• Pastime

    Den stora ROSENROT-tråden

    I dag är det första dagen i min menscykel och jag ska testa rosenrot för första gången eftersom att jag har haft problem med ägglossningen.

    Finns det någon mer som testar rosenrot och väntar på ägglossning/graviditet just nu? Jag vill gärna höra era erfarenheter av rosenrot, någon som blivit hjälpt av det? Hur tog ni det? Vilket märke och hur stor dos?

    Jag vill även höra negativa erfarenheter och upplevelser!

  • Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden
  • Mimow11

    Började med Arctic root idag, min mens slutade i förrgår, tror ni det är försent denna cykel att den skulle påverka något?

    Känns som de flesta börjar mensens första dag :)

  • Loremipsum

    Hej! Funderar på att testa rosenrot under mensen å några dagar till, en vecka typ. Vill inte riskera ta det för länge då jag förstått cykeln kan rubbas å bli såväl kortare som längre. Nån som gjort på detta vis? Eller tror ni det är bortkastat då?

  • Anonym (Försök 3)
    Loremipsum skrev 2021-09-27 13:58:55 följande:

    Hej! Funderar på att testa rosenrot under mensen å några dagar till, en vecka typ. Vill inte riskera ta det för länge då jag förstått cykeln kan rubbas å bli såväl kortare som längre. Nån som gjort på detta vis? Eller tror ni det är bortkastat då?


    Du ska börja med rosenrot första dagen i cykeln, dvs första mensdagen och sen äta den fram till äl. Du bör alltså äl testa dig om du inte kan din kropp såpass bra att du vet exakt hur din cykel ser ut.

    Cykeln kan rubbas så fort du börjar med rosenrot, så det hjälper inte att äta några dagar kortare.

    Men cykel rubbades inte medan jag åt rosenrot, men blev längre när jag slutade.

  • Anonym (Försök 3)
    Mimow11 skrev 2021-08-26 13:28:32 följande:

    Började med Arctic root idag, min mens slutade i förrgår, tror ni det är försent denna cykel att den skulle påverka något?

    Känns som de flesta börjar mensens första dag :)


    Det behöver inte vara kört, men man bör börja mensens första dag.


  • Lovve123
    Anonym (Försök 3) skrev 2021-09-27 14:16:05 följande:

    Du ska börja med rosenrot första dagen i cykeln, dvs första mensdagen och sen äta den fram till äl. Du bör alltså äl testa dig om du inte kan din kropp såpass bra att du vet exakt hur din cykel ser ut.

    Cykeln kan rubbas så fort du börjar med rosenrot, så det hjälper inte att äta några dagar kortare.

    Men cykel rubbades inte medan jag åt rosenrot, men blev längre när jag slutade.


    Jag har gjort så den här cykeln. Har försökt få barn i snart 12 månader nu. När min mens startade den här cykeln började jag med rosenrot varje dag, jag tog två och mannen fick ta en, tänkte det kan ju inte skada och har läst om andra vars partners också tagit. Slutade strax innan beräknad ägglossning för tog inga ÄL tester den här månaden. Kanske två dagar innan. Har BIM 2/10 alltså nu på lördag så är spänd på om det gav något att ta rosenrot :)
  • Loremipsum

    Hej! Funderar på att testa rosenrot under mensen å några dagar till, en vecka typ. Vill inte riskera ta det för länge då jag förstått cykeln kan rubbas å bli såväl kortare som längre. Nån som gjort på detta vis? Eller tror ni det är bortkastat då?

  • Loremipsum
    Loremipsum skrev 2021-09-27 16:54:27 följande:

    Hej! Funderar på att testa rosenrot under mensen å några dagar till, en vecka typ. Vill inte riskera ta det för länge då jag förstått cykeln kan rubbas å bli såväl kortare som längre. Nån som gjort på detta vis? Eller tror ni det är bortkastat då?


    Anonym (Försök 3) skrev 2021-09-27 14:16:05 följande:

    Du ska börja med rosenrot första dagen i cykeln, dvs första mensdagen och sen äta den fram till äl. Du bör alltså äl testa dig om du inte kan din kropp såpass bra att du vet exakt hur din cykel ser ut.

    Cykeln kan rubbas så fort du börjar med rosenrot, så det hjälper inte att äta några dagar kortare.

    Men cykel rubbades inte medan jag åt rosenrot, men blev längre när jag slutade.


    Jag använder FLO för att ha koll på min cykel å den brukar stämma bra gällande när mens kommer så tror den har rätt bra koll även på ägglossnings - dock ej använt sticka. Det var därför jag tänkte att jag kan köra lite kortare än man ska för säkerhetsskull. Så om cykeln blir rubbad så råkar jag inte ta rosenrot för ?sent?. Men du tror alltså inte på denna idé?
  • Anonym (Försök 3)
    Loremipsum skrev 2021-09-27 16:59:05 följande:
    Anonym (Försök 3) skrev 2021-09-27 14:16:05 följande:

    Du ska börja med rosenrot första dagen i cykeln, dvs första mensdagen och sen äta den fram till äl. Du bör alltså äl testa dig om du inte kan din kropp såpass bra att du vet exakt hur din cykel ser ut.

    Cykeln kan rubbas så fort du börjar med rosenrot, så det hjälper inte att äta några dagar kortare.

    Men cykel rubbades inte medan jag åt rosenrot, men blev längre när jag slutade.


    Jag använder FLO för att ha koll på min cykel å den brukar stämma bra gällande när mens kommer så tror den har rätt bra koll även på ägglossnings - dock ej använt sticka. Det var därför jag tänkte att jag kan köra lite kortare än man ska för säkerhetsskull. Så om cykeln blir rubbad så råkar jag inte ta rosenrot för ?sent?. Men du tror alltså inte på denna idé?
    Min erfarenhet är att äl kan komma en dag tidigare eller senare vissa månader och då är det bra att ha koll med äl tester om man vill testa rosenrot för att inte äta det för länge.
    Men du kan ju alltid prova att sluta tidigare med rosenrot och se om det funkar. Du har inget att förlora på det :)
  • Anonym (Nyfiken)

    Är det någon som testat rosenrot kombinerat med letrozol?


    Har kört rosenrot tidigare cyklar, med gott resultat (ökat sekret, tydligare ÄL, ingen grav dock) och fick nu utskrivet letrozol att testa. Vet inte om jag bör sluta med rosenrot då eller om jag kan köra bägge samtidigt, glömde fråga min gyn.

  • Rosastjärna

    Jag testar rosenrot första gången denna cykel. Är på cd 8 idag, inte märkt någon skillnad alls. Inte piggare heller, snarare tröttare. 


    Utöver rosenrot tar jag aloe ver-juice och grapefruktjuice den här cykeln så det kan bli svårt att säga vilket som gjorde skillnad om det blir någon skillnad i cykeln :) Grapefrukt drack/åt jag förra cykeln också och fick pms senare än vanligt.

Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden