• Charlotte N

Middagstråd

Nu är föräldraledigheten slut. Tre barn och hund ska lämnas på tre olika ställen innan jobbet och hämtas efter. Vi behöver alltså storhandla någon eller några gång/månad för att få vardagen att gå ihop. Så, hur ser era veckomenyer ut? Tipsa!

• Svar på tråden Middagstråd
  • Tow2Mater
    Aniiee skrev 2018-01-04 18:19:06 följande:
    Här är mitt absolut enklaste går-att-göra-i-sömnen-recept för 4 pers:
    Lägg 4-6 hg plattfisk (rödspätta exempelvis, tinad om den är fryst) i en ugnsform. Salta och peppra ordentligt. Häll på 2 burkar smaksatta creme fraiche (2 av samma eller två olika som passar ihop). Bred på 4 portioner potatismos, gärna smaksatt med örtkrydda som passar CFen. Pensla moset med smält smör. kör in i ugnen på 200 gradet i ca 30-40 minuter, tills moset fått lite färg.

Om man vill kan man också kasta i grönsaker som passar med CFen.

Mitt basic-basic-orkar-inte-laga-mat-idag-recept. Det går dessutom bra att tweaka och ha sig med både kryddor och fiskval osv.
    Påsmos då, eller skalar och kokar du potatis och gör moset först..?

.......................

Mitt orkade-inte-laga-mat-idag-recept var att slänga ner en bit fläskkött i crockpotten tillsammans med en burk konserverade chipotlepeppers. Fick sitta där i 7 timmar, tills jag (efter att ha vispat ner lite mjöl för att tjocka upp såsen) serverade det med lite kokad färsk färdigköpt tortellini :)
  • Fiorenza

Den här veckan:

Kalkonstroganoff, ris
    Köttfärsbiffar, potatismos, sås
    Ugnsstekt falukorv, pasta
    Citronbitare, potatis
    Fläskfilégryta, ris (eller couscous, vi får se)
    Kyckling i grön curry och kokosmjölk, nudlar
    Pannkakor

• fluu

Denna vecka: 

Måndag: Thaikyckling/thaitofu och ris
    Tisdag: Böngryta
    Onsdag: Dhalsoppa
    Torsdag: Rårakor med lax och lite olika tillbehör
    Fredag: Kalops och potatis
    Lördag: Kycklingtaco/vegtaco
    Söndag: Champinjonsås och pasta

Annars är mitt tips att förbereda. Hacka grönsaker för flera dagar när du ändå håller på och förvara sedan i påsar och liknande. Så gjorde jag när jag var föräldraledig och hade mindre tid till hushållet.Tipsar också om denna tråden som länge var trevlig och full av tips: gamla.familjeliv.se/Forum-22-72/m50452304.html

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Och ja, veckomatsedel är att rekommendera. Då vet man alltid vad som ska lagas och kan vara mer förberedd och behöver dessutom bara inhandla precis vad som behövs. Har du äldre barn så ge dem varsin matdag att själva ansvara för. Till en början måste det ju inte vara något mer avancerat än gröt eller omelett.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Gryntroll

Vi kör inte heller veckomatsedel som så, men brukar se till att det finns färdiglagat i frysen som är lätt att värma/laga klart i veckan.

Vad jag verkligen gillar att ha i frysen är köttbullar/frikadeller som jag brukar göra stor mängd varje gång. Brukar köra på nötfärs med blötlagds havregrun, pressad vitlölk, timjan salt & peppar, och sedan rullar i önskad storlek och låter sljuda tills de flyter i buljong. Fryser sedan in dem "måltidsvis" och har dem oftast till antingen köttbullar m gräddsås (steker så på dem lite och gör gräddsås) eller köttbullar i tomatsås (då kan de koka med medan tomatsåsen puttar).

Annat vanligt förekommande hos oss är kycklingfile, brukar alldeles för ofta köra på baconlindad kyckling file i ugnen tillsammans m klyftpotatis.  Lax med hoisin eller teryaki sås i ugnen serverad med hel bulgur och kall sås av gräddfil, hoisinsås och lite sesamolja. Ugnsbakad torsk med smältsmör och kokt potatis.

Och sedan panikmat brukar bli fläskpannkaka, "snabba bacon grytan" m pasta,  tomatsås m pasta, "pytt" av stekta kyckling-/kött-/korvbitar m blandade grönsaker och kokt pasta/potatis.

Kör ofta på sallad med olika blad och grönsaker med små råa broccoli och/eller blomkålsbuketter i. Poppis hos hela familjen!

• Aniiee
    Tow2Mater skrev 2018-01-05 00:57:58 följande:
    Påsmos då, eller skalar och kokar du potatis och gör moset först..?

.......................

Mitt orkade-inte-laga-mat-idag-recept var att slänga ner en bit fläskkött i crockpotten tillsammans med en burk konserverade chipotlepeppers. Fick sitta där i 7 timmar, tills jag (efter att ha vispat ner lite mjöl för att tjocka upp såsen) serverade det med lite kokad färsk färdigköpt tortellini :)
    Nja, påsmos funkar väl, men jag brukar göra detta när jag har mos över från dagen/två dagar före. Passar liksom på att göra extra mos när jag ändå håller på.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • lillterror
    Aniiee skrev 2018-01-04 18:19:06 följande:

Här är mitt absolut enklaste går-att-göra-i-sömnen-recept för 4 pers:

Lägg 4-6 hg plattfisk (rödspätta exempelvis, tinad om den är fryst) i en ugnsform. Salta och peppra ordentligt. Häll på 2 burkar smaksatta creme fraiche (2 av samma eller två olika som passar ihop). Bred på 4 portioner potatismos, gärna smaksatt med örtkrydda som passar CFen. Pensla moset med smält smör. kör in i ugnen på 200 gradet i ca 30-40 minuter, tills moset fått lite färg.

Om man vill kan man också kasta i grönsaker som passar med CFen.

Mitt basic-basic-orkar-inte-laga-mat-idag-recept. Det går dessutom bra att tweaka och ha sig med både kryddor och fiskval osv.

Gjorde denna idag och alla utom lillan åt med god aptit! (Inkl herrn i huset som inte gillar fisk). Lillan äter dock inget med potatis så hade inga höga förväntningar där

Fegade dessvärre lite och tog två burkar cf franska örter, ska se om jag vågar ha någon annan cf nästa gång.
  • Aniiee
    lillterror skrev 2018-01-09 16:23:24 följande:
    Gjorde denna idag och alla utom lillan åt med god aptit! (Inkl herrn i huset som inte gillar fisk). Lillan äter dock inget med potatis så hade inga höga förväntningar där

Fegade dessvärre lite och tog två burkar cf franska örter, ska se om jag vågar ha någon annan cf nästa gång.
    Kul att det blev bra =) 

Det är bara att experimentera med cfreme fraichen. Nästa gång tar du en franska örter och en vitlök/parmesan =) Eller nåt.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Middagstråd