att betala min emot.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-24 17:08
    Väldigt gullig pojkvän är det första gången vi träffade honom så kramade han både mig o min man. Jag var på akuten en vecka efter det o då får jag ett sms från honom där han frågar hur det är med mig. Hur många har så gulliga "svärsöner" som man inte känner så väl?

• Svar på tråden Bjuda dotterns pojkvän på resa?!?
  • Anonym (N)

Jag känner att en familjeresa mer är till för att umgås med sin familj, er dotter är 25, snart kanske gift och har egna barn, är det här kanske sista resan med bara henne ni kan åka på? Jag hade nog tagit lite sånt i åtanke... Vill du själv att han ska med? Varför? Har dottern önskat det?

Och bjuda eller inte buda... Ne jag hade i så fall bjudit på en del? Typ ?Vi betalar för alla kostnader på plats så betalar han flyg och boende? eller nått? Dom har ju inte varit ihop speciellt länge?

• Studentpappa

När svärfar fyllde 60 så bjöd han familjen till Mauritius i två veckor, fyra st + två respektive. Jag och sambon hade varit tillsammans några år och bodde tillsammans så där tvekande han inte att jag skulle med, men sonen hade ett ganska nytt och inte särskilt stabilt förhållande men hon fick följa ändå.

Det tog slut ganska kort efteråt så han var väl inte helt nöjd med att ha bjudit med henne trots allt. Jag hade inte tagit illa upp om jag inte fått följa med eller blivit erbjuden att betala själv, mina föräldrar skulle inte bjuda en vuxen partner på en resa.

Nu fyller svärfar 70 snart och han ska bjuda på resa igen, jag accepterar det då jag vet att han har väldigt god ekonomi och tycker om att bjuda. Jag skulle inte tacka ja om jag inte visste att det inte påverkade hans ekonomi nämnvärt.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Stårschan
    Anonym (Nej) skrev 2017-10-25 23:59:25 följande:

Jag är själv 26 år och jobbar. Och jag hade inte accepterat att mina svärföräldrar bjudit mig på resa :)

Jag hade blivit glad om man fick frågan att följa med. Och då får man nog avgöra själv om det är ?värt? de pengarna. Jag personligen hade nog lagt 25 000kr på att resa själv med min sambo.

Så jag röstar NEJ. Sedan vet man ju aldrig vad som kan ske i ett förhållande.

Varför hade du inte accepterat att bli bjuden på en resa av svärföräldrarna? Är det för att du inte vill ödsla semesterdagar på något du inte sjläv har fått råda över?
  • kännermiggenerös
    Anonym (Nej) skrev 2017-10-25 23:59:25 följande:

Jag är själv 26 år och jobbar. Och jag hade inte accepterat att mina svärföräldrar bjudit mig på resa :)

Jag hade blivit glad om man fick frågan att följa med. Och då får man nog avgöra själv om det är ?värt? de pengarna. Jag personligen hade nog lagt 25 000kr på att resa själv med min sambo.

Så jag röstar NEJ. Sedan vet man ju aldrig vad som kan ske i ett förhållande.

Varför skulle du inte tackat ja? Jag tror också att han tycker det är för mycket pengar men kanske inte för att tänka som du att han hellre vill åka med bara henne utan för att han är ekonomisk. Men med ditt resonemang så låter det som att du inte skulle vilka följa med alls. Du vill inte bli bjuden o du vill inte betala. Han är mer familjekär om man säger så än vad du verkar vara. Frågan är om det hade könts ok att han betalar för en del av resan själv, tyvärr är flyg o hotell den dyra delen. Hade det känts ok?
  • kännermiggenerös
    Anonym (N) skrev 2017-10-26 01:51:38 följande:

Jag känner att en familjeresa mer är till för att umgås med sin familj, er dotter är 25, snart kanske gift och har egna barn, är det här kanske sista resan med bara henne ni kan åka på? Jag hade nog tagit lite sånt i åtanke... Vill du själv att han ska med? Varför? Har dottern önskat det?

Och bjuda eller inte buda... Ne jag hade i så fall bjudit på en del? Typ ?Vi betalar för alla kostnader på plats så betalar han flyg och boende? eller nått? Dom har ju inte varit ihop speciellt länge?

