• Ballu

    Varför tror ni/ tror ni inte - på Gud?

    Som rubriken lyder. Vad har ni för ståndpunkter/tankar?

  • Svar på tråden Varför tror ni/ tror ni inte - på Gud?
  • Aniiee
    oanonym skrev 2018-07-02 13:40:19 följande:

    Varför anser de flesta kristna att bibelns Gud är god, men vi som inte tror anser att han är ond eller i alla fall omoralisk och orättvis?

    Eller har jag fel om oss som inte tror?

    Detta är bara något jag funderar på.


    Därför att kristna i regel bara läser det de vill läsa och tror det de vill tro/behöver tro för att ha kvar sin tro, medan många som inte tror läser allt det som står och bedömer handlingarna efter sin moral (som ofta samanfaller med samhällets moral och den som kristna påstår sig stå för men måste bortse från när det kommer till deras gud).

    Kristna har helt enkelt sina rosa glasögon på av någon/en del anledning/ar.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Trent
    Konservativ skrev 2018-07-02 12:46:17 följande:

    Pytt, pytt. Svenska ateisterna är mer indoktrinerade än någon annan. Inte en enda originell tanke. Tänker du hålla dig till ämnet denna gång?


    Du igen! Jag har längtat!

    Börja med att förklara varför originella tankar alltid är bättre än icke-originella dito.
  • Panduro
    Aniiee skrev 2018-07-02 13:34:10 följande:

    Intressant nog samma sak som nära 100% av alla fd troende jag inte bara känner personligen utan känner till över huvud taget, inklusive Seth Andrews och Hugo.


    Men det är väl ganska givet att de f.d troende nu menar att Bibeln inte är sann? Är väl det som definierar att vara icke-kristen?
  • oanonym
    Panduro skrev 2018-07-02 13:51:59 följande:

    Det brukar jag också säga. Men jag kan också säga "Jag tror..." Ibland har jag då rätt och ibland har jag fel. Men hur kan du vara säker på att det är omöjligt? För att det är så svårt att få ihop det rent logiskt eller?


    Jag har aldrig sagt att det är omöjligt. Däremot är det en väldigt dålig anledning att tro på något för att det inte är omöjligt.
  • oanonym
    Panduro skrev 2018-07-02 13:53:58 följande:

    Men det är väl ganska givet att de f.d troende nu menar att Bibeln inte är sann? Är väl det som definierar att vara icke-kristen?


    Nu gällde det om bibeln var god, moralisk och rättvis. Inte sann,alltså.
  • Panduro
    oanonym skrev 2018-07-02 13:54:58 följande:

    Jag har aldrig sagt att det är omöjligt. Däremot är det en väldigt dålig anledning att tro på något för att det inte är omöjligt.


    I inlägget jag citerade skrev du faktiskt att det är omöjligt att det kristna guden, eller någon annan gud, existerar.

    Men ja, det kanske är en dålig anledning. Tror dock det är få kristna som resonerar så.
  • Panduro
    oanonym skrev 2018-07-02 13:56:27 följande:

    Nu gällde det om bibeln var god, moralisk och rättvis. Inte sann,alltså.


    Nja inlägget jag citerade handlade faktiskt om huruvida Bibeln är nonsens eller ej.
  • oanonym
    Panduro skrev 2018-07-02 14:01:33 följande:

    I inlägget jag citerade skrev du faktiskt att det är omöjligt att det kristna guden, eller någon annan gud, existerar.

    Men ja, det kanske är en dålig anledning. Tror dock det är få kristna som resonerar så.


    Läs igen. Jag skrev att det är omöjligt att flera religioner har rätt.

    Det kan inte finnas bara en Gud och flera gudar samtidigt.

    Så nej, jag har inte påstått att det är omöjligt att kristna guden existerar, eller någon annan gud.
  • oanonym
    Panduro skrev 2018-07-02 14:03:35 följande:

    Nja inlägget jag citerade handlade faktiskt om huruvida Bibeln är nonsens eller ej.


    Sorry, jag tänkte på mitt inlägg tidigare.
  • Aniiee
    Panduro skrev 2018-07-02 13:53:58 följande:
    Men det är väl ganska givet att de f.d troende nu menar att Bibeln inte är sann? Är väl det som definierar att vara icke-kristen?
    Det jag menade var att nästan alla före detta kristna jag känner och känner till BLEV "före detta" AV att läsa bibeln pärm till pärm.  Det var läsandet av hela bibeln och konsekvenserna därav (läsa hela biblen = sluta tro på gud) jag kommenterade.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • themia
    Konservativ skrev 2018-07-02 11:49:18 följande:
    De lata okunniga nätateisterna tar fram sin lista.
    På tal om lathet - har du något vettigt att komma med istället för syrliga oneliners?

  • Erikkkk
    Konservativ skrev 2018-07-02 11:49:18 följande:
    De lata okunniga nätateisterna tar fram sin lista.
    Lat... ja, för det mesta. Okunnig, jo, men det är relativt Skrattande. Vad vill du ha sagt?
Svar på tråden Varför tror ni/ tror ni inte - på Gud?