Nja hon ska plugga några år till så jag hoppas verkligen inte hon skaffar barn innan dess. Hon var med oss på resa bara för två månader sedan också o hon o jag har varit på resa i våras + att vi var på 25 års resa med henne + hennes dåvarande pojkvän också i våras så vi har rest rätt mycket med henne. Jag tyckte det var jättetrevligt när vi åkte med hennes dåvarande pojkvän också. Den nye pojkvännen är ännu gulligare. Nja det lutar nog åt förslaget att han får erbjudande o följa med men får betala en del själv bara frågan om hur man ska säga det? Dka man dra till med en summa tex du får betala 10.000 så betalar vi resten eller ska man säga du får betala tex hotellrummet så betalar vi resten? Vilket låter bäst? Hade ni unga tyckt det var ok o hade ni följt med på de premisserna? Är ju så mycket enklare o bara säga att vi bjuder. Alltså vi har råd men det är ju inte så att vi är så rika att det inte märks i plånboken direkt.... det gör det ju
  • Anonym (N)
    kännermiggenerös skrev 2017-10-26 08:30:37 följande:

Nja hon ska plugga några år till så jag hoppas verkligen inte hon skaffar barn innan dess. Hon var med oss på resa bara för två månader sedan också o hon o jag har varit på resa i våras + att vi var på 25 års resa med henne + hennes dåvarande pojkvän också i våras så vi har rest rätt mycket med henne. Jag tyckte det var jättetrevligt när vi åkte med hennes dåvarande pojkvän också. Den nye pojkvännen är ännu gulligare. Nja det lutar nog åt förslaget att han får erbjudande o följa med men får betala en del själv bara frågan om hur man ska säga det? Dka man dra till med en summa tex du får betala 10.000 så betalar vi resten eller ska man säga du får betala tex hotellrummet så betalar vi resten? Vilket låter bäst? Hade ni unga tyckt det var ok o hade ni följt med på de premisserna? Är ju så mycket enklare o bara säga att vi bjuder. Alltså vi har råd men det är ju inte så att vi är så rika att det inte märks i plånboken direkt.... det gör det ju

Okej men dåså! :)

Jag tror det bästa är att tala om vart summan kommer ifrån, typ säga vad hotellet kostar och sen säga en summan ni önskar att han betalar eftersom ni behöver två dubbelrum istället för ett. Eller bara att han betalar sin egen flygbiljett och/eller hotel, och visa vad det kostar.

Jag är 24 år och skulle verkligen inte tycka att det vore konstigt om min killes familj skulle önska att jag betalade en del själv till en så dyr resa. Jag hade vara blivit glad över att bli medbjuden.
  • Anonym (Lisa)

Jag har inte läst tråden utan bara starten, så det kan hända att du förtydligat bland inläggen!

Men jag tycker att det beror på er ekonomiska situation och hur stabil deras relation är. Om de varit tillsammans +1 år och bor ihop så är det än annan sak än om de varit tillsammans 2 mån och dejtar. Exakt var gränsen går får man känna själv.

Om ni är två vuxna med bra inkomster och inga hemmaboende barn så gör det också skillnad gentemot om om du varit en ensamstående sjukskriven undersköterska med två småsyskon hemma. Det är fint att vara generös tycker jag men exakt vad man har möjlighet att vars generös med beror ju på ens förutsättningar.

Jag är 29 år, sambo sedan 5 år tillbaka och jag hade blivit väldigt ledsen om mina svärföräldrar meddelat att de tar med min sambo på en resa men inte mig, att bara jag fick betala. Vi har en fin och nära relation och ett sånt beteende hade gjort att jag känt mig väldigt utanför. Skulle de göra en dyr resa och vill ha med oss så hade jag hellre velat att de sa till samtliga barn med respektive att "vi skulle tycka att det vore jättekul om ni ville följa med men har inte möjlighet att bjuda alla. Vi står gärna för x%

om ni vill resa med oss". Eller att alla fick betala själva. Det hade vi absolut gjort och det hade inte varit några konstigheter.

Vi har rest med både mina och hans föräldrar flera gånger och de har alltid betalat för båda, eftersom de har råd med det. Vi betalar för allt när de hälsar på oss. Men det har aldrig varit nåt så dyrt som USA. Med mitt ex däremot (vi var också tillsammans länge) sa de som jag skrev ovan, att de gärna ville ha med oss men att det blev för dyrt att betala för alla.

Det är väl inte principiellt FEL att bara betala för sina barn heller, men i förlängningen så betyder ens gästvänlighet och generositet mycket för vilken relation man får med ens barn när de är vuxna. Att mina svärföräldrar behandlar mig som en dotter innebär ju att jag älskar dem och att vi väljer att umgås mycket med dem, vilket innebär dels att de har en närmare kontakt med sin son än vad de annars hade haft och dels att de kommer att få en nära relation med våra framtida barn osv. Samma gäller mina föräldrar. Så man får väl tänka att det man "betalar för" är att man bygger en relation med sina barn och med den som är viktigast i barnets liv.

Men som sagt så får man ju göra det utifrån sina förutsättningar. Hade min svärmor haft det dåligt ställt så hade jag känt samma tacksamhet inför en middag hos henne som jag nu känner inför betalda resor, om du förstår hur jag menar. Så jag menar inte "ju mer man får betalt desto mer älskar man sina svärföräldrar" utan "ju mer inkluderad man känner sig i familjen desto mer älskar man" ungefär :)

• Anonym (Lisa)

Hm jag kom på ett nytt alternativ. Kanske kan ni säga till er dotter att "vi skulle tycka att det vore jätteroligt att din kille följde med, men resan är dyr och vi kan inte betala allt för alla. Vill du att bara du följer med och att vi betalar för dig eller vill du att vi betalar hälften av både din och din killes resa?". På så vis blir det ju samma pris för er och det är hon som får välja hur viktigt det är att killen följer med, men ni har visat gästvänlighet?

Vore jag killen och jag gillade familjen o hade råd, så hade jag betalat för halva min resa och kanske även hjälpt min tjej med lite av hennes del om hon pluggar :)

• pallazathena
    Anonym (Lisa) skrev 2017-10-26 10:19:51 följande:

Jag har inte läst tråden utan bara starten, så det kan hända att du förtydligat bland inläggen!

Men jag tycker att det beror på er ekonomiska situation och hur stabil deras relation är. Om de varit tillsammans +1 år och bor ihop så är det än annan sak än om de varit tillsammans 2 mån och dejtar. Exakt var gränsen går får man känna själv.

Om ni är två vuxna med bra inkomster och inga hemmaboende barn så gör det också skillnad gentemot om om du varit en ensamstående sjukskriven undersköterska med två småsyskon hemma. Det är fint att vara generös tycker jag men exakt vad man har möjlighet att vars generös med beror ju på ens förutsättningar.

Jag är 29 år, sambo sedan 5 år tillbaka och jag hade blivit väldigt ledsen om mina svärföräldrar meddelat att de tar med min sambo på en resa men inte mig, att bara jag fick betala. Vi har en fin och nära relation och ett sånt beteende hade gjort att jag känt mig väldigt utanför. Skulle de göra en dyr resa och vill ha med oss så hade jag hellre velat att de sa till samtliga barn med respektive att "vi skulle tycka att det vore jättekul om ni ville följa med men har inte möjlighet att bjuda alla. Vi står gärna för x%

om ni vill resa med oss". Eller att alla fick betala själva. Det hade vi absolut gjort och det hade inte varit några konstigheter.

Vi har rest med både mina och hans föräldrar flera gånger och de har alltid betalat för båda, eftersom de har råd med det. Vi betalar för allt när de hälsar på oss. Men det har aldrig varit nåt så dyrt som USA. Med mitt ex däremot (vi var också tillsammans länge) sa de som jag skrev ovan, att de gärna ville ha med oss men att det blev för dyrt att betala för alla.

Det är väl inte principiellt FEL att bara betala för sina barn heller, men i förlängningen så betyder ens gästvänlighet och generositet mycket för vilken relation man får med ens barn när de är vuxna. Att mina svärföräldrar behandlar mig som en dotter innebär ju att jag älskar dem och att vi väljer att umgås mycket med dem, vilket innebär dels att de har en närmare kontakt med sin son än vad de annars hade haft och dels att de kommer att få en nära relation med våra framtida barn osv. Samma gäller mina föräldrar. Så man får väl tänka att det man "betalar för" är att man bygger en relation med sina barn och med den som är viktigast i barnets liv.

Men som sagt så får man ju göra det utifrån sina förutsättningar. Hade min svärmor haft det dåligt ställt så hade jag känt samma tacksamhet inför en middag hos henne som jag nu känner inför betalda resor, om du förstår hur jag menar. Så jag menar inte "ju mer man får betalt desto mer älskar man sina svärföräldrar" utan "ju mer inkluderad man känner sig i familjen desto mer älskar man" ungefär :)

Tycker det är lite märkligt och ego att bli personligt förolämpad för att man inte blir bjuden på en resa för 25000kr för att ens partner blir det - av sina föräldrar. Ni är inte en paketdeal som sitter ihop och för att du inte får en lika dyr present av dina svärföräldrar är på inget vis ett avvisande.
  • pallazathena

Beror kanske på vad som känns rätt för er. En lösning är som någon kan nämnde att respektive får betala flyg och hotell själv men ni står för alla kostnader där nere. Det är ju generöst i sig att bjuda på mat och utflykter under en vecka.
  • Anonym Mamma1

Jag hade sagt att han är välkommen att följa med men då får han betala sin biljett själv så står vi för kostnaderna på plats. Nåt sånt. Så får han avgöra själv om han vill eller ej.

• Anonym (Lisa)
    pallazathena skrev 2017-10-26 15:33:07 följande:

Tycker det är lite märkligt och ego att bli personligt förolämpad för att man inte blir bjuden på en resa för 25000kr för att ens partner blir det - av sina föräldrar. Ni är inte en paketdeal som sitter ihop och för att du inte får en lika dyr present av dina svärföräldrar är på inget vis ett avvisande.

Jag hade inte blivit förolämpad, men lite ledsen. Det är olika saker för mig. Men jag förstår ditt resonemang och och din åsikt, du verkar dela den med de flesta. I mitt verkliga sociala umgänge så upplever jag dock att de flesta bjuder med respektive. Jag själv kan inte se något annat än att kommer att göra det i framtiden. Men det finns inget rätt eller fel. Vi tycker olika :)
  • Tow2Mater
    Anonym (N) skrev 2017-10-26 09:45:19 följande:
    ... typ säga vad hotellet kostar och sen säga en summan ni önskar att han betalar eftersom ni behöver två dubbelrum istället för ett.
    Som ovan, men du kan ju vända dig till de båda unga vuxna och säga att du onska DE betalar det. Behandla dem som ett par, och sen låt dem gora upp hur de sinsemellan fordelar det.
  • kännermiggenerös
    Tow2Mater skrev 2017-10-26 17:49:38 följande:

Som ovan, men du kan ju vända dig till de båda unga vuxna och säga att du onska DE betalar det. Behandla dem som ett par, och sen låt dem gora upp hur de sinsemellan fordelar det.

Nej alternativet att behandla dom som ett par o säga att vi betalar viss procent av hela deras resa är absolut inte ett alternativ. Vår dotter har verkligen inga pengar att ens betala flygbiljetten för o jagvill absolut inte att det ska bli att vi tvingar honom att betala för hennes biljett det blir helt fel. Jo visst har vi råd men det är fortfarande väldigt mycket pengar ändå. Just nu har de bara varit tillsammans snart 4 månader o vi ska ändå inte boka resan än o nej de bor inte tillsammans. Ja vi vill ju såklart ha en bra relation med vår dotter o vår kanske blivande svärson men tror någonstans inte det är avgörande om vi bjuder honom på resa eller ej. Han förväntar sig det garanterat inte tror nog mer att dottern gör det eftersom hon vet att vi har råd även im det såklart blir ett djupt hål i plånboken. Jag tror inte att hon kommer att bli bjuden på något dyrare av hans familj o då inte för att de inte vill utan snarare att de inte har så stora inkomster. Jag vill ju heller inte framställas som högfärdig o som att man vill "köpa" honom. Svårt det där. Är dock rätt säker på om han får frågan att följa med att han kommer att vilja betala delar av det själv. Han är en person som blev rörd över att jag tog med hans favoritmat enbart till honom för ingen annan tyckte om det. Så frågan är om det kan vara negativt om man erbjuder honom resan gratis? Kan det uppfattas som om vi försöker "köpa" honom eller är jag fel ute där???
  • Physalis

Jag tycker det mest rimliga är att han får betala sin egen flygbiljett och att ni betalar för allt på plats. Gör de slut så har ni då inte förlorat något, han kan också välja att ha en avboknigsbar biljett om han är osäker.

Om jag själv skulle bli bjuden att följa med men betala för min egen resa eller delar av den hade jag tyckt det var fullt rimligt. Men eftersom det kostar mig pengar hade jag behövt fundera mer på om jag ska följa med. Har jag råd? Vill jag åka till resemålet? Vill jag lägga den summan på en resa jag själv inte valt eller planerat? Kommer jag förväntas följa med på de andras utflykter hela tiden eller kan jag göra mina egna grejer? Kommer mina egna önskemål om aktiviteter/sevärdigheter/ restauranger vara välkomna och tas med i planeringen? Osv.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (N)
    Anonym (Lisa) skrev 2017-10-26 16:42:52 följande:

Jag hade inte blivit förolämpad, men lite ledsen. Det är olika saker för mig. Men jag förstår ditt resonemang och och din åsikt, du verkar dela den med de flesta. I mitt verkliga sociala umgänge så upplever jag dock att de flesta bjuder med respektive. Jag själv kan inte se något annat än att kommer att göra det i framtiden. Men det finns inget rätt eller fel. Vi tycker olika :)

Men ni är i helt olika situationer? Du har varit sambo i 5 år och är 29, ts dotter är 25, pluggar och har inte varit tsm speciellt länge, mindre än ett år? Totalt olika.
  • Anonym (Nej)
    Stårschan skrev 2017-10-26 08:14:14 följande:

Varför hade du inte accepterat att bli bjuden på en resa av svärföräldrarna? Är det för att du inte vill ödsla semesterdagar på något du inte sjläv har fått råda över?

Nej jag tycker bara att det handlar om väldigt mycket pengar. Men det beror väl på hur bra ställt man har. Hade mina svärföräldrar varit rika och 25 tusen hade varit en fis i rymden så hade jag åkt. Men jag vet att mina svärföräldrar hade fått kämpa för dessa pengar, och jag vet att de hade fått så mycket mer för pengarna än att lägga dom på mig..jag kan ju betala själv.
  • Anonym (Nej)
    kännermiggenerös skrev 2017-10-26 08:22:44 följande:

Varför skulle du inte tackat ja? Jag tror också att han tycker det är för mycket pengar men kanske inte för att tänka som du att han hellre vill åka med bara henne utan för att han är ekonomisk. Men med ditt resonemang så låter det som att du inte skulle vilka följa med alls. Du vill inte bli bjuden o du vill inte betala. Han är mer familjekär om man säger så än vad du verkar vara. Frågan är om det hade könts ok att han betalar för en del av resan själv, tyvärr är flyg o hotell den dyra delen. Hade det känts ok?

Ja det är svårt det där..men hade jag aldrig varit utomlands med min sambo så hade jag uppskattat en resa själv bara. Jag tycket det är mycket pengar och hade nog uppskattat att ni hade frågat om jag ville följa med. Jag älskar min sambos familj, men jag har rest väldigt mycket mer än vad dom gjort. Så jag tror bara att jag skulle känna mig kvävd om jag åkte med dem. Jag kan ta ett exempel, min mamma brukar bjuda oss barn på en resa om året. Men jag har tackat nej nu två år irad. Just för att de vill sola och bada, och jag vill upptäcka och se saker. Då krockar vårt intresse. Och då åker jag hellre med mina vänner som jag vet är likasinnade. Men om ni absolut vill ha med honom så varför inte bjuda med honom och säg att ni betalar en viss procent. Be han tänka på saken.
  • Anonym (ts kännermiggenerös)

Hej!
    Nu har vi bokat resa. Pojkvännen fick frågan om han ville följa med och vi bjuder på ett event och någon övernattning och resten fick han betala själv och han sa gladeligen ja. Han var tvärtom osäker så att vi inte kände oss tvingade att fråga honom men nej så var det förstås inte utan vi vill gärna att han följer med så så blir det. Dyr resa men ser framemot det jättemycket. Tack för alla tips och input.

Svar på tråden Bjuda dotterns pojkvän på resa?!?